LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Het laatste wat ik hoorde was onroerend goed
Je hebt goed opgelet. Alle McDonalds gebouwen en grond zijn zijn eigendom, slim hè!

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door student26 »

Ik zou zeggen lees eerst eens wat meer over franchising voordat je deze conclusie trekt. Er is een groot verschil tussen een hard franchise en een soft franchise.
"Franchising
Franchising is een vorm van samenwerking tussen zelfstandige ondernemingen, waarbij de franchisegever de franchisenemer toestaat om tegen een vergoeding gebruik te maken van bepaalde commerciële instrumenten, producten en diensten. Als franchisenemer maakt u bijvoorbeeld gebruik van een bestaande handelsnaam, merknaam, reclame, inrichting en formule waardoor een gelijksoortige bedrijfspresentatie ontstaat"

De definitie van de Kamer van Koophandel. Ik zie niet hoe dit conflicteert met hetgeen ik gezegd heb.
Als het niet veel meer zou voorstellen dan een format, verklaar dan eens waarom een franchise minimaal zo'n € 15.000 euro kost. Overigens een McDonalds franchise kost iets van € 300.000.
Omdat je gebruik maakt van een merknaam waar veel geld aan besteed wordt (de "kale" variant). Je hebt het voordeel dat je deze naam mag gebruiken en voordelen geniet van bijvoorbeeld reclamecampagnes. Daarnaast mag je uitgebreide ondersteuning verwachten. In zekere zin is al het voorbereidend werk dus al voor je gedaan: het merk, de markt, enzovoorts bestaan al. Niet vreemd dus dat je behoorlijk wat geld moet neertellen. Een enkele uitzondering daargelaten levert het natuurlijk ook flink wat op.
De franchise die ik heb is heel goedkoop en toch kost het veel geld! €20.000 upfront, € 1000 per maand royaltyfee plus 9% van de maandelijkse omzet.
In vergelijking met Mac dus goedkoop. Waarschijnlijk omdat je geen winkelinrichting en dergelijken hebt gekocht. Welk bedrijf als ik vragen mag?
Je hebt goed opgelet. Alle McDonalds gebouwen en grond zijn zijn eigendom, slim hè!
Ik zie alleen even het verband niet met de discussie?

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Omdat je gebruik maakt van een merknaam waar veel geld aan besteed wordt (de "kale" variant). Je hebt het voordeel dat je deze naam mag gebruiken en voordelen geniet van bijvoorbeeld reclamecampagnes. Daarnaast mag je uitgebreide ondersteuning verwachten. In zekere zin is al het voorbereidend werk dus al voor je gedaan: het merk, de markt, enzovoorts bestaan al. Niet vreemd dus dat je behoorlijk wat geld moet neertellen. Een enkele uitzondering daargelaten levert het natuurlijk ook flink wat op.
Het totale paket noemt men dan de franchiseformule (of te wel het systeem). Bij de één is het heel uitgebreid, bij de ander is het beperkt tot bijvoorbeeld de marketing.

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Ik zie alleen even het verband niet met de discussie?
Die is er ook niet, was gewoon een opmerking.

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Waarschijnlijk omdat je geen winkelinrichting en dergelijken hebt gekocht
Klopt, het betreft een zgn soft franchise, 's werelds grootste onroerend goed franchise.

student26
Berichten: 1389
Lid geworden op: 30 mei 2004 14:40

Re: Veel problemen met MLM zouden opgelost zijn als...

Ongelezen bericht door student26 »

Het totale paket noemt men dan de franchiseformule (of te wel het systeem). Bij de één is het heel uitgebreid, bij de ander is het beperkt tot bijvoorbeeld de marketing.
Waarom noem je dit een systeem? Wat valt er door de franchisegever nou verder uit te leggen? Je koopt gewoon het format, gebruikt de naam e.d. en klaar. Het "systeem" kan iedereen zien: zo doen ze het, dit verkopen ze. Einde verhaal.

Gesloten