Beste Jacky,
Ik begrijp uit je bericht dat je nog niet zo lang geleden bent begonnen met MLM en dat je gelooft dat je in de komende vijf jaar een soort basis gaat opbouwen die rendabel is. Tussen de regels door lees ik in je berichten veel termen en zinsneden waarvan ik weet dat dit juist de dingen zijn die je door de MLM organisatie voorgespiegeld worden. De kracht van herhaling.
"je moet volhouden om iets te kunnen bereiken"
"als je niet succesvol bent met MLM ligt dat aan jou, niet aan de organisatie"
Kijk ook eens op:
http://reps.acneuro.com/ACN-Europe_file ... tem_NL.pdf
Een brochure van ACN. Met daarin honderd keer de mededeling dat je nooit moet opgeven want als je nooit opgeeft zul je niet falen! Dat het een "kans" is waarvan het goed is dat u die grijpt! Dat het een successysteem is!
http://teamnederland.info/page101.php
Zelfde verhaal. Met daarbij het doel om een nieuwe rep ertoe te bewegen zo snel mogelijk klanten en nieuwe reps te werven zodat hij of zij ook geld kan gaan verdienen. Een nieuwe rep moet binnen 24 uur thuis een presentatie organiseren waar dan een upline rep een verkoop verhaal kan afdraaien. Let wel: Je moet de spreker wel aankondigen alsof hij of zij een belangrijk persoon is. Dit zie je overal terug, het zijn allemaal broeders en beste vrienden die elkaar de kans hebben gegeven en elkaar door dik en dus steunen om deze droom te verwezenlijken.
Belscriptje wat je moet hanteren om je eigen vrienden en familie te gaan bellen met de vraag of ze bij jouw thuis willen komen luisteren naar een verkoopverhaal (al zeg je dat er niet bij):
http://teamnederland.info/page102.php
Uit dit schema komt ook goed naar voren dat de hoofdmoot is om op zeer korte termijn primair andere rep's te rekruteren en secundair klanten (alleen als iemand geen rep wil worden want te kritisch, stelt teveel vragen dus niet geschikt, dus klant). Je ontvangt ook pas een bonus of eventueel en percentage van het factuur volume als je dit klusje klaart binnen een x aantal dagen. Dan heb je dus al én €500,- zelf betaald, je familie en vrienden proberen te overtuigen ook rep te worden (x €500,- per stuk) en eventueel klanten geworven.
Men zet er eerlijkheidshalve wel bij:
BELANGRIJK: Er kunnen geen commissies of bonussen worden verdiend wanneer er geen klanten worden geworven. Wij bieden geen garantie dat
iedereen een succesvolle carrière als Onafhankelijk Vertegenwoordiger kan opbouwen. Of iemand succesvol wordt, is volledig afhankelijk van de
inzet en vaardigheden van deze persoon. Niet alle Onafhankelijk Vertegenwoordigers van ACN zullen winst maken.
Duidelijk is dat je pas geld kan gaan verdienen als je zelf ook reps hebt geworven binnen een x aantal dagen. Kwalificeren en dupliceren noemen ze dat. In eerste aanleg betaal je dus zelf €500,-, je broer en een vriend ook en word je klant van jezelf en ontvang je hiervoor amper iets. ACN, in dit geval heeft dan de €2000,- al aangetikt en daarvan gaat een marginaal deel naar jouw upline.
Je geeft aan dat je €40-€100 verdiend aan het afsluiten van één mobiele dienst. Dus als ik het goed begrijp verdien je als je 20 nieuwe klanten per maand werft minimaal €800,- en daarnaast per aansluiting €5,- (hoeveel % commissie ontvang je dan?), als dit bijvoorbeeld 10 % is moet die klant dan voor €50,- bellen. Lijkt mij niet onredelijk al is een commissie van 10% wel hoog. En hoeveel klanten kan je werven? Wat is de max?
Waar het vaak onduidelijk wordt is het percentage dat je ontvangt van de door jouw gerealiseerde downline. Op den duur ontstaat er een piramideconstructie waarin medewerkers die onder jou zetelen (downline) zich beter kwalificeren dan jij met als gevolg dat deze downline een zelfstandige tak wordt waarover geen commissie meer wordt ontvangen. De denkfout die veel mensen maken is dat als jij begint met ACN of iets dergelijks dat dan iedereen die via de door jouw geworven rep's in jouw downline komen en dus een inkomenscomponent vormen voor jouw inkomen. Dit is dus niet zo. De praktijk is zo dat het systeem zo gevormd is dat je continue nieuwe klanten moet blijven werven omdat klanten nu eenmaal overstappen en dat steeds meer jaarlijks gaan doen en dat bedrijven daarop inspelen door die overstapbehoefte te voeden door het geven van financiële prikkels richting nieuwe klanten. Zo is het zo dat als je tegenwoordig overstapt naar een nieuwe energieleverancier je zo een bonus krijgt van €200,-, men hoopt dat je natuurlijk langer dan een jaar blijft maar dat is juist door die prikkels onwaarschijnlijk. De klanten die sowieso bij je blijven zijn vaak familieleden of goede vrienden die je het min of meer een beetje gunnen. Vaak is het gewoon zo dat wat onderzoek en een goede prijsvergelijking een goedkoper product elders als resultaat heeft via een ander kanaal daar ACN bijvoorbeeld niet van die grote volumes aan klanten heeft. Goed, je moet dus klanten blijven werven en dat is niet makkelijk. het bijvoorbeeld hebben en behouden van 1000 klanten is praktisch een taaie klus en zeker niet iets dat je naast je reguliere baan doet. Hiernaast zal je ook continue downline (nieuwe rep’s) moeten blijven creëren, nog lastiger dan het werven van klanten. Je ziet vaak dat bij beginnende ACN'ers het wel lukt om mensen te mobiliseren ook een rep te worden maar lukt je dat na een jaar nog. De markt van mensen die rep willen worden is vrij klein, dus je zit snel aan de max. In het begin is er wel een soort werveling waarmee het je lukt want je krijgt natuurlijk bonussen bij het werven van nieuwe rep's en door het ontvangen van die bonussen kan je potentiële rep's laten zien dat het een goudmijn is. Als die voorwaartse beweging wat afremt, want het aantal potentiële reps is beperkt, stagneren de inkomsten hard, als dan na een jaar of twee het klantenbestand voor 75% is overgestapt dalen de inkomsten nog harder. Residueel is er dan weinig financiële onafhankelijkheid meer.. Daarnaast is ook nog zo dat je geld en tijd kwijt bent aan het organiseren en bezoeken van allerlei evenementen en meetings. Je MOET daarbij zijn want dat is belangrijk. Waarom is niet echt duidelijk maar als je als potentiële rep in een zaal voor enthousiast klappende en joelende mensen zit (waarvan je niet weet dat het allemaal reps zijn) dan is het nee zeggen tegen deze "gouden" kans wel wat lastig.. Zo kwam ik op youtube het volgende tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=8PLHlhVhnz0
Waarin een TC van ACN een presentatie geeft over de vraag waarom het zo belangrijk is om op evenementen te verschijnen alhoewel hij geen antwoord geeft op die vraag.. Het is duidelijk dat je er gewoon naartoe moet gaan omdat dat belangrijk is voor het succes van die "business". Het heeft iets met leadership te maken. Maar waarom je uiteindelijk nu een duur betaald evenement moet bezoeken in het buitenland (allemaal op eigen kosten) komt er niet echt naar voren. Wat het natuurlijk is is dat men die voorwaartse werveling in gang wil houden. Verse rep's moeten allemaal een bepaalde mindset hebben of krijgen waardoor zij extreem en blindelings gemotiveerd worden om nog meer mensen te werven als klant maar beter nog als rep. Het is natuurlijk ook "cool" om te zeggen dat je een internationaal event gaat bezoeken voor je "business".
Goed, afronden maar!
Het mag duidelijk zijn dat er online genoeg mensen te vinden zijn die enorm pro-MLM zijn. Deze mensen zijn vaak nog maar een korte periode (1 a 2 jaar) bezig met deze “business”. Geloven er met hun hele hart en hoofd in dat dit hun ticket naar succes is. Zeggen allemaal hetzelfde en redeneren hetzelfde, praten elkaar na, zien elkaar als leider en entrepreneurs (check linkedin). Wat de realiteit is dat praktisch alle mensen na de eerst wervelende maanden of jaren afhaken omdat het gezien het verdienmodel in combinatie met de marktpotentie gewoonweg makkelijker is gewoon een normale baan te nemen waar je met minder werk, minder sektarische druk, gewoon een goed salaris kan verdienen.
Een ethische discussie zou je hier ook nog over kunnen voeren. Maar daar mag iemand anders de lead in nemen. Wat wel gezegd mag worden is dat ACN hele geraffineerde een bijzonder slimme oplichterij is en dat zij maar weinig compassie tonen met de doelgroep waarop zij zich richten terwijl de doelgroep juist denkt dat ACN het beste met ze voorheeft..