LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] de daklozen krant

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

En die waren erbij dat je een wildvreemde 10 euro gaf ? Hoe leg je dat aan ze uit als ze een half uur later om een ijsje vragen van 0,50 ?Ik ben benieuwd !!!

daar ben ik het helemaal mee eens, gast.
noelle dat kun je niet maken, als jij wel een eurotientje kan geven aan zo'n gast, dan moet je ook je kinderen tegemoed komen en niet zeggen, sorry mama heeft het niet, koop maar iets van 50 eurocent.
ik vind noelle dat je, je diep moet schamen met je houding.
zo'n figuur die met zijn/haar krantje staat, krijgt van mij geen tientje zelfs nog niet eens 5 eurocent.
als ik geld geef dan gaat het naar mijn kinderen en niet naar zo'n dakloze, laat ze maar hulp zoeken bij de gemeente i.p.v. andere mensen lastig te vallen.
in mijn woonplaats bij de supermarkt staan ze ook, ik zeg alleen gedag en loop door.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

.. en die ' hulp' van de gemeente is dus, dat daklozen mogen doorgaan met het leuren met de daklozenkrant ondanks het bedelverbod en ondanks het ongenoegen van de burgers.

Mohawkmarcje

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Ook ik koop wel eens een Daklozenkrant. Het is een goed initiatief, het geeft daklozen een kleine bron van inkomsten maar vooral weer een beetje eigenwaarde. Bovendien staan er best geinige artikelen in. Het is mogelijk voor een dakzloze om zo weer terug in de maatschappij te keren: weer een eigen huisje bv. (Nee, ze zijn dus niet allemaal echt 'dakloos' maar om nou te zeggen dat ze het zo goed hebben als jij en ik "en dus maar gewoon een baan moeten zoeken" gaat wat te ver) en de mogelijkheid er weer bovenop te krabbelen. :D

Want er zijn, ondanks de goede sociale voorzieningen in ons landje, toch nog mensen die helaas net overal buiten vallen: psychiatrische patienten, drugsverslaafden en vluchtelingen vallen soms net effe buiten de boot en eindigen op straat. :(
Één van de mogelijkheden om die mensen er weer bovenop te helpen is een daklozenkrant.

Helaas heeft dit goede initiatief een nare variant gekregen waar in het allereerste berichtje van deze topic gewag wordt gemaakt, nl. de illegale daklozenkrant: met name Roemeense criminelen zijn zo gehaaid om een blaadje in elkaar te flansen en dat door "zielige" vrouwtjes en kinderen te verkopen. Hartverscheurende verhalen kloppen nog wat extra geld uit de zak. Vaak worden ze erg opdringerig. Van daklozen is hier geen sprake, wel van illegalen en/of criminelen.

De goede daklozenkranten worden verkocht door een erkende verkoper, te herkennen aan een duidelijk pas (met zijn/haar foto er op bv). Zodra een 'verkoper' dit niet kan laten zien: doorlopen. Let ook op wat voor krant het is: sommige kranten zijn half Nederlandstalig, half Franstalig bv. Daar zit dus geen sociale instelling achter.

Kortom mensen: houd u voor namaak!

Groeten, Marc.

mulmol
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 nov 2004 08:30

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door mulmol »

Er is al veel geschreven over de krant. Ook ik vond het zielig, bij onze supermarkt staat altijd een hele nette beleefde mijnheer met de krant.
Ook ik gaf regelmatig geld, een krantje hoefde ik niet.

Zelf werk ik parttime op een sportschool. Wat gebeurd er:

Op een dag komt de mijnheer van de straatkrant binnen, wat blijkt is lid geworden bij ons. Nu zul je zeggen mag dat niet?? van mij wel maar van mij krijgt hij echt niets!!!! meer.
Het lidmaatschapgeld is Euro 50,00 per maand en het inschrijfgeld Euro 120,00.

Er zullen best zielige gevallen zijn, maar deze echt niet.


Karla.

Mohawkmarcje

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Heuh? Da's wel heel kras hoor.
Terecht dat je die knakker geen geld meer geeft.

Ook vervelend: dakloze m/v met zijn/haar laatste krantje die vraagt of hij/zij de krant na betaling niet aan je hoeft te geven, want hij/zij heeft het geld zo hard nodig. Ja doei!

Afijn, misbruik door een enkeling zul je altijd houden, gelukkig zijn de meesten van goede wil.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Wat je tegenwoordig vaak ziet, is dat bij de supermarkten kranten worden aangeboden, die helemaal geen daklozenkrant zijn. Alleen op de voorpagina staat met schreeuwende letters daklozenpraat of daklozenkrant. Degenen die uit medelijden geld geven voor dat krantje, doen dat in feite voor een reclamefolder.

De officiele, en enig toegestane naam, bij mijn weten, dat is de Straatkrant. Alle andere namen zijn gewoon fictief.

Want binnenin blijken slechts waardeloze advertenties te staan. Ze zijn bij de supermarkt hier in de buurt vaak weggejaagd door de politie, waarbij ze hun opbrengst moesten afgeven. Toch komen ze iedere keer weer terug. Ik zie dat vaak gebeuren, omdat mijn werk zich buiten afspeelt, in de nabijheid van het winkelcentrum in mijn buurt.

Ik heb niets tegen een kleine bijverdienste voor iemand die echt dakloos is, en die zijn of haar nacht noodgedwongen bij het Leger des Heils moet doorbrengen.

Ik reageer zelf anoniem, maar dat is omdat ik te vaak lastiggevallen werd, toen ik met mijn eigen naam hier inlogde. Wat die gast Noelle voor de voeten werpt, is in mijn ogen beneden alle peil. Die ''gast" verpest alle mogelijke discussies hier, en geeft vervolgens de mensen, die wel nog onder hun eigen naam durven te posten, de schuld van.

Ook dit zal wel weer een reactie opleveren van die persoon. Ik sta echter volledig achter de mening van Noelle, en hou me niet bezig met afz.eiken van mensen die dat niet verdienen.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

er staat bij ons een jongen met die krant al 2 jaar, dan denk ik kan die in 2 jaar geen vak gaan leren ofzo, dan kan ie meer geld verdienen, ik geef niets meer omdat ik er niet meer in geloof!

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Als iedereen zo slap in zijn schoenen stond en drugsverslaafd zou raken, dan zou het land helemaal naar de k gaan, niet ? Ze hebben het verdiend en ik hoop dat die gasten vastvriezen de komende tijd, dat scheelt weer een hoop belasting geld, waar IK WÉL hard voor werk.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Volgens mij is de daklozenkrant een beetje achterhaald. Ik woon in redelijk grote stad in het noorden van het land. Ik weet dat in deze stad een z.g.n zwerversuitkering aangevraagd kan worden.
Dus voor dak en thuislozen. Echter deze dienen wel ingeschreven te staan bij bv het Leger des Heils. Voorwaarde is wel dat die personen daar daadwerkelijk verblijven. De daklozenkrant is bij mijn weten ooit eens in het leven geropen om de zwervers te voorzien van een zakcentje welke ze in eigen zak mochten stoppen. Nu kunnen deze personen gewoon een beroep doen op een bijstandsuitkering. Dus ja waar dient de daklozenkrant voor. En trouwens ieder weldenkend mens geeft toch geen €10,00 aan een bedelende vrouw, je kunt op je klompen ( die dragen wij hier :P :P ) aanvoelen dat dit riekt naar oplichting.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

120 euro inschrijfgeld?????
Wat een oplichter is die sportschool zeg!!!

Mohaewkmarcje

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Mohaewkmarcje »

"Als iedereen zo slap in zijn schoenen stond en drugsverslaafd zou raken, dan zou het land helemaal naar de k gaan, niet ? Ze hebben het verdiend en ik hoop dat die gasten vastvriezen de komende tijd, dat scheelt weer een hoop belasting geld, waar IK WÉL hard voor werk."

Stoer hoor. Als jij zo'n grote jongen bent, dan kan je vast wel naar een dakloze stappen en hem dat in z'n gezicht zeggen. Het was niet genoeg om te zeggen dat je -om wat voor reden ook- geen geld aan daklozen wil geven, -nee hoor: je wenst ze dood.
Je hebt toch vast wel zo'n Respect2all bandje gekocht en geld overgemaakt naar 555 natuurlijk?

Als ons land ergens kapot aan gaat dan is het wel aan dit soort debiliserende hufterigheid en stompzinnig egoïsme. Bah!

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

nou ik weet t ook niet hoor, die dakloze bij ons doet al 2 jaar niets anders dan handje ophouden bij de supermarktdeur. Hij kan best daar zelfs gaan werken, jonge vent. niks mis mee, dus kan gewoon werken. Als ie daar staat met uitkering in de zak dan koop ik echt nooit meer dat blaadje van 'm. Gatverdarrie wat een oplichters!

Zwerver

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Zwerver »


Dag Noelle
Ik ben daar al jaren meegestopt om die figuren geld te geven voor een dakloze krant .En wel hierom.Ik heb er ooit een in mijn taxi gehad en meneer had een mobieltje wat ik niet kan betalen ,hij vroeg of ik hem naar de kroeg kon brengen .2 uur later moest ik hem weer ophalen en hij wilde toen bij de ****** afgezet worden .Nou je begrijpt nu waarom ik geen dakloze krant meer koop.

Mohawkmarcje

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Daklozen hebben vaak geen uitkering omdat ze geen thuis/postadres hebben. Maar als je zeker weet dat zo'n zwerver de boel oplicht met z'n straatkrant, waarom geef j'm dan niet aan? Of waarom vraag je niet waarom 'ie daar staat als 'ie een uitkering heeft? Vraag 'em eens of 'ie zowiezo wel een uitkering heeft.

Marc.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Dat soort vragen heb ik mijzelf ook al gesteld. Vandaar mijn reacties.

Het gaat mij tever om die verkopers dan om tekst en uitleg te vragen.
Controle op uitkeringsfraude etc. is immers een overheidstaak.

Met het vergunningensysteem om die krant te mogen verkopen, vind ik dus, dat de overheid een totaal verkeerd signaal afgeeft, aan mensen met een uitkering, die wel netjes elke maand hun bijverdiensten aan de sociale dienst opgeven.

Als de overheid zo begaan is met het lot van deze mensen, (daar geloof ik trouwens niets van), laat de overheid dan zelf maar wat leuks bedenken, om deze mensen te helpen, maar dan wel iets, waarmee andere mensen niet worden lastiggevallen, en zonder ondermijning van het bedelverbod en de regelgeving van de sociale dienst etc.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Alle daklozen in Nl kunnen een daklozen uitkering aanvragen, daarvoor moeten ze bij het Leger (DH) ingeschreven staan. de uitkering bedraagt 80 euro per week.

Daklozen kunnen dit een maal per week ophalen, ze kopen er drank en drugs van.

Stop met het kopen van de daklozenkrant, je financierd enkel en alleen de verslaving. Beter is geld te geven aan het LEger, of andere vergelijkbare instellinge. JE weet dan zeker dat je euro besteed wordt aan het juiste doel. en dat is mi het geven van onderdak, eten en een vriendelijk praatje

Sylvana
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jan 2005 12:38

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Sylvana »

jonge jonge jonge, waar gaat dit helemaal over zeg! Als je wilt chatten Noelle, waarom ga je niet naar een chat-site. Ik geloof dat je mening nu wel duidelijk is over de mensen die een daklozen krant verkopen. Het lijkt erop dat je alleen een topic plaatst om zelf aandacht te krijgen. Dat is pas zielig. Ga alsjeblieft naar een chat-site! Enne..ik ben het helemaal met degene eens dat je wel erg slordig omgaat met taalgebruik. Probeer er iets meer aandacht aan te besteden. Wordt je misschien wat serieuzer genomen.

Minkydooh

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Minkydooh »

Als je geeft, laat dan de ontvanger zelf beslissen waar zijn "nood" ligt. Als zijn kick in alcohol of drugs zit, is dat al triest genoeg. Waarom zo'n veroordeling? Realiseer je dat je er zelf dicht bij zit. Ik geef omdat ik wil dat de ontvanger er plezier van heeft, en dan ga ik er niet vanuit dat dat plezier overeenkomt met mijn idee van plezier. Bedenk dat niemand op een ochtend wakker wordt en besluit om die dag verslaafd te gaan worden. Ik ben er gelukkig tot-nu-toe van gevrijwaard, maar dat is geen garantie dat ik er van gevrijwaard blijf. De grens is nl. flinterdun!

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Sylvana als je iemand aanvalt op zijn taalgebruik doe het dan goed :shock:
Wordt je misschien wat serieuzer genomen.
het is: word je misschien etc.

Gast

Re: de daklozen krant

Ongelezen bericht door Gast »

Als je geeft, laat dan de ontvanger zelf beslissen waar zijn "nood" ligt. Als zijn kick in alcohol of drugs zit, is dat al triest genoeg
Op die manier hou je een verslaving en de bijkomende problemen in de hand. Ik vindt niet dat het geld wat ik geef besteed hoort te worden aan een verslaving.

Het is een beetje hetzelfde als het geld van giro 555 gebruikt zou gaan worden voor het geven van een feest. Noodhulp en eten zijn verstandiger.

Gesloten