Beste tienepien, Ik zal uw quotes 1 voor 1 aanhalen en uw vragen beantwoorden:
Juf Anneke KLINKT misschien niet "raar", maar ik vind een voornaam gewoon niet passend in combinatie met een aanspreektitel.
Mjah, dat zou kunnen. Ik denk dat het niet zoveel verschil maakt, zolang de leerlingen maar geen "Anneke", of "Bert" oid zeggen.
Leervakken (voortgezet onderwijs): Nederlands, Frans, Engels, Duits, Algebra, Meetkunde, Handelsrekenen, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Tekenen, Lichaamsoefening.
Vakken die je op het VO krijgt: Nederlands, Engels, Frans, Duits, (Latijn, Grieks, Spaans, Arabisch, Russisch, Fries) Wiskunde A (= deels algebra, matrices, statistiek), Wiskunde B(algebra, statistiek en meetkunde), Economie, Management en Organisatie, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Tekenen, Handvaardigheid, Kunstgeschiedenis, LO. Komt nogal overeen met jou rijtje.
Frans en duits zijn voor een deel nog verplicht in de bovenbouw van HAVO en VWO. Dit wordt veranderd in 1 van de 2 talen volledig. Iedereen krijgt wiskunde en iedereen krijgt geschiedenis.
Daarnaast is Letterkunde een appart vak geworden en zijn er nog twee tweede fase vakken: culturele en kunstzinnige vorming en algemene natuurwetenschappen. Dat zijn vakken die elke gezonde tweedefase leerling kan missen als kiespijn.
Omdat ik van een leerplichtleeftijd uit ga t/m 18 jaar:
Geen rekenmachines t/m 18 jaar: Exacte vakken kunnen best zonder rekenmachines geleerd worden. (konden wij ook: zelfs Einstein had er geen nodig....) Computergebruik vanaf het tweede jaar VGO, te beginnen met typevaardigheid en algemene computerkennis (informatica) gevolgd door computergebruik/techniek welke zo veel mogelijk aansluit op het gewenste beroep. (omdat een computer ook als rekenmachine mag worden bestempeld, zijn zelfstandige calculators overbodig; ook die met wetenschappelijke functies)
Met computer wordt in het algemeen een PC verstaan. Natuurlijk zijn er ook andere apparaten, die wel een microprocessor bevatten, maar niet direct een computer worden genoemd b.v. op gebied van multimedia.
Hier noem je ook weer "gewenste beroep". Dat weet je dan nog helemaal niet en daar is het VO ook niet voor bedoeld. (Behalve misschien het VMBO een beetje). Het VO is voor een basis en in de vervolgopleiding wordt er dan beroepsspecifiek opgeleid.
Daarnaast weten kinderen tegenwoordig al meer van computers dan leerlingen van 10 jaar geleden.
En er kan ook veel met computers, uitleggen m.b.v. applets bijvoorbeeld. Het moet niet het hoofdonderdeel zijn, maar om meteen maar alles weg te doen, lijkt me het kind met het badwater weggooien. Rekenmachines als hulpmiddel bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde lijken me wel degelijk nodig, aangezien er te weinig tijd is om alles uit het hoofd uit te rekenen.
Daarnaast is rekenen met een rekenmachine (of computer) een lastige vaardigheid die aangeleerd moet worden. Er ZIJN nu eenmaal computers en rekenmachines, waarom zou je die niet gebruiken als je daar uiteindelijk meer mee kan bereiken?
Ik ben het er wel mee-eens dat je ook moet kunnen hoofdrekenen en daar wordt in ieder geval op de basisschool ook aandacht aan besteed. Goede leerkrachten op het VO letten er ook op dat ll niet voor elk klein sommetje hun rekenmachine gebruiken.
Met schrijfwerk bedoel ik alles wat met een pen of potlood op papier te zetten is, waarbij het niet uitmaakt of het om een uittreksel gaat, een spreekbeurt, rekenwerk etc.
Er wordt op school nog veel geschreven, maar dat docenten verslagen liever geprint krijgen dan geschreven ligt er voornamelijk aan dat het veel minder vermoeiend is om te lezen. Ik heb zelf een voorkeur voor het schrijven van verslagen, omdat ik dan makkelijker formuleer. Ik vind dat een school niet moet verplichten om verslagen te typen, maar aan de andere kant is het goed typen en opmaken van een verslag ook een vaardigheid die je moet leren.
Op de basisschool vind ik het een ander verhaal. Daar moet je leren schrijven (Je hebt tenslotte niet altijd een computer bij de hand.) en dat dus ook zo veel mogelijk doen.
Tenslotte een persoonlijke noot: Mijn motivatie t.a.v. het beperken van computers en rekenmachientjes:
De grijze massa wordt zonder zo'n hulpmiddel beter getraind en zal ook minder gemakzuchtig maken. (Let op: ik assosieer gemakszucht niet per definitie met luiheid)
Voor een "rekenhulp" wil ik 1 uitzondering toestaan: Ingeval van voortgezet technisch onderwijs zou een rekenliniaal mogen.
Ik weet niet of de hersenen beter getraind worden zonder hulpmiddel. Minder efficient wel. Het is leuk als jij 233452389^2 kan uitrekenen uit je hoofd, maar een computer kan dat ook en veel sneller.
Wat wel een punt is, is dat je minder gevoel voor formules krijfgt wanneer je veel gebruik maakt van een grafische rekenmachine (GRM). Wanneer je bijvoorbeeld een e-functie ziet, moet je die eerste ff plotten op je GRM voordat je weet hoe de lijn loopt. Dit is echter goed op te vangen in het wiskunde onderwijs bij de vervolgopleiding. Het is ook iets waar de docent op moet letten. Er is echter te weinig tijd voor de vakken om dit er bij leerlingen in te rammen.
Tenslotte:
Beperking van computergebruik kan er tevens voor zorgen, dat er minder RSI gerelateerde problemen ontstaan: Meestal wordt er geen aandacht besteed aan b.v. een goede zithouding bij computergebruik, zoals een goede stoel, beeldscherm op juiste hoogte en recht voor de gebruiker, ergonomisch gevormde muis, waarbij rekening gehouden dient te worden met zowel links- als rechtshandigen etc.........
Vertel mij eens op hoeveel scholen in computerlokalen rekening is gehouden met lichamelijke afwijkingen van leerlingen, zoals b.v. spasmen of andere kwalen waarbij eigenlijk speciale hulpmiddelen vereist zijn.
Op een normale school zitten weinig mensen met een lichamelijke afwijking als spasmen. Dit is echter wel iets waar scholen op moeten letten. Een goede werkhouding is ook iets wat aangeleerd moet worden. In het latere leven komen leerlingen hoe dan ook computers tegen. Dan kunnen ze maar beter weten hoe ze werken en hoe ze er ergonomisch gezien mee om moeten gaan. Op de school waar ik nu stage loop, hebben ze prachtig ergonomisch meubilair in de computerruimte. Hiervoor moet landelijk een inhaalslag worden gepleegd.
[/quote]