DIGID app verplicht bij sommige overheden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
03 aug 2023 21:36
Moneyman schreef:
03 aug 2023 21:31
Want juist het gebruik van één uniforme app voor alle sites maakt het digitale leven alleen maar makkelijker.
En ik heb nu dus één uniforme sms-dienst. Wat is het verschil dan?
Nee, die uniforme sms-dienst heb je niet, want er worden nu juist verschillende inlogmethodes gehanteerd.
witte angora schreef:
03 aug 2023 21:37
En wie garandeert dan dat het allemaal ietsiepietsie veiliger is? Ik geloof er niet in, serieus niet.
Mar… niet lullig bedoeld… hoeveel verstand van zaken heb je van de materie, om hier een oordeel over te hebben? Heb je een objectieve reden om aan te nemen dat de veiligheid niet beter gewaarborgd is als alles identiek is?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
03 aug 2023 21:54
Inloggen gaat nu snel!
Sneller dan met een sms?

Telefoon aanzetten
Inlogcode invoeren

En dan:

sms code lezen en
invoeren op de laptop

vs

Open de app op uw telefoon en voer uw pincode in.
Klik op Koppelcode nodig?
Scan de QR-code met uw telefoon.
Klik op Inloggen.

witte angora

Moneyman schreef:
03 aug 2023 22:05
witte angora schreef:
Moneyman schreef:
Want juist het gebruik van één uniforme app voor alle sites maakt het digitale leven alleen maar makkelijker.
En ik heb nu dus één uniforme sms-dienst. Wat is het verschil dan?
Nee, die uniforme sms-dienst heb je niet, want er worden nu juist verschillende inlogmethodes gehanteerd.[quote="witte angora" post_id=2940920
Bij de overheid = Digid? Ik heb toch echt maar één sms-dienst, en dat werkt overal bij de overheid exact hetzelfde.

En wie garandeert dan dat het allemaal ietsiepietsie veiliger is? Ik geloof er niet in, serieus niet.
Mar… niet lullig bedoeld… hoeveel verstand van zaken heb je van de materie, om hier een oordeel over te hebben? Heb je een objectieve reden om aan te nemen dat de veiligheid niet beter gewaarborgd is als alles identiek is?
Van de materie zelf heb ik geen verstand. Maar ik zie op meerdere terreinen voldoende om me heen dat dingen wél ingewikkelder en vooral duurder worden, maar absoluut niet beter. Integendeel. Ik ben wel een beetje klaar met alle 'vooruitgang'. Het heet 'vooruitgang', maar dat is het in mijn beleving echt niet. Meer werk, meer moeite, meer gedoe, meer onhandigheid, en het resultaat is vaak bagger, vergeleken met eerdere opties.

Geef mij gewoon een simpel hutje ergens in het bos, en ik zit de rest van de rit wel uit. Van mij hoeft het allemaal niet zo nodig.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
moederslink schreef:
Inloggen gaat nu snel!
Sneller dan met een sms?
Telefoon aanzetten
Inlogcode invoeren
En dan:
sms code lezen en
invoeren op de laptop
vs
Klik op Inloggen.
Nee..... inloggen Digid : vraag : op dit apparaat? Antwoord ...ja
Niks QR code scannen, niks koppelcode...
Voer de pincode in en pats je bent binnen....

Maar ook sms ging altijd goed en snel!
Laatst gewijzigd door moederslink op 03 aug 2023 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
03 aug 2023 21:20
Maar door de zaken aan anderen over te laten, leer je zelf natuurlijk niets. Kinderen leren ook door alles zelf te doen / te ondervinden, datzelfde telt voor volwassenen. Het hoeft toch allemaal niet op 1 dag te lukken?
En tegenwoordig kan Google je het vaak woord voor woord en zelfs met plaatjes uitleggen. Het is alleen even de tijd nemen en er voor gaan zitten. Mijn vader wil zulke dingen ook altijd laten doen en dan laat ik m dat altijd zelf doen en geef ik m alleen tips.

witte angora

moederslink schreef:
03 aug 2023 22:14
witte angora schreef:
moederslink schreef:
Inloggen gaat nu snel!
Sneller dan met een sms?
Telefoon aanzetten
Inlogcode invoeren
En dan:
sms code lezen en
invoeren op de laptop
vs
Klik op Inloggen.
Nee..... inloggen Digid : vraag : op dit apparaat? Antwoord ...ja
Niks QR code scannen, niks koppelcode...
Voer de pincode in en pats je bent binnen....
Als je op je telefoon werkt ja. Maar ik kan dit soort zaken toch echt niet op dat rotding regelen. Kan er niet eens in één keer foutloos een bericht in zetten met die kleine toetsen. Ik heb het er over als je op je laptop werkt. En dan kom je dus op dat andere uit. Maar dan nog, of je nu een pincode van 4 cijfers in moet voeren - die je ook nog moet onthouden - of een sms-code van 6 cijfers, dat maakt qua snelheid toch niks meer uit?

moederslink

Nee, ik doe dat niet op de smartphone , maar op mijn tablet.
Dit soort dingen doe ik allemaal op mijn tablet , ook de bankzaken nog.

Het typen op de smartphone gaat me overigens steeds beter en sneller af en dát met 2 duimen. :lol:
De autocorrectie daarboven tik ik dan ook snel aan.
Ik app best veel en oefening baart kunst.

moederslink

Nijogeth schreef:
03 aug 2023 22:15
En tegenwoordig kan Google je het vaak woord voor woord en zelfs met plaatjes uitleggen. Het is alleen even de tijd nemen en er voor gaan zitten. Mijn vader wil zulke dingen ook altijd laten doen en dan laat ik m dat altijd zelf doen en geef ik m alleen tips.
Maar wát als je niet kunt lezen? :lol:

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

moederslink schreef:
03 aug 2023 22:23
Nijogeth schreef:
03 aug 2023 22:15
Maar wát als je niet kunt lezen? :lol:
Dan youtube😄

moederslink

witte angora schreef:
03 aug 2023 22:17
Maar dan nog, of je nu een pincode van 4 cijfers in moet voeren - die je ook nog moet onthouden - of een sms-code van 6 cijfers, dat maakt qua snelheid toch niks meer uit?
Pincodes staan op een spiekbriefje :D .
Met de Digid app zit ik alleen maar op mijn tablet en gebruik ik geen telefoon.

witte angora

moederslink schreef:
03 aug 2023 22:21

De autocorrectie daarboven tik ik dan ook snel aan.
De autocorrectie heb ik zo gauw mogelijk uitgeschakeld (al had ik weken nodig om er achter te komen wát er nou steeds fout ging, en vervolgens hoe ik dat uit moest schakelen). Wat een ellende... Er werden niks anders als woorden ingevoerd die ik helemaal niet wilde, kon ik dat steeds weer letter voor letter weg halen. Niks ervan. Ik blijf het een onding vinden. Van mij hoeft het niet.

Off-topic: de begeleiding heeft me ooit geleerd hoe makkelijk het zou zijn met google view of zo een route in te plannen en dan volgens die route te rijden. Per rit heb ik meerdere keren uit frustratie dat onding bijna het raam uit gekieperd. Wat een ellende, steeds verkeerd rijden, steeds verkeerde aanwijzingen - echt waardeloos. Ook met lopen: dan krijg je een looproute, maar ik heb geen idee waar ik op die kaart sta en welke kant ik om te beginnen heen moet... niks voor mij. Ik doe het weer net als vroeger, al rij ik honderden kilometers: van tevoren de route uitstippelen, met Streetview de nodige herkenningspunten in mijn bol opslaan, en gewoon rijden. Zonder enige hulp. En altijd, altijd kom ik in één keer op de plek van bestemming. Die telefoon is en blijft een snertding waar ik gewoon niks mee kan.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er zit een verschil tussen autocorrectie en tekstsuggesties. Ik vermoed dat moederslink dat laatste gebruikt.

moederslink

Voor ik mijn smartphone had, sjouwde ik altijd mijn tablet mee in de trein.
Nu zit ie in mijn koffertje en de kleine Phone in de handtas.
Het typen , zoals nu op Radar, of bv mailen doe ik allemaal nog op mijn tablet .
Gewoon fijn, een groter toetsenbord.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou je steeds op je Digid app inloggen? En doe ik dat, krijg ik helemaal niet de vraag op dit apparaat.?

moederslink

Lowieze schreef:
03 aug 2023 22:42
Er zit een verschil tussen autocorrectie en tekstsuggesties. Ik vermoed dat moederslink dat laatste gebruikt.
Ja dat zal dan idd zo zijn. Ik typ een woordje, maar dan zijn het soms wat letters door elkaar en staat er een suggestie boven en dan hoef ik dat maar gewoon aan te klikken.
Maar :oops: we dwalen af .....
Sorry!!!!!

Moneyman

witte angora schreef:
03 aug 2023 22:11
Geef mij gewoon een simpel hutje ergens in het bos, en ik zit de rest van de rit wel uit. Van mij hoeft het allemaal niet zo nodig.
Zo ken ik je ook wel, en dat verlangen snap ik zelfs wel een beetje. Helaas zal dát een utopie blijven, vrees ik.

Moneyman

moederslink schreef:
03 aug 2023 22:21
Ik app best veel en oefening baart kunst.
Hier noem je wel iets essentieels: de wil én de inzet om te leren is meer dan de helft van het werk. Doe je goed!

moederslink

Dank je! De ellende met het ouder worden is ook dat je best snel moe wordt.
Ik wil en kan nog heel veel en ben zeker nog erg leergierig ,maar soms denk ik ook: het zal allemaal wel :wink:

jochemd

Ongelezen bericht door jochemd »

witte angora schreef:
03 aug 2023 21:37
Als je de zogeheten "attack vectors" analyseert is dat snel genoeg duidelijk.

Authenticatie met een app kan alleen lokaal aangevallen worden:
  • device hacken voordat de app is geinstalleerd (als dat ooit gehacked wordt gaan ze echt wel eerst bank-apps aanvallen voordat ze DigiD gaan aanvallen)
    rubber hose attack
Authenticatie via SMS kan naast lokaal via bovenstaande manieren ook op afstand aangevallen worden:
  • een radio-ontvanger op (niet al te grote) afstand
    een SIM swap bij je mobiele provider uitvoeren
    op het telefonie netwerk onderscheppen

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:
En ik heb nu dus één uniforme sms-dienst. Wat is het verschil dan? Geloof me, mijn telefoon is makkelijk te hacken, dus je kan ook zo bij die app. Die sms-code daarentegen is een ander verhaal.
Juist niet, een goed beveiligde telefoon is een stuk veiliger dan bijvoorbeeld SMS authenticatie. Zeker ook omdat goede authenticatie apps ook offline de input kunnen genereren die je bij de dienst die je wil bezoeken moet invullen. Ik denk dat ik minder dan een jaar geleden bij een security conference was waar iemand liet zien hoe makkelijk het was een SMSje op een ander toestel te laten binnen komen.

SMS wordt in security kringen al jaren niet meer als veilig gezien, een boel van de enterprise security appliances die voorheen onder andere met SMS werkten hebben daar bijvoorbeeld al geen support meer voor. Dat gaat allemaal naar authenticator apps en daarnaast blijven bijvoorbeeld hardware tokens bruikbaar in bepaalde gevallen.

Plaats reactie