Als eis stelt de wet overigens wel dat er geen zijruiten zijn. Waarmee 95% afvalt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Ik wil je er op wijzen dat alle grijskentekenvoertuigen gekeurd worden, op aanpassingen, door de RDW. Zij doen dit op basis van de door de regering gemaakte wetten en eisen. dus ik snap je 95% niet.Ik lees net in het desbetreffende wetsartikel dat het wel is toegestaan een dubbele cabine te hebben. Excuses voor mijn onzorgvuldige eerdere berichten.
Als eis stelt de wet overigens wel dat er geen zijruiten zijn. Waarmee 95% afvalt.
daarbij stel je dat "Alleen hebben voornamelijk particulieren een grijs kenteken, want hoe moet je anders de kinderen vervoeren"
Ook dat is niet correct, het gaat slechts om 25% van de grijskentekenvoertuigen welk in bezit is van particulieren.[/quote]
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Ik ook niet dus leg eens uit Simon en liefst met meer dan alleen uitroeptekensdus ik snap je 95% niet
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
op alleen vraagtekens reageer ik met uitroeptekens.
In de wet staat dat bij een dubbele cabine, er bij de 2e rij geen ruiten geplaatst mogen zijn.
Van alle bestelbusjes met dubbele cabine en grijs kenteken schat ik zo in dat 95% bij de 2e rij wel ruiten heeft. Mijn steekproef van daarnet leverde op dat van de 15 busjes er geen een was zonder ruiten en allemaal met grijs kenteken.
Natuurlijk hebben garagehouders er baat bij om te verzwijgen dat het eigenlijk niet mag om ruiten te plaatsen. Bovendien is er toch geen controle op.
Bij mijn weten controleert de RDW de auto alleen bij een nieuwe aanvraag voor een grijs kenteken. En ik denk niet dat er bij elke aanvraag iemand met de auto uit Veendam komt kijken.
In de wet staat dat bij een dubbele cabine, er bij de 2e rij geen ruiten geplaatst mogen zijn.
Van alle bestelbusjes met dubbele cabine en grijs kenteken schat ik zo in dat 95% bij de 2e rij wel ruiten heeft. Mijn steekproef van daarnet leverde op dat van de 15 busjes er geen een was zonder ruiten en allemaal met grijs kenteken.
Natuurlijk hebben garagehouders er baat bij om te verzwijgen dat het eigenlijk niet mag om ruiten te plaatsen. Bovendien is er toch geen controle op.
Bij mijn weten controleert de RDW de auto alleen bij een nieuwe aanvraag voor een grijs kenteken. En ik denk niet dat er bij elke aanvraag iemand met de auto uit Veendam komt kijken.
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Bedankt voor je uitleg Simon. T'was even nodig voor halve verstaanders die alleen met vraagtekens en een quote proberen duidelijk te maken dat ze niet snappen wat je met de gekwote tekst bedoelt
De ruiten op de 2e rij en de achterbanken zijn standaard af fabriek en de wagens worden naar mijn weten in Nederland niet meer aangepast in tegenstelling tot kleinere personenwagens die eerst naar de carroseriebouwer gaan. Die standaard bussen hebben bij 1e toelating een type goedkeuring gekregen en hoeven dus ook, in tegenstelling tot laatst genoemde wagens, niet hergekeurd te worden voor grijskenteken. De type goedkeuring is al voldoende voor het verstrekken van grijs-kenteken en de wagens voldoen dus geheel aan de Nederlandse wetgeving op dit gebied.Bij mijn weten controleert de RDW de auto alleen bij een nieuwe aanvraag voor een grijs kenteken. En ik denk niet dat er bij elke aanvraag iemand met de auto uit Veendam komt kijken.
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Mocht U toch nog aan mijn woorden twijfelen dan wil ik graag de belastingdienst citeren die stelt:
http://www.belastingdienst.nl/mrb/5a58a92.htm[/quote]zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan. Zijruiten aan beide zijden van de dubbele cabine zijn toegestaan.
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Merkwaardig dat in de wet iets anders staat. Maar goed, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
gr. Simon
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen
artikel 3 sub 3
gr. Simon
Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen
artikel 3 sub 3
Onder bestelauto wordt verstaan een motorrijtuig met een laadruimte die in haar geheel is voorzien van een vlakke laadvloer en die:
a.
een lengte heeft van ten minste 200 cm en over ten minste 200 cm van de lengte en over ten minste 20 cm van de breedte een hoogte heeft van ten minste 130 cm; dan wel
b.
ingeval de laadruimte minder dan 25 cm hoger is dan de cabine:
1°.
een lengte heeft van ten minste 125 cm en over ten minste 125 cm van de lengte en over ten minste 20 cm van de breedte een hoogte heeft van ten minste 98 cm; en
2°.
van de bestuurderszitplaats is afgescheiden door een vaste wand over ten minste de gehele breedte van de cabine, welke wand direct achter de zitplaats is aangebracht en ten minste dezelfde hoogte heeft als de bestuurderscabine; en
3°.
niet is voorzien van zijruiten dan wel is voorzien van niet meer dan één aan de rechterzijde van de laadruimte aangebrachte zijruit; dan wel
c.
ingeval de laadruimte ten minste 25 cm hoger is dan de cabine:
1°.
een lengte heeft van ten minste 125 cm en over ten minste 125 cm van de lengte en over ten minste 20 cm van de breedte een hoogte heeft van ten minste 98 cm; en
2°.
van de bestuurderszitplaats is afgescheiden door een vaste wand over ten minste de gehele breedte van de cabine, welke wand direct achter de bestuurderszitplaats is aangebracht en een hoogte heeft van ten minste 30 cm; en
3°.
niet is voorzien van zijruiten dan wel is voorzien van niet meer dan één aan de rechterzijde van de laadruimte aangebrachte zijruit; dan wel
d.
ingeval het motorrijtuig een dubbele cabine heeft met zitruimte achter de bestuurder voor één rij naast elkaar in de rijrichting zittende personen:
1°.
over ten minste 150 cm van de lengte en over ten minste 20 cm van de breedte een hoogte heeft van ten minste 130 cm; en
2°.
voor ten minste 40 percent van de lengte voor het hart van de achterste as is geplaatst en een lengte heeft van:
I.
ten minste 150 cm; en
II.
ten minste twee derde van de lengte die de laadruimte zou hebben indien de zitruimte achter de bestuurder zou ontbreken; en
III.
ten minste twee maal die van de cabine, tenzij de cabine een hoogte heeft van ten minste 130 cm; en
3°.
van de cabine is afgescheiden door een vaste wand over ten minste de gehele breedte van de cabine, welke wand direct achter de zitruimte is aangebracht en ten minste dezelfde hoogte heeft als de cabine; en
4°.
niet is voorzien van zijruiten dan wel is voorzien van niet meer dan één aan de rechterzijde van de laadruimte aangebrachte zijruit.
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
De laatste subs handelen allen over de laadruimte Simon; zo ook het verhaal over de zijruiten. De 2e zitrij maakt geen deel uit van de laadruimte maar van de cabine.
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Lees ik het zelf niet eens goed. Het hele stuk gaat over de laadruimte. De laadruimte is afgescheiden door een schot van de cabine. Alles aan de bestuurderskant wordt dus gezien als cabine en aan de andere kant van het schot als laadruimte. En DAAR gaan dus die beperkingen voor de zijruiten over.
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Beste Simon
je leest het verkeerd denk ik.
De wet zegt dat er geen ramen in de laadruimte mogen zitten.
In 2002 is hierop een aanpassingen gekomen welke zegt dat, er aan de rechter zijde direct achter de passagier een raam mag zitten. Dit voor het zicht naar rechts te verbeteren.
Indien er echter een dubbele cabine aanwezig is dan mag dit raam niet meer.
je leest het verkeerd denk ik.
De wet zegt dat er geen ramen in de laadruimte mogen zitten.
In 2002 is hierop een aanpassingen gekomen welke zegt dat, er aan de rechter zijde direct achter de passagier een raam mag zitten. Dit voor het zicht naar rechts te verbeteren.
Indien er echter een dubbele cabine aanwezig is dan mag dit raam niet meer.
Re: ACTIEDAG BEKEND GRIJSKENTEKEN
Klopt het is net als bij de Chinees, wij willen glaag bij het laam zitten.