Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.
Geplaatst: 07 mei 2009 23:43
Kunnen we niet eens in de kroeg wat afspreken met z'n allen ? Discussieert wat makkelijker
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Huh? Volgens mij is het kraakhelder. TS heeft een digitaal fototoestel van Sony dat na 1 jaar en vijf maanden kapot is gegaan. Uit de reactie van de winkelier, hier geplaatst door TS, blijkt dat het geen 'gebruikersfout' betreft. Sony geeft zelf aan dat haar digitale fototoestellen 5 tot 10 jaar meegaan. TS heeft dus gewoon recht op 'wettelijke garantie' van minimaal 5 jaar. Dat is kraakhelder.Geplaatst op 13 Mei 2009 14:14 door AndreDLN
Iedereen praat in vraagtekens. M.a.w. dit is dus onuitvoerbaar.
Hiermee ga je de fout in.Sony geeft zelf aan dat haar digitale fototoestellen 5 tot 10 jaar meegaan.
Mis, de TS heeft recht op de wettelijke garantie van 6 maanden.TS heeft dus gewoon recht op 'wettelijke garantie' van minimaal 5 jaar.
Nee hoor. Dat staat gewoon in de wet. Waarom denk jij dat jij boven de wet staat?Geplaatst op 14 Mei 2009 00:55 door BBCS
Hiermee ga je de fout in.
Ja, en? Jij vind het dus blijkbaar normaal dat een digitaal Sony fototoestel van € 440,= na 1 jaar en 5 maanden zomaar kapot gaat.Als je aan een fabrikant vraagt hoelang dat zo'n camera mee kan gaan, dan zullen ze dus inderdaad ook 5 tot 10 jaar zeggen. Maar daarmee bedoelen ze dus de technische levensduur en niet de economische (gemiddelde) levensduur.
Geen idee. Dat is ook niet relevant...Hoelang geeft Sony op de camera garantie?
Mis. TS heeft recht op wettelijke garantie gedurende de gemiddelde levensduur. En die is volgens Sony minimaal 5 tot 10 jaar. Na de eerste 6 maanden na aanschaf moet de koper aantonen dat het niet zijn 'schuld' is dat het apparaat kapot is gegaan. Zoals al in mijn vorige bericht aangegeven, heeft de winkelier al laten blijken dat het inderdaad niet aan TS te wijten is dat het toestel kapot is gegaan.Mis, de TS heeft recht op de wettelijke garantie van 6 maanden.
TS heeft recht op wettelijke garantie. We hebben het hier helemaal niet over handelsgarantie.De fabrikant en de winkelier hoeven geen handelsgarantie te geven van 5 jaar op een camera.
Je kunt het niet uitsluiten dat het kan gebeuren.Ja, en? Jij vind het dus blijkbaar normaal dat een digitaal Sony fototoestel van € 440,= na 1 jaar en 5 maanden zomaar kapot gaat.
Geen idee. Dat is ook niet relevant...Quote:
Hoelang geeft Sony op de camera garantie?
Mis, als de TS recht heeft op wettelijke garantie gedurende de gemiddelde levensduur, dan moet de fabrikant en winkelier een garantieperiode moeten geven die gelijk is aan de gemiddelde levensduur.Mis. TS heeft recht op wettelijke garantie gedurende de gemiddelde levensduur. En die is volgens Sony minimaal 5 tot 10 jaar. Na de eerste 6 maanden na aanschaf moet de koper aantonen dat het niet zijn 'schuld' is dat het apparaat kapot is gegaan. Zoals al in mijn vorige bericht aangegeven, heeft de winkelier al laten blijken dat het inderdaad niet aan TS te wijten is dat het toestel kapot is gegaan.
Natuurlijk niet. Als apparaten nooit kapot gaan, zou er ook geen garantie nodig zijn. Waar het om gaat is dat jij het normaal vind dat als dat dure Sony toestel toch na 1 jaar en 5 maanden kapot gaat, TS het maar gewoon weg moet gooien en een nieuwe aan mag schaffen.Geplaatst op 14 Mei 2009 01:23 door BBCS
Je kunt het niet uitsluiten dat het kan gebeuren.
Nogmaals, we hebben het hier over wettelijke garantie en niet over handelsgarantie van de fabrikant.Tuurlijk wel, omdat de fabrikant alleen gedurende de garantieperiode garant staat voor de goede werking.
Garantie betekent namelijk ook garant staan.
Mis. Alleen de winkelier geeft wettelijke garantie gedurende de gemiddelde levensduur. Als het goed is. Niet de fabrikant. Het staat gewoon in de wet. Die kun jij simpelweg niet ontkennen zoals je constant doet.Mis, als de TS recht heeft op wettelijke garantie gedurende de gemiddelde levensduur, dan moet de fabrikant en winkelier een garantieperiode moeten geven die gelijk is aan de gemiddelde levensduur.
Lees het zelf nog eens een keer. Je spreek jezelf in deze enkele zin tegen...Europa kan wel zeggen dat de consument recht heeft op een garantieperiode die gelijk is aan de gemiddelde levensduur, maar aangezien de fabrikant en winkelier geen garantieperiode hoeven te geven die gelijk is aan de gemiddelde levensduur, hoeven de fabrikant en winkelier geen garantie te geven gedurende de gemiddelde levensduur.
Ja en? Er is toch niemand die dat betwist? Dat is toch logisch?In theorie mooi bedacht om de consument beter te beschermen, in de praktijk is het niet uitvoerbaar.
Daarnaast als men op die manier verplicht om de kwaliteit te verhogen, is het onvoorkombaar dat de aanschafprijs dan ook verhoogt zal worden.
Mhh. Dat is enkel jouw mening. Ik vraag mij dit af. Een consument denkt vaak dat hij kwaliteit koop door de 'gouden' verhalen van de fabrikant/winkelier terwijl er troep verkocht wordt. Omdat de winkelier weet dat hij toch wel 'weg komt' met garantie weigeren. Jij bent een mooi voorbeeld van een dergelijke winkelier BBCS.We zitten nu in een wegwerpmaatschappij waarbij de consument de aanschafprijs belangrijker vind dan de kwaliteit.
Onzin. De prijzen kelderen vanwege de technologische ontwikkelingen en door de economische crisis. Die goedkope producten zijn door de fabrikanten en winkeliers bedacht. Dat is gewoon marketing. De consument heeft daar nooit om 'gevraagd'.Als je kijkt hoe de prijzen de laatste tijd enorm zijn gekelderd, dan weet je dat de kwaliteit heus niet hetzelfde is gebleven.
Dan moet jij mij maar eens uitleggen waarom dat een fabrikant 2 jaar garant mag staan en dat de winkelier dan 5 jaar garant moet staan.Mis. Alleen de winkelier geeft wettelijke garantie gedurende de gemiddelde levensduur. Als het goed is. Niet de fabrikant. Het staat gewoon in de wet. Die kun jij simpelweg niet ontkennen zoals je constant doet.
De mening van ons of van de consument doen er niet toe (niet direct.)Als apparaten nooit kapot gaan, zou er ook geen garantie nodig zijn. Waar het om gaat is dat jij het normaal vind dat als dat dure Sony toestel toch na 1 jaar en 5 maanden kapot gaat, TS het maar gewoon weg moet gooien en een nieuwe aan mag schaffen.
De wettelijke garantie in Nederland is 6 maanden en geen minuut langer.Nogmaals, we hebben het hier over wettelijke garantie en niet over handelsgarantie van de fabrikant.
Dan heeft de wetgever het mis.Mis. Alleen de winkelier geeft wettelijke garantie gedurende de gemiddelde levensduur. Als het goed is. Niet de fabrikant. Het staat gewoon in de wet. Die kun jij simpelweg niet ontkennen zoals je constant doet.
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen.Lees het zelf nog eens een keer. Je spreek jezelf in deze enkele zin tegen...
Dat is niet logisch, omdat veel consumenten die sterke prijsstijging nooit accepteren.Quote:
In theorie mooi bedacht om de consument beter te beschermen, in de praktijk is het niet uitvoerbaar.
Daarnaast als men op die manier verplicht om de kwaliteit te verhogen, is het onvoorkombaar dat de aanschafprijs dan ook verhoogt zal worden.
Ja en? Er is toch niemand die dat betwist? Dat is toch logisch?
Droom lekker verder!Onzin. De prijzen kelderen vanwege de technologische ontwikkelingen en door de economische crisis. Die goedkope producten zijn door de fabrikanten en winkeliers bedacht. Dat is gewoon marketing. De consument heeft daar nooit om 'gevraagd'Quote:
Als je kijkt hoe de prijzen de laatste tijd enorm zijn gekelderd, dan weet je dat de kwaliteit heus niet hetzelfde is gebleven.
Omdat dat in de wet staat BBCS. Begrijp je het echt niet?Geplaatst op 14 Mei 2009 02:21 door BBCS
Dan moet jij mij maar eens uitleggen waarom dat een fabrikant 2 jaar garant mag staan en dat de winkelier dan 5 jaar garant moet staan.
Natuurlijk wel. Daar hebben we de marktwerking voor. Zodra iedereen, dus ook de winkelier gedwongen wordt zich aan de wet te houden gaat 'het werken'. Bijvoorbeeld door een minder kostbare, ingewikkelde en minder langdurige rechtsgang. Producten zullen inderdaad duurder worden maar de garantiekosten zijn dan beter verdeeld over alle consumenten. Uiteindelijk betaald de consument altijd de rekening. Zonder uitzondering. Dus dat is nu ook al de situatie.Voor alle duidelijkheid:
Een winkelier kan nooit langer garant staan dan welke de fabrikant garant staat.
Als de fabrikant na 2 jaar niet meer garant kan staan, kan de winkelier nooit of te nimmer dan 5 jaar garant staan.
Daar wordt ook naar gekeken. Als die fabrikanten en winkeliers daar uitspraken over doen. Deden ze dat maar vaker...In de wetboek staat duidelijk dat bij dergelijke zaken naar de uitspraken van de fabrikant en winkelier gekeken moet worden.
Fout. De 'wettelijke garantie' is de periode waarin het onderhavige product gemiddeld meegaat. Niet zo slap kletsen BBCS.De wettelijke garantie in Nederland is 6 maanden en geen minuut langer.
Flauwekul. Zie hierboven.Dan heeft de wetgever het mis.
De winkelier KAN GEEN garantie geven gedurende de gemiddelde levensduur.
Dat is al gebeurt. Live with it. Ga dan wat anders doen als winkeliertje spelen BBCS. Er zijn winkeliers die zich wel aan de wet proberen te houden. In tegenstelling tot jou.Als de fabrikant 2 jaar garantie geeft, staan zij 2 jaar garant in voor een goed product, dan kan van de winkelier niet geëist worden dat hij dan garant staat voor 5 jaar.
Dat kan niet.
Ze zullen wel moeten als dat gebeurt. Marktwerking heet dat.Dat is niet logisch, omdat veel consumenten die sterke prijsstijging nooit accepteren.
Inderdaad. Daarom moet iedereen zich aan de wet houden. Winkeliers houden zich steeds minder aan de wet. Vooral de door jou genoemde rotte appels. Dus wanneer iedereen, ook die rotte appels gedwongen wordt zich aan de wet te houden door een makkelijkere, minder kostbare rechtsgang, doet de marktwerking de rest.En als er rotte appels tussen de winkelieren blijven die steeds maar goedkoper gaan, lost het probleem niet op.
Ik wist niet dat je al was gaan slapen. Welterusten.Droom lekker verder!
Het gros hier ( eigenlijk allen ) IS ook consument !De meesten hier bekijken het alleen vanuit de ogen van de consument.
Probeer je eens te verplaatsen in de ogen van een ondernemer.
Daarnaast heeft vooral BBCS ( maar meer ondernemers ) de neiging om zaken verkeerd voor te stellen en soms zelfs stelselmatig te proberen mensen verkeerd voor te lichten.. Dan hoef je niet al te veel compassie meer te verwachten wat mij betreftDit forum is bedoeld voor consumenten, die willen praten over onderwerpen die in de uitzendingen van TROS Radar behandeld zijn en over andere onderwerpen op het gebied van consumentenkwesties of dienstverleningen.