Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid
Geplaatst: 05 apr 2020 11:38
Ben benieuwd!
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
ClaimConcept schreef: ↑12 mar 2020 13:12ClaimConcept schreef: ↑10 mar 2020 14:08Van de tientallen klagers die onze junior-jurist afgelopen jaren bij Kifid heeft aangebracht, is helemaal niemand uitgenodigd om mee te doen aan dat onafhankelijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Maar wie bepaalt eigenlijk de selectie?
Waarom heeft een collega die bij Kifid honderden klagers bijstaat, ook nog geen enkele uitnodiging ontvangen?
Ik heb u vandaag verzocht om mijn casus mee te nemen in het onafhankelijk onderzoek van SEO naar Kifid. Hieronder treft u de aangekondigde mailwisseling over onbegrijpelijke uitspraken tegen Dexia uit 2012 die nu pas ten onrechte niet-ontvankelijk worden verklaard, maar waar zowel directie als de Klachtencoördinator totaal niet meer reageren op reglementair tijdige herstelverzoeken.
Wij procederen sinds kort met grote tevredenheid bij de kantonrechter, maar blijven het belang onderschrijven van echt onafhankelijke buitengerechtelijke geschilbeslechting volgens Europese ADR-richtlijnen.
SEO heeft keurig vlot gereageerd, maar de selectie was al gemaakt en onze inbreng is niet nodig...ClaimConcept schreef: ↑04 jul 2020 13:03(...)Ik heb u vandaag verzocht om mijn casus mee te nemen in het onafhankelijk onderzoek van SEO naar Kifid. Hieronder treft u de aangekondigde mailwisseling over onbegrijpelijke uitspraken tegen Dexia uit 2012 die nu pas ten onrechte niet-ontvankelijk worden verklaard, maar waar zowel directie als de Klachtencoördinator totaal niet meer reageren op reglementair tijdige herstelverzoeken.
juwita schreef: ↑22 jan 2021 16:36De Socialistische Partij werkt aan een zwartboek over het KIFID. Is ook wel enige aanleiding toe, zou ik zo denken.
Wie tot de circa 85 procent behoort van klagers die steeds opnieuw door het KIFID wordt afgepoeierd, een mooie kans om je ervaring in het zwartboek te krijgen. Misschien, heel, heel misschien leidt zo'n SP actie tot een grote schoonmaak. Emailadres voor het melden van de ervaringen is: [email protected]
Als bijvoorbeeld blijkt dat je teveel hebt betaald aan je bank, maar de bank geeft niet thuis, dan kan je terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, ook wel het Kifid genaamd. Dit instituut heeft als taak mensen bij te staan wanneer zij klachten hebben over financiële dienstverleners en een eerlijke kans te bieden om tot een oplossing te komen. Maar het komt te vaak voor dat dit Klachteninstituut niet aan de kant van de mensen staat.
SP-Kamerlid Alkaya: “Het Kifid moet een waakhond van de consument zijn, maar in plaats daarvan is het een thuisfluiter voor de financiële instellingen”. De SP vindt dat het Kifid mensen écht moet bijstaan tegenover de macht van grote financiële instellingen en hun dure advocaten. De SP zet zich al langer in voor verbetering, maar ziet te weinig verbetering.
Uit eerdere evaluaties bleek al dat het Kifid te nauw verbonden is met de financiële sector en dat zij zelfs haar financiering uit deze sector ontving. Momenteel is de doorlooptijd voor klachten extreem lang, is de communicatie slecht, is er sprake van geheimhouding die slecht uitpakt voor mensen en krijgen mensen in slechts 7% van de gevallen gelijk. In plaats van een gelijk speelveld en ondersteuning voor mensen vormen lijkt het instituut een extra obstakel om tot een eerlijke oplossing te komen.
Naar aanleiding van de vele klachten maakt de SP een zwartboek over het Kifid. Heeft u ook een slechte ervaring gehad met het Kifid, mail uw verhaal dan naar [email protected]
Wie weet waar deze stijlfiguur in de reglementen van Kifid te vinden is, en wat is het voor- of nadeel?Aan het begin van de hoorzitting hebben beide partijen verklaard ermee in te stemmen dat de Commissie mondeling uitspraak doet.
https://www.kifid.nl/ook-bij-kifid-dire ... -mogelijk/ClaimConcept schreef: ↑03 feb 2021 17:07Wie weet waar deze stijlfiguur in de reglementen van Kifid te vinden is, en wat is het voor- of nadeel?