LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] grijskenteken
Re: grijskenteken
vast geen bloed, het hart zit ook op de verkeerde plek n.l. gekookt aan een touwtje op zijn rug, wat een eikel zeg die man.
Volgens mij heeft die man alleen GAL in zijn aderen.
Volgens mij heeft die man alleen GAL in zijn aderen.
Re: grijskenteken
Gelukkig daar ben ik blij om.
De volgende heeft al van de auteur zelf op het forum gestaan maar misschien heb je hem gemist.
Geplaatst op 03 Dec 2004 13:50 door guusw
KAALPLUKACTIE. Den Haag heeft besloten:
a. Wij willen af van het “grijs kenteken”.
b. Wij gaan de huidige grijsrijders kaalplukken als misdadigers.
Wijn (in opdracht van Zalm) is op een zeer felle, bijna psychopathische manier gefixeerd op het aanpakken van de huidige grijze rijders, heeft alle rede opzij wordt gezet, oogkleppen opgedaan, zijn oren dichtgestopt en is voor alle protesten onbereikbaar. Verder “misbruik” moet ten allen tijde voorkomen worden en geen middel wordt geschuwd. Er mag geen enkele grijze auto meer voor een normale prijs verhandeld kunnen worden. Einde discussie.
De huidige particuliere rijders krijgen samen een boete (verhoging MRB) van 240 miljoen per jaar. Dat is 1.500 Euro gemiddeld per auto. Hun misdrijf: Grijs autobezit. Enige argument: Ze hadden het kunnen weten. Gevolg: Waardevermindering auto: in ons geval ca. 15.000 Euro ineens bovenop de normale afschrijving. Alternatief DOKKEN naar de staatskas, elk jaar opnieuw. Dat heet een WURGCONSTRUCTIE.
Kapitaalvernietiging? Dat interesseert econoom Wijn geen zak. Alleen die 240 miljoen moet er komen! Daarom pakt hij bewust, met opzet dus, de botte bijl en hakt spaanders.
De gevolgen zijn veel erger dan eerst werd vermoed. Naast 160.000 gezinnen die geheel buiten hun schuld zwaar gedupeerd dreigen te worden is een groot deel van de invaliden de klos; instellingen als tafeltje dekje, de dierenambulances en nog onnoemelijk veel meer moeten allen dokken en is het voor veel kleine zelfstandige bedrijfjes voordeliger om maar de “boete” van verhoging MRB te betalen over hun huidige auto i.p.v. bijtelling bij het salaris, of zelf onmogelijk om de auto als grijs erkent te krijgen. Ook “echte” bedrijfswagens verliezen inruilwaarde en moeten versneld worden afgeschreven. De kapitaalvernietiging van het totale 800.000 grote grijze autopark kan zeker op 5 miljard worden gesteld en daarvan wordt geen cent door Zalm en Wijn betaald! Die interesseert alleen die 240 miljoen per jaar plus versnelde afvoer naar Polen en Roemenië, want de vervangingsmarkt laat weer veel geld naar de staatskas rollen.
De zware gevolgen in de autohandel, onderhoud en ombouwbedrijven worden in de Haagse discussie verzwegen, evenals de bijbehorende honderden ontslagen.
Overgangsregeling? Onze auto van nog geen jaar oud, moet nog meer dan 10 jaar mee. Wat heb ik dan aan een overgangsregeling waarbij na x jaar toch moet worden gedokt, terwijl de auto onverkoopbaar blijft? Onacceptabel. De auto is volkomen legaal gekocht.
Nieuwe auto’s Zalmkleurig of Wijnrood met nieuwe regels? OK, ieder weet dan waar hij aan begint. Maar voor het bestaande wagenpark een UITSTERF CONSTRUCTIE, waarbij het kenteken bij de AUTO blijft horen.
De volgende heeft al van de auteur zelf op het forum gestaan maar misschien heb je hem gemist.
Geplaatst op 03 Dec 2004 13:50 door guusw
KAALPLUKACTIE. Den Haag heeft besloten:
a. Wij willen af van het “grijs kenteken”.
b. Wij gaan de huidige grijsrijders kaalplukken als misdadigers.
Wijn (in opdracht van Zalm) is op een zeer felle, bijna psychopathische manier gefixeerd op het aanpakken van de huidige grijze rijders, heeft alle rede opzij wordt gezet, oogkleppen opgedaan, zijn oren dichtgestopt en is voor alle protesten onbereikbaar. Verder “misbruik” moet ten allen tijde voorkomen worden en geen middel wordt geschuwd. Er mag geen enkele grijze auto meer voor een normale prijs verhandeld kunnen worden. Einde discussie.
De huidige particuliere rijders krijgen samen een boete (verhoging MRB) van 240 miljoen per jaar. Dat is 1.500 Euro gemiddeld per auto. Hun misdrijf: Grijs autobezit. Enige argument: Ze hadden het kunnen weten. Gevolg: Waardevermindering auto: in ons geval ca. 15.000 Euro ineens bovenop de normale afschrijving. Alternatief DOKKEN naar de staatskas, elk jaar opnieuw. Dat heet een WURGCONSTRUCTIE.
Kapitaalvernietiging? Dat interesseert econoom Wijn geen zak. Alleen die 240 miljoen moet er komen! Daarom pakt hij bewust, met opzet dus, de botte bijl en hakt spaanders.
De gevolgen zijn veel erger dan eerst werd vermoed. Naast 160.000 gezinnen die geheel buiten hun schuld zwaar gedupeerd dreigen te worden is een groot deel van de invaliden de klos; instellingen als tafeltje dekje, de dierenambulances en nog onnoemelijk veel meer moeten allen dokken en is het voor veel kleine zelfstandige bedrijfjes voordeliger om maar de “boete” van verhoging MRB te betalen over hun huidige auto i.p.v. bijtelling bij het salaris, of zelf onmogelijk om de auto als grijs erkent te krijgen. Ook “echte” bedrijfswagens verliezen inruilwaarde en moeten versneld worden afgeschreven. De kapitaalvernietiging van het totale 800.000 grote grijze autopark kan zeker op 5 miljard worden gesteld en daarvan wordt geen cent door Zalm en Wijn betaald! Die interesseert alleen die 240 miljoen per jaar plus versnelde afvoer naar Polen en Roemenië, want de vervangingsmarkt laat weer veel geld naar de staatskas rollen.
De zware gevolgen in de autohandel, onderhoud en ombouwbedrijven worden in de Haagse discussie verzwegen, evenals de bijbehorende honderden ontslagen.
Overgangsregeling? Onze auto van nog geen jaar oud, moet nog meer dan 10 jaar mee. Wat heb ik dan aan een overgangsregeling waarbij na x jaar toch moet worden gedokt, terwijl de auto onverkoopbaar blijft? Onacceptabel. De auto is volkomen legaal gekocht.
Nieuwe auto’s Zalmkleurig of Wijnrood met nieuwe regels? OK, ieder weet dan waar hij aan begint. Maar voor het bestaande wagenpark een UITSTERF CONSTRUCTIE, waarbij het kenteken bij de AUTO blijft horen.
Re: grijskenteken
Beste collega ondernemers.
Zo af en toe volg ik dit forum.
Mag ik U erop wijzen dat
-de aanvullende belastingplannen mbt de bijtelling privegebruik (en dan ook nog eens 25% ipv 22%);
-de accessoire regeling;
-de vaststelling van de waarde van een Grijs kentekenvoertuig incl. de BPM en BTW voor die bijtelling;
-de forfaitaire afdracht van 12% BTW over de bijtelling;
er gezamelijk voor zorgen dat u ook linksom of rechtsom een bedrag dat evengroot is als de HSB voor de particulier gaat 'bijbetalen'.
Ook de collegae die een grijze auto van de zaak al netjes voor de inkomstenbelasting opgaven voor hun privé kilometers moeten hierdoor toch extra betalen.
En voor de collega's die de auto terecht niet in de balans hadden staan is de last alleen nog maar zwaarder.
Heeft U er ook al bij stilgestaan wat uw personeelslid zal zeggen als hij met 'onze' bedrijfsbus voor de deur nu een maandelijkse inhouding krijgt van honderden euro's op zijn loon?
Is het u ook bekend dat het 'behoud' van het grijze kenteken voor de ondernemer ook door bepaalde belangen organisaties verkwanseld is?
Hierdoor betaalt u nu vanaf januari 2005, 50% meer HSB.
De BPM krijgt u voor een nieuw voertuig terug. Als de automatisering goed op orde is, is dat hooguit een maand of zo, aldus de staatssecretaris. Zit u te wachten op een extra afname van uw kredietlimiet van 10 tot 20 duizend euro per auto over een periode van een maand of meer?
Heeft U al een inzicht in de administratieve lasten die deze maatregelen met zich mee gaan brengen?
Heeft u daar bij uw calculatie allemaal rekening mee gehouden? Of gaan we het weer verhalen op onze klanten?
Zodat de overheid weer kan zeggen dat het niet aan hun ligt, maar dat de prijzen zo explosief stijgen?
Ook in de jaren negentig was er maar één club die pal stond voor alle grijskentekeneigenaren. En dat nu weer doet. Met goede argumenten werkt. En veel bereikt, ondanks het feit dat zij de ondernemerslobby in den Haag niet hebben.
Voor mij is dat de Stichting Belangen Grijskenteneigenaren. http://www.sbg-delft.nl
Een bezorgde ondernemer,
René van Zon
Zo af en toe volg ik dit forum.
Mag ik U erop wijzen dat
-de aanvullende belastingplannen mbt de bijtelling privegebruik (en dan ook nog eens 25% ipv 22%);
-de accessoire regeling;
-de vaststelling van de waarde van een Grijs kentekenvoertuig incl. de BPM en BTW voor die bijtelling;
-de forfaitaire afdracht van 12% BTW over de bijtelling;
er gezamelijk voor zorgen dat u ook linksom of rechtsom een bedrag dat evengroot is als de HSB voor de particulier gaat 'bijbetalen'.
Ook de collegae die een grijze auto van de zaak al netjes voor de inkomstenbelasting opgaven voor hun privé kilometers moeten hierdoor toch extra betalen.
En voor de collega's die de auto terecht niet in de balans hadden staan is de last alleen nog maar zwaarder.
Heeft U er ook al bij stilgestaan wat uw personeelslid zal zeggen als hij met 'onze' bedrijfsbus voor de deur nu een maandelijkse inhouding krijgt van honderden euro's op zijn loon?
Is het u ook bekend dat het 'behoud' van het grijze kenteken voor de ondernemer ook door bepaalde belangen organisaties verkwanseld is?
Hierdoor betaalt u nu vanaf januari 2005, 50% meer HSB.
De BPM krijgt u voor een nieuw voertuig terug. Als de automatisering goed op orde is, is dat hooguit een maand of zo, aldus de staatssecretaris. Zit u te wachten op een extra afname van uw kredietlimiet van 10 tot 20 duizend euro per auto over een periode van een maand of meer?
Heeft U al een inzicht in de administratieve lasten die deze maatregelen met zich mee gaan brengen?
Heeft u daar bij uw calculatie allemaal rekening mee gehouden? Of gaan we het weer verhalen op onze klanten?
Zodat de overheid weer kan zeggen dat het niet aan hun ligt, maar dat de prijzen zo explosief stijgen?
Ook in de jaren negentig was er maar één club die pal stond voor alle grijskentekeneigenaren. En dat nu weer doet. Met goede argumenten werkt. En veel bereikt, ondanks het feit dat zij de ondernemerslobby in den Haag niet hebben.
Voor mij is dat de Stichting Belangen Grijskenteneigenaren. http://www.sbg-delft.nl
Een bezorgde ondernemer,
René van Zon
Re: grijskenteken
3-12-2004 Pittzz
Sinds er besloten is dat iedere particulier die met een grijs kenteken auto rijdt vanaf volgend jaar juli gewoon voor geel gaat betalen ben ik een blij mens.
Tenminste, ik ben minder depressief dan de meeste van die 160.000 particulieren die een redelijk jonge en dure auto hebben en de wagen nu voor een appel en een ei MOETEN verkopen omdat hij gewoonweg niet meer te betalen is.
Belastingtechnisch gezien dus........
Waarom maakt dat mij MINDER depressief??
Omdat ik MAAR een bestelwagentje heb van 12 jaar oud, niemand wil het meer hebben, laat staan kopen - zelfs niet voor de export.
3 maanden belasting kost straks om en nabij de 250 euro, dat kostte mijn auto ook, een half jaar geleden. Met een opknapbeurtje erbij kost dat hele ding me 750 euro.
Dat is mijn strop, ik mag dus niet klagen.
Ik vang 50 tientjes op de sloop, pak mijn 700 euro verlies en that's the end of the story.
Waarom ben ik dan toch enigszins depressief??
Omdat ik, GEHEEL TEGEN MIJN PRINCIPES IN,
over een half jaar een perfecte, net opgeknapte, APK gekeurde en verschrikkelijk goed lopende auto NAAR DE SLOOP moet brengen.
Daarom.
Sinds er besloten is dat iedere particulier die met een grijs kenteken auto rijdt vanaf volgend jaar juli gewoon voor geel gaat betalen ben ik een blij mens.
Tenminste, ik ben minder depressief dan de meeste van die 160.000 particulieren die een redelijk jonge en dure auto hebben en de wagen nu voor een appel en een ei MOETEN verkopen omdat hij gewoonweg niet meer te betalen is.
Belastingtechnisch gezien dus........
Waarom maakt dat mij MINDER depressief??
Omdat ik MAAR een bestelwagentje heb van 12 jaar oud, niemand wil het meer hebben, laat staan kopen - zelfs niet voor de export.
3 maanden belasting kost straks om en nabij de 250 euro, dat kostte mijn auto ook, een half jaar geleden. Met een opknapbeurtje erbij kost dat hele ding me 750 euro.
Dat is mijn strop, ik mag dus niet klagen.
Ik vang 50 tientjes op de sloop, pak mijn 700 euro verlies en that's the end of the story.
Waarom ben ik dan toch enigszins depressief??
Omdat ik, GEHEEL TEGEN MIJN PRINCIPES IN,
over een half jaar een perfecte, net opgeknapte, APK gekeurde en verschrikkelijk goed lopende auto NAAR DE SLOOP moet brengen.
Daarom.
Re: grijskenteken
Dat het laatste stukje op het forum van Pitzz mij juist goed uitkomt
Financiële opbouw van een particuliere GEEL kentekenauto (indien nieuw aangeschaft)
45,2 % BPM (Voor de Staat)
19 % BTW (Voor de Staat)
35.8 % aanschafprijs (hier zit de winst voor de verkoper en de fabrikant)
+ een achterhaalde brandstoftoeslag op diesel en LPG in de motorrijtuigenbelasting.
In Brazilië rijden za al jaren op biobrandstof en Nederland is zo'n technisch innovatief land, dat we nog steeds op minerale brandstoffen moeten rijden.........
Waarom? juist ja omdat biobrandstoffen vrijgesteld dienen worden van accijns aldus Europese regelgeving.
Finaciële opbouw van een particuliere GRIJS kentekenauto (indien nieuw aangeschaft)
19% BTW(Voor de Staat)
81% aanschafprijs (hier zit dus weer de winst voor de verkoper en de fabrikant)
Komt al een stukje eerlijker over, niet?
Beste GEELrijders beseffen jullie dat de jullie auto 64,2 % belasting is? En dat het maar voor 35 % "jouw" auto is. De rest is voor Zalm en Consorten. Jij de lasten. Wijn en Zalm de lusten
Dus wie besodemiedert wie nou? De Staat de GEELrijders, of de GRIJSrijders de Staat?
Financiële opbouw van een particuliere GEEL kentekenauto (indien nieuw aangeschaft)
45,2 % BPM (Voor de Staat)
19 % BTW (Voor de Staat)
35.8 % aanschafprijs (hier zit de winst voor de verkoper en de fabrikant)
+ een achterhaalde brandstoftoeslag op diesel en LPG in de motorrijtuigenbelasting.
In Brazilië rijden za al jaren op biobrandstof en Nederland is zo'n technisch innovatief land, dat we nog steeds op minerale brandstoffen moeten rijden.........
Waarom? juist ja omdat biobrandstoffen vrijgesteld dienen worden van accijns aldus Europese regelgeving.
Finaciële opbouw van een particuliere GRIJS kentekenauto (indien nieuw aangeschaft)
19% BTW(Voor de Staat)
81% aanschafprijs (hier zit dus weer de winst voor de verkoper en de fabrikant)
Komt al een stukje eerlijker over, niet?
Beste GEELrijders beseffen jullie dat de jullie auto 64,2 % belasting is? En dat het maar voor 35 % "jouw" auto is. De rest is voor Zalm en Consorten. Jij de lasten. Wijn en Zalm de lusten
Dus wie besodemiedert wie nou? De Staat de GEELrijders, of de GRIJSrijders de Staat?
Re: grijskenteken
In 2003 moest onze 9 jaar oude Ford Mondeo vervangen worden. We zochten een goede trekauto voor onze caravan, beladen gewicht 1500 kg.; een hoge zit en de mogelijkheid om eenvoudig fietsen mee te nemen. Sinds onze pensionering worden er flink minder kilometers afgelegd. Verschillende autobedrijven maakten ons attent op de mogelijkheid van het grijze kenteken. Volgens alle ingewonnen informatie was dat volkomen legaal en er was geen enkele aanwijzing van misbruik of fraude. We hebben een kostencalculatie gemaakt. Dat resulteerde in de volgende mogelijkheden: a. Een 2e hands benzine auto op geel kenteken, waarbij genoemd wensenpakket niet wordt gehaald, of b. Een nieuwe dieselauto op grijs kenteken, die volledig aan de wensen voldeed, maar wel een extra investering vergde.
We kozen een Opel Vivaro, hebben daarvoor extra geld geleend, en in januari 2004 waren we de trotse eigenaars. Deze auto mag een caravan tot 2000 kg. trekken, heeft dus wat over en dat vergroot de veiligheid. Deze auto was in 2003 “Bestelauto van het jaar” en won deze prijs nipt van enkele concurrenten “wegens hogere inruilwaarde”.
Tijdens onze vakantie in het buitenland hoorden we via de wereldomroep dat er iets met het grijze kenteken stond te gebeuren. Plotseling vielen we in de categorie zware misdaad.
Onze boete is 1.200 Euro per jaar levenslang + onverkoopbare auto (waardedaling ineens 13.000 tot 15.000 Euro bovenop normale afschrijving).
Achteraf hoorden we over een “Haags geruchtencircuit” en over wijzigingspogingen in 1993 en 1998. We hebben de politieke hetze gevolgd om grijze rijders in een kwaad daglicht te stellen. De horrorachtige felheid van Wijn en Zalm, gekoppeld onbereikbaarheid en bizarre argumenten. De besluitvorming in de 2e kamer, ondanks dat ze zeer goed op de hoogte is van de gevolgen. Het doodzwijgen van het echte probleem in de media. De onmogelijkheid om de politiek te bereiken.
We zijn verbijsterd. Is dit Nederland en worden wij zo geregeerd? Is er dan niemand met een normaal stel hersens tussen die in kan grijpen? Wij hadden nog vertrouwen in Balkenende. Onze mail bereikte hem echter niet, maar werd doorgestuurd naar de minster van Financiën, Zalm dus. Daarna een persoonlijke brief aan Balkenende ’s huisadres, waarin een poging om hem met weinig woorden juist te informeren, en het verzoek aan hem om eens een andere informatiebron te raadplegen dan de heren Zalm of Wijn. Die werd ter behandeling doorgestuurd naar de staatssecretaris van Financiën, Wijn dus. Ondanks stapels post is Balkenende (en dat mag je hem verwijten!) dus nog steeds niet correct en volledig geïnformeerd.
Meer dan 40 jaar heb ik hard gewerkt. Nog niet eerder meegedaan aan protestbrieven of actie etc. Altijd een groot vertrouwen in onze rechtstaat gehad. Dat is nu op een wrede manier verstoord. Maar dat vertrouwen is nog altijd zo groot, dat ik er heilig van overtuigd ben, dat een rechter, die wel de juiste informatie ter beschikking krijgt, deze onrechtvaardigheid zal rechtzetten. Wat zal dat een afgang zijn voor de politiek! Misschien dat Balkenende dan wakker schrikt en inziet door wat voor soort adviseurs hij zich pootje heeft laten lichten en door wie hij in die afgang wordt meegesleurd. Voor de grijze particuliere rijders, inclusief gezinsleden toch wel 500.000 Nederlanders in getal, is wakker schrikken niet meer nodig. Die weten nu al op wie ze nooit niet meer zullen stemmen.
We kozen een Opel Vivaro, hebben daarvoor extra geld geleend, en in januari 2004 waren we de trotse eigenaars. Deze auto mag een caravan tot 2000 kg. trekken, heeft dus wat over en dat vergroot de veiligheid. Deze auto was in 2003 “Bestelauto van het jaar” en won deze prijs nipt van enkele concurrenten “wegens hogere inruilwaarde”.
Tijdens onze vakantie in het buitenland hoorden we via de wereldomroep dat er iets met het grijze kenteken stond te gebeuren. Plotseling vielen we in de categorie zware misdaad.
Onze boete is 1.200 Euro per jaar levenslang + onverkoopbare auto (waardedaling ineens 13.000 tot 15.000 Euro bovenop normale afschrijving).
Achteraf hoorden we over een “Haags geruchtencircuit” en over wijzigingspogingen in 1993 en 1998. We hebben de politieke hetze gevolgd om grijze rijders in een kwaad daglicht te stellen. De horrorachtige felheid van Wijn en Zalm, gekoppeld onbereikbaarheid en bizarre argumenten. De besluitvorming in de 2e kamer, ondanks dat ze zeer goed op de hoogte is van de gevolgen. Het doodzwijgen van het echte probleem in de media. De onmogelijkheid om de politiek te bereiken.
We zijn verbijsterd. Is dit Nederland en worden wij zo geregeerd? Is er dan niemand met een normaal stel hersens tussen die in kan grijpen? Wij hadden nog vertrouwen in Balkenende. Onze mail bereikte hem echter niet, maar werd doorgestuurd naar de minster van Financiën, Zalm dus. Daarna een persoonlijke brief aan Balkenende ’s huisadres, waarin een poging om hem met weinig woorden juist te informeren, en het verzoek aan hem om eens een andere informatiebron te raadplegen dan de heren Zalm of Wijn. Die werd ter behandeling doorgestuurd naar de staatssecretaris van Financiën, Wijn dus. Ondanks stapels post is Balkenende (en dat mag je hem verwijten!) dus nog steeds niet correct en volledig geïnformeerd.
Meer dan 40 jaar heb ik hard gewerkt. Nog niet eerder meegedaan aan protestbrieven of actie etc. Altijd een groot vertrouwen in onze rechtstaat gehad. Dat is nu op een wrede manier verstoord. Maar dat vertrouwen is nog altijd zo groot, dat ik er heilig van overtuigd ben, dat een rechter, die wel de juiste informatie ter beschikking krijgt, deze onrechtvaardigheid zal rechtzetten. Wat zal dat een afgang zijn voor de politiek! Misschien dat Balkenende dan wakker schrikt en inziet door wat voor soort adviseurs hij zich pootje heeft laten lichten en door wie hij in die afgang wordt meegesleurd. Voor de grijze particuliere rijders, inclusief gezinsleden toch wel 500.000 Nederlanders in getal, is wakker schrikken niet meer nodig. Die weten nu al op wie ze nooit niet meer zullen stemmen.
Re: grijskenteken
Wijn wil Grisrijders meer laten betalen om de vennootschapsbelasting te verlagen.
Is dat geen verkapte vorm van subsidie (door het belastingverlaging te noemen klinkt het heel anders) voor de Vennootschappen (met name de multinationals)?
En zoals we allemaal weten is, volgens Europese regelgeving Staatssteun aan bedrijven verboden
Is dat geen verkapte vorm van subsidie (door het belastingverlaging te noemen klinkt het heel anders) voor de Vennootschappen (met name de multinationals)?
En zoals we allemaal weten is, volgens Europese regelgeving Staatssteun aan bedrijven verboden
Re: grijskenteken
Hieronder volgt een stukkie uit het FD geloof ik dienaangaande, voor de geïnteresseerden.
Grijs
En wat is het resultaat? Een onmogelijk ingewikkelde en administratief bewerkelijke regeling. Er is dan ook ruim een halfjaar voor nodig om haar te laten werken. Rond medio 2005 moet het dan zo ver zijn!
- De eerdere artikelen van de rubriek Belastingen
Ondernemer
De strekking van de opzet is eenvoudig: particulieren die in een bestelauto rijden dienen geen voordeel te hebben ten opzichte van degenen die in een personenauto rijden. Beiden moeten dus gewoon de bpm betalen. En voor beiden geldt dat zij het normale wegenbelastingtarief verschuldigd zijn. Voor de ondernemers met een bestelauto blijven de bestaande faciliteiten echter overeind: geen bpm en een lage wegenbelasting. Het probleem is dus dat de ondernemers en de particulieren uit elkaar moeten worden gehaald. Maar dan zijn we er nog niet. Denkt u maar aan de ondernemer die met zijn bestelauto naar zijn Franse vakantieadres rijdt.
De bewindslieden hebben dan ook een aantal criteria ontwikkeld om te toetsen of de bestelauto echt voor het bedrijf is, of eigenlijk toch ook voor privé-doeleinden wordt gebruikt. De eerste toets is overzichtelijk: men moet ondernemer zijn voor de btw en beschikken over een btw-nummer. Dat is overigens niet zo moeilijk; iedereen kan zich als zodanig bij de fiscus aanmelden en een dergelijk nummer ontvangen. Het zal duidelijk zijn dat de fiscus streng gaat controleren wie zich als ondernemer meldt. Maar bovendien hangt er nog een stevig prijskaartje aan als de ‘fictieve’ ondernemer gesnapt wordt. Dan moet niet alleen het genoten fiscale voordeel worden terugbetaald, maar kan men ook een forse boete tegemoet zien.
Gebruik
Maar er is nog een criterium: de ondernemer moet de auto meer dan bijkomstig in zijn bedrijf gebruiken. U begrijpt het al: achter elke bestelauto een belastinginspecteur die het feitelijke gebruik gaat toetsen! Nu, zover gaat het niet, maar de bewijslast dat het om een ondernemingsauto gaat ligt toch vooral bij de ondernemer. Dat kunnen dus aardige discussies worden. En dan zijn er nog de lease-auto’s: die worden aangeschaft door het leasebedrijf. Maar hoe moeten die het gebruik nu toetsen? Daarvoor is een regeling getroffen waarbij de toets in feite wordt verlegd naar de ondernemer die de auto’s heeft geleast.
Om het zekere voor het onzekere te nemen is de regeling bovendien zo in elkaar gezet dat de fiscus gewoon bij levering van de bestelauto de bpm heft. Die moet de ondernemer dus betalen en wordt via de dealer aan de fiscus afgedragen. Vervolgens dient de ondernemer bij de fiscus een verzoek in om de bpm terug te krijgen. Dat duurt hoogstens drie maanden; maar volgens Joop Wijn zal het in de regel wel beperkt blijven tot een maand.
Heeft de ondernemer uiteindelijk een ‘erkende’ bestelauto, dus zonder bpm, dan komt hij automatisch in aanmerking voor het verlaagde tarief voor de wegenbelasting. Alle overigen bestelrijders zijn voortaan de bpm verschuldigd en het gewone wegenbelastingtarief. Alleen voor gehandicapten is nog een voorziening getroffen. Zij genieten momenteel ook veelal van de faciliteiten als zij een aangepaste bestelauto hebben, bijvoorbeeld als die geschikt is voor rolstoelvervoer. Zij kunnen net als ondernemers voortaan van een vergelijkbare teruggaafregeling gebruikmaken, mits de auto maar aan bepaalde voorwaarden voldoet.
En zo hebben we dan weer een nieuwe regeling die vooral administratief zeer bewerkelijk is; voor fiscus en bedrijfsleven.
Peter Kavelaars, verbonden aan Deloitte Belastingadviseurs te Rotterdam en hoogleraar Fiscale economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Gratis nieuwsbrief
- Klik hier voor de gratis nieuwsbrief van Het Financieele Dagblad.
- Dagelijks voor het begin van de beursdag per e-mail het laatste nieuws, marktverslagen en een uitgelicht actueel item.
Copyright (c) 2004 Het Financieele Dagblad
Bron: Het Financieele Dagblad (uitgebreid)
Datum: 12/3/2004 3:08:00 PM
Grijs
En wat is het resultaat? Een onmogelijk ingewikkelde en administratief bewerkelijke regeling. Er is dan ook ruim een halfjaar voor nodig om haar te laten werken. Rond medio 2005 moet het dan zo ver zijn!
- De eerdere artikelen van de rubriek Belastingen
Ondernemer
De strekking van de opzet is eenvoudig: particulieren die in een bestelauto rijden dienen geen voordeel te hebben ten opzichte van degenen die in een personenauto rijden. Beiden moeten dus gewoon de bpm betalen. En voor beiden geldt dat zij het normale wegenbelastingtarief verschuldigd zijn. Voor de ondernemers met een bestelauto blijven de bestaande faciliteiten echter overeind: geen bpm en een lage wegenbelasting. Het probleem is dus dat de ondernemers en de particulieren uit elkaar moeten worden gehaald. Maar dan zijn we er nog niet. Denkt u maar aan de ondernemer die met zijn bestelauto naar zijn Franse vakantieadres rijdt.
De bewindslieden hebben dan ook een aantal criteria ontwikkeld om te toetsen of de bestelauto echt voor het bedrijf is, of eigenlijk toch ook voor privé-doeleinden wordt gebruikt. De eerste toets is overzichtelijk: men moet ondernemer zijn voor de btw en beschikken over een btw-nummer. Dat is overigens niet zo moeilijk; iedereen kan zich als zodanig bij de fiscus aanmelden en een dergelijk nummer ontvangen. Het zal duidelijk zijn dat de fiscus streng gaat controleren wie zich als ondernemer meldt. Maar bovendien hangt er nog een stevig prijskaartje aan als de ‘fictieve’ ondernemer gesnapt wordt. Dan moet niet alleen het genoten fiscale voordeel worden terugbetaald, maar kan men ook een forse boete tegemoet zien.
Gebruik
Maar er is nog een criterium: de ondernemer moet de auto meer dan bijkomstig in zijn bedrijf gebruiken. U begrijpt het al: achter elke bestelauto een belastinginspecteur die het feitelijke gebruik gaat toetsen! Nu, zover gaat het niet, maar de bewijslast dat het om een ondernemingsauto gaat ligt toch vooral bij de ondernemer. Dat kunnen dus aardige discussies worden. En dan zijn er nog de lease-auto’s: die worden aangeschaft door het leasebedrijf. Maar hoe moeten die het gebruik nu toetsen? Daarvoor is een regeling getroffen waarbij de toets in feite wordt verlegd naar de ondernemer die de auto’s heeft geleast.
Om het zekere voor het onzekere te nemen is de regeling bovendien zo in elkaar gezet dat de fiscus gewoon bij levering van de bestelauto de bpm heft. Die moet de ondernemer dus betalen en wordt via de dealer aan de fiscus afgedragen. Vervolgens dient de ondernemer bij de fiscus een verzoek in om de bpm terug te krijgen. Dat duurt hoogstens drie maanden; maar volgens Joop Wijn zal het in de regel wel beperkt blijven tot een maand.
Heeft de ondernemer uiteindelijk een ‘erkende’ bestelauto, dus zonder bpm, dan komt hij automatisch in aanmerking voor het verlaagde tarief voor de wegenbelasting. Alle overigen bestelrijders zijn voortaan de bpm verschuldigd en het gewone wegenbelastingtarief. Alleen voor gehandicapten is nog een voorziening getroffen. Zij genieten momenteel ook veelal van de faciliteiten als zij een aangepaste bestelauto hebben, bijvoorbeeld als die geschikt is voor rolstoelvervoer. Zij kunnen net als ondernemers voortaan van een vergelijkbare teruggaafregeling gebruikmaken, mits de auto maar aan bepaalde voorwaarden voldoet.
En zo hebben we dan weer een nieuwe regeling die vooral administratief zeer bewerkelijk is; voor fiscus en bedrijfsleven.
Peter Kavelaars, verbonden aan Deloitte Belastingadviseurs te Rotterdam en hoogleraar Fiscale economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
Gratis nieuwsbrief
- Klik hier voor de gratis nieuwsbrief van Het Financieele Dagblad.
- Dagelijks voor het begin van de beursdag per e-mail het laatste nieuws, marktverslagen en een uitgelicht actueel item.
Copyright (c) 2004 Het Financieele Dagblad
Bron: Het Financieele Dagblad (uitgebreid)
Datum: 12/3/2004 3:08:00 PM
Re: grijskenteken
Met dank Kees. Een helder verhaal waaruit de noodzaak maar weer blijkt tot afschaffing voor particulieren.
NB. Als alle zielepoten hier de handen in elkaar slaan kunnen ze gemakkelijk een goede advocaat betalen om eea te laten toetsen bij de rechter. Doe dit niet bij de stichting die al bestaat, deze heeft immers jammerlijk gefaald en is al 10 jaar [!] bezig grijsrijders te waarschuwen. Fijne en effectieve 'belangen'vereniging is dat!
NB. Als alle zielepoten hier de handen in elkaar slaan kunnen ze gemakkelijk een goede advocaat betalen om eea te laten toetsen bij de rechter. Doe dit niet bij de stichting die al bestaat, deze heeft immers jammerlijk gefaald en is al 10 jaar [!] bezig grijsrijders te waarschuwen. Fijne en effectieve 'belangen'vereniging is dat!
Re: grijskenteken
GAST....!!! Wat vind ik jou een afschuwelijke kwal zeg..!!
Ik ben je op dit forum nu al een tijdje aan het volgen waarbij een blinde kan zien hoe gemeen sellectief jij winkelt. Je bent een onverbetelijke opportunist van goorste soort..!! Daarbij verbleekt de hele huidige regering.
Als je zoveel ongefundeerde en nauwelijks onderbouwde kritiek op de SBG hebt, kom dan met een alternatief inplaats van goedwillende mensen zwart te maken.
BAH..!!
Ik ben je op dit forum nu al een tijdje aan het volgen waarbij een blinde kan zien hoe gemeen sellectief jij winkelt. Je bent een onverbetelijke opportunist van goorste soort..!! Daarbij verbleekt de hele huidige regering.
Als je zoveel ongefundeerde en nauwelijks onderbouwde kritiek op de SBG hebt, kom dan met een alternatief inplaats van goedwillende mensen zwart te maken.
BAH..!!
Re: grijskenteken
Goed alternatief dacht ik zo: 160.000 gedupeerde, 10 euro per persoon [sbg vraagt 25 euro!], voor 1.600.000 euro te besteden aan het advocatenhonorarium.Als alle zielepoten hier de handen in elkaar slaan kunnen ze gemakkelijk een goede advocaat betalen om eea te laten toetsen bij de rechter
Alles beter dan in de slachtofferrol te kruipen op dit forum.
NB er zijn genoeg argumenten besproken en mi zijn de argumenten voor afschaffing nog steeds in de meerderheid zowel kwantitatief als kwalitatief.
Re: grijskenteken
[van de eerdere site van SBG, 1995]Zoals wij u hebben willen duidelijk maken, is de term “blijvend grijs” betrekkelijk. De autobranche doet graag voorkomen of de door u te kopen auto blijvend volgens de “grijze” fiscale condities belast zal blijven worden. “Blijvend grijs” bleken zowel in 1988 en 1994 loze begrippen zonder enige waarde. Nu blijken er weer regelmatig waarschuwingen te volgen en ziet de overheid het toenemende verkoopsucces van bijvoorbeeld de diverse types busjes met lede ogen aan. De wetgeving welke jaarlijks geëvalueerd wordt - hoeveel “misbruik” wordt er van de regelgeving gemaakt - zorgt voor gerechtvaardigde zorgen richting de toekomst.
Hoeze uit de lucht komen vallen!
Wie tot tien kan tellen heeft zien aankomen dat 'blijvend' grijs weleens 'tijdelijk' grijs kan worden. Dus een gecalculeerd risico genomen [zie ook fora over legio lease] en uiteindelijk hier de dupe van geworden.
Re: grijskenteken
Als jij werkelijk meent dat de argumenten voor afschaffing in de meerderheid zijn dan ben jij de enige echte zielepoot.
Zo'n mening zegt namelijk veel over jouw structurele gebrek aan emphatie voor de ellende van je medemens. De TBS klinieken puilen uit van kille griezels met zo'n ziekelijke persoonlijkheids structuur.
En dan dat demagogische alternatief van je. Hoe wilde je die 10,- euro per persoon gaan inzamelen? Op jouw bankrekening wellicht?
Het enige waar jij aan wenst bij te dragen is om mensen tegen elkaar op te zetten. Precies in lijn met wat de huidige afbraak regering doet.
Zo'n mening zegt namelijk veel over jouw structurele gebrek aan emphatie voor de ellende van je medemens. De TBS klinieken puilen uit van kille griezels met zo'n ziekelijke persoonlijkheids structuur.
En dan dat demagogische alternatief van je. Hoe wilde je die 10,- euro per persoon gaan inzamelen? Op jouw bankrekening wellicht?
Het enige waar jij aan wenst bij te dragen is om mensen tegen elkaar op te zetten. Precies in lijn met wat de huidige afbraak regering doet.
Re: grijskenteken
[Van de eerdere site van de SBG, 1995]De aangegeven maten zijn verwerkt in een algemene maatregel van bestuur die elk moment naar keuze van de minister aangepast kan worden .Blijvend grijs bestaat dus niet . De staatssecretaris heeft aangegeven dat indien 8 % tot 10 % van het "grijze" wagenpark in particuliere handen is hij wederom zal ingrijpen . Laat u geen mooie praatjes aansmeren hier staat de waarheid en niets anders dan de waarheid . Particulier bezit wordt gedoogd omdat de wet hier niet in voorziet maar en ik citeer "het vervoer van personen moet ondergeschikt zijn aan het vervoer van vracht hier is de regeling voor bedoeld " . Een wagen met grijs kenteken kan dus altijd fiscaal geel verklaard worden waardoor het tarief houderschapsbelasting fors zal stijgen maar de kleur van het kentekenbewijs altijd grijs blijft.
Ik verzin die teksten echt niet zelf. Jullie kunnen uitstekend zelf de argumenten formuleren en er vervolgens weer tegen zijn!
Dat noemt men een eigen graf graven ......
Re: grijskenteken
GAST..!! Je hebt zelf niet in de gaten wat voor een pathologische karakterstructuur je heb. Alles blijf je uitleggen zoals het jou, vanwege je ziekelijke demagogische gedachtenwereld, het beste uitkomt.
Ik kan je niet helpen en psychiaters zullen dit ook nieteens meer willen.
We kunnen beter JOU afschaffen i.p.v. het grijze kenteken. Dan wordt de wereld ineens weer een stuk leuker.
Ik kan je niet helpen en psychiaters zullen dit ook nieteens meer willen.
We kunnen beter JOU afschaffen i.p.v. het grijze kenteken. Dan wordt de wereld ineens weer een stuk leuker.
Re: grijskenteken
1. Kan ik als particulier een auto met grijskenteken aanschaffen?
Ja dat kan. De overheid maakt in de wetgeving op dit moment geen onderscheid tussen particulier of ondernemer maar ziet de auto als het object van heffing.
2. Welke rechten kan ik ontlenen aan het kentekenbewijs?
Het kentekenbewijs heeft alleen betrekking op de wegenverkeerswetgeving en deze wetgeving heeft niets te maken met de belasting (fiscale) wetgeving. De inrichtingseisen voor het voertuig (wanneer voldoet het voertuig aan de definities voor het grijze kenteken) komen voort uit de wet BPM (belasting personenauto's motorrijwielen). Voldoet de auto aan deze (inrichtings) eisen dan is er bij aanschaf geen BPM verschuldigd. Dit is dus een éénmalig belastingvoordeel voor diegene die de auto nieuw koopt.
3. Wat is het verschil tussen motorrijtuigen en houderschapsbelasting?
De motorrijtuigenbelasting (een belasting die u moet betalen voor het gebruik van de weg) is in 1995 gewijzigd naar houderschapsbelasting. De ouderschapsbelasting valt onder de rijksbelasting wetgeving. De houderschapsbelasting is een aangifte belasting dat wil zeggen dat u zelf verantwoordelijkblijft voor tijdige betaling en ook of u het juiste bedrag heeft betaald. De maximale termijn van navordering (eventueel verhoogd met boetes) bedraagt vijf jaar. In de houderschapsbelasting is ook een bedrag aan provincieopcenten opgenomen. Dit bedrag is alleen verschuldigd door bezitters van een personen (geel) kenteken en van een grijskenteken waarvan de auto niet meer voldoet aan de gewijzigde inrichtingseisen.
4. Wat is een fiscaal geel verklaring?
Door wijziging in de grijskentekenregelgeving kunnen de tarieven worden opgetrokken naar het personenautotarief. Ondanks het oorspronkelijke afgegeven grijze kenteken moet u het hoge (personen) autotarief betalen.
5. Moet het kentekenbewijs worden aangepast of moet de auto opnieuw gekeurd worden?
Nee, er vinden geen wijzigingen plaats die een aanpassing van het kenteken noodzakelijk maken. Het voertuig is alleen in een andere fiscale categorie geplaatst
6. Wat betekend de term in de handel "blijvend grijs"?
Blijvend grijs bestaat niet. Vaak wel een verkoopargument. Er is dan ook geen enkele garantie naar de toekomst dat de fiscale categorie ongewijzigd blijft.
7. Wanneer een nieuwe grijskentekenauto is besteld of aangeschaft welke zekerheden heb ik dan?
U heeft geen zekerheden. Het houderschapstarief kan altijd worden aangepast. Het niet betalen van BPM bij aanschaf is een belastingvoordeel op het moment van kopen.
8. Welke risico's kan een gebruikte grijs kenteken auto met zich meebrengen ?
De auto zal moeten voldoen aan de gestelde (inrichtings)eisen om voor het lage tarief in aanmerking te komen. Een zogenaamd fiscaal blok zal in de laadruimte van de auto moeten passen. Voldoet de auto niet aan de eisen, bijvoorbeeld de niet aangepaste auto's van voor 1 januari 1994, dan is hiervoor het hogere personenautotarief van toepassing. Dat de vorige eigenaar het lage tarief zou hebben betaald is geen garantie dat de auto werkelijk voldoet aan de laatste eisen. Door de ingewikkelde regelgeving i.v.m. vrijstellingen en uitzonderingen is het Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting (CBM) niet altijd op de hoogte of het juiste tarief berekend is. De fiscale controledienst van het CBM of een douanedienst kan door middel van van een visuele controle bevestigen of voor de auto het lage tarief van toepassing is.
9. Is er in 1998 geen positieve uitspraak van de Hoge Raad geweest inzake de grijze kentekens in het voordeel van SBG ?
Ja de grijskentekeneigenaren die door de aanscherping van de wetgeving per 1 januari 1995 het hoge tarief moesten gaan betalen hebben met succes geprocedeerd en het personenautotarief moest worden terugbetaald. Door de staatssecretaris van financiën is nog voor de uitspraak reperatiewetgeving doorgevoerd die als resultaat had dat het personenautotarief na de uitspraak wederom verschuldigd was.
10. Wat is een advies richting de toekomst?
Dat de overheid niet zal toestaan dat iedereen in een grijskentekenauto zal gaan rijden is duidelijk. In 1988 en 1994 heeft de overheid door het aanscherpen van de eisen gepoogd het grijsrijden voor particulieren naantrekkelijk te maken. In 1988 werden bestaande bezitters van dergelijke auto's nog geëerbiedigd (mochten blijven doorrijden voor het oude tarief) maar in 1994 werd de groep die de auto in bezit had ook met het personenautotarief geconfronteerd. Recente verkoopcijfers en uitlatingen van de de overheid geven aan dat de overheid zeker niet zal berusten in de situatie dat ook veel particulieren tot aanschaf van een dergelijke auto overgaan. Zolang de overheid de eisen van de inrichting vast houdt en niet een koppeling legt naar de doelgroep, de ondernemers die het voertuig gebruiken voor het vervoer van goederen, zal er ook moeten worden geaccepteerd dat er particulieren in een auto met grijskenteken rijden. De particulier is dan niet schuldig aan misbruik van de regelgeving maar de overheid is schuldig door onduidelijke criteria te formuleren. Daar individueel strijden tegen de overheid een onmogelijke en vooral onbetaalbare zaak is menen wij dat een belangen vereniging van grijskenteken bezitters noodzakelijk is. Collectief kunnen wij een vuist richting politiek maken en een eerlijke behandeling desnoods via de rechter afdwingen.
Re: grijskenteken
Sterke argumenten!GAST..!! Je hebt zelf niet in de gaten wat voor een pathologische karakterstructuur je heb. Alles blijf je uitleggen zoals het jou, vanwege je ziekelijke demagogische gedachtenwereld, het beste uitkomt.
Ik kan je niet helpen en psychiaters zullen dit ook nieteens meer willen.
We kunnen beter JOU afschaffen i.p.v. het grijze kenteken. Dan wordt de wereld ineens weer een stuk leuker.
Re: grijskenteken
Dit hele forum staat vol met ultieme argumenten tot behoud van het grijze kenteken. Jij ziet ze niet. Jij kan ze ook niet zien. Daar kan je niks aan doen want je bent ernstig ziek man...!!! Je disfunctioneert nu eenmaal op dat punt.
Je bent zo geniaal in het vinden van waarschuwingen uit de raadgevingen van de SBG. Ik daag je uit om minstens zulke waarschuwingen van de afgelopen 10 jaar uit officiele overheidsstukken te overleggen. Toon DAT nu maar eens aan. Eerder krijg je van NIEMAND gelijk. Behalve van jezelf dan natuurlijk.
Je bent zo geniaal in het vinden van waarschuwingen uit de raadgevingen van de SBG. Ik daag je uit om minstens zulke waarschuwingen van de afgelopen 10 jaar uit officiele overheidsstukken te overleggen. Toon DAT nu maar eens aan. Eerder krijg je van NIEMAND gelijk. Behalve van jezelf dan natuurlijk.
Re: grijskenteken
Gelijk hebben en krijgen is nu eenmaal een verschil, wat ik overigens niet bijster interressant vind. Mijn punt is helder ter beoordeling voor iedereen, tegengesteld beargumenteerd met feiten van de SBG zelve.
Ik laat me verder niet verleiden tot onzinnige scheldkannonades. Daar sta ik ver boven. Sorry!
Ik laat me verder niet verleiden tot onzinnige scheldkannonades. Daar sta ik ver boven. Sorry!