Ik ben nu 4 maanden bij Frank Energie. Ik kan sommige mensen totaal niet snappen maar misschien ligt dat aan mij. Ik lees veel: "dat mensen nerveus worden van een variabel tarief" of "dat het niet voor lage inkomens geschikt is" en dat als er een negatieve prijs is de Zonne energie niks oplevert.
1. Nerveus worden:
In deze 4 maanden heb ik zelfs met het hoogste tarief nog nooit meer betaald dan mijn oude leverancier standaard wilde. Dus als je geen zin/tijd hebt om de wasmachine aan te zetten wanneer het goedkoop is... is dit nog steeds geen probleem. Mijn tarief is nog nooit in deze 4 maanden boven het plafond geweest. Greenchoice wilde 80 cent per KWH hebben in januari. Nu zal het wel inmiddels wat lager zijn. Bij Frank heb ik nog nooit boven de 38 cent betaald. Mijn gemiddelde all inclusive tarief voor deze maanden was: januari: 16,8 cent; februari: 18,8 cent; maart: 14,3 cent en april tot nu toe: 14,8 cent. Tja als je liever 4x zoveel betaald dan kan je beter bij Greenchoice zitten en 80 cent per KWH standaard betalen. Ons huis is volledig op elektra en wij hebben 12 zonnepanelen: tot nu toe hebben wij betaald: ongeveer 300 euro.
2. Waarom zou het niet geschikt zijn voor lage inkomens? Het is gewoon een extra spaarpotje maken waarin je elke maand een eigen "voorschot" bedrag stort. Dit kan je dan in de winter gebruiken. Zeker als je de voorschotten moet betalen bij de vaste energie maatschappijen hou je bij frank in ongeveer de 8 maanden dat je praktisch niet hoeft te stoken geld over. Het is gewoon je gedrag iets aanpassen. Als je dit niet kunt.... tja dan moet je misschien naar jezelf wijzen maar niet naar Frank. Dat is meer een eigen probleem en daarmee bedoel ik niet de extreem lage inkomens. Dat snap ik dat die geen risico kunnen nemen. Wat betreft mensen die "speculeren" noemen in hun reacties: wat doe je met een vast contract??? Hopen dat wanneer je moet verlengen de prijzen niet enorm zijn gestegen? Dat is toch ook een vorm van speculeren. Vergeer niet dat er veel mensen dit jaar juist tegen dit probleem aanliepen en plotseling torenhoge energie voorschotten moeten betalen. Met Frank zie je dit eerder en kan je er ook eerder op inspelen door misschien een keer wat korter te douchen.
3. Zonnepanelen: als de prijs voor energie negatief is krijg je inderdaad niks voor je opgewekte energie. Nou klopt niks niet helemaal want je krijgt alsnog de belasting terug van de energie. Dat betekend het volgende: als je 1000KWH per jaar negatief hebt teruggeleverd voor - 2 cent gemiddeld je dus 20 euro moet betalen voor deze teruggeleverd energie, echter wordt de energiebelasting verrekend: dus die krijg je terug a 15 cent per kwh. Uiteindelijk levert je dat dan nog steeds bruto 150 euro op en netto: 130 euro. Alleen wanneer de prijs meer dan 15 cent negatief is ga je echt betalen. Als dat gebeurt zou ik in ieder geval alles wat electrisch is aanzetten in huis.
Al met al snap ik niet waarom men hier zo negatief over is. Eindelijk zijn er een aantal bedrijven die het eerlijker doen dan de grootgrutters. Als de prijs laag is krijg je een laag tarief voor je teruglevering en juist wanneer het tarief hoog is krijg je ook meer voor je opgewekte energie. Wel zo eerlijk toch. En juist dat maakt het ook meer aantrekkelijk voor de winter: je krijgt meer voor je terug levering dan in de zomer.
Al met al moet iedereen zelf bepalen wat hij/zij wilt echter als ik bij greenchoice was gebleven dan had ik de eerste maand een voorschot moeten betalen van ongeveer 800 euro per maand (3200 in 4 maanden). Ik zit nu op 300 euro totaal na 4 maanden! Ik heb 200 euro per maand voor elektra gereserveerd en wat ik over heb zet ik apart. Ik maak mij niet druk om de winter: ik heb inmiddels aardig wat geld bespaart en heb dit op de spaarrekening gezet. Mocht de winter erg koud worden dan kan ik dat gebruiken. Mocht het een zachte winter worden dan heb ik een "gratis" vakantie bij elkaar gespaard.