Geplaatst op 20 Mei 2008 15:17 door BBCS
En als jullie dat perse willen hebben, dan gaan wij als winkelieren de prijzen met 40% of hoger verhogen om die kosten vergoedt te krijgen.
En ga dan niet mekkeren dat de producten zo duur geworden zijn.
Op pagina 6 stond al:
Geplaatst op 19 Mei 2008 11:57 door WillemV
Geplaatst op 19 Mei 2008 10:30 door BBCS
Zo komen die kosten nooit bij de fabrikant terecht (waar ze wel thuishoren).
En hier ga je steeds weer de mist in. Die kosten liggen al bij de fabrikanten. Jouw inkoopprijs zal hoger worden wanneer de fabrikant meer kosten, inclusief garantiekosten heeft (en dat wil Bulldog14 als
vertegenwoordiger van een fabrikant niet).
Hoe kom jij eigenlijk aan die 40% of hoger?
Eigenlijk is het allemaal niet zo ingewikkeld. De kosten komen per definitie
altijd bij de consument terecht, dat is een macro economisch gegeven. En dat is helemaal niet zo erg. Als hij maar een goed product en goede aftersales (garantie) krijgt. Ik zal het je even voorkauwen met een vereenvoudigd voorbeeld:
Van een bepaald product (PC) worden er 1000 stuks verkocht en de levensduur is 6 jaar. 1 PC kost € 600. De inkoopprijs van de winkelier is € 500 (ga nou niet zeuren dat dit geen realistische marge is, het is maar een voorbeeld wat makelijk rekent).
De omzet in geld voor de winkeliers is dan 1000 st. x € 600 = € 600.000.
De totale inkoopprijs voor de winkeliers is 1000 st. x € 500 = € 500.000.
De totale bruto marge is dan 600.000 - 500.000 = € 100.000. Dat is 20% marge.
Stel nu dat 10% van die 1000 PC's = 100 PC's in die 6 jaar stuk gaat en de reparatiekosten zijn gemiddeld € 100 per PC. In totaal dus 100 st. x € 100 = € 10.000.
40 van deze PC's worden netjes, gratis gerepareerd. De kosten voor de fabrikant en winkelier samen zijn dan 40% van € 10.000 = € 4.000. De overige € 6.000 wordt natuurlijk door de consumenten betaald.
De helft van deze kosten komen voor rekening van de fabrikant en de andere helft, € 2.000 voor rekening van de winkeliers.
De marge van de winkeliers is dan uiteindelijk 100.000 - 2.000 = € 98.000. In procenten is de de uiteindelijke brutomarge voor de winkeliers dan 19,6%.
Als er nou in één keer in de (naleving van de) wetgeving 'iets' verandert waardoor alle defecte PC's gratis gerepareerd worden, stijgen de kosten voor de fabrikant met € 3.000 (5.000 - 2.000). Natuurlijk gaat deze fabrikant dat aan de winkeliers doorberekenen. De inkoopprijs voor de winkeliers per PC wordt dan (€ 3.000 ./. 1000 st.) + € 500 = € 503.
De garantiekosten voor de winkeliers stijgen ook met € 3 per PC en de verkoopprijs voor zo'n PC wordt dan 600 + 6 = € 606. De consument betaald het uiteindelijk met als voordeel dat deze kosten eerlijk zijn verdeeld over alle consumenten die zo'n PC hebben gekocht. En ga me nou niet vertellen dat je die € 6 stijging in de verkoopprijs dan niet kan doorvoeren vanwege de concurrentie.
Alle winkeliers krijgen te maken met die kostenstijging.
Geplaatst op 20 Mei 2008 15:18 door alfatrion
Je standpunt is helder, maar wat ik niet snap is waarom je hier zo'n groot punt van maakt omdat a) het volgens mij financieel helemaal niet uit maakt en b) er als een dwingend regresrecht is. Met andere woorden wat jij wil -een zelfde beschermingsgraat als de consument- heb je al.
Het gaat dan over Artikel 7:25 BW. Weet je zeker dat dat regresrecht dwingend recht is? In lid 1 van 7:6 BW staat het volgende:
1.
Bij een
consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/6.html
Artikel 7:25 BW valt onder afdeling 3. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de fabrikanten hierdoor dit regresrecht in hun leveringsvoorwaarden kunnen uitsluiten. Daar moet de branche organisatie van BBCS dan maar eens iets aan doen.