LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klachten Yarden

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
bertnielsen
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2007 15:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door bertnielsen »

Ik zie hier dat er velen zijn die gedupeerd worden door Yarden.
Mijn ouders hebben een natura verzekering afgesloten, met een aantal basisvoorzieningen als kist, volgauto's, opbaarruimte, rouwbrieven. Inmiddels is de oorspronkelijke verzekeraar overgegaan in Yarden, maar de voorwaarden gelden nogsteeds. Nu de brief uit maart dat eenzijdig de voorwaarden zijn omgezet in een geldbedrag. Schandalig, geen brief over een aankomende wijziging met mogelijkheid tot bezwaar, maar gewoon een mededeling - in de hoop dat niemand reageert!
Eerst in het verleden een agressieve en irritante manier van colportatie; Bijna tweewekelijks bezoek van een verzekeringsagent dat ik onderverzekerd ben (en zoals zomerzon aangaf luidkeels voor de deur vertellen dat je onderverzekerd bent, gelukkig interesseert mij dat niet, maar menigeen zal zich in verlegenheid gebracht voelen. Keer op keer gediscussieerd, waarbij werd toegegeven dat de naturadiensten werden vergoed. Dus voor mij geen probleem. Nu die tactiek niet heeft gewerkt komen ze met een eenzijdige wijziging van naturadiensten naar omzetting in geldbedrag zonder te vermelden welke diensten hiermee gedekt zijn. Heel geraffineerd! Afgelopen week contact gehad met Yarden, de reacties staan reeds beschreven in de andere berichten. Ze zeggen dat de naturadiensten zijn omgerekend naar een bedrag, maar dat de diensten worden vergoed. Ik heb expliciet gevraagd dat zij mij dit in een brief toe wilden sturen; omschrijving diensten die door de door hun geschat bedrag worden uitgekeerd. Geen probleem volgens de persoon aan de telefoon. In de brief die ik ontving staat wel dat ik voor de diensten voor de aankomende vijf jaar ben verzekerd, maar dat hierna de garantie vervalt! Met Yarden is het een constant gevecht / controle om/van de oorsronkelijk bedongen voorwaarden te behouden. Je kunt beter een bedrag op een aparte rekening zetten voor de uitvaart, dan ben je in ieder geval VERZEKERD dat je krijgt waarvoor je spaart. Nu heb ik wel de vraag of dit zo maar kan - het omzetten van de polisvoorwaarden? Ik denk dat menig verzekerde hier de dupe van wordt, omdat ze niet reageren of niet weten hoe te reageren. Als iemand weet of er een belangengroep is opgericht dan zou ik dat graag willen weten! Het motto van Yarden: "Iedere uitvaart uniek" maar voor mij "iedere wijziging uniek"

mevrivink
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 apr 2007 14:22

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door mevrivink »

Geachte Bert Nielsen,

Naar mijn weten is er nog geen club van mensen gevormd die zich en bloc tegen Yarden zullen keren.
Ik kan u wel zeggen wat ik zelf tot nu toe ondernomen heb.
Allereerst heb ik yarden een E-Mail gestuurd niet met hun nieuwe polisvoorwaarden accoord te gaan.Verder heb ik de adviseur van mijn regio te spreken gevraagd echter deze vertelt met droge ogen dat deze omzetting rechtsgeldig is en als ik het ermee niets eens ben maar op moet stappen bij Yarden.Dat ik dat wel wilde heb ik hem medegedeeld echter tegen 100% van de ingelegde premie omdat niet ik maar zij de polisvoorwaarden niet nakomen.
verder heb ik de regiomaneger telefonisch gesproken deze kon ik ook niet overtuigen van de onheuse behandeling door Yarden van hun verzekerden c.q leden.
De adviseur heb ik verzocht mij in kontakt te brengen met de direkteur verzekering Dhr.C echter van de regiomanager heb ik vernomen dat deze geen tijd heeft om de leden te bellen
De adviseur heeft mij een telefoonnummer verstrekt van de vrijwilligster die destijds mij de polis verkocht heeft die heb ik ook gebeld.
Verder heb ik RADAR gevraagd deze zaak nogmaals op TV te behandelen ,dit zou u ook kunnen doen en een dagblad benaderd over dit probleem(Is voor u misschien ook een idee) hoe meer mensen overal aan de bel trekken des temeer druk zal er op yarden komen te staan.Zelf heb ik ook een rechtsbijstand verzekering die ik inschakel.

Als er meer mensen zich melden op deze site die behoefte hebben om de krachten te bundelen kunnen we misschien het verzoek plaatsen bij Yarden een extra ledenvergadering in te lassen.Dit lijkt mij toch wel het minste wat Yarden voor hun leden kan doen.

Dus mensen doe ook een verzoek apart aan Yarden om een ledenvergadering te plannen.

p.s.Yarden heeft nog steeds niet gereageerd op mijn E-mail dat ik niet accoord ga met de nieuwe voorwaarden.
Laatst gewijzigd door mevrivink op 28 apr 2007 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.

jaarco
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2007 18:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jaarco »

Beste lotgenoten,

Hier even de stand van zaken bij mij.
Ik heb bij Radar Yarden genomineerd voor de koude douche. En-bloc zou mooi zijn. Voorts houd ik kontakt met advocatenkantoor van Beilen uit Leeuwarden waar al meerdere gedupeerden zich hebben gemeld.
Dat je tegen een uitvaartvereniging moet gaan procederen, welke je uitvaart moet regelen is toch wel zeer uniek te noemen.
Ik bedoel eigenlijk diep treurig!!!

Groetjes jaarco

mevrivink
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 apr 2007 14:22

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door mevrivink »

Geachte jaarco,

Ook ik heb yarden voorgedragen bij RADAR voor een koude douche en inderdaad we zouden dit echt en bloc kunnen doen, echter alleen Radar heeft natuurlijk toegang tot de mensen die op hun site staan,tot die tijd kan alvast iedereen die het niet eens is met het veranderen door Yarden van de polisvoorwaarden ,yarden voordragen voor de koude douche. :cry:

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Jan9 »

Beste Mevr. Ivink, Jaarco, Allen,
Ik denk dat we deze discussie beter op een andere site kunnen voortzetten. Radar doet er niets mee, zeker geen onderwerp waar je gemakkelijk mee kunt scoren omdat het enige uitleg nodig heeft.

mevrivink
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 apr 2007 14:22

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door mevrivink »

Beste jan9,

Heb jij een idee welke site dan?

Het lijkt mij ook beter alle berichten op een pagina te plaatsen want nu is de pagina yarden in gebruik en ook de pagina klachten Yarden.

Misschien is kassa wel positiever over de klachten van Yardenleden.
Want deze polisverandering is natuurlijk Kassa voor de direktie van Yarden de nieuwe polisvoorwaarden kunnen hen best een aardige bonus opleveren denk ik.

Maar goed laat een ieder een idee opperen welke site beter zal zijn dan RADAR.

vandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 apr 2007 11:09

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door vandenburg »

Bekijk ook de pagina's over de Yarden Natura Uitvaartverzekeringen
in

de categorie J U R I D I S C H / F I N A N C I E E L
groep V E R Z E K E R A A R S
onderwerp K L A C H T E N Y A R D E N
YARDEN NATURA UITVAARTVERZEKERINGEN

Ook hier zijn heel veel klachten en meningingen ge-uit.

kneh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2007 19:58

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door kneh »

Beste allen, Ook ik ben het slachtoffer van de Yarden praktijk... (AVVL) heb nog maar 5 jaar te gaan...
Ik heb inmddels gehoor gegeven aan de oproep van Ton Hesselman (zie oproep van 20 maart) hoe meer mensen samen actie ondernemen, hoe beter.
Yarden in het financiele nieuws:
Las het volgende bericht op Internet:
Datum: 17 April 2007
Bron: amweb.nl
http://www.finlog.nl/lees/1496/

Verzekerden Yarden vallen over polisomzetting
Bij uitvaartverzekeraar Yarden is het op dit moment "alle hens aan dek" om ontevreden klanten uitleg te geven over de eerder dit jaar vernieuwde polis.
"Toch gaat het maar om 5% van onze verzekerden", zo tracht directeur Hans Croes de massale klachtenstroom te nuanceren. "En negen van tien kunnen we met onze uitleg tevreden stellen."
Einde bericht...
M.a.w: Yarden weet de meeste klagers een rad voor de ogen te draaien.

Er is maar één oplossing: ons organiseren.. samen staan we sterker!!
Henk

tonhesselman
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:12

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door tonhesselman »

TROS RADAR, SVP STAAN LATEN.

[email protected] (of op envelopje drukken).


IK STEL MIJN EMAIL ADRES BESCHIKBAAR VOOR ALLE GEDUPEERDE LEDEN VAN YARDEN INZAKE DE OMZETTING VAN DE NATURA VERZEKERING NAAR EEN KAPITAAL VERZEKERING. BIJ VOLDOENDE AANMELDINGEN KUNNEN WIJ EEN BIJZONDERE LEDENVERGADERING AFDWINGEN BIJ YARDEN EN ONS PROTEST KENBAAR MAKEN EN EISEN DAT DE OMZETTING TENIET WORDT GEDAAN. EVENTUEEL KUNNEN WIJ GEZAMENLIJK EEN JURIST INSCHAKELEN EN EEN ZAAK TEGEN YARDEN AANSPANNEN.
GAARNE DE VOLGENDE GEGEVENS AAN MIJ DOORGEVEN:
DHR OF MEVR
VOORLETTERS
VOORVOEGSEL
NAAM
ADRES
POSTCODE
WOONPLAATS
TELEFOONNUMMER
EMAIL ADRES
HUIDIGE WAARDE VAN UW NATURAPAKKET PER PERSOON (VOOR
BEREKENING ZIE ONDER)
VERZEKERDE WAARDE VAN YARDEN PER PERSOON



HUIDIGE KOSTEN VOOR EEN STANDAARD UITVAART (BEGRAFENIS):
Akte van overlijden € 10
Basistarief uitvaartverzorger begrafenis € 1.200
100 rouwkaarten (zonder porto) € 185
Overbrengen van overledene naar rouwcentrum of woonhuis € 150
Verzorging van overledene € 150
Kist, massief eiken € 900
Opbaren in het uitvaartcentrum incl. condoleancebezoek € 500
Laatste vervoer overledene per lijkwagen € 150
Eén volgauto (vervoer binnen gemeente) € 150
Vier dragers € 220
Standaard condoléanceregister € 15
Begraafkosten begraafplaats ma/vr € 750
Gebruik condoleanceruimte begraafplaats € 100
Gebruik aula begraafplaats € 150
Algemeen graf (=huurgraf voor bepaalde periode) € 700
100 personen koffie met cake na uitvaart € 355
Totale kosten: € 5.685

Voor berekening kunt u onderstaande site raadplegen:
http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=41

kneh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2007 19:58

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door kneh »

Gelukkig komt er al meer ruchtbaarheid in de zaak Yarden.
In het AD van vandaag (4-5-2007) aandacht voor problemen.
Ook bij consumentenbond komen veel klachten binnen,
zie
http://www.ad.nl/binnenland/article1344665.ece

Een goede ontwikkeling!

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Jan9 »

Bedankt Kneh.
Dat is goed nieuws.
Bij het AD kan je ook op het artikel reageren.
Misschien kunnen een paar mensen een stukje plaatsen?
:D

siempie33
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 apr 2007 17:53

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door siempie33 »

Net als een groot aantal van de bezoekers van dit forum, houd ik contact met advocaat mr. H.A. van Beilen in Leeuwarden. Ik heb begrepen dat Yarden haar toezegging om een formeel standpunt in te nemen, nog steeds niet is nagekomen. Wel is nu toegezegd dat uiterlijk binnen 2 weken gereageerd zal worden. Ik ben benieuwd. Overigens lijkt de zaak gecompliceerder dan aanvankelijk gedacht. Dit komt omdat er een groot aantal verschillende polissen in omloop zijn. Daarbij komt dat Yarden in het verleden veel uitvaartverenigingen heeft overgenomen die elk op haar beurt eigen voorwaarden hanteerden. Of een verzekerde kans van slagen heeft, hangt dus van het geval af maar de heer Van Beilen is er van overtuigd dat in een groot aantal gevallen Yarden ten onrechte eenzijdig de polisvoorwaarden heeft gewijzigd. Verzekerden die zich via hem aanmelden betalen overigens tussen de 80 à 100 euro. Hij zal dan de zaak in kaart brengen en een beoordeling geven over de kans van slagen. Acht hij de zaak kansrijk, dan zal hij een formele brief zenden aan Yarden. Mocht het op een echte procedure aankomen, dan zullen de kosten wel oplopen, maar als de verzekerden zich aaneenschakelen, dan zullen de kosten gedrukt kunnen worden.

jimny01
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:33

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jimny01 »

onderstaand het volledige artikel wat vandaag is gepubliceerd door de leeuwarder courant:

Boze klanten dreigen Yarden met proces

Gepubliceerd op 04 mei 2007, 11:40
Laatst bijgewerkt op 04 mei 2007, 12:05

LEEUWARDEN -
Uitvaartverzekeraar Yarden heeft het aan de stok met een groot aantal klanten. Yarden heeft onlangs eigenmachtig de polissen in natura van al haar klanten vervangen door een polis die bij overlijden geld uitkeert.

Een groot aantal klanten is het hier niet mee eens. Twintig van hen hebben zich gemeld bij de Leeuwarder advocaat Harald van Beilen. Die overweegt om de verzekeraar namens deze klanten een proces aan te doen.

Van de twintig klanten die bereid zijn te procederen is ongeveer de helft afkomstig uit Friesland. Deze mensen sloten in de jaren zestig, zeventig of tachtig een polis af bij maatschappijen als de Leeuwarder Uitvaartverzekering of later bij de Friesche Uitvaartverzekering. Deze maatschappijen gingen later op in Yarden, die in Friesland onder meer de crematoria in Goutum en Harlingen exploiteert.

Volgens Yarden is het wijzigen van de polis in het belang van de verzekerde. ,,Vroeger verzekerde men zich voor een complete begrafenis, waar precies in was opgenomen hoeveel kopjes koffie of volgauto's er moesten komen. Daar kon weinig meer aan veranderd worden. Nu heeft de klant die vrijheid wel'', aldus marketingmanager Lia van der Knijff.

Advocaat Van Beilen denkt dat de maatregel vooral is ingegeven om Yarden te beschermen tegen de alsmaar stijgende kosten van een uitvaart. Vooral bij polissen die premievrij zijn moet de maatschappij volgens Van Beilen flink toebetalen bij uitkering in natura.

jaarco
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2007 18:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jaarco »

Beste lotgenoten,

Uitvaartverzekeraar Yarden wil het verliesgevende deel van zijn polissen ( pakket van diensten ) omzetten in voor Yarden winstgevende polissen.
Yarden is kapitaalkrachtig genoeg om deze verliesgevende polissen financieel op te vangen. Afspraak is toch afspraak!!!
Toch kies Yarden voor de weg om nog meer winst aan de uitvaart over te houden en breken eenzijdig de betreffende polissen af. Hierbij worden de leden/klanten van Yarden op een leugenachtig en misleidend verhaal getrakteerd, waarin vele goedgelovende klanten (80%) intrappen. Dit levert dikke winst op voor Yarden. Zelfs Radar nam genoegen met de respons van Yarden dd 2 april 2007 aan hun gericht.
Van Radar zou je eigenlijk moeten verwachten, dat zij de kleine man tegen de grootmachten van de maatschappij beschermen.
Schandalig dat ik als oud AVVL-er bij zo'n zooitje centenpikkers (ik had bijna iets anders geschreven) terecht ben gekomen.
Gelukkig geeft de pers steeds meer aandacht aan deze onwelriekende zaak. Laat een ieder op allerlei manieren (Radar, Kassa, Consumentenbond, pers, ingezonden stukken enz. enz.) het onrecht wat ons wordt aangedaan kenbaar maken. Juist nu het zo aktueel is!!!

Groetjes Jaarco

Osinga
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 mar 2007 19:25

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Osinga »

Beste mensen,

Enige weken geleden heb ik contact gehad met de Consumentenbond
over de kwestie Yarden. Ik heb toen op hun verzoek kopieen van de wijzigingsbrief, de nieuwe en de oude polis naar hun opgezonden zodat ze zich in de zaak zouden kunnen verdiepen. Deze week ontving ik van de Consumentenbond een schriftelijke reactie.

Het lijkt mij in dit kader voor iedereen van belang hoe de Consumentenbond heeft gereageerd. Vandaar dat ik jullie de inhoud van deze brief niet wil onthouden.

Hieronder de reactie van de Consumentenbond

Onderwerp:
Yarden


Geachte heer, mevrouw,

Enige tijd geleden heeft u contact gehad met ons adviescentrum over Yarden. U liet ons weten dat Yarden u schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van wijzigingen in uw polis.

In de brief aan verzekerden wekt Yarden de indruk dat de wijzigingen enkel positief zijn. Wij zijn het daar niet mee eens. Bestudering van de gegevens leert dat verzekerden die een premievrije polis hebben er op achteruit gaan.

In de nieuwe situatie is het basispakket niet langer gegarandeerd. Dat betekent dat verzekerden met een premievrije polis, of een toekomstig premievrije polis de komende jaren zullen moeten blijven betalen om het basispakket ook voor de toekomst te garanderen.

Dit wijkt principieel af van de bestaande situatie waarbij het basispakket gegarandeerd was en voor welk basispakket nooit aanvullende premie verschuldigd zou zijn.

Tegen het argument van Yarden dat de wijziging in de voorwaarden extra flexibiliteit biedt hebben wij uiteraard geen bezwaar.

Wij hebben Yarden schriftelijk een oplossing gevraagd voor de garantie van het basispakket. Zodra wij meer informatie hebben laten wij u dat weten.


Met vriendelijke groet,
Consumentenbond



Sandra van Eeuwen Groepsacties

mevrivink
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 apr 2007 14:22

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door mevrivink »

Beste lotgenoten,

Helaas ben ik 1week terug in het ziekenhuis belandt en naar het nu naar uit ziet ben ik voorlopig gedwongen mij terug te trekken uit deze discussie,zodra het maar even kan zal ik mij weer volledig inzetten voor dit groot onrecht wat ons door Yarden is aangedaan.

Vanaf mijn ziekenhuisbed wens ik een ieder veel sterkte met deze zaak en ik beloof u zodra ik kan zal ik mij weer melden.

Groeten,
Irene de V-Vink.

jaarco
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 apr 2007 18:02

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door jaarco »

Beste lotgenoten,

Een goed verhaal van de Consumentenbond!!! Met dit schrijven hebben zij Yarden goed in de tang.
Bij het stuk in de AD komt Yarden weer goed weg door het leugenachtige verhaal van de marketingmanager van Yarden Lia van der Knijff, dat de klanten nu beter af met hun pakket. "Als de mensen champagne wilden in plaats van koffie, dan kon dat niet. Nu wel."
Of het daar om gaat? Onzin!!!
Het gaat niet om een kop koffie uit de polis. Het gaat om de garantie van het basispakket door een steenrijke uitvaartvereniging Yarden. Daar wordt door deze steenrijke vereniging telkens omheen gedraaid/gekronkeld, maar die destijds gegeven garantie krijg je van Yarden nu niet meer! Van een uitvaartvereniging verwacht ik fatsoen, respect, afspraak is afspraak, niet dat deze vereniging aan de dood nog meer wil verdienen.

Groetjes van de oud AVVL-er jaarco

Edqaz
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2007 18:53

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Edqaz »

Beste mensen,

Het is toch te gek, dat een instantie waar je je volste vertrouwen in zou moeten hebben, mensen zo kan schofferen.

Ik heb vandaag een mail gestuurd warin ik krachtig stelling neem tegen de onvrijwillige, éénzijdige wijziging van de voorwaaren.
Om het Yarden makkelijk te maken, heb ik voorgesteld om tegen de voor het naturapakket verschuldigde premie een verhoogd verzekerd bedrag uit te keren.
Dit bedrag zou dan overeen moeten komen met de totale waarde die met de in het naturapakket vermelde diensten en goederen in de voorbeeldberekening van Yarden zelf worden aangegeven.

Ik denk dat veel van de "lothgenoten" tevreden zouden zijn met een dergelijke verhoging van het verzekerd bedrag tegen de oude premie.

Met vr. groet,
Edqaz

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door Jan9 »

Ik vind net als Jaarco dat we de garantie moeten krijgen dat we het basispakket aan diensten krijgen -zoals op de polis staat- aan het einde van de verzekering.
Daarom hebben we destijds een naturapolis genomen, luxe hoef ik niet.

eiber
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2007 11:29

Re: klachten Yarden

Ongelezen bericht door eiber »

Ook ik heb ongevraagd gewijzigde polissen ontvangen , terwijl ik indertijd bewust heb gekozen voor een Naturaproduct , terwil ik zelf werkzaam was op de afdeling Begrafeniskosten Polis van een verzekeraar (kapitaalverzekering) .

Ik vind het dan ook een schande dat een maatschappij als Yarden nu gaat sjoemelen met de voorwaarden.
Ik wens mijn Natura polissen terug !!!

Gesloten