Gartner duidt de problemen met Vista eigenlijk op een wijze dat Windows in de huidige vorm haar tijd heeft gehad en dat pas opgelost kan worden als Microsoft met Windows 7 radicaal breekt met het verleden:
http://www.gamez.nl/web/Publiekelijk/Ar ... ergang.htm?
Anders kon wel eens de grootste nachtmerrie die Microsoft al sinds jaar en dag teistert werkelijkheid worden, namelijk dat de goegemeente hetzelfde gaat beweren wat ik nu al een jaar of vijf verkondig: "wij hebben helemaal Windows niet nodig".
Voor wie dat een belachelijke stelling mag vinden, hierna volgend een tekst omtrent de browseroorlogen die in de negentiger jaren hebben plaatsgevonden:
"Oorspronkelijk leverde Apple Microsoft Internet Explorer mee als webbrowser.
Microsoft bracht deze op de markt om een van de eerste internetbrowsers, Netscape,
de wind uit de zeilen te nemen.
Bij Microsoft bestond de angst dat door het gemak waarmee webbrowsers verschillende
documenten konden openen, de noodzaak verviel om een bepaald besturingssysteem
of een bepaald kantoorprogramma te gebruiken.
Dat was een directe aanval op de kernbedrijvigheid van Microsoft: de verkoop van besturingssystemen voor PC's en de verkoop van van tekstverwerkings- en spreadsheetprogramma's voor dat besturingssysteem.
Ze hebben dan ook alles op op alles gezet om Netscape de voet dwars te zetten: Internet Explorer werd gratis geleverd voor Windows en Mac OS (Netscape moest je kopen voor zakelijk gebruik).
Explorer werd op een zodanige manier in Windows ingebouwd dat het vrijwel onmogelijk was een andere browser te gebruiken. Allerlei verbeteringen en vernieuwingen in Netscape werden onmiddellijk gepareerd met vergelijkbare mogelijkheden in Explorer.
Het is Microsoft ten dele gelukt om Netscape (en het idee van een browser die niet afhankelijk is van een bepaald besturingssysteem) van de markt te vagen.
Toen de dreiging van Netscape en de webbrowser gepareerd leek, zette Microsoft verdere ontwikkeling van Internet Explorer op een laag pitje."
Dus, met andere woorden, Microsoft wist met haar technische kennis natuurlijk veel meer dan haar klandizie zelf en realiseerde zich dat ze te allen tijde moest voorkomen dat die zo wijs zou worden dat "de noodzaak verviel om een bepaald besturingssysteem of een bepaald kantoorprogramma te gebruiken" en daarmee dus haar softwarepakketten in de stellingen zou laten staan.
En geef ze ook eens ongelijk, als je eigenlijk aangeeft dat je als klant zo stom bent voor hun zwaar overgewaardeerde spullen de knip zo ruimschoots te openen en die gewillig leeg te schudden.
Vooral als je er zelf nog voor zorgt door Microsoft slaafs in alles te volgen dat zij na het verdwijnen van de dreiging rustig op hun luie achterwerk achterover kunnen gaan uitrusten.
Aan u om de conclusie te trekken wie in dit verhaal - en de harde werkelijkheid dus - eigenlijk de domme is?