NeoDutchio schreef: ↑16 sep 2022 22:41
Het lijkt mij sterk dat mocht hier een zaak van gemaakt worden dat de zus van TS in het gelijk gesteld zal gaan worden. Puur door de feiten dat de zus zelf het risico heeft gelopen om zo vlak voor vakantie te gaan bestellen, niet de verkoper heeft ingelicht dat op zaterdag er niets ontvangen is en zij daarna 3 weken weg is en niet zelf in de app of via de track en trace bij de bezorger heeft aangegeven dat het pakket ergens anders heen moest, danwel juist niet bij de buren afgeleverd zou mogen worden.
Dat komt doordat je naar alle omstandigheden kijkt vanuit één als juist aangenomen hypothese. Wat je niet doet is top down werken.
Wat zou de verkoper moeten stellen en bij betwisting bewijzen, wanneer hij bij de rechtbank een vordering indient tot betaling van een geldsom? De verkoper moet stellen dat hij een overeenkomst heeft met de koper en dat hem op het moment van het vonnis recht geeft op betaling van die geldsom. Als partijen overeengekomen zijn dat de koopsom opeisbaar wordt nadat veertien dagen verstreken zijn nadat het product bij de verkoper is afgeleverd, dan zal de verkoper moeten stellen dat het product bij de verkoper is afgeleverd en dat er veertien dagen na aflevering zijn verstreken. De verkoper zal dus moeten aangeven: (i) dat hij een overeenkomst heeft met de gedagvaarde; (ii) dat hij recht heeft op de geldsom ad € x op het moment dat er veertien dagen zijn verstreken na aflevering; en (iii) en dat het product op datum X is afgeleverd aan de verkoper. De gedagvaarde kan vervolgens betwisten en zelf stellingen in brengen. De gedagvaarde kan bijvoorbeeld aangeven dat hij de koper niet, dat een ander bedrag is afgesproken, of dat hij het product niet op datum x is afgeleverd. De verkoper moet op dit moment de door de gedagvaarde betwiste stellingen bewijzen.
Het ligt voor de hand dat de zus van TS slechts zal betwisten dat het product op datum X is afgeleverd. Als PostNL een juiste rapportage heeft opgesteld, dan staat daarop dat het product bij de buren van de zus van TS is afgeleverd en dan kan de verkoper zijn vordering niet bewijzen. In dit geval heeft de verkoper simpelweg een bewijsprobleem. ALs PostNL een onjuiste rapportage heeft opgesteld, waarop staat dat het product aan bezorgd het adres van de zus van TS, dan kan TS daar feiten tegen over stellen. TS kan bijvoorbeeld tegenover zetten dat in de rapportage nooit aangeeft wanneer pakketjes bij de buren wordt bezorgt, dat het pakketje geen brievenbus pakketje was, en dat TS op vakantie was waardoor het onmogelijk is dat het pakketje op haar adres is bezorgd op datum X. In deze situatie kun je aannemen dat TS op datum Y is afgeleverd. TS moet dan stellen de koop herroepen te hebben voor veertien dagen na datum X.
Het is natuurlijk waar dat TS heeft veroorzaakt dat het product niet op haar adres maar bij de buren is bezorgd door vlak voor de vakantie te bestellen, maar dat doet niets af aan het feit dat de herroepingstermijn pas gaat lopen op het moment dat TS het product in handen krijgt. Dat wordt niet anders vanwege jouw onderbuikgevoel.
NeoDutchio schreef: ↑16 sep 2022 22:41
Daarnaast is het natuurlijk moreel al een fout om totaal niets te gaan ondernemen.
Daar is moreel niets mee mis.