LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door harkja »

Ben blij dat ik geen kinderen heb maar betaal wel belasting aan al die onzin.

Airam
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:41

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Airam »

Als 55-plusser heb ik het na 3 jaar opgegeven nog te solliciteren en doe nu vrijwilligerswerk. Ik ben ook niet langer ingeschreven bij het UWV als werkzoekende. Ik vraag mij af hoeveel mensen zoals ik "verborgen" werkeloos zijn en dus niet meetellen in de statistieken.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Airam schreef:Als 55-plusser heb ik het na 3 jaar opgegeven nog te solliciteren en doe nu vrijwilligerswerk. Ik ben ook niet langer ingeschreven bij het UWV als werkzoekende. Ik vraag mij af hoeveel mensen zoals ik "verborgen" werkeloos zijn en dus niet meetellen in de statistieken.
Ontvang je nog een uitkering? Zoja, welke... Zonee hoe leef je dan?

Airam
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:41

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Airam »

Ik heb geen uitkering omdat mijn man werkt. Financieel hebben we echt geen problemen ondanks dat we zo'n 40 à 50% van ons totaalinkomen kwijt zijn. Daar gaat het mij ook niet om.
Vele anderen zitten in eenzelfde situatie terwijl de politiek het heeft over een aantrekkende economie, minder werkelozen en nauwelijks een vermeerdering van andere uitkeringen. M.i. geeft dat een zeer vertekend beeld. Ik heb 3 jaar lang gesolliciteerd en ook nu stuur ik af en toe een sollicitatiebrief op een vacature die ik leuk vind, maar ik ben nog nooit uitgenodigd voor een gesprek. Door de antwoorden die ik krijg weet ik dat het meestal om mijn leeftijd gaat. Aan de andere kant wordt er van meerdere kanten aan mij getrokken om vrijwilligerswerk te doen.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

In ieder geval weer meer dan het CBS en UWV ons via de media willen doen geloven. Men goochelt gewoon met cijfers. Ik denk dat het zomaar 2 miljoen zijn!

Nijogeth
Berichten: 10148
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Nijogeth »

2 miljoen wat? Werkelozen? Ik ken maar weinig mensen die geen werk hebben. Ik denk ongeveer 1 op de 100 of 150 mensen die ik ken. Dat is misschien weinig en dat zal op bepaalde plekken wel hoger zijn, maar op 17 miljoen zal 400.000 wel een redelijk idee geven.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Er zijn mensen die WW, bijstand of Wajong ontvangen, die zijn werkzoekenden, maar als de partner inkomen heeft en je na je ww-periode geen werk hebt dan sta je niet geregistreerd als werkzoekende. Als je onder de 50 bent, je ww-periode is afgelopen je vermogen en/of koophuis hebt, krijg je ook geen bijstand, maar moet je eerst huis verkopen en/of leven van je vermogen dat deze onder een bepaald vermogen is gezakt. Deze mensen tellen niet mee....
Dus als je deze mensen optel dan kom je tot zeker 2 miljoen mensen.... al willen CBS, UWV of media je dat niet willen doen geloven!

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Werkeloosheid betekent geen werk.
Werk betekent,dat je wordt betaald voor iets wat je doet.
Dus is iedereen,die niet wordt betaald werkeloos.
Dus miljoenen Nederlanders, inclusief AOWers.

MarcUitGorcum
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 mei 2017 16:38

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door MarcUitGorcum »

Mij lijkt de definitie van Werkloos (zonder 2e "e") iedereen die niet werkt, maar wel kan werkenn. Iedereen die een beperking heeft en gedeeltelijk is afgekeurd geld voor het deel wat ze niet zijn afgekeurd mee al werkloos. Iedereen die geen uitkering krijgt omdat iemand anders in het huishouden een inkomen heeft telt mee als werkloos. Als men meer uren wil werken dan men werkt dan is men voordat deel werkloos. Iedereen die door vermogen geen recht heeft op een uitkering telt ook mee als werkloos.

Ben ik nog een groep mensen vergeten?

Als men zo telt dan zijn er heel wat mensen werkloos dan CBS/UWV/Media willen geloven. Gepensioneerden tellen niet mee!
Laatst gewijzigd door MarcUitGorcum op 27 mei 2017 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima als jij die definitie wilt gebruiken. Dat begint al wat te lijken op het omgekeerde van de arbeidsparticipatie, waar ook al jarenlang cijfers over zijn.

Maar wat is dan je punt? Het lijkt mij dan interessanter hoe die arbeidsparticipatie (of in jouw geval, de arbeids-niet-participatie) in de loop der jaren zich ontwikkelt. Dan kun je zien dat sinds begin jaren '80 de participatie langzaam maar zeker steeds hoger wordt, tot er na 2002 even een dipje komt. Na die dip komt er een piek in 2008 (een inhaalslag?), waarna de participatie redelijk stabiel blijft. Rond 2013 is er een licht dalletje, maar nu kabbelt het langzaam maar zeker richting de piek van 2008.

Dus prima als je naar andere cijfers van werkloosheid/werkgelegenheid/arbeidsparticipatie wilt kijken, maar er zijn al een heleboel verschillende definities én daarvan wordt al bijgehouden hoe het ermee staat in het land. Dus als je je echt in het onderwerp zou willen verdiepen, dan zul je waarschijnlijk ook de cijfers vinden die jij relevant vindt. (Waarbij het dan natuurlijk wel de vraag is of je daar ook de conclusie uit zou kunnen trekken die jij zou willen.)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Airam schreef:Als 55-plusser heb ik het na 3 jaar opgegeven nog te solliciteren en doe nu vrijwilligerswerk. Ik ben ook niet langer ingeschreven bij het UWV als werkzoekende. Ik vraag mij af hoeveel mensen zoals ik "verborgen" werkeloos zijn en dus niet meetellen in de statistieken.
Maar je bent toch geen werkzoekende meer (geef je zelf aan). Waarom zou je dan mee moeten tellen in de statistieken?

alfatrion
Berichten: 21950
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:Er komen steeds meer experimenten het basisinkomen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten ervan.
In America en Canada zijn deze experimenten in de jaren 70 gehouden en abrupt gestopt tot een meer conservatieve regering aan de macht kwam. Dauphin Canada was een van de plaatsen waar de grootste variant is gehouden. In Dauphin kwam iedereen in aanmerking, terwijl elders ouderen en gehandicapten weden uitgezonderd. De resultaten van deze onderzoeken zijn pas recent boven water gekomen en tonen dat jongeren langer op school bleven, de gezondheid van mensen verbeterde, de kosten van de gezondheidszorg verminderde (vergelijk dit met een huis, als je niets doet aan een klein probleem kost het je later tien keer zoveel om het gebrek te verhelpen), terwijl mensen die werkten er niet of nauwelijks minder door gingen werken.

http://www.huffingtonpost.ca/2014/12/23 ... 35682.html

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Er komen steeds meer experimenten het basisinkomen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten ervan.
In America en Canada zijn deze experimenten in de jaren 70 gehouden en abrupt gestopt tot een meer conservatieve regering aan de macht kwam. Dauphin Canada was een van de plaatsen waar de grootste variant is gehouden. In Dauphin kwam iedereen in aanmerking, terwijl elders ouderen en gehandicapten weden uitgezonderd. De resultaten van deze onderzoeken zijn pas recent boven water gekomen en tonen dat jongeren langer op school bleven, de gezondheid van mensen verbeterde, de kosten van de gezondheidszorg verminderde (vergelijk dit met een huis, als je niets doet aan een klein probleem kost het je later tien keer zoveel om het gebrek te verhelpen), terwijl mensen die werkten er niet of nauwelijks minder door gingen werken.

http://www.huffingtonpost.ca/2014/12/23 ... 35682.html
Echter kun je die small town community niet 1 op 1 vergelijken met nu, of met Nederland. Ben overigens wel benieuwd wat eruit komt. Een basisinkomen lijkt mij prima, maar dan moet wel het hele economische systeem op de schop.

En.... bepaalde eisen voordat men zo'n inkomen kan innen, want anders komt heel Europa hier wonen voor gratis geld ofzo.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo mensen,

A.s. maandag is Radar Extra gaat het over het basisinkomen.
Ben benieuwd wat de conclusie is van de reportage.
Kijken dus!

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Julie4444 schreef: Echter kun je die small town community niet 1 op 1 vergelijken met nu, of met Nederland. Ben overigens wel benieuwd wat eruit komt.
Een basisinkomen lijkt mij prima, maar dan moet wel het hele economische systeem op de schop. En.... bepaalde eisen voordat men zo'n
inkomen kan innen, want anders komt heel Europa hier wonen voor gratis geld ofzo.
Nederland is een&al "smalltown USA" , dus die vergelijking gaat 1:1 passen. Een basis inkomen voor kansloze ouderen is prima en daar hoeft verder weinig voor te veranderen. Wat nu naar de ambtenaren gaat die er omheen fladderen is meer dan genoeg om het te bekostigen.

En als je niet wil bijdragen aan de kosten van sociale voorzieningen, kun je altijd nog in een ander land gaan wonen. :idea:

Dat is democratie. :lol:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Dan_Veluwe schreef:
Julie4444 schreef: Echter kun je die small town community niet 1 op 1 vergelijken met nu, of met Nederland. Ben overigens wel benieuwd wat eruit komt.
Een basisinkomen lijkt mij prima, maar dan moet wel het hele economische systeem op de schop. En.... bepaalde eisen voordat men zo'n
inkomen kan innen, want anders komt heel Europa hier wonen voor gratis geld ofzo.
Nederland is een&al "smalltown USA" , dus die vergelijking gaat 1:1 passen. Een basis inkomen voor kansloze ouderen is prima en daar hoeft verder weinig voor te veranderen. Wat nu naar de ambtenaren gaat die er omheen fladderen is meer dan genoeg om het te bekostigen.

En als je niet wil bijdragen aan de kosten van sociale voorzieningen, kun je altijd nog in een ander land gaan wonen. :idea:

Dat is democratie. :lol:
Gast, dat is niet hoe het werkt.... en dat experiment was helemaal niet in de USA.

[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Verder zou een basisinkomen voor iedereen zijn, niet alleen de "kansloze ouderen" die op dit moment gewoon ook een uitkering kunnen krijgen, maar ook mensen die werken. Verdiep je eerst maar eens in de stof voor je dingen gaat roepen.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Zus, dat het niet in de USA was doet niets af aan het begrip "smalltown USA" , dat kan ook Canada zijn of Australië. Gaat om een kleine burgerlijke gesloten gemeensschap..

Onzin spammen ? Ik geef gewoon mijn mening. Zo werkt democratie. Ieder kan zijn mening kenbaar maken. En als jij dat onzin vind, is dat jouw mening,
en geen feit omdat jij alles zo goed weet...

Inderdaad zou het basisinkomen voor iedereen gelijk zijn. Daarbij schuiven de inkomens vanzelf omhoog richting hogere belasting tarieven en gaan
mensen die al een ruim inkomen hebben vanzelf meer belasting betalen. Het hoogste tarief moet dan wel omhoog naar 62% zoals in Zweden.

Maar studenten kunnen naar de uni zonder geld te lenen en te starten met een schuld van € 60.000,- waardoor ze geen huis kunnen vinden omdat
de schuld 3x telt bij hun hypotheek..

Kijk eens verder dan je eigen -vinex- tuintje, dan zie je dat er een heel andere wereld is. Hoef je ook niet naar India op vakantie...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MarcUitGorcum schreef:In ieder geval weer meer dan het CBS en UWV ons via de media willen doen geloven. Men goochelt gewoon met cijfers. Ik denk dat het zomaar 2 miljoen zijn!
Laat de werkelijke cijfers dan maar zien. Kennelijk heb jij informatie waaruit je kunt concluderen dat de officiële cijfers niet kloppen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door sjohie »

Ach, als ik zie dat mijn vader, die met 65 met pensioen móest bij zijn toenmalige werkgever, binnen 6 maanden 2 keer werd benaderd voor een nieuwe functie voor ~2 jaar tot zijn 67e (hij had er zelf nl ook nog veel lol in, en wilde nog niet stoppen), om oa schoolverlaters de waarde van commerciële praktijkervaring te leren, en dat netwerken meer is dan een linkedin profiel optuigen.

Dan ben ik van mening dat los van de vele schrijnende gevallen en complete beroepsgroepen, er ook een groep is die heel naïef het er op aan heeft laten komen. Hij heeft zich altijd ontwikkeld, oa door nieuwe buitenlandse talen te leren, en de diverse sprongen op IT gebied, zoals die van telex --> fax-->email-->skype en die van unix-terminal-->PC-->laptop-->tablet/smartphone bij te houden.

Gewoon ervaren zijn is niet genoeg, je moet altijd streven naar een meerwaarde, en dat kan in elke functie.

Moneyman
Berichten: 30354
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Radar Extra: Werkloosheid onder vijftigplussers

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:Er komen steeds meer experimenten het basisinkomen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten ervan.
In America en Canada zijn deze experimenten in de jaren 70 gehouden en abrupt gestopt tot een meer conservatieve regering aan de macht kwam. Dauphin Canada was een van de plaatsen waar de grootste variant is gehouden. In Dauphin kwam iedereen in aanmerking, terwijl elders ouderen en gehandicapten weden uitgezonderd. De resultaten van deze onderzoeken zijn pas recent boven water gekomen en tonen dat jongeren langer op school bleven, de gezondheid van mensen verbeterde, de kosten van de gezondheidszorg verminderde (vergelijk dit met een huis, als je niets doet aan een klein probleem kost het je later tien keer zoveel om het gebrek te verhelpen), terwijl mensen die werkten er niet of nauwelijks minder door gingen werken.

http://www.huffingtonpost.ca/2014/12/23 ... 35682.html
Die uitkomsten zijn me bekend en hoopgevend. Ik ben vooral benieuwd naar de mate waarin een basisinkomen in het hier en nu daadwerkelijk problemen oplost. Het is momenteel nog een beetje een onderwerp voor hippies en dorpsgekken, maar ik geloof oprecht dat een drastische omkering van het financiele stelsel in Nederland heel vele problemen kan oplossen. Maar dan moeten er zoveel randvoorwaarden ook aangepast worden dat ik het voorlopig niet zie gebeuren... en dat is op zich jammer, want datbhet huidige systeem zeer veel problemen kent en geld kost is evident.

Gesloten