LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
schuiven
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 mar 2007 05:28

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door schuiven »

Ik zoek een natuurlijk middel tegen teken bij honden.
Ecostyle werkt helemaal niet en knoflookpoeder totnutoe onvoldoende.
Heeft iemand ervaring met het merk Flea Away ?

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door TdeHond »

Stronghold is bijvoorbeeld ook een goed product voor vlooien en teken dat goed werkt bij mijn hond.
Stronghold niet gebruiken bij honden die verwant zijn aan de collie en niet getest zijn op het MDR1 gen. Als zij lijder zijn kan dit ernstige problemen geven bij uw hond.

http://www.nederlandsesheltievereniging ... frame.html

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Het veiligst is de tekenklem, makkelijk te bedienen en diervriendelijk.

Veluwsschaap
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2009 09:33

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door Veluwsschaap »

Beste mensen,

Een late reactie, maar....

Mijn hond (labrador/beaucheron) had vorig jaar erg veel last van de nevenwerking van het door jullie opgehemelde spuitbusspul (frontline).

Hij liep mank en dat kwam door spierkwaal vanwege die spray!

Dus ben ik nu op zoek naar een homeopatisch middel dat schijnt te bestaan.

WIE KENT DAT? Graag reacties!

Groeten van de Veluwe, met veel wilde zwijnen en teken (zou er verband bestaan????)

schuiven
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 mar 2007 05:28

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door schuiven »

Woof en miauw shop te Zwolle heeft een homeopatisch middel: Flea Away.
Ik gebruik het te kort om er iets over te zeggen, maar het bevalt totnutoe redelijk.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door TdeHond »

http://www.fleaaway.com/

Ik ben benieuwd of het ook tegen teken werkt.

Mijn dwerghondje doe ik 1 x per 2 weken onder de douche en was haar dan met teatreeoilshampoo.
http://www.horseshopper.nl/index.php?mo ... &prod=1489

Ook spray ik haar dagelijks met water met daarin een druppel teatreeoil voordat ik haar borstel. Tot nu toe geen vlo of teek gezien bij haar.
Voor de zekerheid krijgt ze wel 1 x per maand Diagnos ( anticonceptie voor de vlo)
Nooit teatreeoil onverdund op een hond gebruiken omdat sommige honden daar ziek van worden.

Veluwsschaap
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2009 09:33

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door Veluwsschaap »

Vanmiddag een soort homeopatisch iets gekocht. Een band voor om de nek van mijn hond die langzaam de stoffen (kruiden) afgeeft in 6 maanden tijd. Ben benieuwd of en hoe goed het werkt :-)

Ook geadviseerd om af en toe een knoflooktablet te geven (speciaal voor honden gemaakt ook) en meteen maar eens (na jaren) een otnwormingskuurtje meegenomen.

Ben beneiwud!

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door TdeHond »

Zou u de naam v.h. "homeopatisch iets" willen vermelden?

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Leuke verkoop truc, maar zullen wij wedden dat het genoemde "homeopatisch iets", dus die band niet afdoende werkt tegen teken en knoflook tabletten voor de hond of schapenvet met knoflook beschermt nu bij deze temperatuur een beetje tegen vlooien maar absoluut niet meer zodra het iets warmer wordt en er meer vlooien zullen zijn. De beste band is de Exil teken en vlooienband en kost 14,95 euro en beschermt de hond 150 dagen.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door TdeHond »

"Veluweschaap"'s voorkeur lijkt uit te gaan naar een homeopatisch middel.

Jokena
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:41

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door Jokena »

Ik woon in de bossen. Onze omheinde "tuin" bestaat uit ruim een halve hectare bos en de hond is daar de hele dag los. Wat teken betreft zou je me een expert kunnen noemen. Wat tekenbestrijding betreft niet. Want dat blijft een lastig verhaal.

Wij hebben honden met een zeer lange vacht en een soort vilten ondervacht.
Frontline druppels hielpen totaal niet. Met Frontline vond ik elke dag (!) een volgezogen nog levende teek op de grond, die zich dus weer zelf had losgelaten na voldaan te zijn.
We hebben nu de Scalibor tekenband. Die lijkt heel goed te helpen maar eigenlijk heb ik liever geen band om de nek.

Huismiddeltjes lijken me leuk in aardig maar ik heb het bij ons over een situatie waar ik in het hoogseizoen dageljks tientallen kruipende teken van de vacht moet plukken.
En wat de seizoenen betreft. Uit ervaring kan ik zeggen dat het nog steeds elk jaar erger wordt. Dit jaar hebben we de Scalibor band al begin maart om moeten doen omdat ze toen al drie vastgezogen teken had en volop losse kruipers. Aan het einde dus van de strengste winter in 12 jaar en het was op dat moment nog geen 15 graden geweest.
Tegenwoordig zijn alleen nog de echte wintermaanden teekvrij: December-Januari-Februari.

Ik hou me dus aanbevolen voor goede tips, en vind dit een interessant topic.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Stop je hond in een plastic zak. trek z'n poten erdoor (en z,n kop, niet te hard want je trekt hem er anders af) en klaar is zijn jas :D

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door TdeHond »

Scalibor band is prima tegen teken. Helaas kon mijn oudje er niet tegen en kreeg een grote "hot spot" er van.
shampoo: Deltamethrin = actieve stof in Scaliborband.

http://www.sciencedirect.com/science?_o ... 6a029eb08b

S-je
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2009 11:18

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door S-je »

Tegen teken bij honden kun je het beste een tekenband van scalibor of pulvex spot on beide van intervet gebruiken, dit is nl een tekenwerend en tekendodend middel. Het zorgt er voor dat teken niet op de hond komen. Frontline is alleen een tekendoden middel waardoor teken wel op de hond kunnen komen en zich aanhechten en dan pas dood gaan.
Scalibor en Pulvex absoluut niet op katten gebruiken, want dit is giftig voor katten.
Wie gelooft er in Dracula? Dan is knoflook namelijk prima =) In zuideuropa wordt de meeste knoflook geconsumeerd (ook door de zwerfhonden die de resten krijgen) en daar leven de meeste teken en vlooien op huisdieren.
Wil je geen zooi op je dier dan is elke dag je dieren controleren het beste, teken geven na 24 tot 48 uur op je dier hun ziektes over. Als je consequent elke dag controleert zou je de teken niet moeten missen; dan gewoon verwijderen met een tekentang. De teek niet dood-trappen want als deze al eitjes bevat dan worden deze dus doodleuk door je huis/tuin verspreid. Door de ple spoelen is beste.

meer info: http://www.intervet.nl/nieuws/hond/para ... eiding.asp

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Het zorgt er voor dat teken niet op de hond komen.
Geen enkele band kan voorkomen dat er een teek op de hond komt, elke tekenband dood de teek en de best geteste is de Exilteken en vlooienband en deze band hoef je niet op internet te bestellen maar kun je in elke dierenspeciaalzaak en ook bij uw dierenarts kopen.

dierenvriendin
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2009 12:41

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door dierenvriendin »

Er bestaat geen wondermiddel. Ongeacht wat je doet, er kunnen altijd onderweg teken (of vlooien) op je huisdier komen. Zijn de dieren afdoende behandeld, dan betekent dit alleen dat de teek of vlo het hopelijk niet overleeft.

Onze ervaring is dat frontline niet meer zo goed werkt als het gedaan heeft. Het nieuwere middel: Stronghold, werkt (nu nog) beter. Het is met al deze middelen zo dat ze na verloop van tijd een stuk effectiviteit verliezen.

Er zijn wel eenvoudige dingen die de aantrekkelijkheid van een dier kleiner kunnen maken. Karnemelk is er 1 van. Knoflook staat hier ook om bekend. Dieren die dit iedere dag krijgen zullen ongedierte minder snel aantrekken - op den duur.

Er zijn dieren die uit zichzelf heel aantrekkelijk zijn. Ik heb ooit zo'n hond gehad. Rampenplan, maar je doet er weinig tegen, behalve extra behandelen.

Op de Antillen hadden dierenartsen vroeger een heel gemeen poedertje om je hond mee te wassen. Het zal in Nederland wel verboden zijn, heb het hier tenminste nooit gezien. Dat was heel afdoende!

Houd er alsjeblieft rekening mee dat een teek niet uitsluitend dieren als 'prooi' ziet, maar ieder warmbloedig wezen. Dus ook jij zelf! En ik kan je verzekeren dat die ziektes die teken over kunnen brengen, niet alleen de ziekte van Lyme overigens, heel gemeen zijn.

In bosrijke omgeving: houd je dieren altijd in de gaten, ongeacht de middeltjes die je gebruikt hebt en verwijder eventuele teken direct.
Let ook goed op of er geen teek op je eigen lichaam verdwaald is, dat kan net zo makkelijk. Mocht dit het geval zijn, meteen naar de dokter om antibiotica! Bij een rode kring natuurlijk zeker, maar die hoeft er niet altijd te zijn om ziektes te veroorzaken.

Bij veel teken of vlooien werkt een bad in een Dettol-oplossing probaat. Dit kun je altijd gebruiken, ook bij heel jonge dieren. De omgeving schoonmaken met Dettol voorkomt ook veel problemen.

Deze wijsheid heb ik opgedaan in een lang leven met veel gezonde, maar soms ook zieke, dieren. Tegenwoordig werk ik met een dierenambulance. Er komen en gaan dus heel wat dieren in alle soorten en maten.

Fabske
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2009 23:22

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door Fabske »

Hoi Hoi!

Mijn hond krijgt steevast elk tekenseizoen een halsbandje van 'scalibor'. Dat is een witte halsband en die werkt echt super goed. Vorige twee jaren had ik maar één teek het hele tekenseizoen en dit jaar heeft ie er nog geen gehad.
Je kunt hem bij de dierenarts krijgen.
Verder behandel ik hem ook nog met frontline, maar dat is ook meer vanwege de vlooien.

Groetjes,
Fabiënne

schuiven
Berichten: 80
Lid geworden op: 29 mar 2007 05:28

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door schuiven »

Inmiddels gebruik ik Flea Away al enige maanden en als de omgeving vlovrij is, heeft mijn hond totaal geen last van vlooien, ook bijna geen teken, zelfs niet in Frankrijk. Als ik haar toch nog zie krabben, druppel ik wat citronella-olie op haar rug (waar ze er niet bij kan) Ik geef haar daarnaast 2 druppels eucalyptusolie per dag, dit is tegen parasieten, maar misschien ook wel tegen vlooien en teken. Omdat het zo goed gaat, geef ik haar (ze is 23 kilo) 1/2 tablet Flea Away per dag ipv 1, wat geadviseerd wordt voor honden t/m 25 kilo.
Zodra ze wel weer last krijgt, geef ik haar weer een hele tablet, door die dagelijkse 1/2 tablet hoeft ze de weerstand niet meer op te bouwen. Ik gebruik een medicijndoosje met dagaanduiding, want vergeten doe je het anders gemakkelijk. 100 tabletten Flea Away kost 20,95 (exl. verzendkosten), ik doe hier maximaal 6 maanden mee, dus kost het mij nu per maand 3,50 euro.
Maar natuurlijk ben ik buiten dit kostenplaatje om erg blij dat ik haar vlooien kan bestrijden op een natuurlijke manier.

De Profiteur
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2010 10:56

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door De Profiteur »

:arrow: Ik weet een heel goed middel tegen 'TEKEN' en hun beten...
Bij de betere dierenspeciaalzaken (Discus, Dobey & Faunaland) is er een nieuwe spray soort... ANTI - TEEK heet het. :idea:

Als ik met mijn hond of mijn vriendin met haar paard de bossen in trekt om te genieten van al het mooie van de natuur, dan komen wij 100% teek & daas vrij thuis!!!

Het is te verkrijgen in 50ML spray's en zelfs tot hele jerrycan's heb ik me laten vertellen. :!:
Het spul Anti-Teek is geproduceerd op 100% natuurlijke middelen (Etherische oliën & water of zoiets).
En dan nu het mooiste van alles!!! :arrow: JE KAN HET OOK OP JE ZELF SPUITEN!!

Want een Teek kan de ziekte van Lyme veroorzaken en dat is zelfs dodelijk!!
Ik ben er blij mee... nu is mijn hond, ons paard en wij zelf beschermd tegen teken!!

Het is 100% onschadelijk voor mens en dier (ook puppy's en kinders). :D
Het is namelijk een werend middeltje en geen killing middeltje!!!
Ook kan het voor Paarden gebruikt worden en het houdt ook dazen op afstand!

Echt geweldig spul!
Er zit namelijk geen DEET in, want DEET tast het zenuwstelsel aan en is waarschijnlijk zelfs kankerverwekkend, maar ik heb me laten vertellen dat ze daar nog niet helemaal 100% zeker van zijn.
Dat is nog in onderzoek.

Nu vraagt u zich af... hoe weet die beste man dat allemaal?
Zoeken en vragen... Heb lef!
Niet denken, maar doen! Happy nana jippy jippy jee...

Ohja... het bedrijf dat hier achter zit heet Perfect Solutions en zit ergens in Zuid Holland dacht ik?!

Try before you die... :lol:

mistique89
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2010 14:43

Re: wie weet er een goed middel tegen teken bij honden?

Ongelezen bericht door mistique89 »

Ik behandel mijn honden met Exil (flea free)

Dit werkt niet alleen tegen vlooien maar ook tegen teken.

Eens in de 6 weken voor vlooien, eens inde 4 weken tegen teken.

In de herfst en winter doe ik het om de 6 weken en in de lente/zomer elke 4 weken (ivm met de teken)

Nu heb ik 2 kleine hondjes (chihuahua's) en ook nog eens kortharig dus weet niet of het voor jou ook een oplossing is voor jou golden retriever. (stukje groter :lol: )

Ook heb je het van Frontline maar dit is net iets duurder, en mijn dierenwinkel zegt dat Exil precies hetzelfde bevat en ook exact dezelfde werking heeft.

Afhankelijk van het gewicht van de hond moet je de spray over het hele lichaam sprayen (haren weghalen en echt op de huid).

Bij mij is het zo gedaan 12x en 18x voor mijn hondjes.

voor een gewicht van 5kg (langhaar) staat er 60x.

Dus weet niet of het een optie voor je is, ze hebben wel grotere flacons ook (ik heb de 100ml) en kan ze hier 5-6 keer van behandelen zo ongeveer.

De hond mag dan ook 3 dagen na het op sprayen niet nat worden!

@De Profiteur

Dit heb ik ook zien staan bij Faunaland, het is dat ik het al van Exil heb en dit tegen vlooien EN teken is anders had ik dit zeker uitgeprobeerd :D


Zie net ook op de verpakking staat werkt tot 6 weken tegen vlooien (bij katten!) en tot 3 maanden bij honden.

Maar tegen teken voor honden en/of katten 4 weken.

Hoef dus in de herfst/winter eigenlijk minder te doen dan eens in de 6 weken :P (eens in de 3 maanden)

Gesloten