Dat wil dus zeggen dat mensen met zonnepanelen alle energie die ze afnemen ook daadwerkelijk gaan betalen. Dat is eerlijker denk ik (hoewel niet leuker maar dat is iets anders

Maar dat er dan ook nog terugleverkosten betaalt moet worden over stroom die je al betaalt hebt lijkt me onlogisch.
Zoals Thijs124 zegt:
Zowel de (r) overheid ontvangt energiebelasting plus btw over dat gedeelte wat nu nog gesaldeerd wordt en de stroom leverancier krijgt zijn geleverde stroom dan geheel betaald. De stroom leverancier hoeft alleen maar een klein bedrag terug te betalen voor het teruggeleverde in plaats van ruilen cq salderen. Door veel te klagen over balanceer kosten zullen ze de terugleverbetaling wel behoorlijk inperken.
Als ik bv in 1 jaar 2100 KWh gebruikt hebt ga ik die in 2027 helemaal betalen, dus geen salderinging.
In totaal heb in totaal bv2500 KWh teruggeleverd. Als ik dan voor die 400 KWh die ik teveel heb teruggleverd terugleverkosten moet betalen (een redelijk bedrag) dat kan ik nog begrijpen. Maar niet over KWh die ik al betaald heb.
Je mag en wilt toch ook voordeel hebben van je zonnepanelen anders zodat je ze terug kunt verdienen?