LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] garantieperiode notebook

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
BBCS
Contacteer:

Re: garantieperiode notebook

Ongelezen bericht door BBCS »

De goederen moeten derhalve geschikt zijn voor het (normaal) gebruik en die kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn.
Daarmee wordt dus gezegd dat je van de goedkoopste wasmachine hetzelfde mag verwachten als van de duurste.

Dus als je dan met de goedkoopste wasmachine 4 keer per week wast, moet die het net zolang meegaan als de duurste.

En we weten allemaal dat die goedkoopste dan gewoon bezweken is.

Dus mag je van die twee wasmachines niet hetzelfde verwachten.

Punt.

Nogmaals:

Als de overheid bepaald heeft dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging, dan betekent dat de verkopende partij wettelijk verplicht wordt om garant te staan voor de goede werking gedurende de economische levensduur.

En laat die verkopende partij dat nu juist niet kunnen.

We hebben het hier niet over niet willen, maar over niet kunnen.

De detaillist kan de consument niet de garantie geven dat een computer zeker 3 jaar zonder problemen mee moet gaan. Dus dat die computer gedurende 3 jaar niet kapot zal gaan.

Er is dus géén één winkelier die je de keiharde garantie kan geven dat een harde schijf binnen 3 jaar niet zal kunnen crashen, dus ga hem dan niet eisen dat hij die garantie wel geeft.
Dat is heel leuk, maar het maakt helemaal niets uit. Het is de winkelier die jegens de consument te kort schiet in zijn verplichtingen. De problemen van de winkelier mogen niet op de consument worden afgeschoven.

Struisvogelgedrag.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

En jij als een lama. Spugen naat iedereen: Consumenten, fabrikanten en concurrenten.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 10 Okt 2008 22:38 door BBCS

Als in de koopovereenkomst staat dat de consument recht heeft op 1 jaar garantie, dan heeft de consument volgens dat overeenkomst geen recht op een langere garantietermijn, en de consument zou dat dan wel eisen en het wordt dan de consument wel toegekend, dan pleegt de consument wel contractbreuk.
LOL. Leuk om te zien wat je allemaal verzint wanneer jouw invalide argumenten en slappe gezwets maar niet door anderen geaccepteerd worden. Waarom 'pleegt' de consument contractbreuk wanneer de winkelier garantie aan de klant toekent? :roll: Blijf nog effe lekker door spammen BBCS. Leuk om te lezen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat ie bedoel toegekend door de rechter. m.a.w. als de winkelier er toe gehouden wordt om zich aan de wet te houden dan houd de koper zich niet aan de wet.

BBCS
Contacteer:

Garantie is een begrip waarmee men aangeeft dat men ergens voor instaat. Een ander woord voor garantie is waarborg. Wanneer een verkoper van een product een garantie geeft op de kwaliteit van het product, betekent dit dat hij ervoor instaat dat het product voldoet aan de beloofde eisen. Een garantie is daarmee een sterke belofte die ook de nodige juridische gevolgen kan hebben. Iemand die een garantie biedt, schiet sneller tekort in zijn prestatie dan iemand die geen garantie biedt.

WillemV

Geplaatst op 11 Okt 2008 15:55 door alfatrion

Ik denk dat ie bedoel toegekend door de rechter. m.a.w. als de winkelier er toe gehouden wordt om zich aan de wet te houden dan houd de koper zich niet aan de wet.
Zo had ik het ook gelezen. Maar omdat BBCS hier niet helemaal duidelijk in was, heb ik in het midden gelaten of de winkelier nu wel of niet gedwongen door de rechter de garantie toekent. Hoe dan ook, het is een nogal vreemde, hilarische gedachtengang.

@BBCS

Wat bedoel je nu met dat laatste bericht, enkel een quote van onbekende bron?

BBCS
Contacteer:

De verkopende partij moet zich aan alle lettertjes van de koopovereenkomst te houden en als het hem niet uitkomt heeft hij pech.
De kopende partij hoeft zich niet aan alle lettertjes van de koopovereenkomst te houden als het hem niet uitkomt.

Als de verkopende partij aangeeft dat de klant op een laptop bijvoorbeeld 6 jaar garantie geeft, dan moet hij daaraan houden.

Als de verkopende partij aangeeft dat de klant maar 1 jaar garantie geeft, dan is de verkopende partij toch verplicht om zolang garantie te geven als de consument zou willen.

BBCS
Contacteer:

Een rechter kan wel beslissen dat de verkopende partij de reparatie of vervangingen gedurende de economische levensduur moet uitvoeren, maar wie moet hij dan dergelijke kosten gaan verhalen?

Op de fabrikant?

Vergeet het maar. Tussen de fabrikant en winkelier gelden andere regels. De zakelijke regels.
Dus alle wetsregels waarbij consumentenkoop van toepassing zijn, zijn daar dus niet van toepassing.
De fabrikanten hanteren gewoon de zakelijke regels.

Het is mooi dat de rechter en de wetgever aan de consument denkt, maar ze staan er niet bij stil dat door die uitbreiding de verkopende partij soms in hele grote problemen komt, doordat dergelijke kosten niet bij de fabrikant geclaimd kunnen worden.
Ochja, het regresrecht. Die zou ik bijna vergeten.

Tja....

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

De verkopende partij moet zich aan alle lettertjes van de koopovereenkomst te houden en als het hem niet uitkomt heeft hij pech.
De kopende partij hoeft zich niet aan alle lettertjes van de koopovereenkomst te houden als het hem niet uitkomt.
als de consument de overeengekomen koopprijs heeft betaalt dan heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan.

wetsartikelen gebruik ik niet meer, die zijn al vaak genoeg aan je vertelt.

voldoet het gekochte niet aan de koopovereenkomst dan is er sprake van non-conformiteit en komt de verkoper in beeld om aan zijn verplichting te voldoen.

en het in een koopovereenkomst opnemen van 1 jaar garantie is een beding dat door elke rechter zal worden vernietigt

BBCS
Contacteer:

@BBCS

Wat bedoel je nu met dat laatste bericht, enkel een quote van onbekende bron?
bron:
Wat ik ermee bedoelde is dat de verkopende partij ergens garant voor moet staan, terwijl de fabrikanten naar de verkopende partij daar niet garant voor kunnen staan.

Ik heb dat al diverse keren meegemaakt dat ik van fabrikanten te horen kreeg dat ze na het verstrijken van de garantieperiode de goede werking niet meer kunnen garanderen.

En mijn punt is:

Als de fabrikant dat niet kan, kan de verkopende partij onmogelijk dat wel.

En als de consument bepaalde rechten wordt toegekend, wie moet dan die kosten van die rechten betalen???????

puma73

Een rechter kan wel beslissen dat de verkopende partij de reparatie of vervangingen gedurende de economische levensduur moet uitvoeren, maar wie moet hij dan dergelijke kosten gaan verhalen?

Op de fabrikant?
jij bent hier al veelvuldig, zelfs in dit draadje gewezen op BW 7 : 25.

het regresrecht, maar daar ben je doof voor

BBCS
Contacteer:

als de consument de overeengekomen koopprijs heeft betaalt dan heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan.
Nogal eenzijdig. Maar dat terzijde.
voldoet het gekochte niet aan de koopovereenkomst dan is er sprake van non-conformiteit en komt de verkoper in beeld om aan zijn verplichting te voldoen.
Dat betekent dus niet automatisch dat als de consument verwacht dat een computer in 6 jaar niet kapot mag gaan en het wel gebeurd, dat die consument daar dan rechten aan kan ontlenen.

en het in een koopovereenkomst opnemen van 1 jaar garantie is een beding dat door elke rechter zal worden vernietigt.
Gut, de fabrikant mag 6 maanden garantie geven en de winkelier wordt dan verplicht om 3 jaar garantie te geven en als er dan problemen zijn, mag de winkelier die uit eigen zak gaan betalen.

Maar zo werkt het dus niet.

puma73

zo simpel is het consumentenrecht. nu nog een goedkope en makkelijke ingang voor de consument om hun rechten ook daadwerkelijke te kunnen halen.

had je toch maar een vak moeten leren

BBCS
Contacteer:

Gut, de fabrikant mag 6 maanden garantie geven en de winkelier wordt dan verplicht om 3 jaar garantie te geven en als er dan problemen zijn, mag de winkelier die uit eigen zak gaan betalen.
Dat kan nooit het consumentenrecht zijn.

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ach, in elk vak heb je ze*kende klanten. Bijstand lijkt me beter voor hem. Kan ie zelf eens zw*ken ;)

WillemV

Geplaatst op 11 Okt 2008 16:57 door BBCS

Wat ik ermee bedoelde is dat de verkopende partij ergens garant voor moet staan, terwijl de fabrikanten naar de verkopende partij daar niet garant voor kunnen staan.
Allemaal leuk en aardig maar wat heeft dat met de consument te maken?

Op de rest van je gezwam ga ik niet eens in. Het is alleen maar een herhaling van zetten, ook als al diverse keren is aangetoond dat het gewoon niet klopt wat je schrijft. Mijn conclusie is dan ook dat jij je gewoon niet aan de wet wenst te houden.
Laatst gewijzigd door WillemV op 11 okt 2008 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Cesar

Ongelezen bericht door Cesar »

Je gaat nog steeds eenvoudig er van uit dat overal drie jaar garantie op zit.

Dit is de foute gedachte.

Je moet als consument er op kunnen vertrouwen en er van verzekerd zijn dat een artikel een periode meegaat.

Het artikel bepaalt de periode.

Wanneer ik een vliegtuig koop zit er echt wel meer garantie op dan jouw zes maanden.

Indien ik een nieuwe tv koop, plasma 107 cm, mag ik er van uit gaan dat er meer dan zes maanden garantie op zit.

Relativeer eens....

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:De verkopende partij moet zich aan alle lettertjes van de koopovereenkomst te houden en als het hem niet uitkomt heeft hij pech.
Vertaling: ik heb me niet aan de wet gehouden. Beiden partijen moeten zich alles eerst aan de Nederlandse wet houden. Als de Nederlandse wet jou niet bevalt moet je verhuizen naar een land waar het jou beter bevalt.
BBCS schreef:Het is mooi dat de rechter en de wetgever aan de consument denkt, maar ze staan er niet bij stil dat door die uitbreiding de verkopende partij soms in hele grote problemen komt, doordat dergelijke kosten niet bij de fabrikant geclaimd kunnen worden.
Ochja, het regresrecht. Die zou ik bijna vergeten.

Tja....
Wat zeur je nou. De consument moet zelf eerst naar de rechter stappen. Als de rechter dan de winkelier veroordeeld tot kosteloos herstel of vervanging, kun jezelf ook naar de rechter gaan om de kosten te verhalen op de partij waar jij het product vandaan hebt. Dat is helemaal gelijkwaardig aan de positie van de consument. Maar op dit moment reageer je altijd heel verongelijkt, dat er wel aan de consument wordt gedacht maar niet aan de winkelier. Hoe kun je dat roepen als het voor beide partijen gelijk uitpakt? Jij moet naar de rechter, de consument moet naar de rechter. Over dit laatste horen we je nooit. Zou je met de laatste drempel misschien stiekem heel tevreden zijn?
puma schreef:en het in een koopovereenkomst opnemen van 1 jaar garantie is een beding dat door elke rechter zal worden vernietigt
Heb je niet liever dat de overeenkomst in zijn geheel wordt vernietigd?

WillemV

Geplaatst op 11 Okt 2008 16:57 door BBCS

Dat is veel te kort door de bocht.
Natuurlijk wel, hoe kom je hier nu bij. Tenzij er natuurlijk zaken in die overeenkomst staan die nietig of vernietigbaar zijn. Maar diezelfde bescherming heeft de verkoper ook. Dus contractbreuk...:roll:

BBCS
Contacteer:

Jij moet naar de rechter, de consument moet naar de rechter.
Kijk, als de consumentenbescherming ook voor de fabrikanten van toepassing zou zijn en de fabrikanten verplicht zijn om voor computers 3 jaar te geven (omdat de consument recht zou hebben op kosteloze reparatie of vervanging) dan zou de weg naar de rechter niet hoeven.

Dan is het voor de consument gemakkelijk om zijn recht te krijgen, dit omdat de winkelier die kosten ook gemakkelijk op de fabrikant kan verhalen.

Maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan???
Je gaat nog steeds eenvoudig er van uit dat overal drie jaar garantie op zit.

Nee hoor! :lol:

De fabrikant en winkelier mogen zelf de garantieperiode bepalen. Alleen moet die minimaal 6 maanden zijn.

Gesloten