Pagina 6 van 6

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 19:23
door alfatrion
Bij de consumentenautoriteit werken zo'n 30 mensenen zij moeten dus prioriteiten opstellen. Hiervoor hebben ze overlegt met de diverse organistaties uit de markt. Daarnaast treden ze op naar aanleiding van de klachten die bij consuwijzer binnen komen. Het mooie is dus dat consumenten invloed uit oeven. Als zij de supermarkten als een relatief groot probleem zien zal daar tegen op getreden worden, maar dat is blijkbaar nog niet zo.

Voor oneerlijke concurrentie is er de NMa.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 19:28
door gravedigger
[quote] Laat die consumentenautoriteit dan maar eens de Aldi en consorten aanpakken.[/quoyr]

En ook maar gelijk oneerlijke concurrentie[quote] Er is geen wet die Adi, Lidl, etc verbied om PC's en laptops te verkopeb. Dus kan de autoriteit ook niet ingrijpen. Dus is er gewoon sprake van concurrentie. Niks oneerlijks aan.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 19:37
door alfatrion
Wat juristen verstaan onder contractvrijheid verstaan stelt iedereen instaat om contracten uit eigen vrije wil te sluiten.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 19:49
door BBCS
Er is geen wet die Adi, Lidl, etc verbied om PC's en laptops te verkopeb.
Klopt.

Maar waar ik schijtziek van wordt is dat tegen de vakhandel gezegd wordt dat zij de consument niet mogen doorverwijzen naar de fabrikanten en dat die grootgrutters dat wel doen en daar wordt niks van gezegd.

Snappie?

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 20:05
door gravedigger
Snao ik ja :) Zelfde afspraak die fabrikant/importeur dus met jou maakt dat jij geen laptops mag repareren. Jjj verschuilr je graag achter de fabrikant. Nou doe ik dat eens ;)

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 20:23
door BBCS
Zelfde afspraak die fabrikant/importeur dus met jou maakt dat jij geen laptops mag repareren. Jjj verschuilr je graag achter de fabrikant.


Hoezo verschuil ik me achter de fabrikant?

Als jij bij mij een computer koopt, dan kun je als er problemen zijn niet op eigen houtje de reparatie uitvoeren en mij de rekening presenteren.

Want dan zal ik dergelijke claims niet honoreren.

Als jij eerst naar mij toe komt en ik zou jou toestemming geven om die reparatie uit te voeren, dan is het een ander verhaal.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 20:25
door Toolboy
alfa.
voor de consumenten zijn er commercieele programma`s op tv zoals radar en kassa.,en een c bond die de boel ophitst.
Niet elke kleine zelfstandige is aangesloten bij een branche organisatie,Die trouwens ook niks doen.Laat er dan maar eens een tv programma komen om de kleine ondernemer te beschermen.

T zal nooit gebeuren.
Ik stap nu uit dit topic heb genoeg gemeld :wink:

Groet T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 20:39
door gravedigger
De regel is toch dat de verkopende partij de consument niet naar de fabrikant mag doorverwijzen?
Waar staat in de wet dat dit niet mag? Als ik naar de winkelier stap en die verwijst mij door naar de fabrikant, Doe ik dat op zijn aanraden, dan gebeurt dat onder zijn verantwoordelijkheid en de financieƫle afwikkeling binnen de garantietermijn.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 20:47
door BBCS
Tuurlijk mag je als consument zijnde zonder tussenkomst van de verkopende partij naar de fabrikant stappen.
Echter als er dan problemen ontstaan kun je niet met die schade bij de winkelier aankloppen en dat hij dan die schade moet gaan vergoeden.

Dus als je zelf naar de fabrikant gaat is dat op eigen risico.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 20:50
door WillemV
@BBCS. Lees nou toch eens een keer! Daar heeft gravedigger het helemaal niet over. Het wordt via de verkoper geregeld.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 21:13
door BBCS
@BBCS. Lees nou toch eens een keer! Daar heeft gravedigger het helemaal niet over. Het wordt via de verkoper geregeld.
Ik heb heel goed gelezen en als reactie gaf ik dat als de consument buiten de winkelier om naar de fabrikant gaat, dat hij dan niet op de winkelier kan terugvallen, vooral niet als er schade is ontstaan.

De reden dat ik het aangeef is dat het nog wel eens gebeurd dat een consument buiten de winkelier om naar de fabrikant gaat en als er dan problemen of schade ontstaan dat de winkelier dan daar verantwoordelijk voor gehouden wordt en dat hij dan daarvan de rekening gepresenteerd krijgt.

Snappie? :wink:


Echter is het zo dat tegen de vakhandel gezegd wordt dat zij de consument niet mogen doorverwijzen naar de fabrikant, terwijl de grootgrutters en die grote electrawarenhuizen pecies hetzelfde doen, en dan mag het opeens wel.
Een rare wereld dan. :cry:

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 21:17
door gravedigger
aarre BBCS: ik had je gevraagd om een link. Waar blijft die?

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 21:21
door WillemV
Geplaatst op 10 Jun 2008 20:13 door BBCS

Ik heb heel goed gelezen en als reactie gaf ik dat als de consument buiten de winkelier om naar de fabrikant gaat, dat hij dan niet op de winkelier kan terugvallen, vooral niet als er schade is ontstaan.
Ik dacht het al. Het gebruikelijke rookgordijn. Je voelt nattigheid en begint er maar weer een draai aan te geven.
Echter is het zo dat tegen de vakhandel gezegd wordt dat zij de consument niet mogen doorverwijzen naar de fabrikant, terwijl de grootgrutters en die grote electrawarenhuizen pecies hetzelfde doen, en dan mag het opeens wel.
Wie zegt dat dan? Dat mag best. Echter uiteraard wel onder verantwoording en aansprakelijkheid van de winkelier. Dat was al gemeld hoor.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 21:27
door gravedigger
BBCS leesr selectief: alleen dat waar hij denkt een antwoord op te weten.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 21:31
door alfatrion
Toolboy schreef:voor de consumenten zijn er commercieele programma`s op tv zoals radar en kassa.,en een c bond die de boel ophitst.
Niet elke kleine zelfstandige is aangesloten bij een branche organisatie,Die trouwens ook niks doen.Laat er dan maar eens een tv programma komen om de kleine ondernemer te beschermen.
Dat niet iedere ondernemer is aangesloten bij een branche organisatie staat weer tegen over dat niet iedere consument is aangesloten bij een consumenten organistatie. Als die organisatie niets doen zou een ondernemer eens het iniatief moeten ondernemen om een alternatief aan te beiden. Dat is allemaal vrije keuze.

Dat van de TV programma's klopt natuurlijk, maar dat licht ook wel moeilijk. Wat zou het format van zo iets zijn, interessant zijn voor het grote publiek en legaal zijn. In een consumentenprogramma kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk een bedrijfsnaam genoemd worden terwijl de naam van consumenten vaak niet genoemd mogen worden.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 21:56
door alfatrion
BBCS schreef:Hoezo verschuil ik me achter de fabrikant?
Je verschuilt je achter de fabrikant omdat je hen als argument aadraagt om je niet aan jouw wettelijke verplichtingen te houden en roept dat het anders onrechtvaardig zou zijn. Zelf na drie maanden wil je de consument geen geld terug geven, want dat vind je geen oplossing en zie je als het genadeloos straffen van de winkelier die er in jouw ogen niks aan kan doen omdat hij gekozen heeft voor een onderdanige houding richting de fabrikant.
BBCS schreef:Als jij bij mij een computer koopt, dan kun je als er problemen zijn niet op eigen houtje de reparatie uitvoeren en mij de rekening presenteren.
Wanneer het product ernstige gebreken heeft, de verkoper geen onvoorwaardelijke bereidheid heeft om de onderzoekskosten te betalen noch (in een aantal gevallen) een vervangend leen product wil verschaffen kan dat wel. En dan hoef je de koper niet eens eerst te vragen om het product te herstellen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3000

Daarnaast is de consument bevoegd om de reparatie door een ander laten uitvoeren wanneer de winkelier het product niet binnen een redelijke tijd hersteld. De kosten moet de winkelier dan wel vergoeden.
Tuurlijk mag je als consument zijnde zonder tussenkomst van de verkopende partij naar de fabrikant stappen.
Echter als er dan problemen ontstaan kun je niet met die schade bij de winkelier aankloppen en dat hij dan die schade moet gaan vergoeden.
Deze reactie is een beetje ondoordacht. Het lijkt net alsof je alle andere mogelijkheden waarop er schade kan ontstaan wel vergoed. Als een ander een glas water over het toetsenbord van mijn laptop heen morst bij voorbeeld.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 23:19
door roro25
naar analogie van de wet kan uit de artikelen 7:21 BW jo 7:22 BW worden geconcludeerd dat de verkoper het aanspreekpunt naar de koper toe is. Dus daarom mag de vekoper niet verwijzen naar de fabrikant.
Dit heeft de wetgever zo bepaald in de parlementaire geschiedenis bij de totstandkonig van de wet consumentenkoop. Hoofdmoot is korte lijnen voor consument.

Re: Topic closed

Geplaatst: 11 jun 2008 01:24
door WillemV
Geplaatst op 10 Jun 2008 22:19 door roro25

naar analogie van de wet kan uit de artikelen 7:21 BW jo 7:22 BW worden geconcludeerd dat de verkoper het aanspreekpunt naar de koper toe is.
Dat komt twijfelachtig over :wink: Maar er is inderdaad, jammer genoeg, in Nederland weinig jurisprudentie over.

Re: Topic closed

Geplaatst: 11 jun 2008 01:56
door alfatrion
In die artikels staat gereld wat je als consument kunt eisen van de verkoper. Als je dus op je strepen staat dan mag de winkelier niet weigeren, maar ik maak nergens uit op dat de winkelier niet de fabrikant als oplossing mag aandragen als de consument zich niet dwingend uitlaat. Bijvoorbeeld wat hij beste zou kunnen doen. Waarom zou de winkelier dan de wet overtreden als hij antwoord dat de fabrikant is de snelste weg is.

In de MvT heb ik daar niets over kunnen vinden (heb je een volg- en paginanummer voor me?) wel wordt de fabrikant daar, in het kader van een fabrieksgarantie, als twee debiteur aangemeld en wordt genoemd dat dit voordelig kan zijn als deze een service- en reparatieafdeling heeft..