Pagina 6 van 7

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 05 apr 2020 11:38
door Moneyman
Ben benieuwd!

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 06 apr 2020 15:34
door Joepie Joepie
Moneyman schreef:
05 apr 2020 11:38
Ben benieuwd!
Op basis van resultaten uit het verleden zijn mijn verwachtingen voor de toekomst niet al te hoog...

KiFiD komt met heel veel dingen weg en politiek laat het gebeuren, want ze heeft in haar ogen altijd nog belangrijkere dingen te doen...

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 17 apr 2020 14:44
door Joepie Joepie
Ik heb Ministerie van Financien gevraagd of doorsturen van klaagschrift (naar onafhankelijk onderzoeksbureau) aan regels van Ministerie van Financien voldoet en om inhoudelijke terugkoppeling gevraagd (uiterlijk binnen 6 weken)...

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 29 apr 2020 21:14
door Joepie Joepie
Ik werd gebeld door iemand van Ministerie van Financien en ze gaan mij vertellen aan welk onderzoeksbureau mijn klaagschrift is doorgestuurd (schriftelijk), want dat wist de persoon die mij belde zelf niet.

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 04 mei 2020 11:42
door Joepie Joepie

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 25 mei 2020 17:25
door Joepie Joepie

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 20 jun 2020 11:56
door Joepie Joepie
email van SEO gehad, ze willen wel eens met mijn praten.

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 20 jun 2020 12:00
door Komkommertijd
https://www.google.com/search?client=ub ... 8&oe=utf-8

SEO? is het geen CEO iets beter gesprek lijkt mij dat!

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 20 jun 2020 12:32
door Joepie Joepie

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 04 jul 2020 13:03
door ClaimConcept
ClaimConcept schreef:
12 mar 2020 13:12
ClaimConcept schreef:
10 mar 2020 14:08
Van de tientallen klagers die onze junior-jurist afgelopen jaren bij Kifid heeft aangebracht, is helemaal niemand uitgenodigd om mee te doen aan dat onafhankelijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Maar wie bepaalt eigenlijk de selectie?

Waarom heeft een collega die bij Kifid honderden klagers bijstaat, ook nog geen enkele uitnodiging ontvangen?

Dat nieuwe onderzoek van Minister van Financiën Wopke Hoekstra blijkt dus te zijn toevertrouwd aan SEO Economisch Onderzoek. Ook hier de vraag: wie bepaalt eigenlijk de selectie? Kifid heeft ook bij SEO geen van de tientallen klagers aangemeld die onze junior-jurist afgelopen jaren bij Kifid heeft aangebracht, dus hebben we onszelf inmiddels maar zelf aangemeld!
Ik heb u vandaag verzocht om mijn casus mee te nemen in het onafhankelijk onderzoek van SEO naar Kifid. Hieronder treft u de aangekondigde mailwisseling over onbegrijpelijke uitspraken tegen Dexia uit 2012 die nu pas ten onrechte niet-ontvankelijk worden verklaard, maar waar zowel directie als de Klachtencoördinator totaal niet meer reageren op reglementair tijdige herstelverzoeken.
Wij procederen sinds kort met grote tevredenheid bij de kantonrechter, maar blijven het belang onderschrijven van echt onafhankelijke buitengerechtelijke geschilbeslechting volgens Europese ADR-richtlijnen.

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 06 jul 2020 15:01
door ClaimConcept
ClaimConcept schreef:
04 jul 2020 13:03
(...)
Ik heb u vandaag verzocht om mijn casus mee te nemen in het onafhankelijk onderzoek van SEO naar Kifid. Hieronder treft u de aangekondigde mailwisseling over onbegrijpelijke uitspraken tegen Dexia uit 2012 die nu pas ten onrechte niet-ontvankelijk worden verklaard, maar waar zowel directie als de Klachtencoördinator totaal niet meer reageren op reglementair tijdige herstelverzoeken.
SEO heeft keurig vlot gereageerd, maar de selectie was al gemaakt en onze inbreng is niet nodig...

Ons simpele alternatief: het Klachteninstituut Kifid opheffen en de besparing van € 11.000.000,-- gebruiken voor 'gratis' digitaal procederen bij de kantonrechter, te betalen door dezelfde financiële dienstverleners die nu het Kifid verplicht financieren!

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 06 jul 2020 21:18
door Joepie Joepie
ik spreek ze morgen!!!!

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 07 jul 2020 14:25
door Joepie Joepie
Ik ben netjes gehoord, ze vroegen goed door, bevestigde mijn gevoel.

Meest opvallende was wel dat SEO indirect aangaf dat ik in hun ogen geen uitzondering was.

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 28 sep 2020 21:21
door Joepie Joepie
SEO geeft aan dat de rapportage reeds naar het Ministerie is gezonden. Vervolgens zal het Ministerie deze vergezeld van een kamerbrief naar de kamer sturen. Wanneer horen wij er meer van?

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 25 jan 2021 15:03
door ClaimConcept
Op 27-10-2020 heeft de nu demissionaire Minister van Financiën de Evaluatie Kifid van SEO naar de Tweede Kamer gestuurd

Bij het onderwerp Woekerpolis tref ik nu dit bericht wat misschien hier meer op z'n plek is?
juwita schreef:
22 jan 2021 16:36
De Socialistische Partij werkt aan een zwartboek over het KIFID. Is ook wel enige aanleiding toe, zou ik zo denken.

Wie tot de circa 85 procent behoort van klagers die steeds opnieuw door het KIFID wordt afgepoeierd, een mooie kans om je ervaring in het zwartboek te krijgen. Misschien, heel, heel misschien leidt zo'n SP actie tot een grote schoonmaak. Emailadres voor het melden van de ervaringen is: [email protected]

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 02 feb 2021 12:51
door ClaimConcept
Ik zag dat de oproep van de SP al weer enige tijd geleden is gedaan, op 3 oktober 2020 (zie link)

Een financiële waakhond is nodig
Als bijvoorbeeld blijkt dat je teveel hebt betaald aan je bank, maar de bank geeft niet thuis, dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, ook wel het Kifid genaamd. Dit instituut heeft als taak mensen bij te staan wanneer zij klachten hebben over financiële dienstverleners en een eerlijke kans te bieden om tot een oplossing te komen. Maar het komt te vaak voor dat dit Klachteninstituut niet aan de kant van de mensen staat.

SP-Kamerlid Alkaya: “Het Kifid moet een waakhond van de consument zijn, maar in plaats daarvan is het een thuisfluiter voor de financiële instellingen”. De SP vindt dat het Kifid mensen écht moet bijstaan tegenover de macht van grote financiële instellingen en hun dure advocaten. De SP zet zich al langer in voor verbetering, maar ziet te weinig verbetering.

Uit eerdere evaluaties bleek al dat het Kifid te nauw verbonden is met de financiële sector en dat zij zelfs haar financiering uit deze sector ontving. Momenteel is de doorlooptijd voor klachten extreem lang, is de communicatie slecht, is er sprake van geheimhouding die slecht uitpakt voor mensen en krijgen mensen in slechts 7% van de gevallen gelijk. In plaats van een gelijk speelveld en ondersteuning voor mensen vormen lijkt het instituut een extra obstakel om tot een eerlijke oplossing te komen.

Naar aanleiding van de vele klachten maakt de SP een zwartboek over het Kifid. Heeft u ook een slechte ervaring gehad met het Kifid, mail uw verhaal dan naar [email protected]

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 03 feb 2021 17:07
door ClaimConcept
Kifid publiceert soms een 'Mondelinge uitspraak ', voor het eerst op 1 oktober 2019 met Mondelinge uitspraak 2019-770
Aan het begin van de hoorzitting hebben beide partijen verklaard ermee in te stemmen dat de Commissie mondeling uitspraak doet.
Wie weet waar deze stijlfiguur in de reglementen van Kifid te vinden is, en wat is het voor- of nadeel?

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 03 feb 2021 17:24
door Moneyman
ClaimConcept schreef:
03 feb 2021 17:07
Wie weet waar deze stijlfiguur in de reglementen van Kifid te vinden is, en wat is het voor- of nadeel?
https://www.kifid.nl/ook-bij-kifid-dire ... -mogelijk/

https://trema.nvvr.org/editie/2018-06/m ... hatte-kans

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 04 feb 2021 11:41
door ClaimConcept
@Moneyman, dank voor je reactie. Ik vind dit echter nergens terug in het Reglement Geschillencommissie, Kifid heeft klagers hier ook nooit op gewezen.

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Geplaatst: 04 feb 2021 14:31
door Moneyman
Het regelement bepaalt slechts dát er uitspraak gedaan wordt, niet of dat mondeling of schriftelijk gebeurt. Dat die mogelijkheid er is, volgt gewoon direct uit de wet. Waarom zouden klagers erop gewezen moeten worden? Ze hebben er toch geen voor- of nadeel bij?