LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dat was nog niet bekend tijdens de staking. Nu opeens wel.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Wat ik vreemd vind is dat niemand het raar vind dat Connexxion erop eens onderuit wil omdat ze een rekenfout hebben gemaakt. Connexxion doet een bod op de concessie, winnen het, en dan willen ze er opeens onderuit, want ze hebben een rekenfout gemaakt, en nu zou het geen winst opleveren.
Dat klopt toch al niet? Ten eerste hebben ze een grote fout gemaakt bij Connexxion, dat moet al niet kunnen. Het lijkt mij dat een berekening tig keer gecontroleerd wordt voordat er wordt geboden. Hiervoor zou de eindverantwoordelijke toch ontslagen moet worden.
Ten tweede willen ze er nu onderuit, omdat het geen winst gaat opleveren. Een contract is een contract. Punt! Let wel: als uiteindelijk besloten wordt dat Connexxion moet gaan rijden, betekent dat dat er een hoop gaat veranderen. Lijnen en ritten zullen gaan verdwijnen, net zoals personeel. Bedrijven als Connexxion en Arriva willen alleen maar winst maken, dus zal er gesneden worden. Ik denk niet dat reizigers daar zo blij mee zullen zijn.
Dat klopt toch al niet? Ten eerste hebben ze een grote fout gemaakt bij Connexxion, dat moet al niet kunnen. Het lijkt mij dat een berekening tig keer gecontroleerd wordt voordat er wordt geboden. Hiervoor zou de eindverantwoordelijke toch ontslagen moet worden.
Ten tweede willen ze er nu onderuit, omdat het geen winst gaat opleveren. Een contract is een contract. Punt! Let wel: als uiteindelijk besloten wordt dat Connexxion moet gaan rijden, betekent dat dat er een hoop gaat veranderen. Lijnen en ritten zullen gaan verdwijnen, net zoals personeel. Bedrijven als Connexxion en Arriva willen alleen maar winst maken, dus zal er gesneden worden. Ik denk niet dat reizigers daar zo blij mee zullen zijn.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Laten we deze discussie maar beeindigen. We hebben allemaal onze eigen mening en dat moeten we ook vooral zo houden.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
laten we dat even niet doen, want ik wil nog steeds weten wie jou gezegd heeft dat die mensen niet tevreden zouden zijn met hun werk?
en die mensen waren volgens jou werkschuw tuig, waar bazeer je dat op?
en die mensen waren volgens jou werkschuw tuig, waar bazeer je dat op?
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Ja waarom zijn ze werkschuw als ze staken voor het behoudt van hun baan?
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dilbert, wil jij de discussie staken??
Discussieschuw tuig!!
Discussieschuw tuig!!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Gewoon al die stakers op staande voet ontslag geven er zijn 400.000 werklozen die graag die banen willen bezetten of geef anders de Polen een kans !!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
jammer dan...mag niet!!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Nog zo'n kortzichtige. Wel eens bij nagedacht dat niet iedereen zomaar buschauffeur kan worden? Dat daar eerst een opleiding aan vooraf gaat? Dat er van de 10 misschien 2 overblijven die eventueel geschikt.Gewoon al die stakers op staande voet ontslag geven er zijn 400.000 werklozen die graag die banen willen bezetten of geef anders de Polen een kans !!
Polen?? Die hadden ze al geeneens toe moeten laten hier. Zorg eerst maar de de Nederlanders allemaal aan een baan kunnen komen. De Polen zijn alleen maar welkom omdat ze voor een schijntje willen werken.
Jaren geleden waren het de Turken die binnengehaald werden, omdat de Nederlanders geen zin hadden om de smerige baantjes aan te nemen. En nu moeten ze weer weg volgens een aantal mensen, want nu nemen ze hun baantje in. Zo gaat dat straks ook met de Polen.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Als je een beetje intelligent bent dan ga je toch niet in een uniform en een pet op rondjes om de kerk rijden. Al die werkschuwen meteen ontslaan en binnen een paar dagen een aantal werklozen opleiden en klaar is Kees en het Openbaar vervoer rijdt weer !!!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Hebben die werkloze binnen een paar dagen groot rijbewijs, eerst vrachtauto, daarna pas bus D-rijbewijs, en het wettelijk verplichten CCV-B diploma personen vervoer.???
Knap hoor en dan ook nog in die paar dagen lijnverkenning en alle inns en outs.
Dit is het minimale vereisten, uiteraad ook de nodige kilometers ervaringen (gemiddeld rijden wij 200 á 250 km per dag!) jaar in jaar uit.
Of veiligheid moet ook weg bezuinigd worden en dan kan iedereen plaats nemen....lachen op de weg en genoeg stof voor sbs-6 s'avonds.
Knap hoor en dan ook nog in die paar dagen lijnverkenning en alle inns en outs.
Dit is het minimale vereisten, uiteraad ook de nodige kilometers ervaringen (gemiddeld rijden wij 200 á 250 km per dag!) jaar in jaar uit.
Of veiligheid moet ook weg bezuinigd worden en dan kan iedereen plaats nemen....lachen op de weg en genoeg stof voor sbs-6 s'avonds.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Zoals al gezegt is, gaat er eerst ook nog een geschiktheidstest vooraf..met een stel zielenzienders.
Tuurlijk dit ook wegbezuinigen!
Tuurlijk dit ook wegbezuinigen!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dit is het minimale vereisten, uiteraad ook de nodige kilometers ervaringen (gemiddeld rijden wij 200 á 250 km per dag!) jaar in jaar uit.
En dat allemaal zonder pauze knap hoor
En dat allemaal zonder pauze knap hoor
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Zo traag is de gemiddelde snelheid??, tja als kenners j. vermeer het zegd
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
@J.Vermeer:
Ik ben zo vrij geweest om de 2 zinnen van je eerdere posting om te draaien...
Ik ben zo vrij geweest om de 2 zinnen van je eerdere posting om te draaien...
Al die werkschuwen meteen ontslaan en binnen een paar dagen een aantal werklozen opleiden en klaar is Kees en het Openbaar vervoer rijdt weer !!!
Als je een beetje intelligent bent dan ga je toch niet in een uniform en een pet op rondjes om de kerk rijden
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Jj verwoordt precies wat ik bedoel dus een dikke kiz voor jou !!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Nee dat vind ik helemaal niet raar... Connexxion is namelijk nog grotendeels in handen van de BV Nederland, en de BV Nederland wil Connexxion graag verpatsen, maar met zo'n verliesgevende concessie is Connexxion natuurlijk geen fluit meer waard!Wat ik vreemd vind is dat niemand het raar vind dat Connexxion erop eens onderuit wil omdat ze een rekenfout hebben gemaakt.
Dát is dan ook de reden dat Connexxion er onder uit wil.
En overigens... de Provincie had zich ook 'ns achter de oren kunnen krabben en zich afvragen hoe Connexxion zijn offerte financieel heeft onderbouwd. Ze hadden vergelijkingsmateriaal genoeg, en hebben ook blijkbaar "gewoon de goedkoopste" gekozen...
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
het wordt steeds slimmer , is ze daar van gediend??
oepsss...
oepsss...
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
als die werklozen een beetje intelligent zijn....
wie wou je nog opleiden dan?
en wat zegt dat over de situatie waar de huidige chauffeurs zich in bevinden? misschien dat het dan tot je doordringt dat ze niet werkschuw zijn, maar het wél gewoon spuugbeu zijn om onderaan de begroting te hangen in de uitverkoopronde die vrije marktwerking heet en waar niet op prijs/kwaliteitsverhouding wordt geconcurreerd maar op arbeidsvoorwaarden.
wie wou je nog opleiden dan?
en wat zegt dat over de situatie waar de huidige chauffeurs zich in bevinden? misschien dat het dan tot je doordringt dat ze niet werkschuw zijn, maar het wél gewoon spuugbeu zijn om onderaan de begroting te hangen in de uitverkoopronde die vrije marktwerking heet en waar niet op prijs/kwaliteitsverhouding wordt geconcurreerd maar op arbeidsvoorwaarden.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dilbert, Martin1976, J. Vermeer.
Met veel tranen in mijn ogen lees ik jullie onbenullige niets inbrengende topics.
Denken jullie nu werkelijk dat een buschauffeur zomaar iemand is..... Dan heb je dat mooi verkeerd gedacht. De buschauffeur is de kapitein op het schip. Hij of zij bepaald ingevolge de wetgeving en huisregels en al het daarnaast onduidelijke in deze aangegeven boeken wat er gebeurd. Wanneer je weigert te conformeren heeft deze alle recht om je te verzoekenhet voertuig te verlaten of bij weigering je uit te laten zetten. Deze persoon heeft een positie waar jij geen benul van hebt. Tevens zijn soms ook niet eens enkelt chauffeur, maar kunnen het ook controleurs of kantoorlui in het bezit van het rijbewijs D, CCV-B personenvervoer, Medische Verklaring. Deze mensen worden op de bus ingezet wanneer er te veel chauffeurs uit zijn gevallen door bijvoorbeeld ziekte of vakantie. Daarnaast worden ook regelmatig Touringcarbedrijven ingehuurd om diensten te rijden. Voordat deze mensen dat kennen moeten zij eerst op de hoogte zijn van het geldende lijnenpakket en zone-indeling. Zij moeten dus een OV opleiding gehad hebben voordat zij dat mogen gaan verrichten.
Er wordt gesteld dat wij als wij toch niet "willen" werken, maar moeten worden ontslagen..... Oke is goed. Binnen hoeveel tijd denk jij het aantal benodigde chauffeurs te hebben aangenomen en opgeleidt.....
Hieronder de niet aan af te wijken strenge selektieprocedure.
We beginnen bij de voorselektiedag. Deze dag duurt van 8 uur tot en met half 5 met pauze. Op deze dag krijg je een rekentest, een mondeling gesprek met 1 chef en een persoon van personeelszaken of een chauffeur. In dit gesprek word je motivatie en andere zaken zoals je CV bekeken. Ook worden er in dit gesprek Case-vragen gesteld. Dit zijn situatie vragen uit de praktijk, hiermee kijken zij of je past in hun sfeer en of je feeling hebt. Wanneer je door dit gesprek heen bent krijg je een rijtest. Je gaat met een rij-instructeur de weg op en deze kijkt of je feeling hebt met het materiaal en of jij het in hun gestelde tijd 1 maand (inclusief weekenden) het praktijkrijbewijs kunt behalen. Na deze test krijg je indien je daar door heen komt, want ruim 60 procent van de nog overgeblevenen valt hier af, krijg je een presentatiegesprek. Bij dit gesprek stel jij jezelf voor aan de rest van de kandidaten en vertel je wat over jezelf. Je kunt bij dit gesprek niet afvallen of je moet het erg bont maken.
Van de zeg maar 80 kandidaten welke op 1 dag komen, blijven er circa 12 over. Denk je er te zijn... fout gedacht.... Je mag na deze dag door gekomen te zijn naar een instelling welke jou testen met verschillende testen, zoals een persoonlijkheids test, een psychologische test, een snelheidsreactietest. Naast deze testen krijg je ook nog eens een gesprek met een daar aanwezige psycholoog. Van de 12 kandidaten blijven er nog maar een kleine 5 over. De psychologische test is zwaarder dan die van een politie-selektie-procedure. Wij hebben het alleen daar al meteen veel zwaarder.
Dan krijg je je medische keuring.
Van de 5 blijven er 4 over.
En nee je bent er nog niet, want dan ben je hierdoor heen, maar dan krijg je je opleiding. In 1 maand tijd (inclusief weekenden) moet je zien te slagen voor je theoriecertificaat verkeer. Zak je hiervoor dan mag je het nog 1 keer zonder opleiding herkansen. Zak je weer dan leg je er alsnog uit. Slaag je dan krijg je het leren rijden met een autobus. Bij ons krijg je les op een schakelwagen en andere vervoersbedrijven zoals RET krijgen enkelt Automaat. Deze opleiding duurt ook een maand. Aan het einde van de maand doe je examen. Zak je dan krijg je wederom een herkansing, maar die duurt weer een nieuwe maand omdat je dan namelijk weer van voren af aan begint met nieuwe leerlingen. Zak je dan weer dan is het wederom einde oefening en leg je alsnog uit. Slaag je dan ga je naar je vestiging waar je hebt gesolliciteerd. Hier aangekomen bekijken zij wederom je rijstijl en word je ingedeeld bij een leermeester. Deze man leert jou de kneepjes van het vak (want geloof mij en andere chauffeurs: HET IS ECHT EEN VAK) Tijdens deze opleiding van ongeveer 2 maanden word je beoordeelt en krijg je een interne OV opleiding. Ben je deze 2 maanden door en rij je op jezelf dan ga je verder met je opleiding, want formeel gezien mag je nog geen bus met passagiers besturen, want je hebt het CCV-B personenvervoer nog niet. De modules welke je naast je reeds behaalde theorie module Verkeer, nog de module: Techniek ( Hier leer je hoe het voertuig van binnen en van buiten eruit ziet en hoe alles waaronder de motor werkt) en de module: Administratie (Hier leer je de benodigde vergunningen voor binnen- en buitenland binnen EU of daar weer buiten, de Wet PersonenVervoer 2000 waarmee dit hele topic gevuld staat, Andere wetten, Je leert formulieren in te vullen zoals je tachograafschijf etc etc etc. Voor elke module krijg je een maand en ook hier geldt zak je dan heb je nog een kans en verbruik je ook die kans dan leg je er wederom ook uit.
Wanneer je eindelijk alles hebt dan denk je er te wezen, maar zie dan met deze bagage: op tijd te rijden, vragen te beantwoorden van passagiers, conflicten te mijden danwel op te lossen, het verkeer continue in de gaten te houden, waar gevraagd haltes om te roepen, moet officieel wanneer je geen automatische halteafroep hebt, contineu afgeroepen te worden door de chauffeur, je pauzes (wat er vaak nog van over is) te nuttigen, opdrachten uit te voeren van je werkgever zoals: passagiers tellingen houden, storingstroken eventueel schadesformulieren invullen, kleine technische mankementen zien op te lossen, verstoringen in de dienst doormelden aan de centrale verkeersleiding en hun aanvullende opdrachten uitvoeren, en ga zo nog maar even door.
Van de 4 overgeblevenen haakt er plusminus 1 alsnog af. Dit omdat hij of zij achteraf toch niet geschikt blijkt te zijn voor het werk. Er blijven er dus van de 80 per dag ongeveer 3 over. Dat zijn 77 afgevallen kandidaten. Is dat weinig...? Nee hoor dat toont aan dat dit vak echt een, niet ogend, moeilijk en vaak lastig, maar gelukkig ook leuk beroep is.
Dus wie er nu nog durft te zeggen dat je zomaar binnen no-time chauffeur bent en dat dat vak niets voorstelt, moet maar eens een volledige maand meedraaien. Geloof mij nu maar je bent kapot en dan heb je nog wisselende diensten ook. Zo begin je 6 uur 's morgens en zo om 4 uur 's morgens.
Wij zijn geen werktuig. Wij zijn normale mensen die net als ieder ander zijn of haar werk met veel plezier doen en dat ook willen blijven doen. Wat er nu gebeurd is dat de rijtijden van ons stiekum steeds langer worden, de pauzes worden ingekort. Dit bevordert niet de veiligheid van de passagiers en ander weggebruikers waar wij volledig voor verantwoordelijk zijn.
Veelal zijn wij niet eens altijd chauffeur geweest, maar hebben zij ook nog een ander vak gehad. Ik zelf ben Technicus geweest in de installatietechniek. Zo is een ander automonteur geweest, zo doet weer een ander naast dit werk weer een studie en zo kan ik ook nog wel ef doorgaan. Ook zijn er collegaas met een klein eigen bedrijf ernaast.
Het jammerlijke punt is dat wij in de hoek worden gedrukt en dat niemand luistert naar onze noodkreten. Gevolg is dit wat nu gaande is in Brabant en na deze volgen er nog meer stakingen. Je moet je beklag neerleggen bij de gemeente. Deze is de opdrachtgever en die verdient het geld van jullie passagier. Een klein deel van de gekochte kaart gaat naar het OV bedrijf zelf toe.
Vervoersplicht is er na komst van de Wet PersonenVervoer 2000 niet meer. Dit heeft ertoe geleid dat er meer en meer lijnen utivallen door stremmingen in het verkeer waardoor wij "onze tijd" gaan opzoeken om zodoende de volgende rit wel op tijd te kunnen aanvangen. Ook hiervoor moet je bij de Regering zijn. Deze verzinnen het allemaal en spelen het naar ons uit. Wij mogen het verder uitzoeken.
Diegeen die absoluut niet weten waar hij of zij over praten, moeten zwijgen. Als het erop aan komt dan staken jullie als niet OV-er ook. Daar is niets verschillends in. Het verschil zit hem echter enkelt in het publieke sector. Gratis rijden mag niet is door de rechter verboden en andere alternatieven zijn er gewoon weg niet. De reiziger is inderdaad HELAAS het dupe, maar onthoud gewoon dat wij niet alleen voor onze eigen hachie staken, maar ook om naar jullie als reiziger een dienst te blijven verlenen en dat kan niet zolang dit politieke spel iedere keer weer fout gaat. Wij doen echt wel ons best. Wij offeren soms zelfs onze vrije dagen of uren op om jullie alsnog te vervoeren, want wij worden dikwijls gebeld of wij aub kunnen komen werken. Buiten het feit dat wij dit voor ons zelf doen, doen wij dit ook voor jullie, want anders staan jullie te wachten op een bus welke in een dienst valt die net uitgevallen is.
Dat bedoel ik en anderen hier dus nu. Als je niet weet waar je over praat, zwijg dan gewoon.
Enne J. Vermeer wat jij schreef is een directe belediging voor een ieder die werkzaam is in het OV. Kijk daar maar erg goed mee uit, want op deze manier krijgen wij ook geen zin meer en moet jij alsnog zelf zien uit te dokteren hoe ergens te komen. Je krijgt dan spijt dat je het gezegd hebt en je zult op je knieën smeken of wij aub weer willen rijden, want dan mis je het werktuig ineens wel, maar dan zien wij jou niet staan. Verder wat jij schreef dat er vaak geen oplossing is om ergens te komen terwijl een staking weken van tevoren wordt aangekondigd is volstrekte onzin. Er zijn manieren genoeg om ergens te komen. Je werkgever kan jou gewoon als te laat aanhouden tenzij de staking ineens en onaangekondigd verloopt. Dan is het overmacht, maar dan nog kun je op je werk komen. Kom je niet is het werkweigering en kan jouw werkgever jou ontslaan. Deze verantwoording is niet weg te schuiven aan het OV. Deze verantwoording is voor jezelf. Kennelijk kun jij deze verantwoording niet aan en heb je problemen gehad met je werkgever of zo iets dergelijks. Ik zal dan maar eens gaan denken om misschien thuiswerk te gaan doen, want dan ben je niet meer afhankelijk van stakingen in het OV, maar ja dat zal wel weer onder je maat zijn.
Ik heb een voltallig MBO opleiding achter de rug en ben omdat ik het niet meer naar mijn zin had buschauffeur geworden. Hier heb ik het veel meer naar mijn zin en ga ik elke dag tevreden naar mijn werk. Vroeger verdiende ik ruim 1900 euro netto per maand. Tegenwoordig nog 1600 euro. Dat is 300 euro minder, maar ik ga liever naar mijn werk omdat ik het naar mijn zin heb dan dat ik werk doe waar ik geen zin meer heb, met veel frustratie aanwezig ben, maar wel een hoger salaris. Sorry hoor maar het leven draait meer dan enkelt om geld.
Met veel tranen in mijn ogen lees ik jullie onbenullige niets inbrengende topics.
Denken jullie nu werkelijk dat een buschauffeur zomaar iemand is..... Dan heb je dat mooi verkeerd gedacht. De buschauffeur is de kapitein op het schip. Hij of zij bepaald ingevolge de wetgeving en huisregels en al het daarnaast onduidelijke in deze aangegeven boeken wat er gebeurd. Wanneer je weigert te conformeren heeft deze alle recht om je te verzoekenhet voertuig te verlaten of bij weigering je uit te laten zetten. Deze persoon heeft een positie waar jij geen benul van hebt. Tevens zijn soms ook niet eens enkelt chauffeur, maar kunnen het ook controleurs of kantoorlui in het bezit van het rijbewijs D, CCV-B personenvervoer, Medische Verklaring. Deze mensen worden op de bus ingezet wanneer er te veel chauffeurs uit zijn gevallen door bijvoorbeeld ziekte of vakantie. Daarnaast worden ook regelmatig Touringcarbedrijven ingehuurd om diensten te rijden. Voordat deze mensen dat kennen moeten zij eerst op de hoogte zijn van het geldende lijnenpakket en zone-indeling. Zij moeten dus een OV opleiding gehad hebben voordat zij dat mogen gaan verrichten.
Er wordt gesteld dat wij als wij toch niet "willen" werken, maar moeten worden ontslagen..... Oke is goed. Binnen hoeveel tijd denk jij het aantal benodigde chauffeurs te hebben aangenomen en opgeleidt.....
Hieronder de niet aan af te wijken strenge selektieprocedure.
We beginnen bij de voorselektiedag. Deze dag duurt van 8 uur tot en met half 5 met pauze. Op deze dag krijg je een rekentest, een mondeling gesprek met 1 chef en een persoon van personeelszaken of een chauffeur. In dit gesprek word je motivatie en andere zaken zoals je CV bekeken. Ook worden er in dit gesprek Case-vragen gesteld. Dit zijn situatie vragen uit de praktijk, hiermee kijken zij of je past in hun sfeer en of je feeling hebt. Wanneer je door dit gesprek heen bent krijg je een rijtest. Je gaat met een rij-instructeur de weg op en deze kijkt of je feeling hebt met het materiaal en of jij het in hun gestelde tijd 1 maand (inclusief weekenden) het praktijkrijbewijs kunt behalen. Na deze test krijg je indien je daar door heen komt, want ruim 60 procent van de nog overgeblevenen valt hier af, krijg je een presentatiegesprek. Bij dit gesprek stel jij jezelf voor aan de rest van de kandidaten en vertel je wat over jezelf. Je kunt bij dit gesprek niet afvallen of je moet het erg bont maken.
Van de zeg maar 80 kandidaten welke op 1 dag komen, blijven er circa 12 over. Denk je er te zijn... fout gedacht.... Je mag na deze dag door gekomen te zijn naar een instelling welke jou testen met verschillende testen, zoals een persoonlijkheids test, een psychologische test, een snelheidsreactietest. Naast deze testen krijg je ook nog eens een gesprek met een daar aanwezige psycholoog. Van de 12 kandidaten blijven er nog maar een kleine 5 over. De psychologische test is zwaarder dan die van een politie-selektie-procedure. Wij hebben het alleen daar al meteen veel zwaarder.
Dan krijg je je medische keuring.
Van de 5 blijven er 4 over.
En nee je bent er nog niet, want dan ben je hierdoor heen, maar dan krijg je je opleiding. In 1 maand tijd (inclusief weekenden) moet je zien te slagen voor je theoriecertificaat verkeer. Zak je hiervoor dan mag je het nog 1 keer zonder opleiding herkansen. Zak je weer dan leg je er alsnog uit. Slaag je dan krijg je het leren rijden met een autobus. Bij ons krijg je les op een schakelwagen en andere vervoersbedrijven zoals RET krijgen enkelt Automaat. Deze opleiding duurt ook een maand. Aan het einde van de maand doe je examen. Zak je dan krijg je wederom een herkansing, maar die duurt weer een nieuwe maand omdat je dan namelijk weer van voren af aan begint met nieuwe leerlingen. Zak je dan weer dan is het wederom einde oefening en leg je alsnog uit. Slaag je dan ga je naar je vestiging waar je hebt gesolliciteerd. Hier aangekomen bekijken zij wederom je rijstijl en word je ingedeeld bij een leermeester. Deze man leert jou de kneepjes van het vak (want geloof mij en andere chauffeurs: HET IS ECHT EEN VAK) Tijdens deze opleiding van ongeveer 2 maanden word je beoordeelt en krijg je een interne OV opleiding. Ben je deze 2 maanden door en rij je op jezelf dan ga je verder met je opleiding, want formeel gezien mag je nog geen bus met passagiers besturen, want je hebt het CCV-B personenvervoer nog niet. De modules welke je naast je reeds behaalde theorie module Verkeer, nog de module: Techniek ( Hier leer je hoe het voertuig van binnen en van buiten eruit ziet en hoe alles waaronder de motor werkt) en de module: Administratie (Hier leer je de benodigde vergunningen voor binnen- en buitenland binnen EU of daar weer buiten, de Wet PersonenVervoer 2000 waarmee dit hele topic gevuld staat, Andere wetten, Je leert formulieren in te vullen zoals je tachograafschijf etc etc etc. Voor elke module krijg je een maand en ook hier geldt zak je dan heb je nog een kans en verbruik je ook die kans dan leg je er wederom ook uit.
Wanneer je eindelijk alles hebt dan denk je er te wezen, maar zie dan met deze bagage: op tijd te rijden, vragen te beantwoorden van passagiers, conflicten te mijden danwel op te lossen, het verkeer continue in de gaten te houden, waar gevraagd haltes om te roepen, moet officieel wanneer je geen automatische halteafroep hebt, contineu afgeroepen te worden door de chauffeur, je pauzes (wat er vaak nog van over is) te nuttigen, opdrachten uit te voeren van je werkgever zoals: passagiers tellingen houden, storingstroken eventueel schadesformulieren invullen, kleine technische mankementen zien op te lossen, verstoringen in de dienst doormelden aan de centrale verkeersleiding en hun aanvullende opdrachten uitvoeren, en ga zo nog maar even door.
Van de 4 overgeblevenen haakt er plusminus 1 alsnog af. Dit omdat hij of zij achteraf toch niet geschikt blijkt te zijn voor het werk. Er blijven er dus van de 80 per dag ongeveer 3 over. Dat zijn 77 afgevallen kandidaten. Is dat weinig...? Nee hoor dat toont aan dat dit vak echt een, niet ogend, moeilijk en vaak lastig, maar gelukkig ook leuk beroep is.
Dus wie er nu nog durft te zeggen dat je zomaar binnen no-time chauffeur bent en dat dat vak niets voorstelt, moet maar eens een volledige maand meedraaien. Geloof mij nu maar je bent kapot en dan heb je nog wisselende diensten ook. Zo begin je 6 uur 's morgens en zo om 4 uur 's morgens.
Wij zijn geen werktuig. Wij zijn normale mensen die net als ieder ander zijn of haar werk met veel plezier doen en dat ook willen blijven doen. Wat er nu gebeurd is dat de rijtijden van ons stiekum steeds langer worden, de pauzes worden ingekort. Dit bevordert niet de veiligheid van de passagiers en ander weggebruikers waar wij volledig voor verantwoordelijk zijn.
Veelal zijn wij niet eens altijd chauffeur geweest, maar hebben zij ook nog een ander vak gehad. Ik zelf ben Technicus geweest in de installatietechniek. Zo is een ander automonteur geweest, zo doet weer een ander naast dit werk weer een studie en zo kan ik ook nog wel ef doorgaan. Ook zijn er collegaas met een klein eigen bedrijf ernaast.
Het jammerlijke punt is dat wij in de hoek worden gedrukt en dat niemand luistert naar onze noodkreten. Gevolg is dit wat nu gaande is in Brabant en na deze volgen er nog meer stakingen. Je moet je beklag neerleggen bij de gemeente. Deze is de opdrachtgever en die verdient het geld van jullie passagier. Een klein deel van de gekochte kaart gaat naar het OV bedrijf zelf toe.
Vervoersplicht is er na komst van de Wet PersonenVervoer 2000 niet meer. Dit heeft ertoe geleid dat er meer en meer lijnen utivallen door stremmingen in het verkeer waardoor wij "onze tijd" gaan opzoeken om zodoende de volgende rit wel op tijd te kunnen aanvangen. Ook hiervoor moet je bij de Regering zijn. Deze verzinnen het allemaal en spelen het naar ons uit. Wij mogen het verder uitzoeken.
Diegeen die absoluut niet weten waar hij of zij over praten, moeten zwijgen. Als het erop aan komt dan staken jullie als niet OV-er ook. Daar is niets verschillends in. Het verschil zit hem echter enkelt in het publieke sector. Gratis rijden mag niet is door de rechter verboden en andere alternatieven zijn er gewoon weg niet. De reiziger is inderdaad HELAAS het dupe, maar onthoud gewoon dat wij niet alleen voor onze eigen hachie staken, maar ook om naar jullie als reiziger een dienst te blijven verlenen en dat kan niet zolang dit politieke spel iedere keer weer fout gaat. Wij doen echt wel ons best. Wij offeren soms zelfs onze vrije dagen of uren op om jullie alsnog te vervoeren, want wij worden dikwijls gebeld of wij aub kunnen komen werken. Buiten het feit dat wij dit voor ons zelf doen, doen wij dit ook voor jullie, want anders staan jullie te wachten op een bus welke in een dienst valt die net uitgevallen is.
Dat bedoel ik en anderen hier dus nu. Als je niet weet waar je over praat, zwijg dan gewoon.
Enne J. Vermeer wat jij schreef is een directe belediging voor een ieder die werkzaam is in het OV. Kijk daar maar erg goed mee uit, want op deze manier krijgen wij ook geen zin meer en moet jij alsnog zelf zien uit te dokteren hoe ergens te komen. Je krijgt dan spijt dat je het gezegd hebt en je zult op je knieën smeken of wij aub weer willen rijden, want dan mis je het werktuig ineens wel, maar dan zien wij jou niet staan. Verder wat jij schreef dat er vaak geen oplossing is om ergens te komen terwijl een staking weken van tevoren wordt aangekondigd is volstrekte onzin. Er zijn manieren genoeg om ergens te komen. Je werkgever kan jou gewoon als te laat aanhouden tenzij de staking ineens en onaangekondigd verloopt. Dan is het overmacht, maar dan nog kun je op je werk komen. Kom je niet is het werkweigering en kan jouw werkgever jou ontslaan. Deze verantwoording is niet weg te schuiven aan het OV. Deze verantwoording is voor jezelf. Kennelijk kun jij deze verantwoording niet aan en heb je problemen gehad met je werkgever of zo iets dergelijks. Ik zal dan maar eens gaan denken om misschien thuiswerk te gaan doen, want dan ben je niet meer afhankelijk van stakingen in het OV, maar ja dat zal wel weer onder je maat zijn.
Ik heb een voltallig MBO opleiding achter de rug en ben omdat ik het niet meer naar mijn zin had buschauffeur geworden. Hier heb ik het veel meer naar mijn zin en ga ik elke dag tevreden naar mijn werk. Vroeger verdiende ik ruim 1900 euro netto per maand. Tegenwoordig nog 1600 euro. Dat is 300 euro minder, maar ik ga liever naar mijn werk omdat ik het naar mijn zin heb dan dat ik werk doe waar ik geen zin meer heb, met veel frustratie aanwezig ben, maar wel een hoger salaris. Sorry hoor maar het leven draait meer dan enkelt om geld.