Pagina 6 van 9
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 23 jan 2007 00:51
door magel725
Het maakt voor een klant toch geen moer uit of die naar een winkel of naar een fabrikant belt? Zelfde telefoon, zelfde kosten, zelfde gesprek. Eng hé, bellen met iemand die je niet hebt gezien? Denken mensen soms dat de klantenservice van een fabrikant achter een lopende band zitten en dat ze daar niet met een telefoon/klant om kunnen gaan? Je krijgt daar ook gewoon mensen aan de lijn hoor!!
Uit ervaring heb ik liever altijd zo min mogelijk tussenpersonen wanneer het om een reparatie van iets gaat. Elke stap is er één die mis kan gaan.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 23 jan 2007 01:35
door ikbenik
Het heeft met de mentaliteit van sommige mensen te maken.
Die zeggen:
Ik heb geen overeenkomst met de fabrikant, dus de eventuele monteur van de fabrikant komt er bij mij niet in!
De monteurs van de winkelier moeten het maar oplossen. Met hen heb ik een overeenkomst!
Sommige mensen hier op het forum hebben dit ook hier gezegd en ze gingen nog verder:
De monteur van de fabrikant komt er bij mij niet in! Als de fabrikant er aan te pas moet komen dan moet de winkelier het product op komen halen en dan moet de monteur het maar bij hem oplossen.
Ik heb geen overeenkomst met de fabrikant en die monteurs komen er bij mij dus ook nooit in!
Als iemand bij mij een product koopt en in de garantieperiode kan ik zelf het probleem niet oplossen en ik schakel de fabrikant in, is daar helemaal niets mis mee en de wet verbiedt dit ook totaal niet!
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 23 jan 2007 11:45
door Snowman
Maar waarom kopen bij dat soort zaken,waar de verkoper(tjes)er totaal geen verstand van hebben en hun bazen kennelijk ook niet,want wekelijks staat er wel in de krant,dat ze een apparaat moeten terugnemen,vanwege fabrikage fouten...!!!??.
En gelukkig weet jij alles van ieder product, is het niet??
Je vergeet in je betoog 1 héél klein dingetje, fabricagefouten zijn niet te wijten aan de verkoper maar aan de fabrikant. In dit geval is je opmerking dan ook volledig zinloos. Je kunt de Bart Smit (of welke winkel dan ook) niets verwijten over terugroepacties en fabricagefouten. Wees juist blij dat een verkoper deze actie onderneemt. Even concentreren de volgende keer dus ....
Verder maakt het overigens niets uit of je electronica koopt via de Blokker holding, want via 80% van de bedrijven in die branche die geen eigen reparatiedienst hebben, wordt de garantie op eenzelfde wijze geregeld. Zo heb ik mijn Xbox 360 niet gekocht bij Ome Jaap, maar gewoon bij een gespecialiseerde winkel (een gameshop van Nedgame). Toen 'ie na 10 maand de geest gaf werd ik ook doorverwezen naar Microsoft, en namen ze mijn 360 ook niet terug om mij vervolgens een nieuwe terug te geven.
Je kunt er volgens mij lang of kort over discussieren, maar de garantiebepalingen zijn in de meeste gevallen redelijk. Een feit blijft dat de consument de in hun ogen onredelijke garantie aan zichzelf te danken hebben, en dat verkopers zichzelf slechts beschermen tegen de slechte klanten. En tja, dan is het net als bij het voetballen. De meesten hebben geen slechte bedoelingen, er was slechts dat kleine groepje dat het verknalde voor de rest ....
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 23 jan 2007 13:07
door ikbenik
Je vergeet in je betoog 1 héél klein dingetje, fabricagefouten zijn niet te wijten aan de verkoper maar aan de fabrikant.
Volgens veel consumenten en consumentenorganisaties is deze uitspraak onjuist.
De winkelier wordt verantwoordelijk en aansprakelijk gehouden voor fabricagefouten.
Had hij maar een goed product moeten leveren!
Die gedachte van sommige consumenten en consumentenorganisaties is nogal kort door de bocht.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 25 jan 2007 12:09
door alfatrion
een verkoper kan echt geen verantwoordelijk hebben over iets wat hij niet heeft gemaakt maar verkoopt. Kan echt niet hoor, hij weet tenslotten ook neit als een product niet goed gemaakt is.
Er zit een groot verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid geeft plichten of zorgen. De verkoper is verantwoordelijk omdat hij het product heeft verkocht. Heeft de verkoper een ondeugelijk product dan heeft hij een aantal verplichtingen op grond van de wet.
Er zijn zo veel situaties waarbij een ander verantwoordelijkheid heeft voor iets wat een ander doet. Ouder zijn verantwoordelijk voor de handelingen vond hun minderjarige. Vernielen deze wat dan moeten de ouderen dat vergoeden. De minister is verantwoordelijk voor de handelingen van hun ambtenaren. Doen zij iets verkeert dan moet de ministere verantwoordeling af leggen in de kamer.
Het maakt voor een klant toch geen moer uit of die naar een winkel of naar een fabrikant belt?
Het verschil zit hem in de wettelijke bescherming die je hebt.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 25 jan 2007 12:48
door magel725
Het verschil zit hem in de wettelijke bescherming die je hebt.
Het verschil is dat mensen die praktijk gericht werken een stuk verder komen dan mensen die elke regel kennen en die uitbuiten tot de laatste druppel.
Een hele hoop fabrikanten hebben pickup en return garantie. Dan halen ze het thuis op en leveren ze het thuis af. Dit werkt sneller dan het afgeven bij de winkelier en het daarna weer ophalen. Ook de afhandeling gaat sneller wanneer de fabrikant het zelf ophaalt omdat het traject een stuk korter is. Voordat de winkelier het heeft uitgeboekt, verzonden etc.. ben je veel meer tijd kwijt.
Volgens de wet moet je naar de winkelier en niet naar de fabrikant. Doe dat maar lekker en vervolgens wordt je zelf de dupe van je dwarsheid.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 26 jan 2007 17:05
door L.V
bij bart zit de garantie alleen de eerste 2 weken na de verkoop van het artikel !
onzin dat bart smit verantwoordelijk is daarna en dat bart smit de schuld krijgt van een defect artikel!
het is toch onmogelijk om elk artikel die je verkoopt eerst kijken of alles wel goed is enzow ???
an dat zwembad kan bart smit nox aan doen dat die stuk is maar dat filaal had wel even een uitzondering mogen maken om een nieuwe mee tegen mits het artikel er nog was
elke artikel die bart smit verkoopt gaat na 2 weken garantie van bart smit altijd verder bij de leverancier daar heeft bart smit verder nix mee te maken
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 26 jan 2007 17:41
door ikbenik
het is toch onmogelijk om elk artikel die je verkoopt eerst kijken of alles wel goed is enzow ???
Men eist dit van ons als winkeliers wel.
Ik heb de keuze als winkelier om rotzooi te verkopen of niet.
Als je bewust troep verkoop dan kun je daar op aangesproken worden.
Wat ook heel logisch is.
Echter volgens de theoretische regels is de winkelier aansprakelijk en verantwoordelijk voor de problemen, want hij had dit kunnen voorkomen door geen ondeugelijke producten te verkopen!
Wie dit bovenstaande gelooft moet zich zeer dringend na laten kijken!
Want dat is de grootste onzin!
Met iedere product kan wat aan de hand zijn, iedere product kan kapot gaan. Dat is niet te voorkomen.
Als ik kwalitatief goede producten lever en er gebeurd eens een keer iets, dan moet men niet het vingertje naar de winkelier steken en roepen dat hij ondeugelijke producten geleverd heeft!
Als er een probleem is dient de consument gewoon naar de winkelier te gaan en rustig aangeven dat er een probleem is.
En ga niet gelijk roepen dat je recht op garantie hebt en dat de winkelier een ondeugelijk product geleverd heeft.
De winkelier zal dan kijken wat het probleem is en dit netjes gaan oplossen.
En stop toch met dat gelijk aangeven wat jouw rechten zijn en de plichten van de winkelier. Ga ook geen stennis schoppen.
Daar bereik je helemaal niets mee.
De meeste winkeliers hebben hier ook een bloedhekel aan.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 26 jan 2007 17:50
door L.V
ik werk dus bij bart smit
bij elke artikel die wij verkopen moeten wij erbij zeggen dat wij 2 weken garantie geven en de rest bij de leverancier
ik snap best dat een artikel goed moet zijn
maar over al kan een fabriek fout inzitten
de meeste leveranciers van bart smit willen gewoon dat de garantie verder bij hun verloopt dus bart smit kan daar verder nix aan doen
een personeel kan zelf geen contact op nemen met de leverancier wat dat mag niet van bart smit
dus de personeel die bij elk filiaal rond loopt die houd zich verder aan de regels ikzelf maak wel eens een uitzondering maar verder hou ik mee ook aan de regels
en wat ik al zei je kan niet zelf alle artikelen controleren dat is onmogelijk
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 26 jan 2007 20:32
door ikbenik
bij elke artikel die wij verkopen moeten wij erbij zeggen dat wij 2 weken garantie geven en de rest bij de leverancier
ik snap best dat een artikel goed moet zijn
maar over al kan een fabriek fout inzitten
de meeste leveranciers van bart smit willen gewoon dat de garantie verder bij hun verloopt dus bart smit kan daar verder nix aan doen
Dit is het bewijs dat niet de consumenten en de winkeliers de macht hebben, maar de fabrikanten.
De fabrikanten bepalen hoe en waar de fabrieksgaranties worden afgehandeld.
Jammer dat steeds meer consumentenorganisaties de consumenten vertellen dat zij dat allemaal bepalen!
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 30 jan 2007 15:56
door movie
Aanvankelijk ben ik heel boos
, maar het doet me ook goed te lezen dat wij niet de enige zijn die slechte ervaring hebben met Bart Smit
. Wat is het geval? Wij hebben op 2 januari 2007 een afgeprijsd Fun Prullenbasket met geluid gekocht als cadeautje voor een vriendje die eind januari jarig is. Afgelopen vrijdag het cadeau gegeven, maar toen bleek dat de bevestigingsbeugel (waar dus ook het geluid in zit) niet in de doos zat. Wij dus zaterdag terug, maar helaas ... de 14 dagen zijn verstreken, dus jammer maar helaas. Als consument sta je dan toch volledig in de hemd? Nu gaat het ons niet eens om het bedrag, want dat viel wel mee, maar nu hebben we dus een volledig waardeloos iets en we kunnen er helemaal niets mee. Is er nu helemaal geen instantie of iets of iemand die daar werk van kan maken?
Bart Smit heeft een behoorlijk monopoly op de speelgoedmarkt en die laat de consument dus volledig in zijn hemd staan. Ik vind het gewoon schandalig!
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 30 jan 2007 22:30
door magel725
Wat je je af moet vragen is of het de schuld van Bart Smit is dat je een kado 4 weken van tevoren koopt.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 13:28
door movie
Waar slaat dat nou op? Ik mag er toch vanuit gaan dat als ik iets in een normale winkel koop dat het compleet is? Het komt vaak voor dat ik een leuk (voordelig) cadeau zie en dat alvast koop voor een latere gelegenheid.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 15:13
door smitje
Ach ja laten we meteen de ruiltermijnen afschaffen joh.
Denk eens logish na mens.
Als je bij H&M een trui in de zomer koopt en in de winter voor het eerst aandoet en erachter komt dat er een gaatje inzit ga je dan ook terug ?
Als dat zo zit kunnen we meteen alle winkels gaan sluiten.
Laatst ook iemand in de winkel had een bordspel gekocht met kerst en komt eind januarie terug en wou geld omdat die het niks aan vond denk je soms dat het dan gaat ?
En over dat zwembad wil je ook even het hele verhaal vertellen, als je binnen 2 weken na aankoop terug gaat met het zwembad krijg je een nieuwe mee of je geld terug maar als je na een maand pas terug komt niet nee.
Dus voortaan ook even vermelden dat je buiten die twee weken zat AUB.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 15:53
door alfatrion
@movie:
De consument heeft wettelijk minimaal 2 maanden de tijd om gebreken te melden aan de winkel. Ik meen dat Bart Smit is aan gesloten bij de thuiswinkel organistatie, maar u kunt daar alleen een geschil voor leggen indien u het product op afstand (internet, telefoon, ect.) hebt gekocht. Bovendien moet u kunnen aantonen dat u geprobeert heeft het onderling op te lossen. In dit geval doet u er waarscheinlijk het beste aan om een brief te sturen naar het hoofdkantoor, hen te melden wat u is overkomen en dat u hen verzoek om een deugelijk product te afleveren. Er is pas een consumentenautoriteit gekomen die organsitaties straffen kan uitdelen aan winkels zoals Bart Smit, maar voor de komende tijd hebben zij een andere doel groep op het oog.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 16:36
door ikbenik
Ach ja laten we meteen de ruiltermijnen afschaffen
Die hanteer ik zelf niet.
Dus bij mij kan er niet geruild worden.
De inhoud van de doos was niet compleet en is dus wel een reden tot vervanging van het product of de winkelier moet de missende onderdelen los naleveren.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 16:36
door ikbenik
De consument heeft wettelijk minimaal 2 maanden de tijd om gebreken te melden aan de winkel.
Maximaal 2 maanden!
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 17:11
door smitje
als je weet dat je een kado later kado gaat geven controleer dan eerst of alles compleet is voordat de twee weken ruiltermijn voorbij is ipv na een maand te lopen mekkeren aan de kassa. EIGEN SCHULD DIKKE BULT zeg ik maar.
En bij alle winkels is het ruilen BINNEN 8 of 14 dagen.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 17:19
door alfatrion
Maximaal 2 maanden!
Met minimaal bedoel ik dat de partijen onderling wel mogen overeenkomen dat je ook binnen 3 maanden het gebrek moet melden, maar niet afspreken dat je binnen 1 maand het gebrek moet melden.
@smitje: Het is niet de schuld van de consument dat Bart Smit niet geleverd heeft wat overeengekomen is.
Re: WAARDELOZE GARANTIE BIJ BART SMIT.....
Geplaatst: 31 jan 2007 18:56
door ikbenik
En bij alle winkels is het ruilen BINNEN 8 of 14 dagen.
Dacht het niet!
Als je bij mij iets koopt ben ik niet verplicht om een product om te ruilen als je het niet leuk vindt.
Veel winkels hanteren dat je het product binnen 8 of 14 dagen kunt ruilen of terugbrengen.
Echter dit is geen wet.
Bij de winkels die het niet hanteren, mag je ook niet eisen dat ze die regel hanteren.
Dit heeft ook niets te maken met klantonvriendelijkheid.
Dus:
En bij alle winkels is het ruilen BINNEN 8 of 14 dagen.
Een winkelier is dit niet verplicht.
Alleen kopen op afstand (telefonisch of via internet) dan wel.