LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DHL levert verkeerd af, jij mag het oplossen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
angel1978

Re: DHL levert verkeerd af, jij mag het oplossen

Ongelezen bericht door angel1978 »

crazyme schreef:
29 dec 2021 15:32
Ik_weet_niet_alles schreef:
29 dec 2021 15:26
kuklos schreef:
29 dec 2021 15:21

Bij wat redelijkerwijs verwacht mag worden. Een ander ophaalpunt in hetzelfde winkelcentrum mag je redelijkerwijs verwachten.
Maar dan mag redelijkerwijs verwacht worden dat de openingstijden ook hetzelfde zijn.
Ja, en bovendien dat de medewerkster achter de balie net zo vriendelijk is als bij de gekozen locatie.

Je bent immers Koning klant of niet.

(Voor 5,95 aan verzendkosten)
Blijkbaar vindt DHL dat het iets kan aanbieden voor €5,95 en als die dame en haar vriendelijkheid in het aanbod zijn meegenomen, dan lijkt het me redelijk dat je dat dan ook mag verwachten..
Als DHL voor 5,95 niet de service kan bieden die ze beloven dan moeten ze iets aanpassen. Of de aanbieding of de prijs.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

We kunnen ook gewoon met elkaar afspreken dat wij (en dan wij in het algemeen) alleen nog online aankopen doen die wij ook echt daadwerkelijk nodig hebben. En dat als wij kiezen voor thuisbezorging wij dan ook daadwerkelijk thuis zijn. En mocht je kiezen voor een afhaal locatie dat het dan ook binnen 24 uur op haalt?

Toen ik nog een DHL punt aan huis had kwam de meeste problemen voor de ontvangers, niet door DHL. Slechts 1 keer is DHL niet komen opdagen wegens autoproblemen. Maar de keren dat bestellers hun bestelling niet kwamen ophalen zijn op 4 handen niet te tellen.
Elke woensdag was het feest. Mensen bestellen online in het weekend, dat word op maandag gepicked, op dinsdag is er niemand thuis en op woensdag kregen wij rustig 50 pakjes. Alleen van mensen hier uit de buurt. Tien mensen kwamen vrij snel, maar 20 anderen kwamen totaal niet. Uiteindelijk met de bakfiets achter deze mensen aangegaan om te voorkomen dat ik mijn voordeur niet meer uit kon.
Dat er dus overvolle afhaalplekken zijn verbaasd mij niets. Dan kan je klagen over de bezorgdienst, maar het begint al bij de besteller die niet tijdig de bestelling komt ophalen. En nu met de lockdown en de vele online bestellingen is het niet gek te noemen dat afhaalpunten dicht slibben. En ja, de goede zijn altijd slachtoffer van het gedrag van de slechte.

Dan maar of in het algemeen afspreken dat je tijdig komt ophalen, of kosten gaan berekenen voor een tweede keer aanbieden of een bedrag voor elke dag dat een pakje blijft liggen bij een afhaalpunt. Dat zal de druk van de ketel halen en zorgen dat problemen zoals TS die nu ervaart minder vaak voorkomen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Weer een hele lap tekst die niets met het probleem te maken heeft van dit topic.

Als jij het leuk vindt om dat soort dingen met jezelf af te spreken NeoDutchio, be my guest.
Het heeft alleen helemaal niets met een ander te maken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
29 dec 2021 15:26
Waar het mij in essentie over gaat is het feit dat TS een overeenkomst heeft met een webwinkel en TS wordt geconfronteerd met een situatie waarom TS niet heeft gevraagd, part nog deel aan heeft maar wel van TS wordt verwacht dat deze maar een oplossing zoekt voor een probleem dat door derden is veroorzaakt.
Probleem blijft natuurlijk dat DHL, als het primair gekozen punt vol is, moet zoeken naar de minst bezwarende oplossing. In z'n algemeenheid zal terugsturen van het pakket bezwarender worden geacht dan het afleveren van het pakket een paar winkels verderop.
Dat dat dan in sommige gevallen, zoals die van TS, anders uitpakt, doet daar niets aan af. Dat zal je toch hopelijk wel met me eens zijn.

Want... als het pakket gewoon teruggestuurd was, had TS óók niet gehad wat hij/zij gewild had.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, die vervelende klanten ook! Vorige week heb ik van DHL een pakketje aangenomen voor de buren, die niet thuis waren. Wie bestelt nou iets als hij weet dat hij niet thuis is? Niet de buurman, die had gevraagd het bij een pickup point af te leveren.

Onlangs heb ik een pakketje besteld dat afgeleverd zou worden op een moment dat ik thuis was. Op de dag zelf krijg ik bericht dat het een dag later zou worden, op een moment dat ik niet thuis was.

In de meeste gevallen gaat het gelukkig gewoon goed. Als het fout gaat is dat natuurlijk vervelend, maar dit topic maakt wat mij betreft vooral duidelijk dat er geen oplossing is die in alle gevallen alle klanten tevreden kan stellen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
29 dec 2021 14:28
alfatrion schreef:
29 dec 2021 01:57
Moneyman schreef:
28 dec 2021 23:02
O ja. En dat op basis van de afmetingen van de beschikbare kast, de afmetingen van de te verwachten pakketten, en dat met allerlei verschillende partijen en verschillende werkwijzen? Een wel héél hoog theoretisch gehalte.
Neurologische netwerken hebben zich inmiddels wel bewezen.
Dat is geen inhoudelijk antwoord op het gemaakte punt. En het blijft een theoretisch antwoord. De praktijk is heel anders: er is waarschijnlijk geen groot probleem (want: het merendeel zal de werkwijze prima vinden), en de eventuele oplossing is slechts in theorie een oplossing (want: in de praktijk veel lastiger en onbetaalbaar).

Ik denk niet dat de DHL-en van deze wereld hun werkwijze zullen aanpassen voor de enkeling die hier een probleem mee heeft.

Wat wel makkelijk beter kan, is de communicatie hierover. De webshops zouden dit makkelijk concreter aan kunnen geven, zodat de consument een keuze op de volledige informatie kan maken.
K2P wilde een systeem waarin real time beschikbare afhaallocaties staan. Jij vroeg daarop hoe hij zich dat voorstelde en stelde dat dit logistiek onwerkbaar is. Mijn antwoord daarop is dat dit met de stand van de techniek hedendaags goed te implementeren is. Je werpt het bezwaar op van afmetingen en noemt het theoretisch, maar daar kan de huidige techniek goed mee omgaan. Natuurlijk vraag dit een grote investering, en zullen de vervoerders die niet willen invoeren, maar dat niets af aan het antwoord hoe de wens van K2P gerealiseerd kan worden. En natuurlijk is het waar dat goede communicatie met lagere kosten gerealiseerd kan worden, maar ook dat doet niets af aan het feit dat de wens van K2P met de techniek van vandaag gerealiseerd kan worden. Zowel de oplossing in de richting die K2P wenst als de communicatie zijn theoretische oplossingen, in de zin dat deze op dit moment niet geïmplementeerd zijn.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
29 dec 2021 16:56
Zowel de oplossing in de richting die K2P wenst als de communicatie zijn theoretische oplossingen, in de zin dat deze op dit moment niet geïmplementeerd zijn.
En wat schiet TS ermee op dat er een theoretische oplossing bestaat die praktisch onhaalbaar en veel te duur om te implementeren is? Juist: helemaal niets.

Daarom was mijn eerdere conclusie al:
Moneyman schreef:
28 dec 2021 21:23
... volkomen onwerkbaar.
En vooral omdat het voor de meeste consumenten een non-issue is: die zijn juist blij met de gekozen werkwijze van DHL. Die willen de enorme kosten die dit met zich meebrengt al helemaal niet betalen. Een gemiddel pakketpunt zit ook totaal niet op al die extra rompslomp te wachten: die willen voor de schamele vergoeding die ze krijgen zo min mogelijk werk hebben. Lastenverzwaring zal dus makkelijk kunnen leiden tot vermindering van het aantal pakketpunten. Is de consument letterlijk en figuurlijk nog verder van huis.

alfatrion

Dat weet ik zonet nog niet. In 1953 betaalde je 25 cent (incl. inflatiecorrectie) om een standaard brief te verzenden, terwijl je in 2020 daarvoor 91 cent moet betalen. Het aantal postkantoren is geëxplodeerd. Waar ik vroeger 15 minuten moest fietsen, doe ik dat tegenwoordig in 2 minuten en dan kan ik ook nog eens de richting zelf kiezen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het aantal postkantoren geëxplodeerd? En in welke stad is dat dan?

Volgens mij zij alle postkantoren gesloten.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
K2P wilde een systeem waarin real time beschikbare afhaallocaties staan. Jij vroeg daarop hoe hij zich dat voorstelde en stelde dat dit logistiek onwerkbaar is. Mijn antwoord daarop is dat dit met de stand van de techniek hedendaags goed te implementeren is.
Dit is toch helemaal niet mogelijk. Zelfs met alle techniek ben je alsnog afhankelijk van de tijd die mensen er over doen om het pakket op te halen. Dat kan letterlijk pas in het systeem komen als het pakket is opgehaald, daar kun je dus totaal niet op plannen.

alfatrion

Je weet:
- Wat de capaciteit is van een pickup point;
- Wanneer er ruimte nodig is voor een standaard pakket, namelijk de dag nadat de bestelling is geplaatst;
- Wanneer er ruimte vrijgekomen is, namelijk het moment waarop het pakket is afgehaald;
- Wanneer het pakket retour gaat, wanneer het iets wordt opgehaald, namelijk zeven dagen later.

Voor de huur van die ruimte je dan een premium vragen. In ruil voor het bedrag kun je vandaag de garantie geven dat er mogen ruimte is op locatie X.

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Nijogeth schreef:
29 dec 2021 19:24
alfatrion schreef:
K2P wilde een systeem waarin real time beschikbare afhaallocaties staan. Jij vroeg daarop hoe hij zich dat voorstelde en stelde dat dit logistiek onwerkbaar is. Mijn antwoord daarop is dat dit met de stand van de techniek hedendaags goed te implementeren is.
Dit is toch helemaal niet mogelijk. Zelfs met alle techniek ben je alsnog afhankelijk van de tijd die mensen er over doen om het pakket op te halen. Dat kan letterlijk pas in het systeem komen als het pakket is opgehaald, daar kun je dus totaal niet op plannen.
Het zijn de pakketdiensten zelf die de opslagfaciliteit in het leven hebben geroepen waarbij "klanten" een bepaalde tijd hebben om hun bestelling op te halen. Het valt de "klanten" dan niet aan te rekenen als het systeem faalt.

Nijogeth

Nee, gelukkig hoeft de klant dan niet extra betalen als de bezorgdienst het logisch oplost door het naar een punt iets verderop te brengen. Fijn toch?

Nijogeth

alfatrion schreef:
29 dec 2021 19:38
Je weet:
- Wanneer er ruimte nodig is voor een standaard pakket, namelijk de dag nadat de bestelling is geplaatst;
- Wanneer er ruimte vrijgekomen is, namelijk het moment waarop het pakket is afgehaald;
- Wanneer het pakket retour gaat, wanneer het iets wordt opgehaald, namelijk zeven dagen later.

Voor de huur van die ruimte je dan een premium vragen. In ruil voor het bedrag kun je vandaag de garantie geven dat er mogen ruimte is op locatie X.
Je weet dat er een beperkte ruimte is, maar niet wanneer er weer ruimte komt als deze vol is.

NeoDutchio

alfatrion schreef:
29 dec 2021 19:38
Je weet:
Op voorhand weet je niet wanneer een pakket opgehaald word. Het zou in uw geval mogelijk zijn dat ik nu niet kan kiezen voor een ophaal locatie, maar 5 minuten later wel. Of met een beetje pech dat ik steeds op het verkeerde moment wil kopen en dan nooit gebruik kan maken van een ophaal locatie.
Verder is het een service die de winkelier biedt. Het runnen van een afhaal locatie is namelijk zwaar verliesgevend. Voor die gemiddelde 25 cent per zending kan je niet eens een medewerker voor neerzetten.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Erthanax schreef:
29 dec 2021 16:50
Onlangs heb ik een pakketje besteld dat afgeleverd zou worden op een moment dat ik thuis was. Op de dag zelf krijg ik bericht dat het een dag later zou worden, op een moment dat ik niet thuis was.
Dan is het toch niet raar een oplossing te willen zien? In jouw geval, een mogelijkheid om te zeggen, leg maar bij de deur, of laat maar bij de buren, of breng maar naar een afhaalpunt.

In mijn geval konden ze bijvoorbeeld het pakketje de volgende dag weer bij de supermarkt proberen af te leveren, of naar een ander adres (bij mij op kantoor) te leveren. Maar neen, ze wilden er gewoon niks aan doen.

En dat stoorde mij enorm. Wél een probleem veroorzaken, en daarna geen vinger willen uitsteken. Zit gewoon niet in de bedrijfsprocessen, want kost geld of zo, om je problemen op te lossen. Wacht maar een week, dan gaat het wel terug. Dat de klant zijn product niet krijgt, en dat de winkelier een klant kwijt is, zal hun een zorg zijn.

k2p

NeoDutchio schreef:
29 dec 2021 19:57
Het runnen van een afhaal locatie is namelijk zwaar verliesgevend. Voor die gemiddelde 25 cent per zending kan je niet eens een medewerker voor neerzetten.
Daarom is het dus ook een automaat met deurtjes die met een code opengaan.

Verder snap ik niet waarom je volhoudt dat het niet mogelijk is. Kastje vol? Geen afhaalmogelijkheid op die locatie op de site. Pakketje net afgehaald, en plekje vrij? Weer afhaalmogelijkheid voor een nieuwe bestelling. Meestal volgende dag al geleverd, dus deurtje blijft vaak maar een avond onbenut.

NeoDutchio

k2p schreef:
29 dec 2021 20:07
NeoDutchio schreef:
29 dec 2021 19:57
Het runnen van een afhaal locatie is namelijk zwaar verliesgevend. Voor die gemiddelde 25 cent per zending kan je niet eens een medewerker voor neerzetten.
Daarom is het dus ook een automaat met deurtjes die met een code opengaan.

Verder snap ik niet waarom je volhoudt dat het niet mogelijk is. Kastje vol? Geen afhaalmogelijkheid op die locatie op de site. Pakketje net afgehaald, en plekje vrij? Weer afhaalmogelijkheid voor een nieuwe bestelling. Meestal volgende dag al geleverd, dus deurtje blijft vaak maar een avond onbenut.
Dat ziet u dus pas vlak voor het afrekenen dat iets wel of niet mogelijk is. Dan zouden ook alle winkeliers real time inzicht moeten krijgen en heb je de kans dat 2 personen tegelijkertijd op verschillende sites dat plekje reserveren.
En ja, meestal de volgende dag geleverd, maar niet altijd. Op dat moment blijft een afhaalplek dus leeg. Real time inzicht gaat simpelweg niet lukken omdat teveel partijen gebruik maken van DHL. DHL kan het wel inzien, maar delen met alle partijen inclusief alle particulieren die zo af en toe iets verzenden, gaat echt niet lukken.

k2p

Ik bouw die systemen, en geloof mij nou maar als ik zeg dat dat wel lukt.

En ja, dat er met uitzondering een deurtje onbenut moet blijven omdat de bezorging langer duurt (wie doet de bezorging? dhl zelf!), in de al uitzonderlijke gevallen dat alle deurtjes al bezet zijn, hoort er dan eenmaal bij.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Pagima 7 alweer over dit wereldprobleem. Wat een verschrikkelijke situatie is TS in verzeild geraakt. Je zou toch dit soort problemen hebben? Afschuwelijk.
Misschien een eigen bezorgdienst opzetten en voortaan zelf ophalen?

Gesloten