Daarmee wordt dus gezegd dat je van de goedkoopste wasmachine hetzelfde mag verwachten als van de duurste.De goederen moeten derhalve geschikt zijn voor het (normaal) gebruik en die kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn.
Dus als je dan met de goedkoopste wasmachine 4 keer per week wast, moet die het net zolang meegaan als de duurste.
En we weten allemaal dat die goedkoopste dan gewoon bezweken is.
Dus mag je van die twee wasmachines niet hetzelfde verwachten.
Punt.
Nogmaals:
Als de overheid bepaald heeft dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging, dan betekent dat de verkopende partij wettelijk verplicht wordt om garant te staan voor de goede werking gedurende de economische levensduur.
En laat die verkopende partij dat nu juist niet kunnen.
We hebben het hier niet over niet willen, maar over niet kunnen.
De detaillist kan de consument niet de garantie geven dat een computer zeker 3 jaar zonder problemen mee moet gaan. Dus dat die computer gedurende 3 jaar niet kapot zal gaan.
Er is dus géén één winkelier die je de keiharde garantie kan geven dat een harde schijf binnen 3 jaar niet zal kunnen crashen, dus ga hem dan niet eisen dat hij die garantie wel geeft.
Dat is heel leuk, maar het maakt helemaal niets uit. Het is de winkelier die jegens de consument te kort schiet in zijn verplichtingen. De problemen van de winkelier mogen niet op de consument worden afgeschoven.
Struisvogelgedrag.