Dat is de basis van een forum: een admin, een webmaster en moderator(s) Wat BBCS en ik vermelden zijn extra's die je kan gebruiken maar wel standaard in de forumsoftware zitten. BBCS en ik zijn echt niet de enigen die dit soort extra's toepassenDit gaat maar over een enkele wensite/forum en een bepaalde vereniging, BBCS
Een gewoon forum heeft gewoon een een admin, een webmaster en moderator(s) en uiteraard forumleden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] zomaar geband en mijn postings teruggezet???
Re: zomaar geband en mijn postings teruggezet???
Ik voel me ook een beetje aangesproken, BBCS
Ik ook, het is ook een leuke misschien wel leerzame draad over het reilen en zeilen achter de schermen van een forum.
Jij bedoeld met extra's gebruikersgroepen, verborgen topics enz.?
Jij bedoeld met extra's gebruikersgroepen, verborgen topics enz.?
Laatst gewijzigd door Tonja32 op 27 jan 2009 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Op een andere forum die ik ook beheer hadden we dat wel gedaan.Als ik de indruk heb gewekt dat de forumleden volledig in het overleg over hoe wij ons forum beheren kunnen meepraten dan moet ik je teleurstellen. Wij reageren wel op kritiek of aanbevelingen op dit punt. Wij doen dit door te reageren in het forum of door daadwerkelijk een aanpassing te maken. Ook de thread in dit forum is bij ons stof tot gesprek.
De gebruiksregels werden aangescherpt en aangepast (puur voor de verbetering van het forum), waardoor er onvrede ontstond over de gebruiksregels.
Dat ging op een gegeven moment mis, omdat men maar door bleef zagen op zaken die al helemaal besproken waren.
Wat daarbij ook opviel was dat het aantal forumgebruikers die online waren drastisch omlaag ging.
Vanaf dat moment werd er besloten om alle topics die daarover gingen te verwijderen en dat men alleen via de PM (of PB) met de moderatoren kan commnuniceren.
Kreeg je ook klachten?Wat daarbij ook opviel was dat het aantal forumgebruikers die online waren drastisch omlaag ging.
Wil je nu zeggen dat jullie als "beheer"een beslissing hebben genomen omwille van het forum, door topics te verwijderen en dat het gezaag van forumleden in bepaalde topics afgelopen was?
Wanneer vind je dat een forumlid een zager is, stel dat het een beladen onderwerp is?
Laatst gewijzigd door Tonja32 op 27 jan 2009 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik kan je wel zeggen dat ik voor een forum ook speciale chatgedeelte aan het inbouwen ben.Dat is de basis van een forum: een admin, een webmaster en moderator(s) Wat BBCS en ik vermelden zijn extra's die je kan gebruiken maar wel standaard in de forumsoftware zitten. BBCS en ik zijn echt niet de enigen die dit soort extra's toepassen
Naast het bouwen van een forum kun je ook diverse modules aan de software koppelen en zeker het uiterlijk zelf aanpassen.
Even terugkomend op de leden van een forum:
Je hebt hele simpel opgezette forums: een admin die ook webmaster is, een moderator en leden.
Heel simpel opgebouwd heb je een admin die naast webmaster ook moderator is, en leden.
Het probleem van dergelijke forums is dat de taak van admin/webmaster/moderator eigenlijk niet gecontroleerd kan worden. Die persoon heeft het alleenrecht. Het probleem van het forum dat in dit topic beschreven wordt is daar een schitterend voorbeeld van.
Als een forum deel uitmaakt van een vereniging, of wat dan ook, dan staat boven de admin/webmaster ook een bestuur of een redactie. De admin heeft dan niet het alleenrecht.
@BBCS
Zover gaan we niet. We reageren wel maar dat betekent niet dat we ook doen wat er gevraagd wordt. We praten er intern wel over. We reageren wel in die zin dat we de criticus benaderen. Dat kan soms via het forum. Dat kan soms betekenen dat we iets over het hoofd gezien hebben en dan passen we aan. Omdat we een locale site zijn. hebben we een enkele keer wel eens een gesprek. Wijzelf hebben een bepaalde werkwijze. Het is niet zo dat iedereen die zomaar kan aanpassen.
We proberen de zaak open en transparant te houden. Ik ben het met je eens dat het aanscherpen van forumregels contraproductief kan zijn.
Zover gaan we niet. We reageren wel maar dat betekent niet dat we ook doen wat er gevraagd wordt. We praten er intern wel over. We reageren wel in die zin dat we de criticus benaderen. Dat kan soms via het forum. Dat kan soms betekenen dat we iets over het hoofd gezien hebben en dan passen we aan. Omdat we een locale site zijn. hebben we een enkele keer wel eens een gesprek. Wijzelf hebben een bepaalde werkwijze. Het is niet zo dat iedereen die zomaar kan aanpassen.
We proberen de zaak open en transparant te houden. Ik ben het met je eens dat het aanscherpen van forumregels contraproductief kan zijn.
Je vergeet dat bij een klein forum de moderatoren en leden niet kant erbij geleverd worden. En wat te doen als je bijvoorbeeld met twee moderatoren begint en er valt eentje weg door omstandigheden, die niks met het forum zelf te maken hebben?
Laatst gewijzigd door Tonja32 op 27 jan 2009 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hee BBCS we kunnen deze thread bijna in PDF format uit gaan brengen
Maar ... laat men hier maar komen lezen. Da's minder werk
Maar ... laat men hier maar komen lezen. Da's minder werk
Ik het begin was ik alles in een. Ik heb duidelijk gesteld dat ik niet alleen wilde werken. Binnen no-time had ik moderatorS vanuit de kleine organisatie.Je vergeet dat bij een klein forum de moderatoren en leden niet kant erbij geleverd worden. En wat te doen als je bijvoorbeeld met twee moderatoren begint en er valt eentje weg door omstandigheden, die niks met het forum zelf te maken hebben?
Als je echter alleen een toko beheert ... Ja, dan zal je geregeld zelf moeten modereren
Jullie reageren wel vanuit "grote" en superstrak georganiseerde fora.
De eigenaar van het forum was heel duidelijk: geen discussies over het forum zelf over het gehele forum verspreidt.Kreeg je ook klachten?
Wil je nu zeggen dat jullie als "beheer"een beslissing hebben genomen omwille van het forum, door topics te verwijderen en dat het gezaag van forumleden in bepaalde topics afgelopen was?
Wanneer vind je dat een forumlid een zager is?
Sommige discussies kunnen behoorlijk onrust veroorzaken, en dan moet je bepaalde topics dan sluiten om de rust terug te laten keren.
We hebben dus besloten dat er op het forum zelf niet meer gediscusieërd wordt over het moderatiebeleid, men kan altijd een PM of PB naar één van de moderatieleden sturen en daar wordt altijd wat mee gedaan.
Op het forum was alles al besproken, maar sommige mensen blijven maar steeds de dezelfde vragen stellen en daardoor gaan zeuren.Wanneer vind je dat een forumlid een zager is?
Het gevolg daarvan is dat de sfeer totaal verpest werd, waardoor we helaas genoodzaakt waren om de betreffende topics te sluiten en te verwijderen.
-
Het is dan ook een fout, dat iedereen een forum kan starten. Kennis of niet. Naar mijn mening zou een aanstaande mod/admin eens een tijdje moeten meelopen op Fok! Dan krijg je een heel goed idee hoe een goed geregisseerd forum werkt.
Maar de moderator(s) en de webmaster hebben toch de eindbeslissing.We hebben dus besloten dat er op het forum zelf niet meer gediscusieërd wordt over het moderatiebeleid, men kan altijd een PM of PB naar één van de moderatieleden sturen en daar wordt altijd wat mee gedaan.
En wat te doen als de zagende forumleden maar door blijven zagen? Of bijvoorbeeld op een andere website hun zagerij voortzetten als op het forum zelf hun zin niet krijgen?
Als je met "grote" bedoelt : veel lezers... dan ken ik veel grotere fora. Maaja het zijn er wel een paar we zijn echt niet extreem groot!Jullie reageren wel vanuit "grote" en superstrak georganiseerde fora.
superstrak... Ik kan natuurlijk niet voor BBCS spreken.
Ik kwam binnen deze organisatie toen er nog niks was. Ik ben begonnen met de domeinaanvraag. Ik heb van tevoren gezegd dat ik geen eenmanstoko wilde. Ik doe nu nog steeds veel alleen. Maar in het forum zijn 4 moderators actief. Ik ben op de website en fora georienteerd. Rotzooi kan ik wel aan binnen het forum. De moderators zijn tevens bekend met de onderwerpen. Dat geluk heb ik.
gravedigger je gaat uit van het heden, maar die (FOK) zijn ook moeten beginnen ooit.
Dat andere forum waar ik het over heb, krijgen we groot door veel energie in te steken en dat het nu superstrak georganiseerd is, hebben we zelf moeten doen.Jullie reageren wel vanuit "grote" en superstrak georganiseerde fora.
We hebben in het begin heel moeilijk gehad, het vuur werd aan onze schenen gegooid.
Gemakkelijk is het dus niet.
Maar we hebben een doel voor ogen en daar ga je dan voor.
Ik wil mezelf niet op mijn schouders kloppen, maar doordat ikzelf best technisch onderlegt ben, heb ik ook het technische gedeelte van het forum op me genomen en ik moet maar zorgen dat het technisch goed draaid.
Binnenkort een chatsessie, waarvan de technische realisatie helemaal op mijn schouders rust.
Ik ga heus nu niet lopen beweren hoe goed ik wel niet ben, daar gaat het niet om.
Waar het wel om gaat is dat als je technisch onderlegt ben en je wilt het technische gedeelte begrijpen en snappen, dat dan diverse deuren opengaan en dat je veel zaken kunt realiseren.
Wat ik er ook mee wil zeggen is dat je zelf de schouders er onder moet zetten, het komt je niet aanwaaien. Je moet het zelf doen.
Ik doe dit ook allemaal maar in mijn vrije tijd.
-
Ook in het verleden was dat al zo. Ik loop daat al wat jaartjes mee
Ik ookIk doe dit ook allemaal maar in mijn vrije tijd.
De eindbeslissing ligt op een ander vlak dan op dat moment het wel of niet eens zijn met een discussie.Maar de moderator(s) en de webmaster hebben toch de eindbeslissing.
Je hebt ook de verantwoordelijkheid om de rust terug te laten keren, en dan moet je wel een bepaald topic dichtgooien als het onderwerp onrust veroorzaakt.
We hebben die topics gesloten en verwijderd puur om de rust terug te laten keren, niet omdat we wel of niet eens waren met de discussies en of we wel of niet tegen kritiek kunnen.
Daar is eigenlijk niks tegen te doen.En wat te doen als de zagende forumleden maar door blijven zagen? Of bijvoorbeeld op een andere website hun zagerij voortzetten als op het forum zelf hun zin niet krijgen?
Wat je wel kunt doen is als beheerder via de pm of mail contact met die personen opnemen en de boel buiten om het forum uit te praten.
gravedigger schreef:Ook in het verleden was dat al zo. Ik loop daat al wat jaartjes mee
Waar dan als ik vragen mag?
Niet bij dat dartforum.