Pagina 6 van 12

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 11:20
door BBCS
Nee hoor. De harde schijf uit een behuizing van een externe HD halen is wat anders dan de harde schijf (uit die behuizing) zelf 'openen'...
Als het een kant en klaar product is, mag de winkelier zonder de garantie te verliezen dat niet doen.

Die behuizing is verzegeld door de fabrikant, wordt de verzegeling verbroken: einde garantie.

Oftewel:
De winkelier mag niet zomaar de harde schijf uit de behuizing van een externe hd te halen. Dan vervalt de garantie.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 11:47
door WillemV
Geplaatst op 05 Jun 2009 11:01 door D2Freak30

Dat klopt maar er staat nergens dat een harde schijf geopend dient te worden voor datarecovery.
Dat was een reactie van mij op deze opmerking van BBCS:

"Datarecovery is wel degelijk mogelijk zonder opening van de harde schijf zelf. Wel tot op zekere hoogte."

Volgens mij staat daar toch echt dat de harde schijf zelf fysiek geopend wordt. Als BBCS dat niet zo bedoelde, had hij het maar duidelijker op moeten schrijven. Maar goed, dat is verder niet zo belangrijk. Hier hebben wij immers geen meningsverschil over. :wink:
Dat snap ik even niet? Waarom hadden ze meer moeten proberen? Ik kan die afspraak nergens vinden in dit topic? Er is afgesproken dat mycom zou proberen om de data te recoveren en dat hebben ze gedaan met de beschikbare middelen die zij hebben.
Ik heb zelf wel eens gratis recovery software gedownload en geïnstalleerd om data terug te krijgen van een ge-crashte HD omdat de back-up alweer een paar dagen oud was waardoor er een paar leuke foto's 'kwijt' waren. :oops: Dat was helemaal niet zo moeilijk en dat kan Mycom ook makkelijk proberen. Met andere woorden, wanneer ik in dezelfde situatie had verkeerd als TS, had ik van Mycom verwacht dat ze dit zouden proberen. Volgens TS heeft Mycom op het reparatie-inname formulier geschreven dat er een poging tot data recovery plaats zou vinden. Uit de berichten van TS maak ik op dat hij ook iets dergelijks verwachtte.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 12:12
door D2Freak30
Dat was een reactie van mij op deze opmerking van BBCS:
Sorry, maar die stukjes lees ik niet. Vandaar dat ik dat even gemist had.
Ik heb zelf wel eens gratis recovery software gedownload en geïnstalleerd om data terug te krijgen van een ge-crashte HD omdat de back-up alweer een paar dagen oud was waardoor er een paar leuke foto's 'kwijt' waren. Dat was helemaal niet zo moeilijk en dat kan Mycom ook makkelijk proberen. Met andere woorden, wanneer ik in dezelfde situatie had verkeerd als TS, had ik van Mycom verwacht dat ze dit zouden proberen. Volgens TS heeft Mycom op het reparatie-inname formulier geschreven dat er een poging tot data recovery plaats zou vinden. Uit de berichten van TS maak ik op dat hij ook iets dergelijks verwachtte.
Dat klopt, bepaalde recoverypakketten zijn gebruikersvriendelijk en doeltreffend. Alleen is er dus onduuidelijkheid over de afgesproken recovery. De klant kan andere verwachtingen hebben en daarom is het misschien handig om te weten wat er precies is afgesproken tussen de klant en mycom. Zolang dat een grijs gebied blijft is een eindeloze discussie mogelijk.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 12:17
door resp00112469
Ik heb zelf wel eens gratis recovery software gedownload en geïnstalleerd om data terug te krijgen van een ge-crashte HD
Als de HD zelf niet meer wil draaien, dan kan je er geen zak mee doen.
In dit geval is het dan alleen mogelijk om de schijf zelf en alleen de schijf in een andere behuizing te zetten en dat kan alleen een gespecialiseerd bedrijf uitvoeren.

Vr. Gr. Hans.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 12:25
door gravedigger
Alleen is er dus onduuidelijkheid over de afgesproken recovery.
De enige die licht kan brengen in die duisternis, is de TS. Maar die is na tig pagina's gehakketak allang afgehaakt. En gelijk heeft ie.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 13:29
door alfatrion
BBCS,

Wat ik erg jammer vind is dat je aan mij vraag om te komen met wetsartikels, terwijl je dat jezelf nalaat, en vervolgens toch bij je eigen stokpaartjes blijft. Ik krijg daar heel sterk het gevoel bij dat jouw doel is om de winkelier zoveel mogelijk de hand boven het hoofd te houden. Wat het beste is voor de winkelier, daar gaat het jou volgens mij om.

Ik haak af, in de wetenschap dat jij toch niet met wetsartikels zult komen, en wens een ieder die nog even door gaat veel plezier in de die nog even door gaat veel plezier.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 14:18
door resp00112469
Data recovery is totaal iets anders dan wat hier speelt. Als segmenten van de schijf zijn beschadigd dan is dit soms met een softwarepakket weer te herstellen. Voor het openen van bestanden is een link nodig om dat bestand te kunnen openen.
Is die link beschadigd, of is een bestand gewist, dan is het niet meer mogelijk om dit bestand te openen, maar het bestand staat er nog wel op.
Die software doet niets anders dan bestanden zoeken waarvan de link ontbreekt of beschadigd is. Die link wordt dan ergens anders op de schijf geplaatst, zodat men weer in het bestand kan komen.
Is de electronica defekt waardoor de schijf niet meer kan functioneren, dan kan je nooit met een recovery software de boel terug halen.

Vr. Gr. Hans.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 14:40
door D2Freak30
Data recovery is totaal iets anders dan wat hier speelt. Als segmenten van de schijf zijn beschadigd dan is dit soms met een softwarepakket weer te herstellen. Voor het openen van bestanden is een link nodig om dat bestand te kunnen openen.
Is die link beschadigd, of is een bestand gewist, dan is het niet meer mogelijk om dit bestand te openen, maar het bestand staat er nog wel op.
Die software doet niets anders dan bestanden zoeken waarvan de link ontbreekt of beschadigd is. Die link wordt dan ergens anders op de schijf geplaatst, zodat men weer in het bestand kan komen.
Is de electronica defekt waardoor de schijf niet meer kan functioneren, dan kan je nooit met een recovery software de boel terug halen.

Vr. Gr. Hans.
Excusez moi? En waar zie jij hier staan dat de schijf fysiek defect is?
Bovendien noem je slechts 1 voorbeeld van datarecovery. Wat als de data corrupt is die op de schijf staat? Dan is het soms ook nog raw te recoveren.
En zelfs bij fysieke problemen (tikkende harde schijven) is data recovery op deze manier soms mogelijk.

Beetje kort door de bocht en een flinke aanname.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 15:02
door resp00112469
Excusez moi? En waar zie jij hier staan dat de schijf fysiek defect is?
Men heeft de schijf moeten openen, dus dat zegt genoeg. Daardoor geen garantie meer en dat is waar deze hele discussie over gaat.

Vr. Gr. Hans,

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 15:36
door WillemV
Geplaatst op 05 Jun 2009 15:02 door resp00112469

Men heeft de schijf moeten openen, dus dat zegt genoeg.
Nee. Mycom heeft de behuizing (het kastje om HD) van de harde schijf geopend. Het betreft een externe harddisk.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 15:36
door D2Freak30
Als je goed leest zie je dat de case van de hd geopend KAN worden tijdens diepgaande datarecovery. Nergens word gezegd dat de hd fysiek defect is of geopend is. Wel word er gezegd dat de hd uit de behuizing is gehaald.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 21:07
door TheLD
Dit gaat om een externe harddisk. Zodra je de behuizing openmaakt open je de externe harddisk. Dit is geen losse case + losse HDD (blijkbaar denken een aantal mensen dat).

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=601

(hee waar zijn de schroefjes...openmaken kan dus NIET, wel slopen)

En de externe schijf was fysiek defect, dat geeft de TS duidelijk aan, immers het produkt was defect!

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 21:11
door BBCS
Dit gaat om een externe harddisk. Zodra je de behuizing openmaakt open je de externe harddisk. Dit is geen losse case + losse HDD (blijkbaar denken een aantal mensen dat).


Hehe, eindelijk begrijpt er iemand wat ik de hele tijd wat ik schrijf.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 21:16
door TheLD
Een simpele verzegeling zoals op sommige Acer systemen kun je door warmte los krijgen (fohn)en zo weer vastplakken. Werkt ook met COA's van Microsoft. Lijkt me niet dat bij de TS daar sprake van was.

Misschien dat hij/zij dat kan toelichten, maar zoals gravedigger al aangaf hebben we de TS "verjaagd" met onze oneindige discussies :twisted:

Ga meer eens op allerlei sites kijken van externe hdd fabrikanten, die dingen zitten altijd goed dicht.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 21:35
door BBCS
Nog maar een keer:

Externe harde schijven bestaan uit twee verschillende types:

- Kant en klare externe schijven
- zelf samengestelde en gebouwde schijven.


Bij de kant en klare externe schijven mag de consument noch de winkelier de harde schijf uit de behuizing halen. De behuizing is verzegeld.

Bij de zelf samengestelde en gebouwde schijven is dat niet het geval en kan altijd de harde schijf uit de externe harde schijf behuizing worden gehaald.

Als je bij de kant en klare externe harde schijf de harde schijf uit de externe harde schijf behuizing haalt vervalt de garantie, bij de zelf samengestelde en gebouwde schijven niet.

Als de consument bij een defect van de externe harde schijf zich meld bij de winkelier en hij doet een beroep op zijn wettelijke rechten, dan mag noch de consument noch de winkelier de harde schijf uit de externe harde schijf behuizing halen om eventueel gegevens veilig te stellen.

Het veiligstellen van de gegevens is geen recht voor de consumenten, ook niet voor de zakelijke gebruikers.
Ga meer eens op allerlei sites kijken van externe hdd fabrikanten, die dingen zitten altijd goed dicht.
Klopt helemaal.
Ik heb ook wel eens zitten mieren om die harde schijf uit de behuizing te krijgen.

Ik zeg wel eens:
Tuurlijk kun je voor je recht gaan, maar soms is het verstandig om dat niet te doen.
Als de behuizing van die externe harde schijf defect gaat of de adapter van die behuizing, is het soms beter om niet voor je recht te gaan, maar wel een andere behuizing te kopen.
Dan weet je zeker dat er niks met de gegevens gebeurd die op de harde schijf staat.

Ook komt het wel eens voor dat er dermate gevoelige informatie op de harde schijf staat, dat het beter is om de harde schijf zelf te vernietigen dan je recht halen. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 21:35
door WillemV
Geplaatst op 05 Jun 2009 21:07 door TheLD

Dit gaat om een externe harddisk. Zodra je de behuizing openmaakt open je de externe harddisk. Dit is geen losse case + losse HDD (blijkbaar denken een aantal mensen dat).

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=601

(hee waar zijn de schroefjes...openmaken kan dus NIET, wel slopen)
Hoe weet jij dat het om deze externe harddisk gaat? Veel van deze apparaten kun je gewoon openmaken en de (standaard) harde schijf eruit halen. Wellicht kan dat bij die uit jouw voorbeeld ook.

TS schreef in z'n eerste bericht:

"Mycom alleen geprobeerd of de disk in een andere behuizing wel werkte."

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 21:43
door BBCS
Veel van deze apparaten kun je gewoon openmaken en de (standaard) harde schijf eruit halen.
Al kan het wel, maar het mag niet.
Als de fabrikant het verzegeld heeft, blijf er dan vanaf.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 22:16
door Ouwe aap
Het is algemeen bekend dat data recovery (gegevensherstel) meer is dan alleen een harde schijf op een andere manier 'aansluiten' op een computer.
Bij de gemiddelde consument niet, ook bij mij niet.
En als de TS er wel van uit ging dat het zo'n ingewikkelde en kostbare data recovery zou moeten zijn, ben je dan niet een beetje naïef ? Ik bedoel wat kost een externe HD tegenwoordig ? Tussen de € 70 en € 150 ?

En ik snap ook niet dat als de TS zo bekend is in computerland dat hij geen back up heeft gemaakt. Dan had hij een nieuwe HD gekregen en was alles klaar, misschien had hij Mycom dan wel genomineerd voor een warme douche :?

De enige die licht kan brengen in die duisternis, is de TS. Maar die is na tig pagina's gehakketak allang afgehaakt. En gelijk heeft ie.
Mee eens.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 05 jun 2009 22:24
door TheLD
Veel van deze apparaten kun je gewoon openmaken en de (standaard) harde schijf eruit halen. Wellicht kan dat bij die uit jouw voorbeeld ook.
Ik ken er vele (oa produktlijn WD/Seagate/Maxtor). Noem jij eens 1 die je gewoon kunt openschroeven. Natuurlijk krijg je ze wel open, maar weer netjes dichtmaken... De hdd die ik aangaf was een voorbeeld, hier zit een 3d animatie bij.

Re: Gedwongen afzien van garantie

Geplaatst: 06 jun 2009 02:51
door WillemV
Geplaatst op 05 Jun 2009 22:16 door Ouwe aap

Bij de gemiddelde consument niet, ook bij mij niet.
Daar geloof ik niks van. Al helemaal niet in deze situatie; dit topic.
En als de TS er wel van uit ging dat het zo'n ingewikkelde en kostbare data recovery zou moeten zijn, ben je dan niet een beetje naïef ?
Maar de verwachting is helemaal niet ingewikkeld en/of kostbaar. Er is gratis recovery software beschikbaar. Zelfs dat heeft Mycom niet geprobeerd. Er werd data recovery beloofd. Niet een 'leestest' van de HD.
En ik snap ook niet dat als de TS zo bekend is in computerland dat hij geen back up heeft gemaakt. Dan had hij een nieuwe HD gekregen en was alles klaar, misschien had hij Mycom dan wel genomineerd voor een warme douche
Hoe kom jij er bij dat TS bekend is in computerland? Wellicht is hij 'goed' in de Engelse taal en heeft hij de term 'data recovery' gewoon vertaald in het Nederlands, zijnde 'gegevensherstel'... Hij hoeft helemaal niet te weten dat dat kostbaar zou kunnen zijn. Mycom heeft gewoon een poging tot data recovery beloofd. En dat is meer dan alleen de harde schijf op een andere manier 'aansluiten' op een computer en wanneer dat geen succes heeft er dan maar mee stoppen.

Natuurlijk is het TS te verwijten dat er geen back-up is. Maar dat is een gegeven feit. TS is een overeenkomst aangegaan met Mycon voor een data recovery actie. Juist omdat hij die data nu eenmaal kwijt is. Anders had hij gewoon aanspraak op de (fabrieks)garantie gemaakt en een nieuwe externe harddisk gekregen. Hij is zelfs bereid om afstand te doen van de (fabrieks)garantie op die externe harde schijf. Die kosten van die externe HD zal hem worst zijn. Hij wil gewoon die verloren data terug!

Geplaatst op 05 Jun 2009 22:24 door TheLD

Ik ken er vele (oa produktlijn WD/Seagate/Maxtor). Noem jij eens 1 die je gewoon kunt openschroeven. Natuurlijk krijg je ze wel open, maar weer netjes dichtmaken...
Mycom heeft tegen TS gezegd dat ze de harde schijf uit de behuizing hebben gehaald en in een andere behuizing hebben gestopt. Om te zien of de externe harddisk dan wel werkt... Het gaat er niet om of die behuizing weer netjes dicht gemaakt kan worden. TS wil alleen die data terug. Al is het op een door hem zelf meegenomen USB-stick. Hij had al afstand gedaan van de (externe) harde schijf op zich; van de intrinsieke waarde van die externe HD. :wink: De data was voor hem belangrijker dan de aanschafwaarde van die externe harddisk zelf.