LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basis inkomen

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
kweenie

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Helemaal mee eens. Dat sommige mensen zuinig leven en anderen geld verbrassen heb je altijd. Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met wel of geen basisinkomen.

John van Drongelen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Sommige mensen hebben geen basisinkomen nodig.
Zij kunnen dit weigeren.
Zij verdienen hiervoor waardering door ze jaarlijks een lintje te geven voor hun betrokkenheid met de maatschappij.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 jun 2017 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

kweenie

Sommige mensen hebben ook geen AOW nodig. Toch is dat een regeling die, terecht, voor iedereen geldt. Dat is namelijk het principe van zijn algemene regeling. Dat je dat geldt wilt weigeren kan je eigen keus zijn, maar je moet geen mensen vanuit de regeling uitsluiten.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

kweenie schreef:Helemaal mee eens. Dat sommige mensen zuinig leven en anderen geld verbrassen heb je altijd. Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met wel of geen basisinkomen.
Dat is waar. Maar de groep die nu graag een basisinkomen wil, is waarschijnlijk de groep die tekort meent te komen. Als er een basisinkomen komt stoppen die niet met klagen. Want dan is het nog niet goed, dan is het basisinkomen te weinig of moet er wat aan de euro gebeuren of dan is het weer het zorgstelsel en zelfs als dat allemaal naar wens geregeld is, komt er wel weer iets anders wat niet goed is.

Het basisinkomen is onuitvoerbaar. Als het op bijstandniveau is moeten 55 plussers alsnog hun huis verkopen. Als het hoger is, wordt het onbetaalbaar. Wat gaat er gebeuren met ZZPers van die leeftijd die hun werk kwijtraken? Wat met parttimers? En waarom zou het alleen gelden voor mensen die gewerkt hebben? Ik ben nooit aan de slag gekomen nadat de kinderen groot werden, maar ik had wel willen werken.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

angel1978 schreef:Misschien miet je de term ondemocratisch even opzoeken ?
Die is namelijk in deze situatie totaal niet van toepassing.
En ja, de overheid heeft toestemming om het zorgstelsel aan te passen.. daar zijn ze voor gekozen.. dat is nu juist democratie.
Met een petitie wordt het systeem democratisch, indien nodig weer hersteld. Dus wanneer méér burgers het basisinkomen willen, komt het er ook!

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

hänschen klein schreef:
En ja, de overheid heeft toestemming om het zorgstelsel aan te passen.. daar zijn ze voor gekozen.. dat is nu juist democratie.
Met een petitie wordt het systeem democratisch, indien nodig weer hersteld. Dus wanneer méér burgers het basisinkomen willen, komt het er ook!
En dan stort ons sociaal stelsel helemaal in. Dan wat?

kweenie

Maar de groep die nu graag een basisinkomen wil, is waarschijnlijk de groep die tekort meent te komen.
Als je daarmee financieel bedoelt, dan moet ik je helaas teleurstellen. Niet iedereen denkt alleen met zijn eigen, huidige, portemonnee.

Op andere gebieden wel, voor zover je dan over 'tekort komen' kunt spreken. Dat is immers bij iedere gewenste verandering zo, je komt datgene 'tekort' wat op dat moment nog niet geregeld is.

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

mh73 schreef:
kweenie schreef:Helemaal mee eens. Dat sommige mensen zuinig leven en anderen geld verbrassen heb je altijd. Maar dat heeft dus helemaal niets te maken met wel of geen basisinkomen.
Dat is waar. Maar de groep die nu graag een basisinkomen wil, is waarschijnlijk de groep die tekort meent te komen. Als er een basisinkomen komt stoppen die niet met klagen. Want dan is het nog niet goed, dan is het basisinkomen te weinig of moet er wat aan de euro gebeuren of dan is het weer het zorgstelsel en zelfs als dat allemaal naar wens geregeld is, komt er wel weer iets anders wat niet goed is.
Ik vind dat je er een hoop irrelevante zaken bij komt halen die vooral op gevoel zijn gebaseerd. Hoezo zou een groep klagende mensen dat meent te kort komen een tegenargument zijn van het basisinkomen?

"Klagende mensen blijven klagen, dus we doen het maar niet." vind ik nou niet echt een goede reden.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

hänschen klein schreef:

Een petitie is niet democratischer dan het huidige systeem dat we hebben. Het zorgt er enkel voor dat mensen directer invloed kunnen uitoefenen.
Als maar genoeg mensen het basisinkomen willen, dan zal het er ongetwijfeld komen. Echter als er genoeg mensen zijn die het niet willen en hier ook niet aan bij willen dragen, dan is het tevens gedoemd te mislukken. Je hebt namelijk draagvlak nodig voor dit soort ingrijpende zaken en 51% van de mensen is hiervoor te weinig

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jetsertje schreef:
mh73 schreef:
Ik vind dat je er een hoop irrelevante zaken bij komt halen die vooral op gevoel zijn gebaseerd. Hoezo zou een groep klagende mensen dat meent te kort komen een tegenargument zijn van het basisinkomen?

"Klagende mensen blijven klagen, dus we doen het maar niet." vind ik nou niet echt een goede reden.
Bijvoorbeeld omdat deze groep de basis is van het hele idee..Zij zijn de aanjagers en soms ook het argument voor...

Jetsertje

angel1978 schreef:
Jetsertje schreef:
mh73 schreef:

Bijvoorbeeld omdat deze groep de basis is van het hele idee..Zij zijn de aanjagers en soms ook het argument voor...
Is die groep wel de hele basis van het idee? Als ik in mijn directe omgeving kijk, zijn het helemaal niet de uitkeringstrekkers en mensen die menen te kort te komen die voor het idee van een basisinkomen zijn. Vaak wel al iets wat oudere mensen maar met een baan, met een huis en met een goed inkomen. Mensen die het momenteel niet nodig hebben maar wel inzien dat er een kans bestaat dat zij hun baan verliezen en daarmee in grote problemen kunnen raken.

Mensen die graag wat minder uren willen werken en daar echt wel inkomen voor willen inleveren, maar dit niet doen omdat dit heel nadelig is voor hun pensioen. Dus krijg je ouderen die vol blijven werken en wordt een aantal van die ouderen ontslagen waardoor zij in de problemen komen.

Niet de mensen die nu al met een bijstandsuitkering thuis zitten of een minimuminkomen hebben en op fora zoals deze klagen dat het slecht gaat met de economie, het allemaal de schuld is van de Euro en alle illegalen moeten ******** zodat zij meer geld krijgen. Die hoor je ondertussen ook wel, maar vooral met en om de verkeerde redenen.

mh73

Tjonge. Nou, ik heb nog nooit met iemand een gesprek gehad: wat vind jij nou van het basisinkomen? Ik zal er vanavond eens van gedachten over wisselen met mijn buurvrouw, tijdens het plantjes water geven.

Jetsertje

mh73 schreef:Tjonge. Nou, ik heb nog nooit met iemand een gesprek gehad: wat vind jij nou van het basisinkomen? Ik zal er vanavond eens van gedachten over wisselen met mijn buurvrouw, tijdens het plantjes water geven.
Doodsteek voor de discussie dit. Maar ik zou het je vooral eens aanraden om met andere mensen te spreken buiten het forum. Je zult verbaast zijn over de ideeën en problemen die de gewone Nederlander heeft.

Julie4444

Jetsertje schreef:
mh73 schreef:Tjonge. Nou, ik heb nog nooit met iemand een gesprek gehad: wat vind jij nou van het basisinkomen? Ik zal er vanavond eens van gedachten over wisselen met mijn buurvrouw, tijdens het plantjes water geven.
Doodsteek voor de discussie dit. Maar ik zou het je vooral eens aanraden om met andere mensen te spreken buiten het forum. Je zult verbaast zijn over de ideeën en problemen die de gewone Nederlander heeft.
In mijn omgeving is bijna iedereen tegen het idee van een basisinkomen, om de eerder genoemde redenen. Hieronder zitten ook drie economen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:In mijn omgeving is bijna iedereen tegen het idee van een basisinkomen, om de eerder genoemde redenen. Hieronder zitten ook drie economen.
Naast de roep om basisinkomen kwamen in de "kans op werk deel 1" radar uitzending ook legio problemen boven tafel.
Voor je omgeving, inclusief de 3 economen, is het afschieten van het basisinkomen makkelijk.....maar hebben ze dan een betere oplossing voor de geschetste problematiek?

Julie4444

16again schreef:
Julie4444 schreef:In mijn omgeving is bijna iedereen tegen het idee van een basisinkomen, om de eerder genoemde redenen. Hieronder zitten ook drie economen.
Naast de roep om basisinkomen kwamen in de "kans op werk deel 1" radar uitzending ook legio problemen boven tafel.
Voor je omgeving, inclusief de 3 economen, is het afschieten van het basisinkomen makkelijk.....maar hebben ze dan een betere oplossing voor de geschetste problematiek?
Mhm, uit de discussie kwam naar voren dat zij van mening zijn dat het beter is het huidige systeem te behouden met aanpassingen, omdat zo'n drastische verandering überhaupt niet realistisch is. Darnaast denken ook zij dat het onbetaalbaar is.

Je kunt makkelijk roepen dat mensen gaan leren vliegen, maar zonder vleugels kom je nog nergens. Dat idee.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En wat zei ze? Of ben je de samen de bloemetjes buiten gaan zetten?

mh73

@Nijogeth
We zijn er niet aan toegekomen. Ze had het over haar dochter, die bijstand heeft, en geen zin heeft om te gaan werken omdat ze dan maar 70 euro extra per maand verdient. Waar zij dus behoorlijk kwaad over is. Bijstand krijg je, salaris verdien je. zei ze.

kweenie

Die zou dus wel gaan werken als er een basisinkomen zou zijn. Dan zou ze immers er wel gewoon op vooruit gaan als ze zou gaan werken.

Jetsertje

mh73 schreef:@Nijogeth
We zijn er niet aan toegekomen. Ze had het over haar dochter, die bijstand heeft, en geen zin heeft om te gaan werken omdat ze dan maar 70 euro extra per maand verdient. Waar zij dus behoorlijk kwaad over is. Bijstand krijg je, salaris verdien je. zei ze.
En terecht. Als ik de keus krijg tussen niets doen en weinig geld krijgen en wel werken voor maar € 70,- meer, zou die keus heel snel gemaakt zijn. Dan ga ik liever een aantal uurtjes in aanbiedingskrantjes op zoek naar de goedkoopste prijzen om € 70,- te besparen.

Dan ben ik liever deel van het probleem en krijg ik het liever dan dat ik het verdien, zodat het probleem groter wordt. Eenmaal groot genoeg moet er wel verandering komen en misschien kan zo'n basisinkomen dan ineens wel ingevoerd worden.

Bedankt voor het geven van een goed argument voor de invoering van het basisinkomen.

Gesloten