LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tascontroles bij Aldi en Lidl

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mr T.

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door mr T. »

Wel: laat ik zeggen dat ik beroepshalve wel eens te maken krijg en heb met de problematiek van diefstal, strafvervolging en regelgeving op het gebied van opsporing van strafbare feiten. Weet dus heel goed wat wel en niet kan. Weet dus ook dat een kassiere in een supermarkt geen opsporingsambtenaar is (echt waar) en niet tegen de zin van de eigenaar van de tas in de tas mag kijken. Verder neem ik een tas mee om de boodschappen die ik heb afgerekend bij de kassa weer mee naar huis te nemen (net zoals het overgrote deel van de klanten die in een winkel komt).

awtprins

Ongelezen bericht door awtprins »

Juridisch is er geen enkele grondslag, dat een winkelier u kan verplichten om hem in uw tas te laten kijken. Men moet ervan uitgaan dat de politie wel in uw tas mag kijken maar dan alleen als er een verdenking bestaat dat uw een misdrijf heeft gepleegd zoals een winkeldiefstal.

Dus zelfs de politie mag niet zomaar een tassencontrole uitvoeren. Volgens het Wetboek van Strafvordering bent u dan een verdachte volgens artikel 27 en mag de politie gebruik maken van zijn bevoegdheden om onder andere een onderzoek in uw tas in te stellen. Dit om zo eventueel enig bewijs voor het misdrijf veilig te stellen en in beslag te nemen.

Wat een winkel wel mag doen is aan de klant op een zicht- of hoorbare manier duidelijk maken dat u als klant gevraagd kunt worden om mee te werken aan een tassencontrole - dit in de vorm van een huisreglement. U heeft dan de vrije keuze om wel of niet gebruik te maken van geboden diensten door de winkel.

L Girolami.

Ongelezen bericht door L Girolami. »

Ik vind die tascontrole terecht,want de praktijk wijst uit dat er voor millioenen gestolen word,millioenen die wij met ons allen moeten ophoesten.
simpel toch,
L Girolami.

mr T.

De oorspronkelijke vraag in dit forum was niet of de tassencontrole terecht is, maar of het was toegestaan. Als iemand het werkelijk zo leuk vindt om de tas aan de kassiere te laten zien: vooral doen. Maar een verplichting: die is er niet. Zelfs niet wanneer deze is opgenomen in de huisregels. In dat geval kan er hooguit sprake zijn van of een verzoek van het personeel van de winkel omdat je ongewenst bent (of een eventuele uitzetting (door de politie) en veroordeling op grond van huisvredebreuk. Ook mag het personeel je, en dat is ook al eerder aangevoerd, niet aanhouden als er geen sprake is van op heterdaad betrappen. Het enkele feit dat je je tas niet wil laten zien is dat niet. Zou trouwens ook maar eens goed nadenken wat er zou gebeuren wanneer winkelpersoneel wel bevoegd zou zijn om de tas in te zien: dan eindigt het niet alleen met de tas, maar ook met controles aan het lichaam en in de lichaamsholten. Lijkt me voor al die goedwillende en correct betalende klanten die zeggen niets te hebben te verbergen een fijn vooruitzicht (maar niet heus). Het eigen rechter spelen door winkelpersoneel is dan een feit
Wat me trouwens ook opvalt is dat tassencontroles het meest lijken voor te komen bij supermarktketens die ook al geen boodschap lijken te hebben aan de rechten van het personeel en milieueisen (Aldi en Lidl). Blijkbaar bestaat er dus ten aanzien van hun klanten een soortgelijke houding van disrespect.

Spook

Ongelezen bericht door Spook »

Als er een bordje bij de ingang staat kan je zelf aangeven of je er mee of niet mee eens bent.
Ben je er niet mee eens dan is het verstandig om daar geen boodschappen te doen en naar een andere winkel te gaan.
Maak het je niet uit dan zeggen we vullen maar (je karretje)
In tassen kijken mag alleen gedaan worden door personeel die aangewezen zijn door de leidinggevende van het gebouw of het staat ook op het bordje bij de ingang.
Het is verboden om aan je te zitten (fouilleren) die mag alleen een opsporingsambtenaar uitvoeren die een vermoeden heeft dat u wat achter houdt of verstopt.

Iedere burger mag iemand aanhouden die op heterdaad betrapt wordt.
Als dit gebeurd natuurlijk gelijk te politie bellen.

PS laat niet je naam en adres achter op het proces verbaal, want de verdachte kan het proces verbaal opvragen en helaas staat dan je gegevens erop en das niet handig!! :evil:
Kan je een bezoekje verwachten van iemand wat je niet wilt.

mr T.

Het spijt me Spook, maar ondanks dat bordje blijft ook dat personeel dat door die leidinggevende is aangewezen gewoon onbevoegd. Daarvoor gelden geen wezenlijk andere regels dan voor het fouilleren. Inderdaad is het zo dat iedere burger, maar dan alleen bij een geval van heterdaad iemand mag aanhouden. Het niet laten inzien van een tas is geen situatie van heterdaad.

just me

Ongelezen bericht door just me »

sorry maar ik snap echt niet waar jullie je druk om maken hoor...als je niks te verbergen hebt valt er toch ook niks te verbergen...gedraag je gewoon normaal als je in de winkel loopt en zorg ook dat je de winkelmederwerkers niet het gevoel geeft dat je iets van plan bent of dat je iets te verbergen hebt... :oops:

xjes

Ongelezen bericht door xjes »

wat ikw el vind is dat mensen in de aldi beter op moeten letten en er zeker van zijn dat iemand iets in zijn tas heeft gestopt ..vaak horen ze via via dat er iemand iets meeneemt...en spreken ze diegene aan..fout...zorg dat je dervingbeleid goed is en desnoods met meer mensen in de winkel staat als je derving zo hoog is...zo voorkom je onnoidg boze klanten....gewoon alert zijn ...kleine moeite..leer je toch als je in een winkel staat ....niet overal dus...jammer...

gerben

Ongelezen bericht door gerben »

Onze docent recht legde het uit door het wat extremer te trekken:

Stel dat er bij de ingang een bord hangt dat ze je mogen vermoorden, iemand gaat naar binnen en wordt vermoord, mag dat dan? Er hing toch een bord, dus door naar binnen te gaan is hij daar toch accoord mee gegaan?

Iedereen voelt aan dat dit niet in de haak is. En dat geldt ook voor tascontrole. Tascontrole is een recht dat alleen de politie heeft. Dat recht kan een zaak zich niet toeeigenen door een bord op te hangen, net zo min als ze zich het recht kunnen toeeigenen om jou te vermoorden.
Als ze jou fouilleren begaan ze een onrechtmatige daad, en dat mag gewoon niet.
De mate van onrechtmatigheid (moord is iets zwaarder dan onrechtmatige fouillering) doet niet terzake. Het is in Nederland niet zo dat 'een beetje' onrechtmatig wel mag en 'heel erg onrechtmatig' niet.
Het principe van de onrechtmatige daad is dat een bepaalde daad *altijd * onrechtmatig is, al hang je nog zoveel borden op.

Verder mogen ze je niet weigeren om je boodschappen af te rekenen. Burgerlijk wetboek: Zij doen een aanbod (leggen een product in de schappen met een prijsvermelding), jij accepteert het aanbod (door het in je winkelwagen te leggen). Zij moeten daarna de transactie accepteren en mogen die niet weigeren.

En voor iedereen die vind dat je niets te verbergen hebt: Dat mag iedereen dus voor zichzelf uitmaken. Het punt is niet dat je in je tas mag laten kijken als jij daar geen problemen mee hebt. Het punt is dat een winkel het niet kan verplichten, ook niet door een bord op te hangen.

konijn

Ongelezen bericht door konijn »

Eindelijk eens een goede reactie. Al mag vermoorden natuurlijk niet omdat dat wettelijk niet is toegestaan enzo. Tascontroles zijn wettelijk wel toegestaan, mits dit geschiedt door een buitengewoon opsporingsambtenaar. Bel de politie dus maar. Als de politie niet binnen een redelijke tijd aanwezig is, kan je eisen dat je je weg mag vervolgen. Men kan je immers niet verplichten om gedurende een uur voor aap te staan wachten onder het oog van de lokale winkelende bourgeoisie. Bovendien komt de politie vaak niet eens voor dit soort ongein.

Overigens zijn er tal van creatieve manieren om voor aldi-cassieres het controleren zo onleuk mogelijk te maken. Prop uw tas vol met zoveel mogelijk kleine dingen. Eis dat deze op exact dezelfde wijze weer worden opgeborgen. Ook een tas met heel veel vakjes doet het goed, vooral als er onwillige ritssluitingen en allerhande slotconstructies op zitten. Onwillige ritssluitingen willen daarbij wel eens spontaan kapot springen, waarna de gedupeerde klant op boze toon schadevergoeding kan eisen.

jvs1

Ongelezen bericht door jvs1 »

beschamend hoe hier de discussie wordt gevoerd

mr T.

Het is maar een detail, maar een agent van politie is geen buitengewoon opsporingsambtenaar.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Sjonge jonge, dat mensen zich zo druk kunnen maken om tassencontrole, als je het niet wilt ga je ergens anders winkelen of laat je je boodschappen staan, kunnen ze het zelf weer opruimen.

Je kunt je ook afvragen waarom de controles nodig zijn. Dat is dus omdat er mensen zijn die gratis winkelen, waardoor de prijzen stijgen omdat er rekening wordt gehouden met derving. Maak je daar eens druk over.
Als je zelf nooit spulletjes meeneemt zonder af te rekenen, waar maak je je druk om. Als je toch niets te verbergen hebt..
Ik geloof verder niet dat het winkelpersoneel geschokeerd zal zijn bij de aanblik van een tampon o.i.d. we leven niet meer in de jaren 50.

Het is altijd helaas zo dat we met z'n allen rare regeltjes moeten volgen omdat er een aantal mensen zich niet kunnen gedragen. Je kunt je er druk over maken maar sommige regeltjes worden ook gemaakt voor je eigen portemonnee.

Voor mij geldt veiligheid boven privacy, camera's, controles, weet ik wat, prima, ik heb toch niks te verbergen.
Een veiligheid en criminaliteit minder kans geven is voor mij belangrijker. Het kost mij anders ook nog eens (belasting)geld.

marion117

Ongelezen bericht door marion117 »

Er is natuurlijk heel wat voor te zeggen dat de tassen gecontroleerd worden echter... hier in Hilversum doet AH het ook maar om gegronde redenen kun je dit dus gewoon weigeren.
De winkelchef van Ah hield mijn echtgenoot staande (buiten de winkel) met het verzoek of hij in zijn tas mocht kijken? Mijn man gaf hierop te verstaan dat als hij in zijn tas wou kijken hij dit in de winkel had moeten doen en NIET daarbuiten.
De winkelchef een rood hoofd want zo'n blamage had hij niet verwacht.

Gast

jahoor, we gaan gebruikte tampons en vuile onderbroeken bovenop je tas leggen, dan lijkt het al helemaal of je wat te verbergen hebt. en ze kijken echt niet zomaar in je schoudertas, wat moeten ze daar nu mee. hier is het in ieder geval niet zo erg.

digitaal

Ongelezen bericht door digitaal »

Heb er helemaal geen moeite mee om in mijn tas te laten kijken. Als je niets gestolen hebt heb je helemaal geen recht om je zorgen te maken. Ik ben dan in hun winkel en houd me aan hun regels. Zou het best toestaan om wat uit te trekken aan de kassa als dat moet. Als je steelt bij deze winkels ga je zelf af als een gieter en je bent er ook niet meer welkom. Waarom zouden we stelen als alles daar goedkoop is? Moeten we stelen dan toelaten zonder controle. Eten jatten oke als je niet goed in je vel zit. Zeg het dan van te voren en neem wat mee wat de moeite is. Maar wanneer lijden wij nou honger, honger kennen we hier niet. In deze winkels is diefstal loont niet. Diefstal loont helemaal niet. Alleen in nederland is diefstal loonent. Omdat we er allemaal regeltjes voor hebben om ons eronderuit te praten bij een tassencontrole.
waarom geen tassencontrole bij andere zaken omdat wij nederlanders bij andere zaken onze boodschappen willen blijven doen.
Ik doe regelmatig boodschappen bij aldi en lidl en werk graag mee tot vervelend aan toe.

pikken

Ongelezen bericht door pikken »

waarom pikken ze er telkens een er tussen uit die zijn tas inhoud moet laten zien?
dan iedereen maar niet een willekeurig persoon

Gast

ik ben ze voor,
ik leg de boel zowiezo op de band!
wil je even kijken zeg ik dan poeslief...
geen probleem

Gast

welk filiaal in Hilversum????? Toos

Gast

Wat maakt het uit gast ?

Gesloten