LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onrechtmatige daad hond

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink

Re: Onrechtmatige daad hond

Ongelezen bericht door moederslink »

Mij zal het verder worst zijn hoe het precies juridisch zit. Er is ook nog zoiets als emotionele (letsel)schade en fatsoen. Ik heb verder geen zin in juridisch gehakketak waar het in dit topic natuurlijk om draait.
Een ding blijft , voor mij, overeind staan : een kat heeft het recht nu eenmaal om rond te banjeren . Niets en niemand heeft het recht om andermans eigendom, lees huisdier, te slopen!
Ook een rechter zal ,als ie goed en een beetje menselijk is, dit mee kunnen laten wegen.

wieder

Ongelezen bericht door wieder »

Als er een puppy hier in de tuin is dan heb ik ineens twee mongoloïde honden. Totaal gestoord. En erg speels met de pup.

Ik ben nou juist een van die mensen die nou niet vindt dat een kat overal mag lopen. En zeker niet in mijn tuin. Als een kat dat mag, dan mag een hond dat ook. En die pukkelige puberjongen op zijn scooter ook.
En mijn zoontje op de trekker ook.
Dus nee. Kat hoort niet in andermans tuin. Zit misschien wel in zijn natuur, maar respecteer je buurtgenoten. Als de turkse buurtgenoot komt aanlopen hou ik mijn honden ook wat korter aan de riem. Gewoon,uit respect voor zijn geloof. De turkse buurtjongen komt overigens hier in de tuin met de honden spelen. Die jongen houdt enorm van dieren. Maar ook hij vindt het een beetje vies als ie weer in een kattedrol staat....

moederslink

Als je , zoals jij schreef al 8 jaar " overlast " van katten hebt , word je daar wel crazy van misschien. Je kunt wel vinden dat een kat niet " mag " rondlopen , maar ze hebben dat recht nu eenmaal en een hond niet. Zo is dat wettelijk bepaald.
Een kleine kat t/o een Mastiff of Bordeaux dog is volkomen weerloos, kansloos en geen partij. En dan blijft er een " puzzel " over..... :cry:
Juist bij dit soort honden kun je niet alert en voorzichtig genoeg zijn. Het zijn killing machines.
Als iemand weerloos op de grond ligt en een paar kopschoppers trappen zijn hoofd tot moes, is Nederland te klein en worden er- tig - stille tochten gehouden, terecht natuurlijk, maar ach , een dier? Hun rechten om er te zijn worden met voeten getreden.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

[quote="moederslink"] Er is ook nog zoiets als emotionele (letsel)schade en fatsoen. Ik heb verder geen zin in juridisch gehakketak waar het in dit topic natuurlijk om draait.
[quote]

Daar had het baasje van de kat dan eerder aan moeten denken. Zijn kat was in een andermans tuin, helaas voor de kat einde verhaal.

Ik sluit mij aan bij wat Julie4444 zegt, in je huis/tuin en je bent er niet bij, dan jammer voor die kat, van mij ook geen cent.

@Wieder , duidelijk dank je voor je uitleg.
Laatst gewijzigd door ciske op 13 jul 2015 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

wieder schreef: respecteer

Maar ook hij vindt het een beetje vies als ie weer in een kattedrol staat....
Een dier kent het woord " respect " niet
en als kattenschijt een vd grootste problemen is, ben je een gezegend mens.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:er is immers in casu helemaal geen omstandigheid die de benadeelde (= de eigenaar van de poes, TS dus) is toe te rekenen. Er is immers ruimschoots jurisprudentie dat een kat buiten rond mag lopen.
Buiten, als in openbare weg en groen van de gemeente?
of
Buiten, als in het tuintje van de bezitter van de hond?
Ik ben benieuwd naar jurisprudentie van dit 2e geval.

moederslink

ciske schreef: Zijn kat was in een andermans tuin, helaas voor de kat einde verhaal.

Ik sluit mij aan bij wat Julie4444 zegt, in je huis/tuin en je bent er niet bij, dan jammer voor die kat, van mij ook geen cent.
Hoe wil je in hemelsnaam 5 miljoen katten binnen houden??
Dan geef je toch lekker geen cent?
Als jouw hond wordt gesloopt door een Deense Dog ( bijvoorbeeld) of een of ander vals kreng , op straat ,op een veld , praten we verder.
Tot slot, als dit een van mijn 2 (kleine tengere) katjes was overkomen dan berg je maar!!
Dieren behoeven itt veel mensen , voor mij althans, gewoon bescherming in alle opzichten.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je ze niet kan binnenhouden, moet je ze niet houden!
Als jouw hond wordt gesloopt door een Deense Dog ( bijvoorbeeld) of een ander vals kreng , op straat ,op een veld , praten we verder.
Honden moeten aan de lijn blijven. Zouden ze met katten ook moeten doen. Scheelt een hoop overlast.
Tot slot, als dit een van mijn 2 (kleine tengere) katjes was overkomen dan berg je maar!!
Bijna belachelijk dreigement.. Sue me, zou ik zeggen!
Dieren behoeven itt veel mensen , voor mij althans, gewoon bescherming in alle opzichten.
Alle dieren? Ook al die vogeltjes, muisjes en andere lieve dieren die jouw katten 'vermoorden' als ze de kans krijgen?

ciske

moederslink schreef:
.

Heel makkelijk, ze moeten kattenbelasting invoeren. Komen er minder katten en dan leren de mensen wel eens die snertdieren bij zich te houden!!

Ik zie toch al dat ik mijn hond niet in mijn tuin kan laten , vanwege een kat van een ander. Kattenbezitters zijn echt aso mensen. Lange uitlaat riem voor een kat en ze kunnen in hun eigen tuin blijven!

moederslink

@angel 1978, ik gaf aan , buiten op een stuk gras oid , en ze zijn niet aangelijnd , zie je nog vaak zat!
Het zit in de natuur vd katten om te jagen of mogen ze dat niet van jou?
(Natuurlijk is dat ook zielig)
Het zit niet in de natuur ve hond om een kat te slopen, hij kan grommen en erachteraan rennen , maar een hond dient opgevoed te zijn en een hond hoort te luisteren nd baas.
Een hond is gedomesticeerd itt een kat.
Ik kom op voor de weerlozen onder ons, zoals dieren en kinderen.
Ik laat het hier verder bij , ik heb gezegd wat mijn mening is en verder wordt het oeverloos.

angel1978

Het zit in de natuur vd katten om te jagen of mogen ze dat niet van jou?
Van mij mag een kat jagen, net als een hond dat mag.
Het zit niet in de natuur ve hond om een kat te slopen, hij kan grommen en erachteraan rennen , maar een hond dient opgevoed te zijn en een hond hoort te luisteren nd baas.
Hier klets je weer eens uit je nek. Een (waak)hond hoort het erf te verdedigen. Daar is hij voor opgeleid en dat dient de hond te doen. Katten eruit jagen hoort daar zeker bij. Is de kat te langzaam, helaas dan.
Een hond is gedomesticeerd itt een kat.
Wederom volslagen onzin!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Wederom volslagen onzin!
Klopt, vandaar dat er iedere week wel één of meerdere bijtincidenten door een hond in de krant staan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zomaar even ertussendoor: zouden we de 21 pagina's uit dit topic uit 2010 over hetzelfde onderwerp nu ook weer gaan halen? :D

angel1978

bprosman schreef:
Wederom volslagen onzin!
Klopt, vandaar dat er iedere week wel één of meerdere bijtincidenten door een hond in de krant staan.
Ook dat lijkt mij onzin, maar ik geef toe dat ik niet alle kranten lees. Je kan dit onderbouwen met een linkje?

angel1978

als ik google naar bijtincident, dan zijn van de 1e tien hits, er 8 over een bijtincident met mensen en 2 over honden.

Domesticatie lijkt dus tot meer bijtincidenten te leiden ;)

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Moneyman schreef:Zomaar even ertussendoor: zouden we de 21 pagina's uit dit topic uit 2010 over hetzelfde onderwerp nu ook weer gaan halen? :D
Nou, als we allemaal stoppen, dan zal het 'record' niet worden verbroken. Ook voor mij: hond (buiten) aan de lijn, in eigen tuin is het "zijn" tuin en overal 'lekker loslopende katten' zou naar mijn mening verboden moeten worden, dus het al geopperde idee dat ook kattenbezitters belasting zouden moeten betalen (wat iedere hondeneigenaar ook van mening is) en waar al jaren om gevraagd word: niks hoor, gaat kennelijk niet. Mijn (overleden) hondje was kleiner dat een kat, poepte in niemands tuin, raapte de drolletjes op en als dank mag je daar dan €80,00 voor betalen. Voor een 3 kilo wegend hondje. Tja....In werkend leven had ik twee katten: aangelijnd buiten, in eigen tuin, dus het zou moeten kunnen, katten ook onder eigen controle te houden en ze niet los te laten ronddolen.

ciske

Tja....In werkend leven had ik twee katten: aangelijnd buiten, in eigen tuin, dus het zou moeten kunnen, katten ook onder eigen controle te houden en ze niet los te laten ronddolen.
het kan dus overduidelijk wel. zo zie ik meer mensen die werkelijk om hun kat geven, dus bij zich houden.

Die 80 euro voor jouw hondje zijn we al ver voorbij gegaan hoor, het is nu een stukje duurder voor je hond.

Trouwens wie gaat zijn eigen hond nou uit eigen tuin houden. Katten lekker bij jullie houden.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moederslink schreef:
ciske schreef: Zijn kat was in een andermans tuin, helaas voor de kat einde verhaal.

Dan geef je toch lekker geen cent?
Als jouw hond wordt gesloopt door een Deense Dog ( bijvoorbeeld) of een of ander vals kreng , op straat ,op een veld , praten we verder.
Ik vind dat je het onderscheid moet maken tussen de openbare weg/groenvoorzieningen en privéterrein. Als mijn hond in het openbare park een kat kapot zou bijten vind ik het meer dan redelijk dat ik daarvoor aansprakelijk gesteld zou worden, maar als het op mijn afgesloten privéterrein gebeurt, of zoals ik in mijn eerdere post al aangaf in mijn huis, is het lekker het probleem van die katteneigenaar. Ik heb genoeg kennissen die hun katten binnenhouden en zelfs "uitlaten" in de tuin. De katten zijn gewend dat ze de eigen tuin niet uitmogen en doen dat ook niet. Niemand heeft zo overlast. Waarom zou een ander dat niet kunnen?

Ik zeg niet dat ze het moeten, maar ik weiger voor de keuze van een ander op te draaien als dit gebeurt op mijn eigen privé terrein. Ik accepteer de verantwoordelijkheid voor het gedrag van mijn hond wanneer ik deze van mijn terrein aflaat. Waarom zou een katteneigenaar dat niet kunnen in het geval dat zijn/haar kat ongewenst mijn c.q. het territorium van mijn hond betreedt?

Ik wil de rechter wel zien die mij aansprakelijk zou stellen wanneer een kat door een raam bij mij naar binnensluipt en dan door mijn hond doodgebeten wordt terwijl ik op werk ben of op de WC zit te poepen. Of moet ik de hond soms meenemen naar het toilet? Of anders ook mijn huis maar hermetisch afsluiten om de aansprakelijkheid van andermans keuze/kat te vermijden? Dat is toch belachelijk?

Begrijp me niet verkeerd: ik houd van dieren en ondanks mijn allergie voor katten heb ik niets tegen die beestjes (immers voer ik die van mevrouw aso ook omdat ik de poes zielig vind, met als bijkomend voordeel dat deze poes nu de andere katten uit mijn tuin jaagt wanneer de hond binnen ligt te slapen). Ik ben ook van mening dat mijn hond het recht heeft katten uit mijn tuin/haar territorium te verjagen.

Mi. hebben katten (en ieder ander dier/mens) geen recht op gebruik van mijn privéterrein als toilet wanneer ik ze daar niet wil hebben.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

ciske schreef: Die 80 euro voor jouw hondje zijn we al ver voorbij gegaan hoor, het is nu een stukje duurder voor je hond.
Even Off Topic: Was even nieuwsgierig wat mijn Gemeente nu rekent: is zelfs naar beneden gegaan: is nu maar €62,50 voor eerste hond.

ciske

vogels schreef:
Ik ben ook van mening dat mijn hond het recht heeft katten uit mijn tuin/haar territorium te verjagen.
Weg jagen is toch echt wat anders dan dood bijten.

Wie zegt dat die kat niet heeft uitgehaald? Trouwens het is de tuin waar de hond woont. Heeft de kat van een ander niks te zoeken.

Gesloten