Dit bericht is uiteraard ook na te lezen op de site van Consumentenclaim zelf, maar het leek mij goed hem even in dit forum te citeren (de tekst bevat meer relevante links, maar raadpleeg daarvoor de site van Consumentenclaim). Overigens heb ik ook mijn twijfels over hoever Consumentenclaim bereid zal zijn te gaan en tegen welke prijs. Aanmelden is echter vooralsnog gratis en vrijblijvend (en kan ik verder iedereen aanraden).
Woekerpolis: wat nu?
Veel mensen gaan financieel flink het schip in met een woekerpolis.
Het geld dat bestemd was voor het pensioen, de aflossing van de hypotheek
of een ander doel blijkt voor een groot deel te zijn verdwenen.
Het tekort is vooral ontstaan doordat de aanbieders jaarlijks vaak 3,5 procent of meer aan
kosten over uw inleg in rekening brengen, terwijl een half tot één procent voor veel producten al meer dan voldoende is. Veel beleggingsfondsen en banken doen het daar ook voor. meer.
Schikkingen fopspeen
De stichtingen Woekerpolisclaim en Verliespolis hebben inmiddels schikkingen getroffen met verschillende aanbieders op basis van de Wabeke-norm van 3,5 procent. Volgens ons zijn deze schikkingen echter een fopspeen.
Lees bijvoorbeeld het recente artikel in De Telegraaf Schikken woekerpolissen onvoordelig en rekent u maar even mee.
De jaarlijkse kosten worden (met terugwerkende kracht) teruggebracht tot ongeveer 2,5%.
Alles wat u in het verleden meer hebt betaald krijgt u terug, maar pas na afloop van de polis.
Intussen moet u die 2,5%, die dus nog steeds veel teveel is, blijven doorbetalen, anders krijgt u de compensatie niet en betaalt u bovendien een boete.
Doordat u nog jarenlang een te hoge premie moet blijven betalen, betaalt u de compensatie dus uiteindelijk zelf. Mogelijk iets minder, maar wellicht zelfs meer. Men noemt dat een sigaar uit eigen doos.
Verder is bij de schikkingen geen of onvoldoende rekening gehouden met de veel te hoge premies voor de verplichte overlijdensrisicoverzekeringen. Wij pleiten daarom voor een herziening van de schikkingen ten gunste van de gedupeerde consument. Lees ook wat de pers hierover schrijft.
Wie worden beter van de schikkingen?
U niet, maar de verzekeraars en de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim wel. Omdat de schikkingen gunstig voor de verzekeraars zijn en ongunstig voor u, besparen de verzekeraars miljarden euro's. Voor het aanbevelen van deze ongunstige schikkingen worden de beide stichtingen royaal beloond. Volgens RTLZ strijken zij hiermee miljoenen euro's op. En u als gedupeerde polishouder betaalt de rekening: U krijgt niets. U moet gewoon doorgaan met het betalen van de veel te hoge premie (en verder niet zeuren).
Hier klopt natuurlijk helemaal niets van. Daarom wil Consumentenclaim een stokje voor deze onverkwikkelijke gang van zaken steken. Gelukkig staan wij daarbij niet alleen. Zo schreef het gezaghebbende instituut MoneyView, dat ook heeft meegewerkt aan het Feitenonderzoek van de AFM, onlangs in het Weekblad voor Financiële Dienstverleners:
"Voor de beleggingspolishouder is het echter tragisch dat ook hun eigen belangenbehartigers
(de stichtingen Verliespolis en Woekerpolisclaim - red.) de 'Wabeke-norm' als uitgangspunt hebben gebruikt bij hun onderhandelingen met de genoemde verzekeraars. En nog veel tragischer is het feit dat diezelfde polishouder tot het einde van de rit mag blijven zitten om te bezien op welke compensatie hij recht heeft. Met andere woorden: hij mag zijn eigen compensatie de komende jaren bij elkaar gaan sparen. Lees het complete artikel.
Wat kunt u doen?
Wij adviseren u om het concrete voorstel van uw verzekeraar af te wachten alvorens verdere actie te ondernemen. Sluit u zich intussen alvast bij Consumentenclaim aan en verstuur een zogenaamde stuitingsbrief, zodat uw claim niet verjaart. Zodra de verzekeraars concrete voorstellen gaan versturen (volgens de laatste berichten wordt dat medio 2010), ontvangt u automatisch per email ons advies of het een goed voorstel is of dat u beter kunt gaan procederen. Wij verwachten dat een procedure in veel gevallen een (aanzienlijk) betere compensatie zal bieden dan de voorstellen.
De Dexia-affaire
Wij baseren deze verwachting op de eerdere ervaringen in de Dexia-affaire. De gedupeerden werden toen afgescheept met de veel te magere Duisenbergregeling. Leaseproces, een zusterbedrijf van Consumentenclaim, heeft toen haar 20.000 cliënten geadviseerd om niet met die regeling akkoord te gaan, maar om hun zaak aan de rechter voor te leggen. Inmiddels zijn al zo'n 2000 zaken afgewikkeld. In meer dan 95% van die zaken krijgt de consument duizenden of tienduizenden euro's meer terug dan bij de Duisenbergregeling. Lees ook wat de pers hierover schrijft: NRC Next, Algemeen Dagblad, Financieel Dagblad, Financieel Dagblad.
Sluit u aan bij Consumentenclaim
Aanmelden bij Consumentenclaim is gratis en geheel vrijblijvend. Waarom u zich het beste bij Consumentenclaim kunt aansluiten, kunt u lezen op de pagina Waarom Consumentenclaim?