16again schreef:alfatrion schreef:Het gaat niet om het percentage.
Juist wel. Indien percentage korting idioot hoog is, dan kun je als klant ervan uit gaan dat er sprake is van een foutief geprijsd product.
Neen. De vraag is a) of de verkoper dit aanbod wilde doen; en b) of het voor de klant duidelijk geweest moest zijn dat de klant dit aanbod niet wilde doen. Je kunt uit enkel een hoog kortingspercentage niet afleiden dat de verkoper dit aanbod niet doen. Dat is namelijk veelte subjectief en leid tot willekeur.
Het Otto-arrest pakte voor Otto gunstig uit, maar het Gerechtshof heeft dat niet gemotiveerd door op te merken dat 90% best wel veel is. De consument mocht er niet, zonder nader onderzoek, vanuit gaan dat Otto de televisie niet voor € 99 wilde verkopen, omdat voor vergelijkbare televisies in de markt van € 700 tot € 1300 euro moest worden neergelegd. Dat is objectief. Als Otto die televisie had aangeboden voor € 999,- dan had ze die moeten verkopen, ook als ze had aangegeven dat je 90% korting kreeg op de prijs van € 9.990,-.