Pagina 6 van 8

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 02 nov 2005 23:09
door L.Rozenwater
S. Door mijn werk kom ik regelmatig in kontakt met onderwijskrachten.
Regelmatig wordt er dan ook gesproken over de huidige onderwijsmethoden en de bijbehorende "normen en waarden"
Ik kan je verzekeren, dat de meeste onderwijskrachten het loodzwaar hebben met de manier waarop de kids benaderd mogen worden en de wijze van benadering door de kids naar de onderwijskrachten toe.
Omdat er gewoonweg geen gezag meer mag worden uitgevoerd, leggen veel onderwijskrachten geestelijk vaak het loodje; ofwel hoog ziekteverzuim.
Denk je dat DAT de bedoeling kan of mag zijn van het onderwijzersvak ?

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 03 nov 2005 23:16
door hoffie
rozewater, wat je dus eigenlijk zegt is dat de opvoeding (ouders) te kort schieten, dus waarom de leerkrachten hierop aanvallen, die het volgens jou zelf heel moeilijk hebben?????????????

later we de kinderen droppen hier in nederland beter betalen, krijgen we nog meer elende

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 04 nov 2005 04:51
door L.Rozenwater
Schieten ouders te kort in de opvoeding als ze deze opvoeding vaak overlaten aan crecheleid(st)ers, (straks) de begeleid(st)ers bij de naschoolse opvang en andere derden ?????

Mijn mening daarover: Zeker te weten van YES !!!

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 04 nov 2005 11:25
door tienepien
1. Uitsluitend de termen "meester", "juf", "meneer" en "mevrouw" als aanspreektitel terug zonder achtervoegsel.
Wat is het verschil tussen de juf aanspreken met juf, of de juf aanspreken met juf Anneke, of Juf Kooimans? Ik zat zelf vier jaar geleden nog op het VWO en daar spraken we de leraren aan met meneer en mevrouw, dat was heel normaal. Bij mijn broertje op school is dit ook heel normaal en ik denk eigenlijk op de meeste scholen wel.
2. De leervakken zoals destijds gegeven terug (uiteraard wel naar de huidige stand van de wetenschap)
En wat zijn dat voor leervakken? Dit is zo nietszeggend.
3. Zeer beperkt gebruik van electronische hulpmiddelen door leerlingen om opdrachten uit te voeren anders dan direct gericht op de keuze van het toekomstige beroep.
"direct gericht op de keuze van het toekomstige beroep" ? Wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen en welke leeftijdscategorie heb je op het oog?
4 Omgang met electronische hulpmiddelen wel doceren (zie punt 3), maar dan gericht op gebruik voor het gekozen toekomstige beroep, waarbij dat electronisch hulpmiddel niet per definitie een computer en/of rekenmachine is.
Het gebruik van een rekenmachine is een vak appart. Wanneer wil je die leerlingen hun toekomstige beroep al laten kiezen? Daar heb je echt nog geen benul van als basisschool leerling of brugklasser. Veel zesdeklassers hebben er zelfs nog geen idee van.
Welke andere elektronische hulpmiddelen heb je voor ogen behalve computer en rekenmachine?
5 Geen huiswerk maken op of met een electronisch hulpmiddel, tenzij vereist voor gebruik genoemd in punt 4.
Hierbij als extra aangegeven: Geen schrijfwerk via typemachine danwel tekstverwerker als dit niet strikt noodzakelijk is, maar gewoon met een pen.
Welk schrijfwerk heb je hierbij in gedachte?

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 05 nov 2005 02:54
door L.Rozenwater
Beste tienepien, Ik zal uw quotes 1 voor 1 aanhalen en uw vragen beantwoorden:
Juf Anneke KLINKT misschien niet "raar", maar ik vind een voornaam gewoon niet passend in combinatie met een aanspreektitel.

Leervakken (voortgezet onderwijs): Nederlands, Frans, Engels, Duits, Algebra, Meetkunde, Handelsrekenen, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Tekenen, Lichaamsoefening.

Omdat ik van een leerplichtleeftijd uit ga t/m 18 jaar:
Geen rekenmachines t/m 18 jaar: Exacte vakken kunnen best zonder rekenmachines geleerd worden. (konden wij ook: zelfs Einstein had er geen nodig....) Computergebruik vanaf het tweede jaar VGO, te beginnen met typevaardigheid en algemene computerkennis (informatica) gevolgd door computergebruik/techniek welke zo veel mogelijk aansluit op het gewenste beroep. (omdat een computer ook als rekenmachine mag worden bestempeld, zijn zelfstandige calculators overbodig; ook die met wetenschappelijke functies)

Met computer wordt in het algemeen een PC verstaan. Natuurlijk zijn er ook andere apparaten, die wel een microprocessor bevatten, maar niet direct een computer worden genoemd b.v. op gebied van multimedia.

Met schrijfwerk bedoel ik alles wat met een pen of potlood op papier te zetten is, waarbij het niet uitmaakt of het om een uittreksel gaat, een spreekbeurt, rekenwerk etc.

Tenslotte een persoonlijke noot: Mijn motivatie t.a.v. het beperken van computers en rekenmachientjes:
De grijze massa wordt zonder zo'n hulpmiddel beter getraind en zal ook minder gemakzuchtig maken. (Let op: ik assosieer gemakszucht niet per definitie met luiheid)
Voor een "rekenhulp" wil ik 1 uitzondering toestaan: Ingeval van voortgezet technisch onderwijs zou een rekenliniaal mogen.

Tenslotte:
Beperking van computergebruik kan er tevens voor zorgen, dat er minder RSI gerelateerde problemen ontstaan: Meestal wordt er geen aandacht besteed aan b.v. een goede zithouding bij computergebruik, zoals een goede stoel, beeldscherm op juiste hoogte en recht voor de gebruiker, ergonomisch gevormde muis, waarbij rekening gehouden dient te worden met zowel links- als rechtshandigen etc.........
Vertel mij eens op hoeveel scholen in computerlokalen rekening is gehouden met lichamelijke afwijkingen van leerlingen, zoals b.v. spasmen of andere kwalen waarbij eigenlijk speciale hulpmiddelen vereist zijn.

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 05 nov 2005 11:05
door Willem 4
De grijze massa wordt zonder zo'n hulpmiddel beter getraind en zal ook minder gemakzuchtig maken
Dit is een veronderstelling die naar mijn mening kant noch wal raakt.

Ik moest op de lagere school nog van die onzinnige lijsten opdreunen over gebeurtenissen (1600 slag bij Nieuwpoort) en landen met hun hoofdplaatsen.
Onzinnige ballast want we leerden niet veel meer over de gebeurtenissen of over de landen dan de lijsten zelf.

En daar zit de kern, de onzinnige ballast.
Natuurlijk moet je de grijze massa prikkelen en trainen maar meestal zijn beginnende gebruikers van de hersenen leergierig genoeg om dat zelf te doen.
Volgens mij moet je de prikkels en de training wel aanpassen aan nu en niet aan 50 jaar geleden

Goed gebruik maken van een computer moet geleerd worden, daar zou men juist meer aandacht aan moeten besteden omdat de maatschappij nu eenmaal snel aan het veranderen is.
En met goed bedoel ik ook hoe werkt het en hoe zit het in elkaar.

Kroonpennen, inktpotjes, leesplankjes en schooluniformen zijn ook afgeschaft (tot groot verdriet van veel leerkrachten in die tijd) omdat het achterhaald was.
Nu is handgeschreven tekst en hoofdrekenen achterhaald,aanpassen dus.

Opleiden is klaarstomen voor de maatschappij, dan moet je wel aanpassen aan die maatschappij en niet hopeloos achterblijven.
Van mij mogen de scholen wel wat dynamischer en moderner worden

groeten

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 05 nov 2005 20:01
door L.Rozenwater
En met goed bedoel ik ook hoe werkt het en hoe zit het in elkaar.
DAT noem ik nou overbodige ballast: Iemand die zijn/haar rijbewijs haalt hoeft ook geen technische opleiding te volgen om een auto te besturen.
(Ja en dat zeg ik als IT'er)
Anders ligt het b.v. met de omgang: Veelal zal niet worden geleerd hoe b.v. een backup te maken of hoe een virus te verwijderen als de virusscanner daarin mocht falen.
Hoe een computer in elkaar steekt lijkt me voorbehouden aan specifieke technische opleidingen op gebied van b.v. digitale electronica.

Inktpotjes en aanverwante zaken zijn door mij bewust al niet genoemd:
Dezen waren midden jaren 60 er ook al niet meer.
Schooluniformen zou ik een voorstander van zijn: Het zou n.l. veel leed kunnen voorkomen voor b.v. kinderen van minder gegoede ouders welke niet in staat zijn hun koters in dure kleding en accessoires te steken om de trends maar bij te houden. Welk leed dat dan voorkomt ?
Wat dacht u van pesterijen en het links laten liggen van de minder vet coole kids..........

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 06 nov 2005 00:48
door Willem 4
Hoe een computer in elkaar steekt lijkt me voorbehouden aan specifieke technische opleidingen
Als je weet hoe het in elkaar zit en je hebt een basiskennis van hoe een computer werkt dan kan je er naar mijn mening ook beter mee omgaan.
Ik heb mij zoontje zelf zijn pc laten bouwen en zelf een netwerk aan laten leggen met zo min mogelijk hulp.
Voordeel, hij is niet zo gestressed als de boel niet werkt want hij weet dat techniek van nature instabiel is en als er wat mis is dan krijg ik niet te horen "pa, hij doet het niet" dat zoekt hij eerst zelf uit (goed voor vaders gemoedsrust :wink: )
Wat dacht u van pesterijen en het links laten liggen van de minder vet coole kids..........
Niets nieuws onder de zon, dat deden de egyptenaren al :wink:
Bij de opvoeding door de ouders hoort naar mijn mening ook sociale vaardigheden en sociale weerbaarheid.
Ja, dan zal je tijd moeten steken in je kinderen maar volgens mij hoort dat er gewoon bij en dient 75% van de opvoeding thuis te geschieden.

Vraag het aan elke onderwijskracht, probleem nummer 1 zijn de slecht of zelfs niet opgevoede kinderen die op school gedumpt worden


groeten

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 06 nov 2005 01:58
door L.Rozenwater
Vraag het aan elke onderwijskracht, probleem nummer 1 zijn de slecht of zelfs niet opgevoede kinderen die op school gedumpt worden
En het circeltje is weer rond: Komen we alweer bij het eerder aangehaalde punt, dat opvoeden thuis wel wat moeilijk wordt met kinderen 's morgens vroeg de creche in en er pas weer uit als de ouders moe van hun werk thuiskomen en dan geen tijd meer voor de kids hebben omdat ze..... juist, te moe zijn.

Het aangehaalde punt aangaande uw zoontje zelf zoveel mogelijk op eigen kracht een computer laten bouwen en een netwerk aan laten leggen:
Dat kan natuurlijk alleen, als het kind zich er voor intresseert.
Immers als 1 van de factoren, benodigd om prestatie te berekenen "0" is, is het resultaat van die berekening ook "0".

Om nog even op mij zelf terug te komen: Mijn exacte vakken leverden mij 9ens en 10en op. Talen 2en en 3en. Dat laatste (van die talen), gewoonweg omdat de stof me geen moer intresseerde en er dus geen moeite voor wilde doen, terwijl dingen die me wel intresseerden en nog steeds intresseren worden opgezogen als een spons.

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 06 nov 2005 14:35
door Willem 4
Misschien kunnen we beter de stelling wijzigen in:

De kwaliteit van de scholen valt nog wel mee, de kwaliteit van een aantal ouders en daardoor ook de kinderen, daar valt nog wel wat aan te verbeteren.
:wink:

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 06 nov 2005 23:27
door L.Rozenwater
Tja en die circel zal moeilijk te doorbreken zijn als de desbetreffende ouders gewend zijn aan bepaalde luxe, welke men zich alleen kan veroorloven door beide een fulltime job te hebben......... :lol:

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 07 nov 2005 01:09
door Willem 4
Tja en die circel zal moeilijk te doorbreken zijn
Dat komt vanzelf goed, de maatschappij verandert in een sinus achtige manier.
De generatie die zijn kinderen wel met grenzen wil opvoeden zit er aan te komen, dat zijn de nieuwe ouders die zelf zonder grenzen zijn opgevoed en die zien dat het niet werkt.
En heel subtiel worden we er door programma's als eerst hulp bij opvoeding al op gewezen, een kind heeft vaak geen pillen nodig maar gewoon "tot hier en niet verder".
Honden worden vaak beter opgevoed dan kinderen :wink: en dat ook nog door de zelfde mensen :shock:

groeten

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 07 nov 2005 08:51
door tienepien
Beste tienepien, Ik zal uw quotes 1 voor 1 aanhalen en uw vragen beantwoorden:
Juf Anneke KLINKT misschien niet "raar", maar ik vind een voornaam gewoon niet passend in combinatie met een aanspreektitel.
Mjah, dat zou kunnen. Ik denk dat het niet zoveel verschil maakt, zolang de leerlingen maar geen "Anneke", of "Bert" oid zeggen.
Leervakken (voortgezet onderwijs): Nederlands, Frans, Engels, Duits, Algebra, Meetkunde, Handelsrekenen, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Tekenen, Lichaamsoefening.
Vakken die je op het VO krijgt: Nederlands, Engels, Frans, Duits, (Latijn, Grieks, Spaans, Arabisch, Russisch, Fries) Wiskunde A (= deels algebra, matrices, statistiek), Wiskunde B(algebra, statistiek en meetkunde), Economie, Management en Organisatie, Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Muziek, Tekenen, Handvaardigheid, Kunstgeschiedenis, LO. Komt nogal overeen met jou rijtje.
Frans en duits zijn voor een deel nog verplicht in de bovenbouw van HAVO en VWO. Dit wordt veranderd in 1 van de 2 talen volledig. Iedereen krijgt wiskunde en iedereen krijgt geschiedenis.
Daarnaast is Letterkunde een appart vak geworden en zijn er nog twee tweede fase vakken: culturele en kunstzinnige vorming en algemene natuurwetenschappen. Dat zijn vakken die elke gezonde tweedefase leerling kan missen als kiespijn.
Omdat ik van een leerplichtleeftijd uit ga t/m 18 jaar:
Geen rekenmachines t/m 18 jaar: Exacte vakken kunnen best zonder rekenmachines geleerd worden. (konden wij ook: zelfs Einstein had er geen nodig....) Computergebruik vanaf het tweede jaar VGO, te beginnen met typevaardigheid en algemene computerkennis (informatica) gevolgd door computergebruik/techniek welke zo veel mogelijk aansluit op het gewenste beroep. (omdat een computer ook als rekenmachine mag worden bestempeld, zijn zelfstandige calculators overbodig; ook die met wetenschappelijke functies)

Met computer wordt in het algemeen een PC verstaan. Natuurlijk zijn er ook andere apparaten, die wel een microprocessor bevatten, maar niet direct een computer worden genoemd b.v. op gebied van multimedia.
Hier noem je ook weer "gewenste beroep". Dat weet je dan nog helemaal niet en daar is het VO ook niet voor bedoeld. (Behalve misschien het VMBO een beetje). Het VO is voor een basis en in de vervolgopleiding wordt er dan beroepsspecifiek opgeleid.
Daarnaast weten kinderen tegenwoordig al meer van computers dan leerlingen van 10 jaar geleden.
En er kan ook veel met computers, uitleggen m.b.v. applets bijvoorbeeld. Het moet niet het hoofdonderdeel zijn, maar om meteen maar alles weg te doen, lijkt me het kind met het badwater weggooien. Rekenmachines als hulpmiddel bij wiskunde, natuurkunde en scheikunde lijken me wel degelijk nodig, aangezien er te weinig tijd is om alles uit het hoofd uit te rekenen.
Daarnaast is rekenen met een rekenmachine (of computer) een lastige vaardigheid die aangeleerd moet worden. Er ZIJN nu eenmaal computers en rekenmachines, waarom zou je die niet gebruiken als je daar uiteindelijk meer mee kan bereiken?
Ik ben het er wel mee-eens dat je ook moet kunnen hoofdrekenen en daar wordt in ieder geval op de basisschool ook aandacht aan besteed. Goede leerkrachten op het VO letten er ook op dat ll niet voor elk klein sommetje hun rekenmachine gebruiken.
Met schrijfwerk bedoel ik alles wat met een pen of potlood op papier te zetten is, waarbij het niet uitmaakt of het om een uittreksel gaat, een spreekbeurt, rekenwerk etc.
Er wordt op school nog veel geschreven, maar dat docenten verslagen liever geprint krijgen dan geschreven ligt er voornamelijk aan dat het veel minder vermoeiend is om te lezen. Ik heb zelf een voorkeur voor het schrijven van verslagen, omdat ik dan makkelijker formuleer. Ik vind dat een school niet moet verplichten om verslagen te typen, maar aan de andere kant is het goed typen en opmaken van een verslag ook een vaardigheid die je moet leren.
Op de basisschool vind ik het een ander verhaal. Daar moet je leren schrijven (Je hebt tenslotte niet altijd een computer bij de hand.) en dat dus ook zo veel mogelijk doen.
Tenslotte een persoonlijke noot: Mijn motivatie t.a.v. het beperken van computers en rekenmachientjes:
De grijze massa wordt zonder zo'n hulpmiddel beter getraind en zal ook minder gemakzuchtig maken. (Let op: ik assosieer gemakszucht niet per definitie met luiheid)
Voor een "rekenhulp" wil ik 1 uitzondering toestaan: Ingeval van voortgezet technisch onderwijs zou een rekenliniaal mogen.
Ik weet niet of de hersenen beter getraind worden zonder hulpmiddel. Minder efficient wel. Het is leuk als jij 233452389^2 kan uitrekenen uit je hoofd, maar een computer kan dat ook en veel sneller.
Wat wel een punt is, is dat je minder gevoel voor formules krijfgt wanneer je veel gebruik maakt van een grafische rekenmachine (GRM). Wanneer je bijvoorbeeld een e-functie ziet, moet je die eerste ff plotten op je GRM voordat je weet hoe de lijn loopt. Dit is echter goed op te vangen in het wiskunde onderwijs bij de vervolgopleiding. Het is ook iets waar de docent op moet letten. Er is echter te weinig tijd voor de vakken om dit er bij leerlingen in te rammen.
Tenslotte:
Beperking van computergebruik kan er tevens voor zorgen, dat er minder RSI gerelateerde problemen ontstaan: Meestal wordt er geen aandacht besteed aan b.v. een goede zithouding bij computergebruik, zoals een goede stoel, beeldscherm op juiste hoogte en recht voor de gebruiker, ergonomisch gevormde muis, waarbij rekening gehouden dient te worden met zowel links- als rechtshandigen etc.........
Vertel mij eens op hoeveel scholen in computerlokalen rekening is gehouden met lichamelijke afwijkingen van leerlingen, zoals b.v. spasmen of andere kwalen waarbij eigenlijk speciale hulpmiddelen vereist zijn.
Op een normale school zitten weinig mensen met een lichamelijke afwijking als spasmen. Dit is echter wel iets waar scholen op moeten letten. Een goede werkhouding is ook iets wat aangeleerd moet worden. In het latere leven komen leerlingen hoe dan ook computers tegen. Dan kunnen ze maar beter weten hoe ze werken en hoe ze er ergonomisch gezien mee om moeten gaan. Op de school waar ik nu stage loop, hebben ze prachtig ergonomisch meubilair in de computerruimte. Hiervoor moet landelijk een inhaalslag worden gepleegd.
[/quote]

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 07 nov 2005 10:35
door hoffie
Schooluniformen zou ik een voorstander van zijn: Het zou n.l. veel leed kunnen voorkomen voor b.v. kinderen van minder gegoede ouders welke niet in staat zijn hun koters in dure kleding en accessoires te steken om de trends maar bij te houden. Welk leed dat dan voorkomt ?
Wat dacht u van pesterijen en het links laten liggen van de minder vet coole kids..........
Dacht je nou echt dat kinderen elkaar na schooltijd niet meer zien of zo??? of denk je dat ze dan nog steeds rondhuppelen in hun prachtige uniformpjes, omdat ze er zo trots op zijn?????

Daarnaast betekent een schooluniform extra kosten voor de ouders, of wou je die ook laten betalen door de overheid????

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 07 nov 2005 12:22
door S.
Schooluniformen om het verschil tussen afkomst weg te laten valllen?
Kijk naar Engeland, de arbeiderskinderen dragen 2e hands schooluniformen die óf te groot (op de groei gekocht) óf te klein zijn.
Afkomst verloochend zich niet.
Het is wijzer om je kind te leren hiermee om te gaan.

En alles toegespitst op de keuze van het toekomstig beroep?
Dit voel je als kind het beste zelf aan. Ben je een kneus in wiskunde (wisknudde :P ) dan gaat je belangstelling naar wiskundig gerelateerde beroepen niet uit.
In beroepskeuze en interesses moet je groeien. Dit verduidelijkt zich vanzelf in de loop van je schoolcarriëre.

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 07 nov 2005 15:40
door NAK
114 Postings doorlezen vereist enige discipline, want je moet trachten zo onbevangen mogelijk naar de inhoud te kijken.

Zelf ben ik eveneens van het bouwjaar 1951. Dus alles wat er ter tafel is gebracht is voor mij zeer herkenbaar.

In mijn baan als personeelsfunctionaris krijg ik per week tientallen sollicitatieformulieren onder ogen. Als ik dan vertel dat er jeugdigen bij zitten die nog niet in staat zijn om hun eigen personalia foutloos te noteren, is er weinig verbeeldingkracht nodig om te raden hoe de rest van het formulier er uit ziet.
Met die ervaring kan ik dan ook niet ontkennen dat L.Rozenwater gedeeltelijk gelijk heeft. Zeker wat de taalvaardigheid van de hedendaagse jeugd betreft is het erg treurig gesteld.

Maar als ik dan de rest van de postings, met name die van L.Rozenwater lees dan zijn er een aantal factoren die mij opvallen.

Zo schrijft hij in een reactie dat geen koters heeft. Als hij die wel had was het veel makkelijker geweest om mee te gegroeid en had hij het mogelijk wel geaccepteerd dat een kind van 4 jaar "jij" zegt.
Was zijn frustratie over dit punt misschien ook minder groot.

Ookgeeft hij aan dat "jijen" en "jouen" al in de jaren 60 bestond.
En wel bij Amerikaanse bedrijven in Nederland. Als voorbeeld geeft hij Tektronix, want dat heeft hij zelf enkele jaren gewerkt.
Maar als je daar als 16 - 17 jarige binnenkomt vind ik dat niet vreemd.

Maar in mijn ogen was zijn grootste zwakte bod; het verwijzen naar met name de duitse taal.
Het verschil tussen du en sie heeft geen enkele betrekking op de Nederlandse taal en slaat dus nergens op.
Zo kan men ook een lijn door trekken naar fransw taal, daar is ook een wezenlijk verschil tussen tu en vous.................

Tot slot wil ik nog opmerken dat onze kinderen wél veel en vaak achter de computer hebben gezeten. En dat zij daar alleen maar baat bij hebben gehad, want zij hebben nu beide een baan waarbij de computer maatgevend is voor de rsultaten. Met andere woorden; het is hun bron van inkomsten.
Daarnaast hebben onze kinder, ondanks dat ze tegen ons mochten "jijen" en "jouen", altijd geleerd om elk ander persoon te respecteren.

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 08 nov 2005 02:10
door L.Rozenwater
Geen lang verhaal deze keer van mij maar een pas gelezen artikel over "Havisten" (ofwel Havo leerlingen) Dezen hebben volgens de heren geleerden geen tot weinig kans een baan te vinden omdat het opleidingsniveau te laag zou zijn......
Zou er ook zo'n bevinding zijn gedaan als de Havo nog "gewoon" HBS was geweest ? (dus van voor de invoering van de mamoetwet)

Ik ben pas op mijn 28ste in aanraking geraakt met computers en heb me zelf alles aan moeten leren. Mijn enigste hulpbron waren eigenlijk boeken.
Toch wist ik binnen twee jaar goed geld te verdienen met het schrijven en vertalen van software. ( o.a. voor Audio Sonic) Weer 2 jaar later gaf ik cursussen aan vrouwen in de bijstand (Gemeentelijk project)
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat je niet perse als kind met een computer hoeft leren om te gaan: Wat het belangrijkste is zoals eerder genoemd: intresse ! (Voor de goede orde:ik zeg hiermee niet dat kinderen computergebruik (geheel) ontzegd moet worden.....)

Nog even een reactie op hoffie, welke de vraag stelt of kinderen elkaar na schooltijd dan niet zien: Nou hoffie, ik denk alleen via de webcam; na schooltijd rennen ze het schoolplein af onder de kreet "we msn'nen !" :P

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 08 nov 2005 02:32
door Willem 4
we msn'nen !
Maar daaris verder toch niets mis mee?
Ik speelde Ivanhoe, mijn kinderen msn'en en mijn kleinkinderen, ik heb geen idee wat die gaan doen maar ik laat me graag verbazen.

Tijden veranderen en ik probeer er aan mee te doen dus ik msn ook, dan weet ik in ieder geval wat mijn kinderen aan het doen zijn :wink:

groeten

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 08 nov 2005 04:12
door L.Rozenwater
Wat is er mis met msn'nen ? (en is Ivenhoe spelen stukken gezonder ?)
Uit onderzoek (ja, gaat ie weer) is gebleken, dat veel kids overgewicht hebben door te weinig beweging.......
Rennen en ravotten doe je niet door op een keyboard om te rammen en je ogen blind te staren op een beeldscherm....

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Geplaatst: 08 nov 2005 05:37
door realist
Als leerkracht in het basisonderwijs heb ik bepaalde discussies die hier gaande zijn eens doorgenomen. Zelf sta ik al zo'n 20 jaar voor de klas en mag daarom wel zeggen dat ik uit ervaring spreek lijkt me.

Wat me opvalt is dat er nogal vreemde misvattingen en vooral ook ongefundeerde vooroordelen bestaan bij bepaalde mensen over het nut van het gebruik van computers. Zonder het gebruik van computers te willen overwaarderen (het blijven gewoon hulpmiddelen), vind ik het volledig afbranden daarvan niet getuigen van een realistische kijk op de samenleving. Het is ook een fabel dat kinderen door computers niet meer zouden leren hoofdrekenen of spellen. Juist op de PC kun je met speciaal voor scholen ingerichte software (met niveaus, overzichten van scores en toetsen) heel erg gericht dat soort zaken oefenen. Dat er vervolgens via MSN thuis een ander soort taal wordt gebruikt of slecht wordt gerekend heeft naar mijn mening niets met school te maken maar met de huidige leefstijl van onze maatschappij. Wat ik persoonlijk een veel groter en meer aandacht verdienend probleem vind, is dat onze overheid wel verlangt dat er aan alle moderne eisen van een mutimediaal netwerk binnen de schoolmuren moet worden voldaan en daar ook geld voor beschikbaar stelt, maar dat het vervolgens geen prioriteit heeft om het inzetten van dat hypermoderne hetwerk beter aan te sturen door middel van het aanleveren van lesmethodes die aan de kerndoelen voldoen. Het komt er op neer dat elke school nu naar eigen goeddunken maar wat doet, en in de praktijk betekent dat dus dat scholen met een computernerd onder de gelederen veel gerichter en beter werken dan scholen waar deze nerd niet bestaat. Ook het inruimen van roostertijd voor echte PC lessen is iets wat veel beter geregeld zou moeten worden,

Het moraal van dit verhaal: niet zo oeverloos kritiek uiten op de mooie middelen die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben, maar de kritiek richten op het lakse beleid van de overheid om wel te willen scoren met mooie apparatuur, maar een duidelijke en bekostigde ondersteuning van het optimale gebruik ervan verder achterwege laten.

Iedereen op dit forum is zelf ook redelijk verslaafd aan de PC volgens mij en dat alleen al rechtvaardigt het gebruik van dit mooie medium. Ik zou het voor geen goud willen missen, ook niet op school!
Daarnaast voel ik me totaal niet verantwoordelijk voor kinderen die te dik worden, te weinig spelen etc als gevolg van veelvuldig PC gebruik, dat is en blijft de verantwoordelijkheid van de ouders. Ik heb geen zin om als opvoeder te worden bestempeld als mijn primaire taak onderwijs geven is. Daar heb ik voor geleerd en dat is waar ik me op wil richten. Ouders die zeggen: pak ze maar aan hoor juf, geven eigenlijk te kennen dat ze dat zelf te weinig doen en daar staat of valt bijna alles mee voor wat betreft respect, discipline, sociale omgang etc.

En om nog een vooroordeel uit de weg te ruimen. Ik ben vrouw, computergek, ICT coordinator, websitebouwer en heb me dat grotendeels zelf allemaal eigen gemaakt, gewoon omdat het mijn interesse heeft, waar ik maar mee wil zeggen dat interesse in iets ook een belangrijke factor in leerprestaties is.
Jij en jou zeggen heb ik geen moeite mee, de toon en manier waarop het gezegd wordt zijn wel graadmeters en als die niet correct zijn is het foute boel en volgen er onherroepelijk sancties . Cést la ton qui fait la musique.
Ik heb gezegd en hoop dat er wat van mijn boodschap blijft hangen.

PS. Voor al deze constateringen heb ik geen gewichtige onderzoeken en studies van hogerhand nodig. Ik zit er dagelijks met mijn neus bovenop en dat is voor mij duidelijker en veelzeggender dan tien stoffige, wetenschappelijk hoog gewaardeerde en waarschijnlijk geldverslindende onderzoeken bij elkaar. Dat geld wil ik wel (ter innovatie), die onderzoeksrapporten niet.
Gegroet, een leerkracht.