LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dik is niet altijd te dik

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Vanuit mijn ervaring:

Toen er bij mijn werkgever een rookbeleid van kracht werd, waren de meest fanatieke anti-rokers de EX-rokers.
Degenen die ooit heel veel moeite hebben gedaan om te stoppen en daaarin geslaagd zijn. En daar terecht trots op zijn.

Ik had de neiging om met de rokers mee te voelen toen ze verbannen werden naar buiten of het rommelhok op de 1e verdieping.
Vond het sneu voor ze.
De ex-rokers voerden alles aan als smoesjes, slap gedrag en waarom niet stoppen, het was hen ook gelukt.

Kortom, ikzelf kan me weinig voorstellen van een nicotine-verslaving. Dit ligt te ver uit mijn belevingswereld, dus daarom sta ik er neutraal tegenover.

Het is onmogelijk om een ander als slappeling te beoordelen wanneer je niet weet hoe het is om iets te overwinnen.
Dit kan enkel wanneer je ervaren hebt hoe het is om een 'slappeling/verliezer' te zijn.
Pas na de overwinning kun je jezelf winnaar noemen, niet wanneer je de intentie hebt om te veranderen. Dat is enkel de eerste, goede stap.
-------------------------------------------------------------------------------

Maar om terug te komen op de voedingsdiscussie: heb ook een vriendin die aan boulimia lijdt en in eerste instantie had ik ook zoiets van; kom op, even doorzetten, gezond eten en dan voel je je vanzelf een stuk beter.
Maar wanneer je je verdiept in het ziektebeeld kom je tot het besef dat deze manier van omgaan met eten het stadium van slechte gewoonte, of onwetendheid over hoe gezond eten, ver voorbij is.
Dan is een simpel dieet geen remedie. Er ligt duidelijk een andere problematiek aan de grondslag.
Ze is nu in therapie in combi met een dieet. Adviezen in de trant van; doorzetten, doorzetten, zullen eerder averechts werken bij deze gecompliceerde aandoening.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Dikke botten zorgen niet voor overgewicht en vetrollen, er zijn ook slanke mensen met een hogere botdichtheid maar dat zie je niet van de buitenkant. Wat jullie bedoelen is een zware bouw, breed (bij vrouw brede heupen en schouders bijv )waardoor je er al 'dikker' uitziet dan een wat smaller gebouwde vrouw. Maar een wat breder gebouwde vrouw kan er slank uitzien, en iedereen weet wel wat ik bedoel, ook als je smal gebouwd bent dan kan je dik zijn. Om te melden dat je zware botten hebt, dat bestaat dus gewoon niet, is geen excuus om niet te lijnen.
En oja ik kom nooit bij de mac, vind t voedsel niet te eten daar, mijn man is kok en die walgt ook van de enge hap daar. Het is junkfood en daar blijft t bij. Mocht ik iets vettigs gaan eten dan ga in naar de snackbar, patatje/kroketje, eet ik best wel eens hoor maar mac nee dat nooit meer.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door inxsnl »

Inderdaad zware botten is een fabeltje .
Maar ik ben ook kok en love a big mac.
Every now and again of course

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Ik vind die frietjes van hunnie heerlijk. Vooral die mayo!
Ook de salades zijn toppie en vergeet niet de sunday ijsjes met warme caramel en nootjes. Echte, gehakte nootjes, niet die gesuikerde dingen waar ze in de snackbar hun softijsjes in dompelen.

Die big -mac en andere broodjes en kipnuggets vind ik weer niets, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Jammie!! :D
Wie gaat er mee?

Angelic
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 aug 2005 08:10

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Angelic »

Volgende keer S.!
Ben net aan het ontslakken deze week :D

coordinator
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2005 19:58

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door coordinator »

Ten éérste heb ik géén bord voor mijn kop en ten tweede vind ik het niet erg en heb ik er géén problemen mee wanneer mensen te dun of te dik of te gezet zijn of te lichte of te zware botten hebben ......
Het is alleen dat gezeur..
wanneer ik iemand meemaak zoals mijn collega zo'n 40 uur per week dat krijg je vanzelf de aandrang om er iets van te zeggen wanneer ze zo zeurt :cry:
Dag in en dag uit heeft ze het over haar dieët maar ,wanneer je dan ziet wat ze op het werk naar binnen werkt en dan over mij ( vrouw ) de éne naar de andere opmerking maakt over wat ik kan eten en zij niet ,nau dat heb ik het wel eens gehad en dan plaats ik een opmerking terug.
Of is det soms verboden en kan haar gevoelige zieltje daar dan niet tegen.????
Ik ben nu pisnijdig :twisted:
Mensen moeten zelf weten wat ze doen en niet altijd commentaar op anderen hebben.

coordinator
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2005 19:58

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door coordinator »

p.s.
Ik was nog wat vergeten te zeggen.
Wanneer iemand op dieët is prima ,knap van hun wanneer ze dit kunnen volhouden.
Maar asjeblieft zeur dan niet wanneer een ander wel lekker kan eten.
Zelf ben ik zoals veel mensen me noemen een aso want ik heb gerookt.
20 jaar lang rookte ik en toen ik besloot om te stoppen heb ik niets gezegt.
Mensen mogen gewoon bij me thuis roken en ik maakte geen kleinzielige opmerkingen van goh je stinkt als een asbak en wanneer stop jij met roken.
Na een tijdje viel het hun op dat ik gestopt was en toen zeiden ze dat ik dan wel kilo's aan zou komen.
Nu zo'n 5 jaar later wacht ik er nog steeds op.ha ha ha
Ik ben 1 kilo aangekomen in 5 jaar ...knap he.?? :D

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Ik denk dat op verjardagen en weet ik niet wat voor feesten en partijen er altijd gezeurd wordt over dieten, lijnen en vetrollen. Doodziek word ik er van.
Zag vandaag oprah winfrey met een vrouw op de bank die 190 kilo woog!!! En huilen en maar door eten natuurlijk, zoontje van 13 snikkend er naast of mama alsjeblieft wil stoppen met eten want hij was bang dat ze dood zou gaan. Volgende filmpje; ma bij de mac-drive zich vol te eten met zooi. Dan denk ik bij mezelf kan die vrouw dan niet eindelijk besluiten haar zoon voor zichzelf te laten gaan en er eindelijk eens iets aan te gaan doen??!!
Oprah zei heel wijs en een psychiater beaamde het ook: afvallen is een besluit dat je neemt, je probeert niet een dieet maar je besluit te stoppen met ongezond leven. Dus niet proberen maar besluiten, vanaf nu aan de knop om en waardoor je ook te veel eet, je besluit NU dat je dat niet meer wilt en je begint aan de eerste dag van je nieuwe leven!!!
Goed advies niet meer door ouwehoeren maar DOEN!!!!

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Zag vandaag oprah winfrey met een vrouw op de bank die 190 kilo woog!!!
Klaagde ze nog over zware botten?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Weet je, ik vind iedereen even aardig, of ze nu 190 kilo ( inclusief of exclusief bank :wink:) wegen, en men mag ook zoms best even tegen mij aan zeuren of liever gezegd spuien, maar met mate natuurlijk.

Geef zo'n iemand die in de put zit door haar of zijn vetrollen een knuffel en ze voelen zich wat beter.
En wie weet vallen ze daardoor nog wat af ook.

PS; die salades van de Mac. zijn echt lekker, en wanneer je maar iets dressing erover doet, nog gezond ook. :D

coordinator
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2005 19:58

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door coordinator »

Ha ha die zwaren botten vond ik leuk.
Ik heb die uitzending ook gezien en ik denk dat het voor die vrouw een soort van aandacht is.( kan het mis hebben)
Volgens mij is het probleem dat ze hun emotie's weg eten inplaats dat ze er over praat.
Het is de wil om te leven en niet om aan de zijlijn te staan.
Je besluit om te stoppen met verkeerde voeding en gaat gezond eten of niet, de keus is aan hun en niet aan mij.
Ik heb 5 jaar geleden besloten om te stoppen met roken en ik zeur toch ook niet over de mensen die dat wel doen, dat is hun keus..
Laat ze lekker hun sigaretje roken als ze dat willen maar wanneer ze gaan zeuren dat ze een ochtendhoestje hebben of zo dan na verloop van tijd zeg ik er wel wat van.
Dat is hetzelfde als met teveel eten of verkeerd eten en dan maar zeuren wanneer ze aankomen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door eeliane »

Weer mee eens, ik ben zelf 5 jaar geleden gestopt met roken, eigen besluit, maar begin niet tegen mij te zeuren over dat je je slecht voelt terwijl je een pakkie per dag rookt, daaggg....

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door S. »

Met roken en overmatig drinken geen ervaring. Ben zelfs nog nooit straalbezopen geweest. :)
Lekker eten doe ik wel graag, maar let wel op.
Zojuist even m'n BMI online laten berekenen= 22.
Ik ben dus nog op een goed gewicht.

Heb de uitzending van Oprah niet gezien, maar vind het wel triest, zulke situaties. Hoe komt iemand toch zover, denk ik dan, en vlak daarachteraan; daar kom ik toch nooit achter.
Impact heeft het blijkbaar niet, zulke uitzendingen, de bevolking ( en dan vooral de Amerikaanse) wordt al zwaarder en ongezonder.

Tot besluit; voor allen die bezig zijn met het veranderen van hun eetgewoonten of proberen te stoppen met roken of anderzijds: succes.
Ik persoonlijk zou me aansluiten bij een lotgenotengroep. Onder het mom van; gedeelde smart is halve smart. Je kunt dan bij elkaar je verhaal kwijt.


S.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door inxsnl »

yo zullen we stoppen met dit onderwerp.

Dik is dik en dun is dun .
T `is me altijd wel opgevallen dat de dikkere de rest altijd mager vindt.
vreet wel of niet lekker door met z`n allen .
Blijf excusses zoeken voor het dik zijn.

Tim.

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Marieta »

Nogmaals ik heb nooit gezegd dat je van zware botten vetrollen krijgt. Niet gezegd alleen dat het wel wat kan schelen maar niet dat als je 200 kilo weegt dat het aan de botten ligt.
Maar het is voor veel mensen moeilijk om het weg te praten omdat niemand ze begrijpt of wil begrijpen. Dus dan gaan ze eten. Maar goed ik stop er nu ook mee.

Meis
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2005 11:02

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Meis »

Haha... zware botten, lachen... geklets?
Dacht het niet! :!:

Het verschil tussen een lichtgebouwde vrouw van 1.80 en een zwaargebouwde man van dezelfde lengte kan qua skelet zo'n 13 kilo zijn! En dan hebben we het nog niet eens over het verschil in spiermassa of vet/vochtpercentage. Tussen vrouwen van gelijke lengte onderling kan er ook een verschil in skeletbouw zitten van zo'n 7 kg!

En als je echt pech hebt, dan ben je (net als ik) je hele leven al zwaar gebouwd met overgewicht? en ontwikkel je rond je 30ste ook nog eens de zeer zeldzame ziekte 'acromegalie' wat o.a. je botten doet verdikken en doorgroeien, net als je bindweefsel.

En plotseling slaat de weegschaal dan wel èrrug ver door... :shock: en als je dan op mij de Quetelet index of BMI index loslaat, dan krijg je er spontaan een depressie bij...
Alsof we allemaal dezelfde bouw en inhoud hebben, worden deze meetmethoden standaard gehanteerd om onze 'gezondheid' te bepalen.
Ik ben 1.80, heb inmiddels schoenmaat 45, ringmaat 23 en 'mag' met de 'min-een-meter-methode' dus max. 80 kg wegen...
Ik heb een vriendin van 1.82 met schoenmaat 42 en die weegt 67 kg met haar superslanke skeletbouw...
Twee verschillende vrouwen van bijna dezelfde lengte, dus met eenzelfde 'max. weegadvies'. Als je ons naast elkaar zet past haar skelet al twee keer in de mijne!!! :(
Artsen schrikken als ik op de weegschaal ga staan, omdat ik veel minder zwaar oog dan dat de weegschaal genadeloos aangeeft.

Nu is er bij mij een medische oorzaak aangewezen, maar wanneer gaan de reguliere meetmethodes nu eens onderscheid maken in de verschillende soorten lichaamsbouw, in plaats van één format per geslacht te hanteren? :evil:
Door gewoon al om je heen te kijken kun je met eigen ogen zien dat twee mensen van dezelfde lengte al compleet anders gebouwd kunnen zijn en dus ook enorm in gewicht kunnen verschillen!

Het is mij trouwens ondanks alle lichamelijke tegenwerkingen gelukt om met veel bewegen (en gezond eten en weinig snaaien) er 25 kg af te krijgen. En weetje, ik ben er inmiddels achter: niet alleen maar het GETAL OP DE WEEGSCHAAL zegt of je te dik (en dus niet mooi/gezond genoeg) bent.
En aangezien het 'getal' bij mij toch nooit in de buurt zal komen van de 80 kg zonder een levenslang 'Biaffra'dieet, heb ik besloten om gelukkig te zijn met mijzelf en zo gezond mogelijk te leven en te genieten, dan ongelukkig en ontevreden te zijn met een tè hoog getal op de weegschaal of de 'indexen'!!

:idea: Ieder mens is uniek, dus ons gewicht ook!!! :lol:

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Niks berekenen, gewoon in de spiegel kijken en bij jezelf nagaan: hoe voel ik me hierbij en hoe fit ben ik eigenlijk.

Ieder mens is anders en je kan gezondheid niet vangen in een formule

Willy Witsel
Berichten: 41
Lid geworden op: 01 nov 2005 12:28

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Willy Witsel »

Hallo allemaal kom zo maar binnen vallen.

Ik doe een studie naar de behandeling van overgewicht als gevolg van hyperinsulinemie, chronisch hoge insuline spiegels, misschien vinden jullie het leuk om daar iets over te lezen, het staat hier:

http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/ ... cht.1.html

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Ik doe een studie naar de behandeling van overgewicht

En tevens tevens breng ik het zoveelste dieet en voedingssuplementen aan de man...

Trek zelf uw conclusies.

Met vriendelijke groeten,

Erik Groen

Erik Groen
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:55

Re: Dik is niet altijd te dik

Ongelezen bericht door Erik Groen »

De BMI (ook wel QI=quetelet index) is een getal, bedoelt als handvat, voor de arts, maar ook om het begrip streefgewicht inzichtelijk te maken voor de leek. BMI=gewicht/ lengte*lengte
(de oude volksregel je lengte min 110=streefgewicht, voldoet in de praktijk ook vrij aardig)

Een normale BMI varieert tussen de 20 en 25. Hetgeen inhoud dat een persoon van 1,70 meter lang tussen de 58 en 72 kg mag wegen, om niet als gevolg van het gewicht risico's te lopen. Normale variatie door bijvoorbeeld zwaardere botten wordt hiermee ondervangen. Let wel, dat het gaat om medische risico's. De BMI verteld natuurlijk niet, wat wel of niet esthetisch is, bij een bepaald gewicht. Dat is voor een ieder persoonlijk.

Het spreekt voor zich dat de BMI alleen onder "normale" omstandigheden gebruikt kan worden. Bodybuilders bijvoorbeeld zijn voor hun lengte door de spiermassa te zwaar als u de BMI zou gebruiken. Ook ziekten die het gewicht beinvloeden, zoals een groeihormoonstoornis als acromegalie, maken de BMI voor die mensen onbruikbaar.

Met vriendelijke groeten,

Erik Groen

Gesloten