Wanneer zo'n typ met 40 km/uur tussen de mensen manouvreerd is het vaak een wonder dat het meestal weer goed gaat,
Nu wordt er helaas alleen gekeken hoe snel zo'n scooter kan!, en dat is natuurlijk jammer!, en zijn de goede rijders helaas te dupe van,

Bij een juist gebruik is een scooter of brommer een zeer snel en efficiënt vervoermiddel, en zijn ritten tot zo'n 40 km of zelfs meer te doen, en bij een 4-takt model ben je zeker heel milieubewust bezig, en heb je minder uitstoot dan wanneer je dit met een personenwagen zou rijden,
Een scooter die zijn originele snelheid kan rijden is milieutechnisch een stuk schoner!, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt!,
In de automatische transmissie worden ringen geplaatst die het opschakelen van de bak tegengaan, m.a.w. de motor draait op vol vermogen, maar helaas kan deze zijn kracht niet kwijt!,
Vergelijk het met 120 km/uur rijden op de snelweg in de 3e versnelling!, wanneer de auto in deze situatie een econometer heeft, zal deze u snel vertellen dat u toch zo snel mogelijk 2 versnellingen moet opschakelen om een zuinig verbruik te bewerkstelligen,
De brommer en scooter is een vervoermiddel dat op deze manier niet volwassen zal worden, en importeurs doen er alles aan om deze scooters onder de 45 km/uur te kunnen houden door middel van ringen in de versnellingbak, plaatjes met kleine gaatjes achter de inlaatpoort de carburateur, om de motor af te knijpen, m.a.w. het gas wordt verder opengedraait, en het brandstofmengsel wordt vetter dan vet!, dit resulteert ook weer in een hoger verbruik,
Uitlaat word vaak geknepen, dit bevorderd de gas doorstroom in de motor ook niet, m.a.w. matige prestaties bij een hoger verbruik!, vaak wordt de ideale temperatuur in de motor niet gehaald, door het hoge olieverbruik!, ( vaak wordt de oliepomp via het gashenden geregeld! ) dit resulteert alleen maar luchtvervuiling en een verstopte uitlaat die dan meestal vervangen moet worden!,
Als je alles achter elkaar legt, wordt je daar natuurlijk niet vrolijk van dat een nieuwe scooter op een dergelijke manier verpest wordt!, het is dus ook geen wonder dat veel mensen die maar een beetje van techniek afweten al snel de schroevendraaier en doppendoos op zo'n scooter loslaten en de begrenzers verwijderen, met het resultaat een snellere én zuinige scooter!, ( het mag niet! ) en zelfs wanneer de scooter bevrijd is van de begrenzers zal de motor zelfs veel langer meegaan, en de uitlaat zal niet snel dichtlopen!,
Wanneer er echter met bromfietsen "getuned" wordt ben je natuurlijk goed fout bezig, wanneer je er dan de weg mee opgaat!, een goed getune scooter kan dan zelfs snelheden halen van meer dan 140(!) km/uur!, leuk om te weten dat je dan meestal een de snelste scooters van de stad hebt, maar lang zal je er geen plezier van hebben!, het motor en frame en remmen zijn niet op deze snelheden berekend, en er kunnen dan gemakkelijk ongelukken gebeuren, wanneer er een knaapje van 16 op zit met een theoriecertificaat op zak waarvan de inkt nog nat is...,
M.a.w. hou het origineel, maar verwijder de begrenzers, op die manier heb je het langste plezier van je brommer of scooter,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.