LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
crazyme

Re: 123inkt.nl weigert printer retour te nemen

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:Eigenlijk is het erg te noemen dat je in de winkel iets kunt kopen en dan pas thuis achter komen wat je precies hebt gekregen en of het je wel bevalt.
Het is inderdaad wel erg dat je met alle informatie en reviews nog steeds geen oordeel kunt vormen.

Eigenlijk zou je een nieuwe auto ook gewoon terug moeten brengen na een jaar, een proefrit in de zomer wil nog niet zeggen of hij in de winter ook lekker rijdt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

bprosman schreef:Tegenwoordig heb je ook tientallen "Review" sites, die waren er vroeger niet.
Iemand moet de eerste zijn.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
bprosman schreef:Tegenwoordig heb je ook tientallen "Review" sites, die waren er vroeger niet.
Iemand moet de eerste zijn.
En die eerste kan zeggen 'eens, maar nooit weer'. En weer verder met leven.

Daidalos

Ongelezen bericht door Daidalos »

Hallo NeoDurchio,

Heb jij voor mij een verwijzing naar het desbetreffende arrest van het Hof van Justitie? Ik heb wel gezocht naar jurisprudentie in dergelijke gevallen maar helaas nog niet gevonden.
NeoDutchio schreef:
Even een stukje over het doel:
Het herroepingsrecht is in essentie een probeerrecht, zoals blijkt uit dit arrest van het Hof van Justitie. Het aangekochte product mag daadwerkelijk uit de verpakking worden gehaald en worden getest, zodat de koper zeker weet of de aankoop bevalt. Het gaat dus verder dan alleen het bekijken van het product in een ongeopende verpakking. Dit heeft professor Marco Loos van de Universiteit van Amsterdam in 2010 duidelijk gemaakt in een publicatie over de Duitse zaak van de laptop. Volgens de wet mag een consument een kledingstuk passen, een proefwas draaien met een gekochte wasmachine en een kopje koffie zetten met een espressoapparaat.
Webwinkels mogen dit alleen beperken en een compensatievergoeding in rekening brengen als blijkt dat de koper bij het proberen verder is gegaan dan noodzakelijk is om een goed oordeel te vormen over de geschiktheid van het aangekochte product. Als de verkoper bij een geretourneerd espressoapparaat kan vaststellen dat er veel meer dan een of twee kopjes koffie mee zijn gezet, dan mag hij wel een gebruiksvergoeding in rekening brengen. De bewijslast dat een product op een dergelijke oneigenlijke wijze is geprobeerd, ligt bij de verkoper, wat betekent dat de consument in twijfelgevallen de dans ontspringt.
Bron: https://tweakers.net/reviews/5339/all/h ... stand.html

De printer mag dus gewoon gebruikt worden en kan een gebruikersvergoeding voor gerekend worden.

NeoDutchio

Daidalos schreef:Hallo NeoDurchio,

Heb jij voor mij een verwijzing naar het desbetreffende arrest van het Hof van Justitie? Ik heb wel gezocht naar jurisprudentie in dergelijke gevallen maar helaas nog niet gevonden.
Het arrest in het aangehaalde stuk ging over een laptop. Maar een arrest heb je niet nodig hoor. De wet is er heel duidelijk in. Zoals de voorbeelden ook al aangeven, kopje koffie zetten met een koffiezetter, wasje draaien met een wasmachine, enz enz.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:De wet is er heel duidelijk in. Zoals de voorbeelden ook al aangeven, kopje koffie zetten met een koffiezetter, wasje draaien met een wasmachine, enz enz.
Dan misschien een verwijzing naar het wetsartikel?

Daidalos

stofzuigertje schreef:De meeste Koffie is weggespoeld!

Ja, ook mijn humor en ze doen dus wat ik vraag!
Blijf bij Topic en zolang Topic starter niet merk & type wil noemen of reageren is serieus en deskundig antwoord erg lastig.

Mijn vraag, is het er een met printkop in cartridge of een die vervuild raakte en kan uitdrogen!
Dat is mede bepalend na enkele test prints.
Het betreft een Brother MFC-J5330DW en heeft 4 cartridges.

Daidalos

angel1978 schreef:
Een printer hoort niet tot de categorie van producten, omdat de inkt zich niet onherroepelijk vermengt met de printer. Denk bij onherroepelijk vermengen meer aan potgrond die je in de tuin hebt gestort; het is niet meer mogelijk om de oorsponkelijk potgrond terug te geven, zonder wat achter te laten of wat van de eigen grond mee te geven.
Hoe geef je de inkt terug in de cardridge zonder het eigen papier mee te geven waar het op geprint is?
Uit de voorwaarden van Thuiswinkel.org:
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen.
Hoe stel je de aard, de kenmerken en de werking van een printer vast zonder de cartridges te installeren en proefdrukken te maken? Kan ik een printer goed beoordelen door er alleen maar naar te kijken?

Daidalos

HansieZant schreef:
Toch staat het hele tweakers-forum vol met dit soort verhalen: "ik heb een nieuw product besteld, maar het product blijkt al gebruikt te zijn. Wat zijn mijn rechten?" Dus ook dat argument gaat niet op. Als consument zijnde weet ik niet wat er met een artikel gebeurd is. Ik betaal de nieuwwaarde en ik merk dat het product niet meer nieuw is, maar gebruikt is. Heeft de klant hem laten vallen? Wat doet dat scheurtje daar aan de zijkant in het plastic? Ik zie inkt op de printkop, hoe veel printjes zijn er met deze printer wel niet gemaakt? Heeft de verkoper het artikel wel goed nagekeken? Ik wil dat soort gezeur niet: als ik een nieuwe printer koop verwacht ik een nieuwe printer, die nog niet 1 keer gebruikt is. Gevolg: ik maak gebruik van mijn herroepingsrecht en stuur het artikel weer terug naar de verkoper. Die heeft dit product nu voor de 3e keer in zijn schappen liggen, met alle kosten van dien. Op een bepaald moment wordt afschrijven goedkoper en dan wordt zo'n ding vernietigd, zoals uit het nieuwsbericht van Amazon blijkt.
Dan moet je vooral je printer bestellen bij 123inkt.nl: die nemen geen printers terug. Dat hadden ze natuurlijk wel van tevoren duidelijk moeten vermelden; en dat hebben ze niet gedaan!
Coolblue, Bol.com en BCC maken geen probleem over het uitproberen van printers. Die mag je gewoon retourneren. Informeer dus van tevoren wat de retourvoorwaarden zijn voor printers bij diverse webwinkels, want bij 123inkt.nl kun je na uitproberen niet meer retourneren.

Daidalos

crazyme schreef:
Fred111 schreef:Ook hier geldt: koop bij een fatsoenlijke webshop. Ik heb zeer goede ervaringen met Coolblue, Bol.com, Foka en Media Markt.
Je kunt 123inkt beslist niet als onfatsoenlijke webshop bestempelen.

Zeker niet op basis van 1 bericht uit anonieme bron zonder wederhoor.

Dat vind ik dan weer onfatsoenlijk.
Als 123inkt.nl halstarrig weigert om de printer retour te nemen, zonder dat zij die strenge voorwaarde van tevoren duidelijk hebben medegedeeld, dan kan ik dit onfatsoenlijk noemen; het is in ieder geval te kort door de bocht. En hoezo: 1 bericht uit anonieme bron? Ben ik anoniemer dan U?

Daidalos

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:
Fred111 schreef:Ook hier geldt: koop bij een fatsoenlijke webshop. Ik heb zeer goede ervaringen met Coolblue, Bol.com, Foka en Media Markt.
... en zoals ik al eerder liet zien: Coolblue betaalt je ook 75% terug.
Coolblue zoekt naar een redelijke invulling van het herroepingsrecht. Dat kan ongetwijfeld beter, maar Coolblue wijst een beroep op het herroepingsrecht niet categorisch af en dat doet 123inkt.nl wel.
Precies! En dat noem ik onfatsoenlijk.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat is er eigenlijk mis met de printer ?

“Prestaties ondermaats” is nogal vaag.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Daidalos schreef:Ik heb een printer besteld bij 123inkt.nl. Ik heb hem ontvangen en geinstalleerd. Deze printer voldoet niet aan mijn verwachtingen en ik vind de prestaties ondermaats.
Vroeger stonden er in stenen winkels nog wel eens printers, waarop testafdrukken gemaakt werden. Daardoor kon je de printkwaliteit inschatten. De printkwaliteit was toen ook erg wisselend per printer en per merk.

Als je op internet koopt heb je die luxe niet. Je kan over de beste producten en de slechtste producten vaak wel recenties vinden waar je houvast aan hebt. Daarnaast kan je de specificaties lezen.

Heeft de fabrikant hier iets fout gedaan? Als de printer print volgens zijn specificaties dan is de printer 'goed'. Als de specificaties ondermaats zijn, dan heb je als koper niet voldoende vooronderzoek gedaan. Als je kan aantonen dat de printer NIET print volgens de specificaties, dan heb je een sterke zaak.

Over het herroepingsrecht hebben andere ter zake kundige forumleden al voldoende geschreven. In aanvulling daarop lijkt het mij redelijk, dat je tenminste de waardevermindering van de printer vergoedt aan de verkoper. Een gebruikte printer (al is het maar één pagina) is duidelijk minder waard dan een nieuwe en die printer kan niet meer als 'nieuw' verkocht worden

Angtivet

Ongelezen bericht door Angtivet »

Inderdaad Alfatrion, ik kocht bij Media Markt een printer die na een test thuis niet voldoende presteerde. Ik kon die gewoon inruilen voor een andere.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die schijnen ze bij Mediamarkt ook wel weer als nieuw te verkopen. Maar ik hoef hem dan niet meer.

Erwin uit Oosterhout

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Lady1234 schreef:Maar die schijnen ze bij Mediamarkt ook wel weer als nieuw te verkopen. Maar ik hoef hem dan niet meer.
Dat is inderdaad zo. Belachelijk, als je iets nieuws koopt, dan wil je ook wat nieuws.

NeoDutchio

Erwin uit Oosterhout schreef:
Lady1234 schreef:Maar die schijnen ze bij Mediamarkt ook wel weer als nieuw te verkopen. Maar ik hoef hem dan niet meer.
Dat is inderdaad zo. Belachelijk, als je iets nieuws koopt, dan wil je ook wat nieuws.
Dus een printer die bij de fabriek getest is, is nieuw? En de printer die thuis op dezelfde manier getest is, is niet meer nieuw?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
Erwin uit Oosterhout schreef:
Dus een printer die bij de fabriek getest is, is nieuw? En de printer die thuis op dezelfde manier getest is, is niet meer nieuw?
Inderdaad. "nieuw" is een begrip wat (vooral) ook een gevoelsmatige waarde heeft. Deels ook wel weer verklaarbaar: de aanname zal zijn dat de test inde fabriek door deskundigen gebeurt, terwijl dat bij een test door een consument niet per sé het geval is. Of die aanname juist is, is overigens nog maar de vraag (je wilt niet graag meekijken hoe monteurs je nieuwe auto soms "testen").

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Er zit wel een groot verschil tussen een test in gecontroleerde omstandigheden, zonder dat de inkt en het papier daadwerkelijk door de printer gaan en deze bevuilen, puur en alleen om de elektronische werking te testen en die die mensen thuis doen, waarbij er daadwerkelijk een printje ( of meer, 100 zag ik al ergens staan ) gemaakt wordt en de aandrijflijnen, evt. spuitkoppen en doorvoeren ook echt gebruikt worden.
Een 'gebruikte' printer komt er hier ook niet in.

Voor andere produkten kan daar best iets anders voor gelden. Voorbeeld: een tablet mag best aangezet en evt. bekeken zijn. Weer niet geregistreerd, dat is weer een stap te ver. Ook een transistorradio kan best een dag hebben aangestaan en toch als nieuw verkocht worden. Een scheerapparaat, printer of koffiezetapparaat ( waarbij er duidelijk iets achter blijft op het apparaat ) komt er hier niet 'gebruikt' in.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:Er zit wel een groot verschil tussen een test in gecontroleerde omstandigheden, zonder dat de inkt en het papier daadwerkelijk door de printer gaan en deze bevuilen, puur en alleen om de elektronische werking te testen en die die mensen thuis doen, waarbij er daadwerkelijk een printje ( of meer, 100 zag ik al ergens staan ) gemaakt wordt en de aandrijflijnen, evt. spuitkoppen en doorvoeren ook echt gebruikt worden.
Een 'gebruikte' printer komt er hier ook niet in.
Ik vraag me af waar de fabriekstesten uit bestaan. Is dat inderdaad daadwerkelijk ieder apparaat testen, of worden er steeksproefsgewijs apparaten uitgepikt om getest te worden, en wordt de rest hooguit elektronisch getest? De mate waarin getest wordt, zal ook afhangen van het gewenste kwaliteitsniveau, natuurlijk.

Gesloten