LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De snelheidsbeperking van een brommer.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.

Brommers zijn niet veilig als ze 40 mogen?

Eens
26
57%
Oneens
20
43%
 
Totaal aantal stemmen: 46

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Een brommer of scooter is geen speelgoed, en daar wil het probleem wel eens wringen, jonge pubertjes rijden met de scooter plankgas door de stad, en op plaatsen waar ze eigenlijk niet mogen rijden!,

Wanneer zo'n typ met 40 km/uur tussen de mensen manouvreerd is het vaak een wonder dat het meestal weer goed gaat,

Nu wordt er helaas alleen gekeken hoe snel zo'n scooter kan!, en dat is natuurlijk jammer!, en zijn de goede rijders helaas te dupe van, :(

Bij een juist gebruik is een scooter of brommer een zeer snel en efficiënt vervoermiddel, en zijn ritten tot zo'n 40 km of zelfs meer te doen, en bij een 4-takt model ben je zeker heel milieubewust bezig, en heb je minder uitstoot dan wanneer je dit met een personenwagen zou rijden,

Een scooter die zijn originele snelheid kan rijden is milieutechnisch een stuk schoner!, hoe tegenstrijdig dit ook klinkt!,

In de automatische transmissie worden ringen geplaatst die het opschakelen van de bak tegengaan, m.a.w. de motor draait op vol vermogen, maar helaas kan deze zijn kracht niet kwijt!,

Vergelijk het met 120 km/uur rijden op de snelweg in de 3e versnelling!, wanneer de auto in deze situatie een econometer heeft, zal deze u snel vertellen dat u toch zo snel mogelijk 2 versnellingen moet opschakelen om een zuinig verbruik te bewerkstelligen,

De brommer en scooter is een vervoermiddel dat op deze manier niet volwassen zal worden, en importeurs doen er alles aan om deze scooters onder de 45 km/uur te kunnen houden door middel van ringen in de versnellingbak, plaatjes met kleine gaatjes achter de inlaatpoort de carburateur, om de motor af te knijpen, m.a.w. het gas wordt verder opengedraait, en het brandstofmengsel wordt vetter dan vet!, dit resulteert ook weer in een hoger verbruik,

Uitlaat word vaak geknepen, dit bevorderd de gas doorstroom in de motor ook niet, m.a.w. matige prestaties bij een hoger verbruik!, vaak wordt de ideale temperatuur in de motor niet gehaald, door het hoge olieverbruik!, ( vaak wordt de oliepomp via het gashenden geregeld! ) dit resulteert alleen maar luchtvervuiling en een verstopte uitlaat die dan meestal vervangen moet worden!,

Als je alles achter elkaar legt, wordt je daar natuurlijk niet vrolijk van dat een nieuwe scooter op een dergelijke manier verpest wordt!, het is dus ook geen wonder dat veel mensen die maar een beetje van techniek afweten al snel de schroevendraaier en doppendoos op zo'n scooter loslaten en de begrenzers verwijderen, met het resultaat een snellere én zuinige scooter!, ( het mag niet! ) en zelfs wanneer de scooter bevrijd is van de begrenzers zal de motor zelfs veel langer meegaan, en de uitlaat zal niet snel dichtlopen!,

Wanneer er echter met bromfietsen "getuned" wordt ben je natuurlijk goed fout bezig, wanneer je er dan de weg mee opgaat!, een goed getune scooter kan dan zelfs snelheden halen van meer dan 140(!) km/uur!, leuk om te weten dat je dan meestal een de snelste scooters van de stad hebt, maar lang zal je er geen plezier van hebben!, het motor en frame en remmen zijn niet op deze snelheden berekend, en er kunnen dan gemakkelijk ongelukken gebeuren, wanneer er een knaapje van 16 op zit met een theoriecertificaat op zak waarvan de inkt nog nat is...,

M.a.w. hou het origineel, maar verwijder de begrenzers, op die manier heb je het langste plezier van je brommer of scooter,


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Je begrenzers erop laten zitten, maakt weinig uit. Je knijpt de motor op snelheid en niet op verbranding. Ik weet niet wat jij verstaat onder langer meegaan, maar als jij gewoon normaal rijdt met zo'n ding dan is er weinig aan de hand en kan deze bij goed onderhoud erg lang meegaan.

Het grote probleem bij slechte verbranding is dat mensen te snel aan hun scootertje sleutelen zonder dat zij daarbij ook maar enige technische kennis hebben. Wanneer je het ene aanpast zal je ook het andere aan moeten passen. De motor moet bij een verandering weer op elkaar worden aangepast en dat wordt veelal vergeten. Tegenwoordig worden bij steeds meer scooters computers ingebouwd welke de verbranding regelen.

Inderdaad hogere snelheden vereisen ook andere remmen. Ook dat wordt vergeten.

Ik blijf dit trouwens allemaal flauwekul vinden en opgeworpen excuses om alsnog harder ermee te mogen rijden. 30 is 30 en 40 is 40. Dit zegt de wetgeving en niet anders. Alle scooters vallen, indien er niet aan is geklooid, binnen de wettelijke milieu eisen. De eisen welke gelden hangt af van het bouwjaar van je scooter. Brandstofverbruik kun je zelf ook indammen door normaal te rijden en ook weer defensief. Niet bij elk verkeerslicht blijven gassen, geen onnodig hoge snelheden rijden en meer je motor het werk laten doen.

Wanneer je motortje vetter dan vet wordt dan mag je toch echt wel even kijken naar de afstelling, want geregeld is daar dan iets niet goed in afgesteld. Alles is op elkaar berekend en afgestemd. Een ander verkeerd olieslangetje of brandstofslangetje, een andere carburateur of sproeier gooit heel de afstelling door elkaar en ontregelt soms wel merkbaar en soms ook niet de goede werking en verbranding van de motor. Daarnaast wordt ook vergeten dat een 2 taktmotor een andere verbranding heeft als een 4 taktmotor. De 2 taktmotor heeft door zijn brandstof olie zitten om gesmeerd te blijven. De 4 takt heeft een eigen carter en is de olie gescheiden van de brandstof. De 2 takt is inderdaad iets slechter voor het milieu, maar andere aanpassingen welke geregeld verwijderd worden, heffen een deel hiervan vaak weer op. Ik noem dan bijvoorbeeld de katalysator (dit is geen begrenzer zoals sommigen denken. In de originele uitlaten zit een katalysator. Wanneer je een ander uitlaatje erop wilt dan wordt veelal gekeken naar de prijs en wordt gekozen voor een leuke coole uitlaat die ook nog eens goedkoper uit de bus komt. Vaak zit hier een slechte of geen katalysator in. Uitlaten zonder deze zijn honderden euroos goedkoper dan de originele. Helaas is het ook zo dat de motor en verbranding is afgesteld op een uitlaat met katalysator en dus wordt er meer druk opgebouwd. Dit is allemaal doorgerekend, Wanneer je nu een uitlaat zonder katalysator erop zet dan klinkt je uitlaat harder helaas harder, voldoet dan vaak ook niet meer aan geluidhinderwetgeving, maar naast dit wordt de druk in de verbrandingskamer vermindert waardoor er een slechtere verbranding onstaat. Hierdoor wordt de boel vetter dan vet. Ik bedoel maar. Je kan sleutelen wat je wilt, maar door dit soort dingen maak jij je eigen scooter slechter voor het milieu, irritant voor de medemens en kost dit ding meer dan nodig is.

Tabee.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Hou je maar flink Jasper.

Ben benieuwd of je ook zo flink reageert als blijkt dat jij door je gedrag niet verzekerd bent. Ach, de maatschappij draait er wel voor op, als jij het zelf niet doet he? Lekker sociaal. :shock:

Ook al zou je dan niet schuld zijn aan een aanrijding, een verzekeraar zal je niets uitkeren. Hoest jij de onkosten dan zelf even op?

JIJ tekent ervoor dat je je brommer of snorscooter niet gebruikt voor zaken waar dat ding niet voor bedoeld is, harder rijden dan toegestaan.

Maar je kijkt wel raar op als er dan iets gebeurt.

borrob
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2006 17:48

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door borrob »

80km/h lijkt me wat te voorbarig maar 60-65km/h moet kunnen om mee te rijden met het verkeer .
ik als buschauffeur maak regelmatig rare of lastige situaties mee omdat brommers/scooters te langzaam optrekken of te langzaam rijden waar het bijv.toegestaan is 50 te rijden.
je krijgt hierdoor gevaarlijke situaties,bijv.het inhalen van auto's .

trouwens die regel dat je brommer 30-45km/h mag stamt uit een wet van voor de oorlog en dit is geen grapje.
toen is het ingevoerd doordat er namelijk gevaarlijke klinkers werden gebruikt voor de straten,nu ligt er overal asfalt,dus die regel ken weg en het maakt het allemaal wel iets veiliger op de weg.

gr.

Bor

Suz1000
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2007 13:45

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Suz1000 »

Brommers gaan hard genoeg. Op deze leeftijd heb je geen idee van sneldheid en de tragische gevolgen van een ongeval. Op een brommer ben je wendbaar genoeg om te reageren op situaties. Een goede opleiding doet een hoop goed.
Moet de snelheid van scootmobiels dan ook maar omhoog?
Deze voertuigen zijn ook gevaarlijk op een 80 km weg.

musicmonster
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:39

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door musicmonster »

Zelf woon ik in een straatje waar GEEN brommers scooters of Auto's mogen rijden.
Als ik dan zo'n pizzakoerier over ons pad zie scheuren, waar ook kleine kinderen spelen, denk ik, dat 10 km/p/u nog te snel is.

vogelaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2007 13:56

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door vogelaar »

Wat een onzin!!
Wij reden altijd gewoon de snelheid die voor dat voertuig stond (met een enkele uitzondering) en je hoorde zelden van grote ongevallen.
Nu de politie niet (kan?) handhaven zie je snelheden die werkelijk fabelhaftig en erg beangstigend zijn. 100 tot 120 kilometer is werkelijk geen zeldzaamheid meer.
Zo`n brommer/scooter is hierop niet gebouwd en vervolgens komen er toch de meest vreselijke ongevallen voor?
Ik rijd zelf ook een scooter en probeer mij zoveel mogelijk aan de snelheid te houden.
Kijk wat er bijvoorbeel ook met de vrachtwagens gebeurt.
Enige jaren geleden was er zeldzaam een ongeval met zo`n grote auto en nu rijden ze met snelheden die ver boven de toegelaten snelheid ligt en vrijwel dagelijks zijn er ongevallen met vrachtautos want de politie handhaaft toch niet.
Ik hoop dat de onzin van sneller rijden met de bromfiets niet zal doorgaan.

kreike
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2006 17:56

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door kreike »

50 tot 55 km/uur vind ik aanvaardbaar voor brommers, echter is er bij de jongere een grote groep die geen verantwoordingsgevoel heeft, er wordt al slordig gereden, verkeersregels hebben ze lak aan gooien zich er zo voor of tussen, nee een hogere snelheid is dan ondenkbaar en buiten dat technisch moet er dan wel het een en ander aan gebeuren m.n aan de remmen, het zijn per slot van rekening geen vrachtwagens die b.v een hogere remdruk hebben bij een zwaardere lading.
afz. henk kreike (monteur)

ranger
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2007 21:04

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door ranger »

ik rij motor in de 30 kilometer zonen vliegen de brommers me nu al
links en recht om de oren dus.
30 á 40 km is hard genoeg !!!!

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Cesar »

Het zou verboden moeten worden.

Wees er op bedacht jongelui, je ouders draaien op voor de kosten.
Je hebt het vandaag in het nieuws kunnen horen.
Op 16 ben je niet volwassen, laat staan voldoende gerijpt om serieus na te denken.
Wat dacht je van 110Kmh over de autoweg met een snorscooter! Zonder helm dus.
Wat scherst mijn verbasing dat ik links en rechts gelijktijdig word ingehaald door twee van die dingen terwijl ik ruim 50 reed met de motor. Ik heb geleerd niet 50 doch net even vlotter te gaan en dan bedoel ik geen 60.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben dan ook al wat rijper en rijd op mijn haast 60tig jarige leeftijd nog steeds auto en motor. Ik reed vroeger ook bromfiets maar deze streken haalden wij niet uit ondanks dat we ook geen 40 reden.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ik ben scooterrijder van het eerste uur, in 1987 ben ik begonnen met scooterrijden,

De scootertjes die ik heb gehad waren allemaal brave dingetjes, stampvol begrenzertjes, m.a.w. altijd problemen met smerige uitlaten die vol met kool zaten door de slechte verbranding van de benzine en oliemengsel,

Tot ik 12 jaar geleden mijn eerste nieuwe scooter kocht, wat was ik blij met deze scooter, deze reed netjes 40 km en geen cm harder,

Tijdens tochtjes op dat ding was ik altijd kotsmisselijk door de smerige uitlaatrook die het voertuig uitbraakte!, geen prettige ritjes dus, dealer in de arm genomen en de situatie uitgelegd, en ik was niet eerste die deze verschijnselen had!,

De verkoper vertelde dat de in Nederland toegelaten scooters niet sneller mochten rijden dan 40 km. en dat daarom de motor geknepen wordt om het vermogen te temperen, en de reparatienota's in de vorm van uitlaten en hoger benzine en olieverbruik te verhogen, de uitlaat was kletsnat van de olie, die toch een weg naar buiten probeerde te zoeken,

De dealer vertelde me dat hij al diverse uitlaten heeft moeten vervangen bij soortgelijke types, doordat deze originele uitlaten verstopt waren door de vieze olieprut die zich ophoopte in de uitlaat, de enige optie was voor mijn scooter de begrenzers verwijderen en rustig en gemanierd 40 km rijden met de scooter,

Zo gezegd zo gedaan, de scooter loopt nu 65 echte kilometers met de originele uitlaat, en daarmee is het stankprobleem opgelost, en het verbruik is gezakt van 1:23 naar 1:30 gemiddeld!, en dat voor een snellere scooter!, die veel prettiger en alerter rijdt!,

De uitlaat zit er nu meer dan 28000 km op, en is kurkdroog van binnen, en oliesporen zal je niet vinden!, het geluidsniveau is zelfs minder geworden door het lagere motortoerental bij 40 km per uur!,

Alle reden dus voor mij om de begrenzers te verwijderen!, een zuiniger verbruik en beter voor het mileu!, een nadeel, hopende niet op een evt. vermogencontrole!, want dan heeft de scooter net even te veel vermogen aan boord!, :cry: :wink:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door djmaze »

Misschien moeten we gewoon met z'n allen in Den Haag om het torentje gaan rijden met 30 km/h.
En als je niet naar Den Haag kan, dan proberen zoveel mogelijk voor een politie auto te gaan rijden.

Als één van de twee moelijk gaat doen dan zeggen we met zijn allen:
Het is jullie schuld dat wij langzamer moeten rijden en de lucht veel meer vervuilen. Je blijft dus maar vrolijk achter me rijden ook al mag jij wel 50.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Weer iemand die het niet begrijpt en kots over de gestelde verkeersregels. Om het torentje in Den Haag kun je niet rijden. De ene kant staat in het water en de andere kant is niet te zien vanaf straatzijde. Weet waar je over praat.

Verder op het moment dat je bewust nog verder een gevaar gaat vormen voor het overig verkeer dan ben je strafbaar en kan de politie waar jij dan zo nodig stoer voor wilt gaan rijden, ingrijpen en jou een boete geven.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door djmaze »

@maarten

Ik rij al 12 jaar brommer en heb nog nooit een ongeluk gehad dat door mij was veroorzaakt, en nooit harder gereden dan 55.

Persoonlijk wijgerde ik vroeger al op het fietspad te rijden, omdat een automobilist mij géén voorrang gaf en vrolijk mijn brommer in de prak reed.
Zijn excuus: Ik zag niet dat je zo snel reed.

Nog maar te zwijgen over het aantal aanrijdingen op mij racefiets en mountainbike.

Tevens woon ik vlakbij een druk kruispunt met veel vrachtwagens.
Sinds brommers verplicht op de weg moeten, is het dodental van 4 naar 0 per jaar gegaan.

Als jij het dan nodig vindt dat een brommer 30 moet rijden zodat al die zotte mobilisten je gaan inhalen over een doorgetrokken streep, dan is dat jouw keuze.
Het is alleen een schande voor de veiligheid.

Tijdens je motorrijles heb je toch ook geleerd om op het midden van de rijbaan te rijden zodat iedereen je ziet?

Automobilisten, het zou verboden moeten worden.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Jij bent een brommer en geen motor. Jouw snelheid binnen bebouwde kom, ook op de rijbaan, is dus 30 kilometer per uur. Een motor is een heel ander verhaal. Zijn maximum snelheid is hier 50 kilometer per uur mits anders aangegeven. Zit toch wel een aardig verschil in zou ik zeggen. Daarnaast mogen wij als bestuurder van een motorvoertuig jullie links inhalen. Jullie mogen ons rechts inhalen. Links kan niet, want je mag geen 50 kilometer per uur rijden.

Een brommer en motor is nogmaals niet te vergelijken.

Ja inderdaad er zijn een hoop automobilisten die inhalen over een doorgetrokken streep, maar dat is hun probleem niet de jouwe tenzij ze jou daadwerkelijk in gevaar brengen. Dit gebeurd ook onderling als bestuurder motorvoertuig. Wanneer jij netjes rechts houdt dan kan en een automobilist jou, mits de rijbaan breed genoeg is, jou links inhalen tenzij een bord dat verbiedt en dat is niet het bord met een rood en een zwart autootje naast elkaar, want dat geldt namelijk voor motorvoertuigen en jij als bromfietser bent geen motorvoertuig. Dit is de reden dat jij niet in het midden mag rijden. Jij moet ons de kans geven jou in te halen, mits dat veilig kan. Wanneer er een afstand van ongeveer 2 meter tussen jou en het motorvoertuig zit dan wordt er gesteld dat het veilig is om in te halen. Dit kan en mag met een mindere afstand ook, maar men dient niet rakelings langs jou te gaan, want dan brengen ze jou in gevaar en ook dienen zij de snelheid terug te brengen naar iets meer dan die van jou.

De doorgetrokken streep mag inderdaad niet overschreden worden.

Waar het hier om gaat is dat er bromfietsers zijn, voornamelijk de jeugd, die zich niet aan de regels houden. Zij steken rustig zonder licht door het rode verkeerslicht met soms snelheden van 80 kilometer per uur een donkere kruising over. Ik weet niet waar jij woont, maar in steden kom je dit erg veel tegen. Hun houden zich niet aan de regels en intresseren zich daar ook niet voor. Ook rijden zij vaak zonder verzekering en helm. Deze kinderen willen harder dan 30 kilometer per uur. Op het moment dat je dat doet dan geef je hen een vinger en vervolgens je hele hand. Een leeftijd kun je hier niet voor stellen daar je via de helm niet kan beoordelen hou oud iemand is. Daarom moeten de goede (zoals jij) eronder lijden.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door bert0570 »

Maarten,

Relax, laat de quote voor zichzelf spreken.
Persoonlijk wijgerde ik vroeger al op het fietspad te rijden, omdat een automobilist mij géén voorrang gaf en vrolijk mijn brommer in de prak reed.
Zijn excuus: Ik zag niet dat je zo snel reed.
Mzzl

PS Ik moet hier eigenlijk niet meer kijken, al die brommerrijders zijn de zelfkant van de maatschappij.

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door marnix »

@ bert zoveel, is uw reactie niet wat makkelijk?

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Eigenlijk heb ik bromfietsen al heel lang ondingen gevonden en dit juist omdat het juist een snelheid(sbeperking) heeft, te snel voor fietspaden en te langzaam voor provinciale wegen.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn geweest (zoals Duitsland heeft/had) een leeftijdsbeperking voor lichte motoren tot 90 cc en een leeftijdsbegin waarmee met zware/zwaardere motoren gereden mag worden. (beide met een --aangepast--verkeersexamen).

Met het overige verkeer mee kunnen is veel veiliger dan de snelheidsbeperking die een bromfiets heeft.

Vergeet niet; zelfs met een fiets kun je jezelf doodrijden zoals veel studenten in Amsterdam dit proberen.
Donkere kleding, zonder licht en 's nachts in donkere straten door rood licht rijden en dan wordt je als automobilist NOG uitgescholden.

Grootvader

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door bert0570 »

@ Marnix
@ bert zoveel, is uw reactie niet wat makkelijk?
Nee, want als je, omdat je aangereden bent, dan maar tegen opgelegde verkeersregels in gaat zondigen, ben je niet serieus te nemen.

Moet iemand die door een tegenligger op de openbare weg is aangereden dan maar met zijn auto op het troittoir gaan rijden?

Groeten,

Bert

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wanneer je op een weg rijdt achter een brommer die met 30 kilometer per uur voor je rijdt, probeer je alleen al om de stank achter deze brommer weg te komen!,

De stank die de brommer uitstoot doet veel mensen al besluiten om deze brommer zo snel mogelijk in te halen, en daarbij de zeer lage snelheid van 30 kilometer per uur die het voertuig officieel mag rijden is natuurlijk veel te traag, dus dan worden al snel verkeersregels overtreden en wordt de brommer al snel ingehaald!,

Een "moderne brommer" is helaas vaak nog voorzien van een 2takt motor, en de techniek dateert nog uit de vijftiger jaren vorige eeuw, alleen zijn er technische snufjes toegepast om de motor iets schoner te krijgen, in de vorm van directe inspuiting en een katalysator, die de ergste vuiligheid nog een beetje tegen moet houden,

2takt had vijftien jaar geleden al verboden moeten worden bij de brommers!, nieuwe auto's moeten tegenwoordig verplicht aan bepaalde uitstoot criteria voldoen, deze voorzieningen kosten de automobilist een flinke som geld, terwille van het milieu!, terwijl brommers met hun walmende en stinkende motoren gewoon nieuw verkocht mogen worden!, een beetje krom is dit in principe wel

Een brommer is in principe een heel efficiënt vervoermiddel, maar de vele regeltjes en stinkende en herrie makende motoren en daarbij nog de onkunde van veel jonge brommerrijders maken de brommer bijzonder negatief en zal op deze manier dan ook nooit een volwassen voertuig worden. :cry:

Gesloten