LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia
-
Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia
In de stukken van de notaris zitten bij mij in ieder geval geen algemene voorwaarden. Maar wel de offerte. En er is niet aangegeven welke leidend zijn. In de stukken van de notaris (offerte) staat duidelijk vast opslag.
@Makaja,
@Barnum,
@oracle,
Wat je verder opmerkt over verhogingen van opslagen, doet niet terzake, omdat deze opslagen voor bestaande hypotheken met vaste rente niet verhoogd kunnen worden, alleen voor nieuwe hypotheken zou dat kunnen.
Dat die nu doorgevoerde verhoging, ‘zuur’ is, en voor sommige mensen een hard gelag, ja, daar kan ik inkomen.
@wiegerwijnia,
Dat document zal toch een stuk duidelijkheid kunnen verschaffen, lijkt me.
@double trouble,
Vooropgesteld, hetgeen flappie er uitflapt spreekt mij niet zo aan, maar wat jij vervolgens doet vind ik nog minder, ook dit is, zoals al eerder opgemerkt, oneigenlijke argumentatie. Breng de boodschapper in diskrediet om zo zijn geloofwaardigheid aan te tasten. Ik vind dat kwalijk.
Groet,
Jack
Nee, dat klopt. Wat bedoel je daarmee te zeggen? Dat ik daarom geen mening kan/mag hebben over het onderwerp?Jack, jij bent duidelijk niet de pineut.
@Barnum,
Nee Barnum, dat is geen persoonlijke aanval, dat is het constateren van feitelijkheden, immers Loesje2 stelt alleen vast dat, 1. Jij voor een variabele rente koos, en 2. Jij voor Obvion als hypotheekverstrekker hebt gekozen. Dat is iets volstrekt anders dan de suggestie wekken dat zij voor Obvion zou werken, en daarmee te proberen op die niet terzake doende manier haar opmerkingen in diskrediet te brengen.Als ik mij goed herinner begon de "persoonlijke aanval" door Loesje 2 zelf met de tekst "....Barnum , misschien moet je ook even de hand in eigen boezem steken ..." en eindigde met ".... Volgens mij heb jij Obvion uitgekozen en niet andersom ...."
Als je meent in je recht te staan, moet je dat zeker doen. Ik denk echter dat een lastig verhaal wordt, temeer omdat de rechter naar de letterlijke betekenis van de voor jou hypotheek geldende voorwaarden plus toelichting zal kijken. De ‘geest van de letter’ doet daarbij niet terzake, en objectief gezien, volgens de letter lijkt Obvion in haar recht te staan, dit los van de allerbelabberdste aanpak.Daarom is een beroep op de rechterlijke macht of financiele toezichthouder zo gek nog niet.
@oracle,
Het is zoals je zegt, de variabele rente kent de periodiek te wijzigen opslag, de vaste rente niet. Daarom heeft het kiezen voor vast of variabel dus wel degelijk invloed op die opslag, immers had je een vast rente, dan zou het probleem niet bestaan. Even los van het feit dat ik vind dat iedereen op een openbaar forum zijn/haar mening mag verkondigen, is het daarom ook een direct gerelateerd issue.Nou, het gaat er niet zozeer om wie wat mag zeggen, maar laten we dit topic nu niet een discussie laten worden over het al dan niet kiezen voor variabel vs. vaste rente.
Want alhoewel de variabele rente is die een opslag kent, en de vaste rente niet, gaat het om die opslag, en niet om de rente.
Wat je verder opmerkt over verhogingen van opslagen, doet niet terzake, omdat deze opslagen voor bestaande hypotheken met vaste rente niet verhoogd kunnen worden, alleen voor nieuwe hypotheken zou dat kunnen.
Dat die nu doorgevoerde verhoging, ‘zuur’ is, en voor sommige mensen een hard gelag, ja, daar kan ik inkomen.
@wiegerwijnia,
Met alle respect, Wieger, maar de stelligheid die je uit, waarop is die gebaseerd? Uit de door jou eerder gedane aanhalingen blijkt dat er een ‘vaste opslag is die periodiek kan worden gewijzigd’. Daarnaast is nog steeds de vraag: wat staat er in de toelichting op de voorwaarden 2004 over de (vaste) toeslag? Is dat een vergelijkbare frasering als die staat in de toelichting 2007 en 2008, dan denk ik dat je geen poot hebt om op te staan, hoe spijtig ook. Wat mij overigens verbaast is dat niemand van de getroffenen nog in staat is gebleken deze toelichting hier te publiceren, niet gekregen? Of zoekgeraakt? In dat geval moet een tussenpersoon deze toch makkelijk kunnen reproduceren, of vanuit het dossier, dan wel vanuit zijn archief van maatschappij-informatie.Het gaat om wat Obvion een "vaste opslag" noemt, die dus nog bovenop dat variabele rentetarief komt.
En wat ze gedaan hebben is die vaste opslag verhogen. Met meer dan 100%.
Dat is geen risico. Dat noemen we "tijdens het spel de regels veranderen". En daar heb ik (en anderen) uitdrukkelijk niet voor getekend.
@double trouble,
Vooropgesteld, hetgeen flappie er uitflapt spreekt mij niet zo aan, maar wat jij vervolgens doet vind ik nog minder, ook dit is, zoals al eerder opgemerkt, oneigenlijke argumentatie. Breng de boodschapper in diskrediet om zo zijn geloofwaardigheid aan te tasten. Ik vind dat kwalijk.
Wordt er in de offerte niet verwezen naar de algemene voorwaarden? En dat je door de offerte te tekenen verklaart hier kennis van te hebben genomen? En iets in de trant van dat deze een onlosmakelijk deel van de hypotheekaanbieding uitmaken?In de stukken van de notaris zitten bij mij in ieder geval geen algemene voorwaarden. Maar wel de offerte. En er is niet aangegeven welke leidend zijn. In de stukken van de notaris (offerte) staat duidelijk vast opslag.
Groet,
Jack
-
Overigens is het ons door onze tussenpersoon toendertijd inderdaad zo uitgelegt.Sterker nog: zoals het er staat, lees ik dat het een vaste opslag is, die geldt voor de offerte die op dat moment wordt uitgebracht, maar dat die opslag daarna gewoon staat (het is immers een vaste opslag) voor de looptijd van de lening.
-
In geval tegenstrijdig heden moet er wel aangegeven worden welke leidend is.
-
@wiegerwijnia,
Quote:
Het gaat om wat Obvion een "vaste opslag" noemt, die dus nog bovenop dat variabele rentetarief komt.
En wat ze gedaan hebben is die vaste opslag verhogen. Met meer dan 100%.
Dat is geen risico. Dat noemen we "tijdens het spel de regels veranderen". En daar heb ik (en anderen) uitdrukkelijk niet voor getekend.
Met alle respect, Wieger, maar de stelligheid die je uit, waarop is die gebaseerd? Uit de door jou eerder gedane aanhalingen blijkt dat er een ‘vaste opslag is die periodiek kan worden gewijzigd’. Daarnaast is nog steeds de vraag: wat staat er in de toelichting op de voorwaarden 2004 over de (vaste) toeslag? Is dat een vergelijkbare frasering als die staat in de toelichting 2007 en 2008, dan denk ik dat je geen poot hebt om op te staan, hoe spijtig ook. Wat mij overigens verbaast is dat niemand van de getroffenen nog in staat is gebleken deze toelichting hier te publiceren, niet gekregen? Of zoekgeraakt? In dat geval moet een tussenpersoon deze toch makkelijk kunnen reproduceren, of vanuit het dossier, dan wel vanuit zijn archief van maatschappij-informatie.
Dit stukje was volgens mij niet van mij hoor
De betreffende artikelen staan wel gewoon in de thread btw bij deze nog een keer.
Voorwaarden 01-11-2004
Voorwaarden 06-06-2007b. Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1-
maands Euribor) en kent een vaste opslag die periodiek door geldgever wordt
bepaald, zie www.obvion.nl
b. Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1-maands
Euribor) en kent een opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald, zie www.
obvion.nl
Toelichting op algemene voorwaarden 06-06-2007
Artikel 21. Rentevastperiode van een maand (variabele maandrente)
Het rentepercentage voor Obvion Variabele Rente wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1-maands Euribor op de laatste werkdag van de maand) en kent een opslag die op dit moment 0,65% bedraagt.
Bij Onze rente staat het tarief van deze maand.
Voorwaarden 01-01-2008
b. Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1-maands
Euribor) en kent een opslag die periodiek door geldgever wordt bepaald, zie www.
obvion.nl
Toelichting op algemene voorwaarden 31-10-2008
Artikel 21. Rentevastperiode van een maand (variabele maandrente) Het rentepercentage voor Obvion Variabele Rente wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’ (1-maands Euribor op de laatste werkdag van de maand) en kent een opslag. Bij Onze rente staat het tarief van deze maand.
Let op het woordje vaste die verdwenen is in 2007, dus obvion wist wel degelijk dat hun voorwaarden niet helemaal duidelijk waren anders hadden ze de oude voorwaarden wel laten staan.
Ik heb in ons geval onze tussen persoon vertrouwt, zijn uitleg vond ik ook plausibel, zelfs als ik het nu lees vind ik het tweeledig uitlegbaar. En het ons toendertijd uitgelecht dat de opslag vast was voor de hele looptijd maar dat de hoogte periodiek bepaald word.
Bewijzen word natuurlijk lastig, maar dit maar gewoon pikken en denken ach ja pech gehad vind ik ook wat te passief
-
"Het variabele tarief bestaat uit de 1 maands Euribor vermeerderd met een opslag. Deze opslag kan variëren" -> waarom stond het niet op deze manier in de offerte/hypotheekakte?
Nee daar schrijven ze: + een vaste opslag
Nee daar schrijven ze: + een vaste opslag
Dank je. Zo bedoelde ik mijn stuk. Blijkbaar ben ik niet de enige.Ik heb in ons geval onze tussen persoon vertrouwt, zijn uitleg vond ik ook plausibel, zelfs als ik het nu lees vind ik het tweeledig uitlegbaar. En het ons toendertijd uitgelecht dat de opslag vast was voor de hele looptijd maar dat de hoogte periodiek bepaald word.
Dit krijgt nog een staartje...
Overigens was dat stukje van mij...
Ik vraag me af of de gedragscode, te vinden bij obvion zelf: http://www.obvion.nl/filesystem/corpora ... 1-2007.pdf geen bescherming biedt tegen dit soort acties! Volgens mij mogen algemene voorwaarden niet in strijd zijn met zo'n gedragscode. Hierin staat duidelijk dat alleen de rente mag worden aangepast. De uitzonderingen zijn alleen van toepassing op wijzigingen in de verhouding tussen obvion en klant, niet op economische fluctuaties.
Artikel 14 Wijziging voorwaarden tijdens de looptijd
Hypothecair financiers zullen tijdens de looptijd van de hypothecaire financiering in
beginsel alleen het rentetarief wijzigen. Van andere mogelijkheden om de voorwaarden
te wijzigen zal alleen in uitzonderingsgevallen gebruik gemaakt worden. Deze
uitzonderingen betreffen de volgende gevallen: a. er moeten zich zulke ingrijpende
wijzigingen hebben voorgedaan dat de positie van de hypothecair financier ten
opzichte van u dusdanig verslechterd is dat ongewijzigde voortzetting van de
financiering in redelijkheid niet van de hypothecair financier gevraagd kan worden; b.
bij specifieke financieringsvormen kan het eigen zijn aan de financiering dat andere
elementen dan het rentepercentage gewijzigd (kunnen) worden. Uiteraard moet
dat dan uitdrukkelijk met u zijn overeengekomen. Het komt wel eens voor dat in
de financieringsovereenkomst wordt vastgelegd dat de hypothecair financier na een
bepaalde periode terugbetaling van de financiering kan vragen, terwijl de financiering
dan nog niet is afgelost volgens het normale aflossingspatroon. Deze periode wordt
de juridische looptijd genoemd. In de praktijk wordt dan bijna nooit terugbetaling van
de financiering gevraagd, maar wordt de financiering verlengd of vernieuwd. In de
Gedragscode is nu vastgelegd dat deze praktijk regel wordt.
Artikel 15
Artikel 14 Wijziging voorwaarden tijdens de looptijd
Hypothecair financiers zullen tijdens de looptijd van de hypothecaire financiering in
beginsel alleen het rentetarief wijzigen. Van andere mogelijkheden om de voorwaarden
te wijzigen zal alleen in uitzonderingsgevallen gebruik gemaakt worden. Deze
uitzonderingen betreffen de volgende gevallen: a. er moeten zich zulke ingrijpende
wijzigingen hebben voorgedaan dat de positie van de hypothecair financier ten
opzichte van u dusdanig verslechterd is dat ongewijzigde voortzetting van de
financiering in redelijkheid niet van de hypothecair financier gevraagd kan worden; b.
bij specifieke financieringsvormen kan het eigen zijn aan de financiering dat andere
elementen dan het rentepercentage gewijzigd (kunnen) worden. Uiteraard moet
dat dan uitdrukkelijk met u zijn overeengekomen. Het komt wel eens voor dat in
de financieringsovereenkomst wordt vastgelegd dat de hypothecair financier na een
bepaalde periode terugbetaling van de financiering kan vragen, terwijl de financiering
dan nog niet is afgelost volgens het normale aflossingspatroon. Deze periode wordt
de juridische looptijd genoemd. In de praktijk wordt dan bijna nooit terugbetaling van
de financiering gevraagd, maar wordt de financiering verlengd of vernieuwd. In de
Gedragscode is nu vastgelegd dat deze praktijk regel wordt.
Artikel 15
Dit is de brief die ik zal verzenden:
Heeft nog iemand tips???
Obvion N.V. cc: Hypotheekadviseur
t.a.v. drs. R. van Diem
Postbus 3005
6401 DM Heerlen
Onderwerp: onterechte wijziging van de vaste opslag voor hypotheek ...
Beste heer van Diem,
Op 5 november ontvingen wij een brief van u waarin u vermeld dat de opslag voor variabele rente wordt verhoogd van 0,65% naar 1,35%. Dit is waarschijnlijk een vergissing van u. Wij hebben bij het afsluiten van onze hypotheek samen met de adviseur juist voor Obvion gekozen omdat Obvion voor de variabele rente een vaste opslag op de Euribor gebruikt. U kunt zich voorstellen dat de door u voorstelde verhoging van die vaste opslag ons verraste. Om hierover meer duidelijkheid te krijgen hebben wij het contract en de algemene voorwaarden nagelopen.
Volgens het contract wordt de variabele rente vastgesteld uit de 1-maands-euribor plus een opslag.
In het contract staat letterlijk:
Het tarief wordt de 1e van iedere maand opnieuw vastgesteld op basis van de stand van de 1-maands EURIBOR rente per de laatste werkdag van de vorige maand + een vaste opslag + eventuele opslag(en) voor niet gegarandeerde leningen. Dit tarief is de gehele maand geldig.
Ik begrijp uit deze omschrijving dat we een variabele rente hebben afgesproken die tijdens de contractduur van 30 jaar doorloopt en iedere maand binnen die contractduur opnieuw volgens een bepaalde protocol wordt vastgesteld. Dit protocol is dus niet voor één maand maar voor “iedere maand opnieuw”.
Volgens deze contracttekst wordt dus iedere maand de rente vastgesteld uit:
- 1-maand euribor
- + een opslag die bestaat uit:
o een vaste opslag
o eventuele opslag(-en) voor niet gegarandeerde leningen.
De “vaste opslag” is dus letterlijk een “vaste” opslag. Hier kan ik niet uit opmaken dat deze variabel zou kunnen zijn. Deze vaste opslag was bij het aangaan van het contract 0,65%. Met de noteringen van de 1-maands Euribor en de steeds in rekening gebrachte rente is zeer duidelijk dat deze vaste opslag exact 0,65%.
De eventuele opslagen voor niet gegarandeerde leningen zijn volgens het contract als volgt: een opslag van 0,1% totdat het leningbedrag kleiner wordt als 60% van de executiewaarde en een opslag van 0,1% tot het leningbedrag kleiner wordt als 75% van de executiewaarde. Deze opslag is dus duidelijk een variabele opslag die onder bepaalde voorwaarden moet worden aangepast. Als het leningbedrag als percentage van de executiewaarde lager wordt dan bepaalde waarden, wordt deze variabele opslag gewijzigd. Deze opslag zal periodiek (waarschijnlijk maandelijks) opnieuw moeten worden bepaald zodat het juiste rentetarief wordt bepaald.
Kijkende naar de algemene voorwaarden (maart 2006) kom ik het volgende tegen wat wellicht van toepassing is:
21 b: Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’(1-maands Euribor) en kent een opslag die periodiek door de geldgever wordt bepaald, zie www.obvion.nl.
Hierin staat dus dat de “opslag” op de 1-maands Euribor periodiek wordt bepaald. Tezamen met het contract betekent dit dat deze opslag op de 1-maands Euribor bestaat uit een “vaste opslag” en 2 “variabele opslagen voor niet gegarandeerde leningen”. Deze “opslag” wordt periodiek bepaald.
Kortom, er wordt periodiek (maandelijks?) gekeken of de variabele opslagen nog geldig zijn en deze worden indien nodig gewijzigd. Hiermee kan nooit het vast deel van de opslag worden bedoeld. Er is immers contractueel vastgelegd dat dit een “vaste” opslag is.
De verhoging van de vaste opslag van 0,65% naar 1,35% is dus volgens het contract niet toegestaan. We hopen van harte dat het niet nodig zal zijn om onze rechtsbijstandverzekering hiervoor in te schakelen en gaan ervan uit dat u onze contractuele vaste opslag van 0,65% handhaaft.
Met vriendelijke groet,
...
Heeft nog iemand tips???
Obvion N.V. cc: Hypotheekadviseur
t.a.v. drs. R. van Diem
Postbus 3005
6401 DM Heerlen
Beste heer van Diem,
Op 5 november ontvingen wij een brief van u waarin u vermeld dat de opslag voor variabele rente wordt verhoogd van 0,65% naar 1,35%. Dit is waarschijnlijk een vergissing van u. Wij hebben bij het afsluiten van onze hypotheek samen met de adviseur juist voor Obvion gekozen omdat Obvion voor de variabele rente een vaste opslag op de Euribor gebruikt. U kunt zich voorstellen dat de door u voorstelde verhoging van die vaste opslag ons verraste. Om hierover meer duidelijkheid te krijgen hebben wij het contract en de algemene voorwaarden nagelopen.
Volgens het contract wordt de variabele rente vastgesteld uit de 1-maands-euribor plus een opslag.
Het tarief wordt de 1e van iedere maand opnieuw vastgesteld op basis van de stand van de 1-maands EURIBOR rente per de laatste werkdag van de vorige maand + een vaste opslag + eventuele opslag(en) voor niet gegarandeerde leningen. Dit tarief is de gehele maand geldig.
Ik begrijp uit deze omschrijving dat we een variabele rente hebben afgesproken die tijdens de contractduur van 30 jaar doorloopt en iedere maand binnen die contractduur opnieuw volgens een bepaalde protocol wordt vastgesteld. Dit protocol is dus niet voor één maand maar voor “iedere maand opnieuw”.
- 1-maand euribor
o een vaste opslag
De “vaste opslag” is dus letterlijk een “vaste” opslag. Hier kan ik niet uit opmaken dat deze variabel zou kunnen zijn. Deze vaste opslag was bij het aangaan van het contract 0,65%. Met de noteringen van de 1-maands Euribor en de steeds in rekening gebrachte rente is zeer duidelijk dat deze vaste opslag exact 0,65%.
De eventuele opslagen voor niet gegarandeerde leningen zijn volgens het contract als volgt: een opslag van 0,1% totdat het leningbedrag kleiner wordt als 60% van de executiewaarde en een opslag van 0,1% tot het leningbedrag kleiner wordt als 75% van de executiewaarde. Deze opslag is dus duidelijk een variabele opslag die onder bepaalde voorwaarden moet worden aangepast. Als het leningbedrag als percentage van de executiewaarde lager wordt dan bepaalde waarden, wordt deze variabele opslag gewijzigd. Deze opslag zal periodiek (waarschijnlijk maandelijks) opnieuw moeten worden bepaald zodat het juiste rentetarief wordt bepaald.
Kijkende naar de algemene voorwaarden (maart 2006) kom ik het volgende tegen wat wellicht van toepassing is:
21 b: Het rentepercentage wordt gebaseerd op de zogenaamde ‘referentierente’(1-maands Euribor) en kent een opslag die periodiek door de geldgever wordt bepaald, zie www.obvion.nl.
Hierin staat dus dat de “opslag” op de 1-maands Euribor periodiek wordt bepaald. Tezamen met het contract betekent dit dat deze opslag op de 1-maands Euribor bestaat uit een “vaste opslag” en 2 “variabele opslagen voor niet gegarandeerde leningen”. Deze “opslag” wordt periodiek bepaald.
Kortom, er wordt periodiek (maandelijks?) gekeken of de variabele opslagen nog geldig zijn en deze worden indien nodig gewijzigd. Hiermee kan nooit het vast deel van de opslag worden bedoeld. Er is immers contractueel vastgelegd dat dit een “vaste” opslag is.
De verhoging van de vaste opslag van 0,65% naar 1,35% is dus volgens het contract niet toegestaan. We hopen van harte dat het niet nodig zal zijn om onze rechtsbijstandverzekering hiervoor in te schakelen en gaan ervan uit dat u onze contractuele vaste opslag van 0,65% handhaaft.
Met vriendelijke groet,
...
Laatst gewijzigd door JohanVe op 06 nov 2008 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
wim_e
je hoort van andere niets omdat die langzaamaan de tarieven hebben verhoogd (door niet de euribor te volgen als die daalde of meer te verhogen dan de euribor steeg)
je hoort van andere niets omdat die langzaamaan de tarieven hebben verhoogd (door niet de euribor te volgen als die daalde of meer te verhogen dan de euribor steeg)
@JohanVe
Keurige brief, zou misschien aan kracht winnen door hem iets in te korten en meer 'to the point' te houden. Bijvoorbeeld het stukje over "... de eventuele opslagen voor niet gegarandeerde leningen ..." is misschien wat erg uitvoerig en feitelijk buiten het onderwerp om.
Succes, ben benieuwd naar de Obvion reactie
Keurige brief, zou misschien aan kracht winnen door hem iets in te korten en meer 'to the point' te houden. Bijvoorbeeld het stukje over "... de eventuele opslagen voor niet gegarandeerde leningen ..." is misschien wat erg uitvoerig en feitelijk buiten het onderwerp om.
Succes, ben benieuwd naar de Obvion reactie
Barnum
Het stukje over de toeslag voor niet gegarandeerde leningen moet erbij om een variabel deel in de gehele opslag te hebben. Anders loop ik vast bij de algemene voorwaarden. Ik zal het wel inkorten, het is inderdaad te uitgebreid.
Thanks, Johan
Het stukje over de toeslag voor niet gegarandeerde leningen moet erbij om een variabel deel in de gehele opslag te hebben. Anders loop ik vast bij de algemene voorwaarden. Ik zal het wel inkorten, het is inderdaad te uitgebreid.
Thanks, Johan
Inderdaad een nette brief JohanVe!
Ik vraag me alleen af of je wellicht tegen het volgende probleem zou aan kunnen lopen inzake de variabele opslag voor niet gegarandeerde leningen: aangezien deze variabel is en dus door Obvion aangepast zou kunnen worden en stel dat het slaagt om de opslag van 0,70% (op het als vast te bestempelen deel) teniet te doen; zou Obvion dan niet doodleuk de opslag voor niet gegarandeerde leningen met 0,7% kunnen ophogen?
Wat is jullie mening?
Heeft iemand al verder iets van VEH vernomen?
Ik vraag me alleen af of je wellicht tegen het volgende probleem zou aan kunnen lopen inzake de variabele opslag voor niet gegarandeerde leningen: aangezien deze variabel is en dus door Obvion aangepast zou kunnen worden en stel dat het slaagt om de opslag van 0,70% (op het als vast te bestempelen deel) teniet te doen; zou Obvion dan niet doodleuk de opslag voor niet gegarandeerde leningen met 0,7% kunnen ophogen?
Wat is jullie mening?
Heeft iemand al verder iets van VEH vernomen?
Poum,
Volgens mij kunnen ze niet het variabele deel verhogen omdat in het contract is vastgelegd hoe hoog deze is en onder welke voorwaarden deze mag worden aangepast door de geldverstrekker.
Doeg, J
Volgens mij kunnen ze niet het variabele deel verhogen omdat in het contract is vastgelegd hoe hoog deze is en onder welke voorwaarden deze mag worden aangepast door de geldverstrekker.
Doeg, J
Hallo,
Ben net als de meeste hier op het forum ook belazerd. Buiten het contract en informatie uit de algemene voorwaarden heb ik destijds (eind 2004) ook nog een bijsluiter 'De Obvion Variabele Rente' bij de offerte van mijn hypotheek overhandigd gekregen. Hierin zit volgens mij geen enkele ruimte voor interpretatie verschillen.
Ik citeer: 'Hoe wordt de Obvion Variabele Rente bepaald? De Obvion Variabele Rente werkt heel eenvoudig en is gemakkelijk te volgen. De rente is gebaseerd op de 1-maands Euribor-rente plus een vaste opslag van 0,65%. Euribor staat voor Euro Interbank Offered Rate en is de rente waartegen op de geldmarkt in het eurogebied deposito's (van dertien verschillende looptijden) interbancair worden aangeboden (bron: www.dnb.nl). Deze geldmarktrente is relatief laag dankzij dit kortetermijnkarakter.
Om uw maandelijkse hypotheeklasten voor de Obvion Variabele Rente te bepalen, meten we op de laatste werkdag van elke maand de 1-maands Euribor-rentestand. Uw hypotheekrente voor de volgende maand is deze rentestand, met daarbij opgeteld de opslag van 0,65% en een eventuele renteopslag, bepaald door de verhouding tussen de getaxeerde executiewaarde van uw woning en het totale hypotheekbedrag.'
Er wordt hier dus duidelijk over een vaste opslag van 0.65% gesproken. En niet van een opslag die variabel is afhankelijk van de liquiditeitspremie die door Obvion moet worden betaald.
Vraag: Johan Ve, zou je de aangepaste brief misschien nogmaals kunnen plaatsen? Als je het goed vindt wil ik hem ook gaan gebruiken voor mijn communicatie richting Obvion. Wellicht is een verwijzing naar de bijsluiter ook nog het toevoegen waard. Maximaal lastig vallen die gasten.[/i]
Ben net als de meeste hier op het forum ook belazerd. Buiten het contract en informatie uit de algemene voorwaarden heb ik destijds (eind 2004) ook nog een bijsluiter 'De Obvion Variabele Rente' bij de offerte van mijn hypotheek overhandigd gekregen. Hierin zit volgens mij geen enkele ruimte voor interpretatie verschillen.
Ik citeer: 'Hoe wordt de Obvion Variabele Rente bepaald? De Obvion Variabele Rente werkt heel eenvoudig en is gemakkelijk te volgen. De rente is gebaseerd op de 1-maands Euribor-rente plus een vaste opslag van 0,65%. Euribor staat voor Euro Interbank Offered Rate en is de rente waartegen op de geldmarkt in het eurogebied deposito's (van dertien verschillende looptijden) interbancair worden aangeboden (bron: www.dnb.nl). Deze geldmarktrente is relatief laag dankzij dit kortetermijnkarakter.
Om uw maandelijkse hypotheeklasten voor de Obvion Variabele Rente te bepalen, meten we op de laatste werkdag van elke maand de 1-maands Euribor-rentestand. Uw hypotheekrente voor de volgende maand is deze rentestand, met daarbij opgeteld de opslag van 0,65% en een eventuele renteopslag, bepaald door de verhouding tussen de getaxeerde executiewaarde van uw woning en het totale hypotheekbedrag.'
Er wordt hier dus duidelijk over een vaste opslag van 0.65% gesproken. En niet van een opslag die variabel is afhankelijk van de liquiditeitspremie die door Obvion moet worden betaald.
Vraag: Johan Ve, zou je de aangepaste brief misschien nogmaals kunnen plaatsen? Als je het goed vindt wil ik hem ook gaan gebruiken voor mijn communicatie richting Obvion. Wellicht is een verwijzing naar de bijsluiter ook nog het toevoegen waard. Maximaal lastig vallen die gasten.[/i]
Laatst gewijzigd door oboohma op 06 nov 2008 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij deze de brief zoals deze nu is. Ik heb hem nog maar deels aangepast, nog geen tijd gehad.
Inmiddels heb ik de rechtsbijstandverzekering al ingeschakeld om me te adviseren mijn reactie. In de loop van volgende week weet ik meer.
Kan je die bijsluiter voor de variabele rente scannen? Deze wil ik graag toevoegen aan de brief.
Doeg, J
Obvion N.V. cc: hypotheekadviseur
t.a.v. drs. R. van Diem
Postbus 3005
6401 DM Heerlen
Datum: 6 november 2008
Beste heer van Diem,
- 1-maand euribor
o een vaste opslag
De “vaste opslag” is dus letterlijk een “vaste” opslag. Dit deel van de opslag kan dus niet variabel zijn. Deze vaste opslag was bij het aangaan van het contract 0,65%. Met de noteringen van de 1-maands Euribor en de steeds in rekening gebrachte rente is zeer duidelijk dat deze vaste opslag exact 0,65% is.
De eventuele opslagen voor niet gegarandeerde leningen zijn volgens het contract als volgt: een opslag van 0,1% totdat het leningbedrag kleiner wordt als 60% van de executiewaarde en een opslag van 0,1% tot het leningbedrag kleiner wordt als 75% van de executiewaarde. Deze opslag is dus duidelijk een variabele opslag die de geldgever onder bepaalde voorwaarden periodiek (maandelijks?) moet bepalen.
Met vriendelijke groet,
Inmiddels heb ik de rechtsbijstandverzekering al ingeschakeld om me te adviseren mijn reactie. In de loop van volgende week weet ik meer.
Kan je die bijsluiter voor de variabele rente scannen? Deze wil ik graag toevoegen aan de brief.
Doeg, J
Obvion N.V. cc: hypotheekadviseur
t.a.v. drs. R. van Diem
Postbus 3005
6401 DM Heerlen
Datum: 6 november 2008
Beste heer van Diem,
- 1-maand euribor
o een vaste opslag
De “vaste opslag” is dus letterlijk een “vaste” opslag. Dit deel van de opslag kan dus niet variabel zijn. Deze vaste opslag was bij het aangaan van het contract 0,65%. Met de noteringen van de 1-maands Euribor en de steeds in rekening gebrachte rente is zeer duidelijk dat deze vaste opslag exact 0,65% is.
De eventuele opslagen voor niet gegarandeerde leningen zijn volgens het contract als volgt: een opslag van 0,1% totdat het leningbedrag kleiner wordt als 60% van de executiewaarde en een opslag van 0,1% tot het leningbedrag kleiner wordt als 75% van de executiewaarde. Deze opslag is dus duidelijk een variabele opslag die de geldgever onder bepaalde voorwaarden periodiek (maandelijks?) moet bepalen.
Met vriendelijke groet,
-
Erg interessante info, ik heb deze bijsluiter overigens niet mee gekregen terwijl ik in exact dezelfde periode mijn hypotheek heb afgesloten.
Ga zelf ook een aangetekende brief sturen. Het begint er steeds meer op te lijken dat obvion erg twijfelachtig handelt.
Heeft iemand trouwens al wat gehoord in de media over de obvion actie ?
Ik denk dat de media vooral nog even zoet zijn met de Amerikaanse verkiezingen, de kredietcrisis, en andere gewichtige zaken.Heeft iemand trouwens al wat gehoord in de media over de obvion actie ?
ALS dit in de media terecht moet komen, moeten we allemaal even gaan gillen en niet (alleen) op dit forum. Denk aan de Telegraaf vanwege het hoge 'struikroversgehalte', het Financieele Dagblad vanwege de financiele impact, de Volkskrant vanwege volksverlakkerij, etc, Als de pers aandacht maar hoog genoeg oploop is dat niet prettig voor Roy van Diem en zijn trawanten.
Andere ingangen zijn Consuwijzer, Autoriteit Financiele Markten en dergelijke overheidsinstanties, als zij zich gaan roeren krijgt de pers er ook vanzelf interesse voor (waar rook is is vuur).
Het toezicht van de AFM http://consument.afm.nl/consumenten/pro ... zicht.aspx
De AFM houdt op verschillende manieren toezicht op aanbieders, adviseurs en bemiddelaars van hypotheken.
1. De AFM controleert of de aanbieders consumenten goed informeren. Als een aanbieder reclame op tv of een advertentie niet volgens de regels heeft gemaakt, kan de AFM ingrijpen en een straf geven als dit nodig is.
De info van oboohma is inderdaad erg interessant. Hier wordt toch gesproken over een vaste opslag van 0,65%. Ik heb ook de algemene voorwaarden van 2004 (daar zit deze bijsluiter overigens niet bij). Ik heb mijn hypotheek overigens verhoogd in 2007, dus zeer ws. ben ik toch nog het haasje door latere voorwaarden, maar toch het proberen waard lijkt me.
Het lijkt me zowieso handig als eenieder op dit forum een bezwaar brief stuurt naar Obvion, waarbij de prima brief van JohanVe wellicht als basis kan dienen (geef je hier toestemming voor JohanVe?).
Overigens heb ik nog niets vernomen van VEH. Ik zal ze nogmaals bellen. Ook de tussenpersoon gaat bellen met Obvion, maar verwacht hier eigenlijk niets van. Zie mede de reactie van wiegerwynia eerder in dit forum. De publiciteit zoeken lijkt mij zeker een goede actie.
Is overigens Radar al ingeschakeld???
Groet,
Poum
Het lijkt me zowieso handig als eenieder op dit forum een bezwaar brief stuurt naar Obvion, waarbij de prima brief van JohanVe wellicht als basis kan dienen (geef je hier toestemming voor JohanVe?).
Dank voor je reactie JohanVe. Ik denk dat je hier inderdaad gelijk in hebt.JohanVe
Poum,
Doeg, J
Overigens heb ik nog niets vernomen van VEH. Ik zal ze nogmaals bellen. Ook de tussenpersoon gaat bellen met Obvion, maar verwacht hier eigenlijk niets van. Zie mede de reactie van wiegerwynia eerder in dit forum. De publiciteit zoeken lijkt mij zeker een goede actie.
Is overigens Radar al ingeschakeld???
Groet,
Poum
Ik heb de bijsluiter/brochure ingescand. Kan gedownload worden op de volgende locatie:
http://dl014.filefactory.com/cache/dl/f ... d_2004.zip
http://dl014.filefactory.com/cache/dl/f ... d_2004.zip