LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] apk keuringen bij kwik-fit

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Kan via een bougie zijn inderdaad, maar ook via leidingen die niet goed aangedraaid zijn of zelfs via je luchtinlaat. Meestal zit daar, bij nieuwere autoos in die slang een sensor. Een zogenoemde IAT sensor (Input Air Teperature) Deze meet de hoeveelheid lucht welke langstroomt en ook de temperatuur ervan. Bij mij is deze ook eens defect geweest en daardoor deed de motor ook wel eens raar. Hij liep onrustig en met optrekken deed de motor ook een beetje moeilijk. Hoeft niet bij jou zo te zijn, maar misschien bestaat er een kans dat dit een toevalskwestie is, maar dat kunnen de monteurs bij een Ford dealer zo zien. Daar hangen zij jouw computer van de auto aan hun computer en lezen zij hem uit. Wanneer er dan geen storingen zijn is er niets aan de hand, maar ook kunnen zij, wederom bij nieuwere autoos, dan een afwijking zien welke afkomstig kan zijn van een slecht werkend gedeelte in de motor, maar dit laatste kan niet bij elke auto.

Wat ik niet begrijp is of je nu wel of niet bij de garage bent geweest waar zij de bougies nakijken.

Een slechte verbranding kun je ook vaststellen door naar de bougies te kijken. Zijn deze nat, verkoold, droog, vettig of netjes schoon. Je olieniveau kan niet afhankelijk zijn van warm of koud weer. Het niveau blijft immers hetzelfde. Jij geeft aan dat je olieniveau weer goed is. Hebben zij er dan olie uitgehaald of is het eruit gelopen via keringen of is er olie door je motor verbruikt?

Wanneer je motor olie verbruikt dan kun je dat zien aan je uitlaatgassen en ook aan je bougies. Deze zijn dan zwart vettig. Hierdoor heb je ook een slechte verbranding en trekt je motor ook slecht. Bij een hoger toerental ben je er weer vanaf daar je dan meer vonken achter elkaar hebt en dus de temperatuur boven je zuiger iets toeneemt. Je bougie blijft dan droger. Wel kun je dan nog steeds aan de hand van je bougies zien of de motor geen olie verbrandt. Als je bougies schoon zijn en je uitlaatgassen zijn netjes doorzichtig dan is de verbranding goed. Witte rook duidt op waterverbranding (koelwater lekkage) blauwe rook duidt op olie lekkage of verbruik, zwarte rook is duidt op een slechte afstelling van de motor daar de verbranding dan minimaal is. Dit kun je pas zien nadat de motor enige tijd warm is en dus gelopen heeft. Eerder is het bijna niet te zien daar in je uitlaat ook water of condens kan zitten (witte rook) en de verbranding vanwege een nog redelijke lage temperatuur iets slechter is blauwe rook. Dit moet binnen korte tijd over zijn.

A. tolboom
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 jul 2004 12:47

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door A. tolboom »

Er gaat niets boven de eigen-merk dealer.
En kom nu niet aan met de hoge uurtarieven van de dealers, is ook niet goedkoop, maar tussendoor nooit geen gezeur met de auto!
Het verdient zich op langere termijn dik terug, dat heb ik wel ondervonden. :lol:

A. tolboom
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 jul 2004 12:47

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door A. tolboom »

Er gaat niets boven de eigen-merk dealer.
En kom nu niet aan met de hoge uurtarieven van de dealers, is ook niet goedkoop, maar tussendoor nooit geen gezeur met de auto!
Het verdient zich op langere termijn dik terug, dat heb ik wel ondervonden. :lol:
Kwik-fit gebruikt een hoop imitatie onderdelen. Ik heb toch liever originele onderdelen in de auto, die tegenwoordig niets duurder zijn dan die imitatietroep, dus de keuze lijkt met niet zo moeilijk.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Bij mij zit er ook alleen maar origineel onder, maar laten we wel wezen wat is tegenwoordig origineel?? Je kunt eigenlijk beter zeggen dat er enkelt kwaliteitsonderdelen worden gebruikt. Deze zijn inderdaad soms duurder en soms zelfs goedkoper. Mijn uitlaat vervangen voor origineel is 500 euro. Een imitatie is 232 euro. Scheelt in centen, maar ik ben een "Dief" van mij eigen portemonee en ik koop die van 500 euro. De vorige uitlaat zit er al sinds 1999 onder. Dit is de uitlaat waarmee de auto de fabriek verliet en nog steeds niet lek. Dit betekend dat ik ruim 10 jaar met een uitlaat doe, want ik heb de uitlaat nog steeds niet vervangen. Wel heb ik prijsopgaaf gedaan voor het geen wat hoe dan ook komen gaat. Wat als wij nu eens gaan rekenen. 500 delen door 10 is 50 euro per jaar en slechts 4,17 euro per maand. In deze zelfde 10 jaar is de imitatie uitlaat van 232 euro al bijna toe aan zijn 3e vervanging. En ja ik weet het er gaan nu mensen roepen van man dan ben je duurder uit. Ja ik weet het, maar buiten het feit dat ik duurder uit ben behoud ik wel de druk op mijn cilinderkamers en dus een goede verbranding, want ook deze verandert namelijk iets zodra er een imitatie onder gaat, omdat heel het systeem ook druk gerelateerd is. Dit is niet noemenswaardig veel hoor dit verschil, maar op termijn kan het in de portemonee schelen. Olie filter... In een originele filter zit een druk membraam in imitatie niet etc etc etc. Remmen die zij gebruiken zijn eerder op dan de originele, omdat de voeringen zachter zijn en ga zo maar even door. Het enige wat ik nog laat doen bij Sprint is mijn banden vervangen, balanceren, uitlijnen. Voor de rest komen zij niet aan mijn auto en de gene het mogen doen zijn bekende monteurs en niet een scholier of beginneling. De auto de brug oprijden doe ik ook zelf. Hun rijden geen meter in mijn auto. Dan kunnen zij wel met verzekering strooien, maar ik durf te wedden dat zij daar niet net als ik een hoop rijvaardigheidscursussen-en diploma's hebben. :wink:

MAXIEM

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag maarten1234,

Een tikkeltje overdone dat monteurs niet in jouw auto mogen rijden, maar wat de slechte service en kwaliteit van kwikfit inhoudt, geef ik je gelijk. Het is naar mijn mening bagger en bedenk wel: goedkoop is duurkoop! :idea:

Groeten, Maxiem.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Misschien niet helemaal goed verwoord. Wat ik bedoelde is dat er niet zo maar een willekeurige monteur in mag rijden. Ik heb namelijk ook mijn ervaringen.

Ik heb ooit bij Sprint in Hoogvliet-Rotterdam een fitter gezien. Deze liet een auto zakken en een van de kleppen van de brug bewoog niet helemaal goed mee en bleef staan. Gevolg was dat de auto scheef bleef staan. Hij liep er om de auto heen en gaf een schop tegen de klep aan. Vervolgens klapte de auto met zijn banden tegen de grond. Niet goed voor de schokdempers. Ik sprak deze monteur op zijn daad aan waarop hij mij een onzinnig antwoord gaf. Hij zei:" Het is toch mijn auto niet en die auto kan wel wat hebben hoor." Ik heb de eigenaar van de auto hierop aangesproken en die werd wit-heet en nog heter toen de monteur ontkende. Hierop zijn wij samen naar de werkplaatschef gegaan die "beloofde" actie op deze daad te nemen daar er immer grove schade aan de wielophanging kan ontstaan.

Dit was meteen voor mij ook de laatste keer dat ik bij de Sprint in Hoogvliet ben geweest.

Zo kun je zien wat zij met je auto uitspoken wanneer jij als eigenaar er niet bij ben.

MAXIEM

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Nogmaals dag maarten1274,

Zelf ben ik nu bezig met mijn 8ste wagen bij DC Berkel Nissan. Ik zeg daar altijd: jullie hebben verstand van auto's en jullie moeten zorgen dat ik (veilig) rij. Tot nu toe in al die jaren nog nooit één probleem gehad (touchons du bois). :wink:

Vriendelijke groet, Maxiem.

tinne
Berichten: 650
Lid geworden op: 18 jan 2007 19:06

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door tinne »

als in: afkloppen maxiem???

offeh, touch on wood..........

gr. Tinne

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dag MAXIEM,

DC Berkel zijn monteurs. KwikFit mensen zijn fitters. Zij zijn dus geen monteurs en hebben daar ook niet voor geleerd. Hun krijgen cursussen over hoe een auto in elkaar zit, waar iets voor dient en hoe iets gedaan zou moeten worden. Veelal is dit mond op mond leren. Zij doen iets voor en klaar. Monteurs krijgen een veel diepere opleiding.

Een cursus is anders dan een opleiding.

Zelf ben ik naast het vak buschauffeur ook nog elektrotechnicus. Als ik kijk naar hoe mensen die in dit vak onopgeleid beunen of Doe-Het-Zelven, houd ik regelmatig mijn hart vast over hoe zij iets doen. Veelal is de regelgeving niet bekend en houden zij geen rekening met diverse zaken. Hier heb ik ook een opleiding voor gehad. Een beunhaas of Doe-Het-Zelver heeft dat niet. Veelal hebben zij hun info van onervaren personen of doen zij zelf maar iets.

Groetjes Maarten

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: apk keuringen bij kwik-fit

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Voor het werk wat een fastfitter doet hoef je qua studie geen hoogvlieger te zijn, en ze zijn daarom goedkoop. Zolang mensen voor een dubbeltje eersterangwillen zitten, blijven deze zaken bestaan. Sterker, zo is Kwik-Fit groot geworden.

Gesloten