LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zagen aan de AOW

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
zxc

Re: Zagen aan de AOW

Ongelezen bericht door zxc »

Het hek is van de dam. De regering stort nog eens € 300.000.00 als bijdrage ter compensatie van de eigen AOW-ers en Bijstands-rerechtigden.
Die worden al jaren door een "Balkenende" ramp getroffen. in de laatste jaren een inkomensverleis van ongv. 46% door alle belastingen (Gem. en Rijks). Verlaging huursubsidies, Verhogingen van de huurprijzen. En zo kan men wel doorgaan.
Wel de grote broek aantrekken op Intern.Conferenties en de flinke jongen spelen over de rug van de eigen bevolking.
Natuurlijk moet er in Azië geholpen worden, maar ook in Nederland dient men aan bepaalde groepen te denken.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ZOOOOOOOOO die zit!

Gast

Het hek is van de dam. De regering stort nog eens € 300.000.00 als bijdrage ter compensatie van de eigen AOW-ers en Bijstands-rerechtigden.
Die worden al jaren door een "Balkenende" ramp getroffen. in de laatste jaren een inkomensverleis van ongv. 46% door alle belastingen (Gem. en Rijks). Verlaging huursubsidies, Verhogingen van de huurprijzen. En zo kan men wel doorgaan.
Wel de grote broek aantrekken op Intern.Conferenties en de flinke jongen spelen over de rug van de eigen bevolking.
Natuurlijk moet er in Azië geholpen worden, maar ook in Nederland dient men aan bepaalde groepen te denken.
Ten eerste een samenraapsel van feitelijke onjuistheden. Ten tweede vergelijkingen die er niks mee te maken hebben. Zo kan je elke stelling ontkrachten of bekrachtigen.

Jeef

Ongelezen bericht door Jeef »

Johan 3 is met een woord een "SUKKEL".
Heeft met de problemen van 65+ met AOW
geen enkele notie.
Sterkte, droom maar verder

Gast

Een geschiedenislesje nodig denkik.

Nederland heeft een gouden eeuw gekend, in die gouden eeuw hebben we Indonesië leeggeroofd van alles wat van enige waarde was. DE schattingen van wat we gestolen hebben uit Indië liggen rond de 5 miljard, want dat was de VOC destijds waard. % miljard destijds dus dat kan je nu met een factoor 500 vermenigvuldigen minimaal.

Dit zelfde hebben we gedaan met nieuw guinea suriname etc.

de AOW kunnen wij nu betalen omdat we destijds ons land met deze roof hebben opgebouwd. Nu moeten we iets terug doen om dat land op te bouwen. 200 miljoen is een schijntje van wat we ooit daar gejat hebben.

Bovendien!!! bedenk u dat dit liefdadigheidswerk niet geheel voor niets is. Door de opbouw creeren we neiuwe afzetmarkten, stellen we onse goedkope import veilig, zorgen we ervoor dat onze vakantiebestemmingen in tact blijven. En voor een groot deel (niet voor mij!!!, maar wel voor de racistische reactie) zorgen we ervoor dat we in een beter daglicht komen bij de moslims, want indonesiË telt bijna 1 miljard moslims. Voor de USA is dit een belangrijke factor.

Maar voor de vorige reactie lekker wilders stemmen , racist.

Gast

Johan 3 is met een woord een "******".
Heeft met de problemen van 65+ met AOW
geen enkele notie.
Sterkte, droom maar verder
Ik ben het wel met hem eens, hij geeft een goed onderbouwd en genuanceerd antwoord..

Ik denk echt dat het een zeikbejaarde is, zo'n zuurpruim, zuur geworden omdat anderen lol hebben in hun leven en goed voor de zaken zorgen.

de **** zal wel een scheldwoord zijn..... moeten we een voorbeeld aan de oude vandagen nemen, nou liever niet dus

Gast

je bent net zo`n zielig figuur als johan bedenk wel dat
ook jij eens oud wordt alhoewel ik er zelf van overtuigd
ben dat dat met zo`n instelling wel niet zal lukken want zulk
soort mensen zitten hun eigen gewoon op te vreten omdat die
oudjes zo lopen te klagen nou ik vind dat klagen best mee vallen.

zxc

Ongelezen bericht door zxc »

Na 1975 geboren: TIJDVERLIES.

Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 60-er/begin 70-er

jaren, nog leven? Volgens de theorieën anno 2004 zouden we toch al lang dood

moeten zijn ?

Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag. Onze

bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.

Bovenaan een trap was géén hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat, en als er écht iets was moest

je hard schreeuwen voordat je ouders het merkten.

Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon

met onze handjes en beperkte motoriek openen.

Poorten en deuren gingen gewoon dicht, en als je met je vingers er

tussen zat waren ze weg.

Op de fiets zat je achterop met je gat op de bagagedrager en probeerde

je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.

Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit een fles. Brood stond stijf van

conserveringsmiddelen, na twee weken was een Bums nog nét zo vers als in

de winkel.

Kleur en smaakstoffen moeten ook toen al bestaan hebben, want zo rood,

groen of geel als die limonade toén was, zie ik ze nu écht niet meer.

Een kauwgom legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens

weer in je mond.

Op school hadden ze maar één maat bank en met zo'n heerlijk gevaarlijke

klep der aan.

Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook

je fiets was óf te groot óf te klein. Een fiets had geen versnellingen en

als een band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken.

We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de

straatverlichting aan ging. Niemand wist waar we waren in de tussentijd en we hadden geen

GSM mee!

Het bos of een park was een plek om te spelen en géén vieze

mannetjesverzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde

niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene

met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met veel boter en werden toch niet dik.

We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van.

Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box, 64 televisiezenders,

videofilms, surround sound, eigen televisie's, computer of internet. Wij

hadden vrienden!

De televisiezender begon pas om 18.00 uur. Dan kwam een uurtje wat leuks

voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van

een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast). Pa bepaalde wat

en hoe lang je daarna nog keek.

We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en er werd

niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon 'ongelukken' en

soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, en er was geen

volwassene die zich er druk over maakte, laat staan een lieveheersbeestje op je jas kroop.

Pedagogisch verantwoord speelgoed maakten we zelf; met stokken sloegen

we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de berg dat we

de rem vergeten waren.

We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet

goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde

tijd als wij en kregen de zelfde lessen. Zij deden soms een klas nóg een jaar en

daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De meester had

altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met een grote mensen mes, en als je

ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had

je een beetje meer honger de rest van de dag.

Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter!

Als je moeder aan de huisdeur nog naar je zwaaide was je al een watje!

Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de

politie. Ze kwamen wél om je te halen, maar niet om je er uit te ***. Onze daden

hadden consequenties. Dat was duidelijk en je kon je niet verstoppen.

Wij hadden vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid.

We hebben moeten leren er mee om te gaan. Onze generatie heeft véél

mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen,innovatief bezig zijn en

daar bij risico durven nemen en voor de gevolgen instaan.

Hoor jij ook daar bij ?

GEFELICITEERD ! WIJ WAREN HELDEN !!!!!! :lol: :o :arrow: :idea: :?: :!:

Gast

Ja, wat een tijd hè? Daar hoorde ik ook bij. Ik herken dit dit op alle fronten Heerlijke tijd!

Geniet daarom nu eens zoveel van mijn welverdiende AOW en vrije tijd. Het kan niet op! :wink:

mve

Ongelezen bericht door mve »

Johan 3 en Katrien5 doe effe lekker normaal joh als je zo flink ben moet je dat effe hier komen zeggen stelletje galbakken volgens mij gunnen jullie een ander niks he maar oh we als je zelf in die situatie zat
dus hou effe lekker alle twee jullie muil dicht want mond kan ik het niet noemen

mexico

Ongelezen bericht door mexico »

ZXC krijgt van mij de "warme douche". Realistisch en ook met humor beschrijft hij de jaren 1960-70. Zeer herkenbaar. En dan te weten dat ik ben geboren in 1943, ik zou (en meer schrijvers in dit forum) nog wel een vervolg op deze opsomming kunnen schrijven. Maar ik heb genoten van mijn jeugd en reken maar dat mijn moeders beurs nog heel wat smaller was dan die van Johan 3 en dat je in "die tijd" echt van alles tekort kwam. Het is echt geen vergelijk: Ik weet wel zeker dat Johan 3 een rijkere (ik bedoel dus materieel) jeugd heeft gehad dan de
65 plussers. Dat is al een leuk voorschotje, vind je niet?
Roeien met de riemen die je hebt, dat geld voor veel mensen!
En jaloers op je ouders? Die hebben vast goed voor je gezorgd.
En ze zullen je ook wel blijven steunen naar vermogen want dat doen de meeste ouders graag.
Waarom altijd klagen dat alles zo beroerd is in nederland, kijk vooral naar het journaal en tel je zegeningen.
Vr.gr. en sterkte Johan 3

johan 3

Ongelezen bericht door johan 3 »

Beste gast:
Wij zouden volgens u dankzij de ouderen een riant leven hebben. Dat hebben wij dus NIET. Daar ging het nu juist om: dat wij na betaling van de vaste lasten bijna niks over hebben (vooral door de sterke prijsstijging van kinderopvang). Lezen jullie eigenlijk wel wat ik schrijf?

Ik herken het verhaal van zxc helemaal! In die tijd ben ik ook opgegroeid. De tijd dat er geen roller skates waren, maar je je gammele rolschaatsen onder je plastic laarsjes bond, die bijna niet aan of uit te krijgen waren en die in de winter ijskoude tenen opleverden. De tijd dat de melkboer met een paard en wagen langskwam en de spullen voor je deur kon zetten zonder dat ze gejat werden. Misschien dat de slechte lezers denken dat ik uit de patatgeneratie kom. Maar dat is dus niet zo. Ik ben een vader van tegen de veertig, die door lastenstijgingen en bevroren lonen de ruimte in het gezinsbudget tot nul heeft zien teruglopen. En een vader die zich ergert aan ouderen die hun kinderen laten verrekken en alleen zeuren over de hoogte van de AOW waar ze recht op hebben. Ouderen die tig keer per jaar op vakantie gaan, terwijl wij nooit weg kunnen. In mijn idyllische jeugd in de jaren 60/70 konden we in elk geval wel eens naar de camping.

Katrien 5

Ongelezen bericht door Katrien 5 »

Ja ik lees het ook weer allemaal met interesse. Wij zijn verschrikkelijke mensen volgens de oudjes. Meneer de gast leest inderdaad bar slecht. Hij betreurt onze ouders dat ze zulke kinderen hebben. Heeft u mijn laatste bijdrage wel gezien? Betreurt u ouders wiens kinderen iedere week langs komen op familibezoek en om te helpen met vanalles? Ik hoor ouderen heel vaak klagen dat hun kinderen nooit langskomen en dat ze vereenzamen. Wij rijden zo een uur heen en een uur terug omdat wij de band met onze ouders belangrijk vinden.

Wat wij wel erg vinden is dat in elk geval mijn ouders geen notie schijnen te hebben van onze situatie en ook weinig moeite doen om zich erin te verdiepen. Volgens hen hebben alle 'jongeren' het goed. Het enige wat ik hoor is geklaag dat ze erop achteruit zijn gegaan sinds mijn moeder ook met pensioen is. Vervolgens bleek echter dat zij meer dan twee keer zoveel overhouden na betaling van vaste lasten als wij, terwijl wij dan nog de kosten voor de kinderen moeten betalen.

Wij zijn tevreden met ons leven en met dat ene weekje kamperen. Maar dat geklaag van ouders die om de haverklap een buitenlandse trip maken wordt wel irritant. En als dan ook nog de AOW omhoog zou moeten...

Janneke52

Ongelezen bericht door Janneke52 »

En een vader die zich ergert aan ouderen die hun kinderen laten verrekken en alleen zeuren over de hoogte van de AOW waar ze recht op hebben. Ouderen die tig keer per jaar op vakantie gaan, terwijl wij nooit weg kunnen. In mijn idyllische jeugd in de jaren 60/70 konden we in elk geval wel eens naar de camping.
Johan bekijk het eens anders:
Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen laten verrekken, zoals je zegt. Iedere ouder springt bij waar het nodig is (als ze kunnen). Niet iedere ouder heeft een eigen huis en alleen rondkomen van de AOW (en misschien een klein pensioen) is ook geen vetpot.OK ze hebben minder kosten (geen kinderopvang) maar de vaste lasten voor hen zijn ook behoorlijk gestegen.
En grootouders verplichten om op te passen kan niet!! Waarom weigeren ze soms? Kunnen ze de drukte wel aan van die kleine kinderen? Denk daar ook eens aan. Het is een hele verantwoording.
Is een oppasmoeder in huis niets voor jullie?

Ik erger me inderdaad aan de gaten op het forum die maar schelden e.d. Discussie is goed maar doe het met redelijke argumenten.

Janneke52

Katrien, niet alle ouders zijn gelijk hoor!

65+

Ongelezen bericht door 65+ »

Ja, het niveau van sommige gasten, begint inderdaad te dalen!

Verder wil ik dan ook nog wel even kwijt, dat ik nergens heb gelezen, dat hier AOWers zitten te klagen.

De discussie is gestart door iemand die het er niet mee eens was, dat AOWers zelf premie mee moeten gaan betalen voor iets wat ze allang betaald hebben.

Nu staan hier hele levenslopen op van de 40gers en senioren die niet meer te vergelijken zijn. De èèn gunt de ander niks, lees ik hier. Nou, Johan en Katrien, ik gun jullie alles, maar je zult er zelf ook wat aan moeten doen. Zo is het ons en ik denk jullie ouders ook gelukt.

Katrien 5

Ongelezen bericht door Katrien 5 »

Het CBS zegt over de vergrijzing (zie site):

---------------------------------------------------------------------------------
Vergrijzing versnelt na 2010
Nederland groeit niet alleen maar wordt ook steeds ouder. Op dit moment is de grijze druk 22 procent. Dit betekent dat op elke honderd potentiële arbeidskrachten 22 65-plussers zijn. Vijftig jaar geleden waren dit er nog veertien. Kort na 2010 is een versnelling in de toename van het aantal ouderen te verwachten. Vanaf dat jaar bereiken de eerste babyboomers van de naoorlogse geboortegeneratie de leeftijd van 65 jaar.
Vergrijzingspiek rond 2040
Rond 2040 bereikt de vergrijzing haar hoogtepunt. De grijze druk zal dan 43 procent zijn, bijna het dubbele van nu. Na 2040 neemt de grijze druk af omdat de naoorlogse generatie dan overleden zal zijn. De daling zal echter niet sterk zijn. In de tweede helft van deze eeuw zal de grijze druk ruim 40 procent zijn, bijna tweemaal zo hoog als nu. De vergrijzing is dus structureel.
---------------------------------------------------------------------------------

Een grijze druk van 40% rond de tijd dat wij met pensioen zijn is nogal wat. Er zijn dan naar schatting rond de 40 AOW'ers tegenover 100 potentiële werkers. Omdat maar de helft van de potentiële werkers ook daadwerkelijk werkt, betekent dit 50 werkers op 90 inactieven (40 AOW'ers en 50 mensen met een uitkering of huisvrouwen-belasting’teruggave’). Dat lijkt me niet erg evenwichtig. Een kleine minderheid moet zich dan uit de naad werken om die grote massa thuiszitters te betalen (ja daar behoor ik dan ook toe). En dus zal er per thuiszitter maar weinig geld zijn. Dus als ik met pensioen ga, zal ik weer aan het kortste eind trekken.

Ja en ook in behoor niet tot de patatgeneratie. Ook ik liep een paar kilometer naar school, speelde Pippi Langkous, maakte mijn eigen pijl en boog, liep rond in door mijn moeder gemaakt jurkjes van stevige stof (slijt minder gauw). Schaatsen heb ik nooit geleerd want op de verroeste Friese Doorzakkers (haha) van mijn moeder viel niet te schaatsen. Een klasgenootje van mij is door een ‘ongelukje’ blind geworden en zijn vader heeft geen smartegeld geëist van de dader. Of dat nu zo goed is (of ‘idyllisch’ zoals vriendje Johan dat zou waarschijnlijk zou noemen) weet ik niet. Mijn kauwgombal lag ook op het nachtkastje. En als je hem de volgende dag weer ging kauwen leek het net of er ietsje meer smaak aan zat dan gisteren, misschien omdat ie nog lekker koud was. Mijn creatief vermogen is ook goed ontwikkeld door het gebrek aan speelgoed (al heb ik dat nooit zo ervaren). Als er ergens iets kapot is, pruts ik het zo weer in elkaar.

Maar dat alles maakt het niet beter verteerbaar dat ik nu mijn begroting ondanks zuinig leven moeilijk sluitend krijg terwijl de bejaarden het ervan nemen.

Daarbij geloof ik wel dat inderdaad niet alle ouderen zo zijn, zoals Janneke al aangeeft. Maar van de goedgeefsheid van je ouders afhankelijk zijn, lijkt me geen goed basis voor de samenleving. De overheid zou nu juist moeten beogen de afhankelijkheid weg te nemen. Zoals met de AOW de afhankelijkheid van ouderen van hun kinderen weggenomen is.

Janneke52

Maar Katrien, de pensioenfondsen en de overheid zijn hier zelf ook schuld aan.
Waar is al het betaalde pensioengeld en premies AOW gebleven dat er al betaald is? Niet allemaal uitgekeerd hoor. Met beleggen is er een hoop verloren gegaan :x

65+

Ongelezen bericht door 65+ »

Wat misschien ook een oplossing kan zijn is, laat die oudjes van hun 65e tot hun 70e genieten van hun welverdiende AOW en daarna allemaal opruimen, zodat ze jullie niet meer tot last zijn.

Ja, dag hoor! Fijne dag verder. Ik ga ze weer verdienen.(Werken dus!)

Johan 3

Ongelezen bericht door Johan 3 »

Beste gast,

Nu lees ik weer dat wij er zelf iets aan moeten doen.
Er valt nu juist niets aan te doen, want het gaat om de VASTE LASTEN. Een kenmerk daarvan is dat ze VAST zijn, dus dat er niks aan te doen is. Het enige dat wij zouden kunnen doen is zorgen dat we een uitkering of heel laag inkomen krijgen zodat de overheid lekker meebetaald en we allerlei onkosten voor een gewone baan niet hebben. Maar ja, dat lijkt me niet de bedoeling. Want dan kosten we de overheid geld in plaats van dat we wat opleveren via belastingbetaling. Ik denk dat veel mensen niet weten hoe groot de kostenverschillen zijn. Even wat voorbeelden van maandbedragen:

Werkenden van onze generatie betalen ca 900 euro voor een woning, voorbeelden:
- Hypotheek tussenwoning nu: 1000 euro
- Huur makelaar: 800 euro

Oudere werkenden, bejaarden en werkelozen betalen ca 300 euro voor een woning:
- Hypotheek tussenwoning ca 15 jaar geleden gekocht: 200 euro (lagere huizenprijzen, al veel afgelost)
- Huur met subsidie: ca 200 euro
- Huur zonder subsidie van woningstichting: ca 350 euro
- Kapitaalbelasting voor geheel afbetaalde twee-onder-een-kapper: ca 220 euro (onrechtvaardig, want je krijgt geen rente uitbetaald over je huis, maar dat terzijde)

Wij betalen 350 euro voor een particuliere ziektekostenverzekering.
Bejaarden, eenverdieners, part-timers en werkelozen betalen 50 euro voor het ziekenfonds (per huishouden).

Wij betalen 1000 euro voor kinderopvang. Alleenverdieners, part-timers, werkelozen en bejaarden hebben deze kosten niet. Mensen met een erg laag inkomen betalen maar een fractie.

Opgeteld zijn onze kosten dus ca 600+300+1000=1900 euro hoger dan die van alleenverdieners, part-timers, werkelozen en AOW’ers. Zie dat maar eens (netto) binnen te brengen met een tweede inkomen. En zo kan het dus komen dat academische tweeverdieners slechter af zijn dan werkelozen en bejaarden. Dus als de hypotheekrenteaftrek ook nog zou verdwijnen (de ogenschijnlijk makkelijke manier om de inactieve te bekostigen) verdwijnen wij ook: naar het buitenland. Dan zouden wij in Nederland namelijk, na betaling van vaste lasten, geld moeten bijleggen.

Is het dan niet beter als de AOW’ers en werkelozen nu een beetje gas terugnemen. Als de werkenden (met name hoger opgeleiden) weggaan is er straks niemand meer over om de verzorgingsstaat te bekostigen.

Gesloten