De praktijk van fixitfaster hangt aan tegen oplichting. Immers er is een gerede kans dat je niet krijgt waarvoor je betaald. Pas na het registreren en het zogenaamd een verbintenis aangaan, kun je echt zoeken naar een handleiding. Is die er niet, dan zit je vast aan je overeenkomst, aangezien er volgens de algemene voorwaarden ook geen herroepingsrecht is.
Daarbij moet het zo zijn dat je in dit geval er ook akkoord mee is gaan dát er geen herroepingsrecht is en dat je daar dus vanaf ziet. Het is onvoldoende dat fixitfaster dat alleen in de voorwaarden zet. Dat moet veel explicieter. Gelukkig wordt in deze situatie wettelijk de herroepingstermijn dan een jaar. Dus iedereen zou wettelijk gezien de overeenkomst nog steeds moeten kunnen herroepen.
Ook van de facturering klopt helemaal niks. Mijn 86-jarige moeder heeft op 12 september het vinkje gezet en niet gezien dat ze een betalingsverplichting aanging. Op 25 oktober ontving zij een zogenaamde 4e aanmaning, met een verhoging van €20.zij zou nu €50 moeten betalen.
Zij heeft echter nooit een eerste factuur ontvangen en ook niet de eerdere drie aanmaningen. Dat kan ook bijna niet. Immers fixitfaster geeft aan dat je de factuur twee weken na het vinkje ontvangt. Dat zou in dit geval dan rond 27 september moeten zijn geweest. Met een redelijke betalingstermijn van twee weken, zou de eerste herinnering dan rond 10 oktober moeten zijn verstuurd. Ervan uitgaande dat een herinnering een betalingstermijn van een week kan hebben, er in totaal drie zouden zijn verstuurd, kan het nooit zo zijn dat de vierde op 25 oktober wordt verstuurd.
Dit zaakje stinkt aan alle kanten. Wanneer het juridisch wellicht niet oplichting is, dan gaat het hier minimaal om een oneerlijke handelspraktijk.
Daarbij is het überhaupt de vraag of fixifaster het copyright van bedrijven niet schendt door handleidingen waarvan zij het copyright niet heeft, tegen betaling te verkopen.
EDIT: ik ontdek zojuist dat Fixitfaster artikel 6 van de algemene voorwaarden heeft aangepast.
Oorspronkelijk:
Algemene voorwaarden van FixitFaster
Artikel 6 – Geen bedenktijd
Nu de levering c.q. uitvoering van de dienst volledig binnen het verstrijken van de wettelijke bedenktijd is uitgevoerd, heeft de consument geen recht op bedenktijd. De consument stemt uitdrukkelijk in met het uitvoeren van de dienst voorafgaand aan het verstrijken van de bedenktijd en verklaart tevens uitdrukkelijk af te zien van deze bedenktijd.
Nu:
Artikel 6 – Bedenktijd
De consument heeft het recht om de overeenkomst voor het aanmaken van een online account bij Fixitfaster binnen een bedenktijd van 14 dagen (zegge: veertien dagen) zonder opgave van redenen te herroepen. Deze bedenktijd gaat in op de dag van het aanmaken van het account. Indien de consument gebruik wil maken van dit herroepingsrecht, dient hij dit binnen de gestelde termijn per e-mail kenbaar te maken aan Fixitfaster via
[email protected]. In dit geval wordt de overeenkomst kosteloos voor de klant ontbonden.
Dat is in elk geval een minimale verbetering waar echter klanten die een overeenkomst zijn aangegaan voor deze wijziging, niets aan hebben.