LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] loterij van Zurich

Goede of slechte ervaringen met kansspelen? Geef hier jouw mening.
lady jane
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2010 15:20

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door lady jane »

Ook gebeld door 'Zwitserse Loterij Zurich' op 03 april.
Zelfde verhaal. Was erg geschrokken en overdonderd. Het is echt een agressief telefoontje. Maakte me zorgen omdat ik 'ja'had geantwoord op 'zit u goed' en 'is er ruimte voor een miljoen op uw bankrekening'. Maar nadat ik alle reacties heb gelezen ben ik gerustgesteld dat er geen gevolgen zullen zijn. Ik heb tenminste nog geen berichten daarover gelezen. Er heeft ook niemand post ontvangen begrijp ik?
Volgens mij zeiden ze aan het eind 'we gaan het toch proberen'
Werd net weer anoniem gebeld (terwijl ik sta geregistreerd) maar neem niet meer op. Ze bellen heel vaak en hardnekkig, wel 5x op een dag als je niet opneemt. (wat ik normaal niet doe).
Vreemd dat Radar hier in de uitzending niets mee doet.
aangifte bij opta gedaan.

LadyWaWa
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2010 10:13

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door LadyWaWa »

Hallo Allemaal,

Ik ben vandaag gebeld.
Ik merkte pas bij de vraag of ik lekker zat dat het nep was. Zoiets vragen mensen die je iets willen aansmeren nooit. Ik moest daarvoor mijn naam zeggen en deze herhalen. Dat heb ik maar gedaan. Na de hele uitleg over wat ik allemaal kon winnen werd er gevraagd nogmaals mijn voornaam te geven toen heb ik opgehangen. Echt schandalig dat mensen je zo proberen op te lichten.

Toch valt het wel op dat er wel meerdere bandjes zijn ingesproken, want er werd niet gevraagd of ik nog ruimte had voor een paar miljoenen en over de kosten werd ook niks gezegd. Of kwam dat pas na het opgeven van je gegevens? Gelukkig heb ik toen al opgehangen.

Ik hoop dat ze die mensen opzoeken en een flinke straf geven.

groeten,
Wendy

McTre
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2008 00:31

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door McTre »

Ik ben vanmiddag om 15:49 gebeld door de "zwitserse loterij in zurich"
Er word door een mannenstem gevraagd met wie ze het genoegen hebben, vervolgens zei ik mijn naam.
Daarna word er gevraagd "zit u goed?" Hierop heb ik niet geantwoord.
En word er uitgelegd dat je 1 van de 100 bent die het geluk heeft om in de finale te zitten.
Je krijgt te horen wat voor prijzen je allemaal hebt gewonnen en dit alles voor maar 29 euro per maand kunt verzilveren.
Vervolgens word er weer gevraagd naar je naam en daarna je geboortedatum.
In deze 2 gevallen heb ik niets gezegd en kwam tot de ondekking dat dit een bandje was.
Ik heb daarna ook opgehangen met de mededeling dat ik niet gediend ben van dit soort flauwekul en Aju Paraplu.
Na dit onderwerp opgezocht te hebben op internet, las ik dat ze aan het eind ook naar je rekeningnummer vragen...en zodra je dat hebt gegeven en Ja hebt gezegd ben je dus de pineut.
GEEF DIT SOORT GEGEVENS NOOIT TELEFONISCH OF PER MAIL !!
Ik heb dit alles gelukkig niet afgewacht.
Ze bellen met een onbekend (geheim) nummer.
Het is ook mensen overkomen die een geheim nummer hebben, ze werden toch gebeld.

En hier de link met een 0800 nummer erin van Zwitserleven waarna je kunt bellen als je benaderd bent door dit bedrijf: http://www.zwitserleven.nl/algemeen/belactie_is_bedrog

Ik heb dus dit 0800 nummer gebeld (gewoon voor de zekerheid). Ze zitten er behoorlijk mee dat hun naam zo misbruikt wordt en verzoeken je om, via hun site, de link naar de OPTA je klacht te deponeren. Hier worden alle gemelde klachten verzameld. Vanuit deze samenwerking van OPTA en ZwitserLeven is er nu contact met Politie en Justitie, die zijn dit nu actief aan het onderzoeken.

Dus aan iedereen met deze klacht, deponeer je klacht ook nog via bovenstaande weg -als je dit nog niet gedaan hebt. Dan komt het allemaal in een dossier terecht.

renzo74
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2010 17:47

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door renzo74 »

Zojuist ook gebeld door deze oplichters. (Regio Alkmaar). Wat ik mij afvraag is of het telefoonnummer niet te achterhalen valt om de daders te pakken. Ze zijn al sinds september 2009 bezig.

poros1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2010 20:41

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door poros1976 »

Ook ik heb vandaag zo'n zelfde soort telefoontje ontvangen. Heb behalve mijn naam aan het begin van het bandje verder niets meer gezegd. Praten tegen een persoon die je toch niet verstaat, vind ik nl niets en al helemaal niet als ze ongeveer 30 euro per maand van je willen hebben!!!

Janneke83
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2010 12:34

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Janneke83 »

Ik ben vanmiddag ook gebeld. Heb het gehele verhaal afgeluisterd. Heb mijn naam, geboortedatum en ja gegeven.
Ze vroegen niet om een bankrekeningnummer.
Heb op de site van Zwitserleven een telefoonnummer gevonden en gebeld met zwitserleven. Zo weten zij dat het nog steeds bezig is. http://www.zwitserleven.nl/algemeen/belactie_is_bedrog
Hier staat ook een link van consuwijzer op voor een klachtenformulier.
http://forms.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=11254
Vul deze aub ook in! Kwestie van max 10 minuten voor deze 2 handelingen!
Ook de politie nog gebeld maar die kunnen niets totdat er daadwerkelijk iets is om aangifte over te doen! Dus politie hoeft niet gebeld te worden..
Volgens Zwitserleven zijn politie en justitie hier wel druk mee bezig!

Succes allemaal!

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

LadyWaWa schreef:Hallo Allemaal,
Toch valt het wel op dat er wel meerdere bandjes zijn ingesproken, want er werd niet gevraagd of ik nog ruimte had voor een paar miljoenen en over de kosten werd ook niks gezegd. Of kwam dat pas na het opgeven van je gegevens? Gelukkig heb ik toen al opgehangen.
Beste Wendy,

Dat komt omdat het geen bandje is, maar een of meerdere geluidsfiles die door een computerprogramma worden aangestuurd. Dat is ingesteld op interactiviteit, dus op reacties van de beantwoorder. Afhankelijk van de reacties van degene die gebeld wordt, kunnen delen herhaald worden, of zijn er 'shortcuts', delen die worden overgeslagen, als ze niet relevant meer zijn. Dit is vergelijkbaar met bv. het aangifteprogramma van de Belastingdienst, dat ook terugkoppelt of vragen overslaat, als daar aanleiding toe is.

Ik verdenk ze er ook van, dat ze een bepaalde willekeur ('ramdomization') hebben ingebouwd, waardoor ze het soms hebben over ZwitserLeven, dan weer over de loterij van Zürich, en mogelijk nog andere zaken die weggelaten of toegevoegd kunnen worden. Dat alles bemoeilijkt de herkenning en het achterhalen van de daders.

Dit maakt dergelijke interactieve voice response systemen ook zo gevaarlijk. Als de techniek verder geperfectioneerd wordt, kunnen zonder tussenkomst van levende personen, net zoals bij e-mailspam, honderden of zelfs duizenden mensen per dag op agressieve toon gebeld worden, die dan niet meer door zullen hebben dat ze geen echte persoon aan de lijn hebben, en compleet overdonderd worden. Daarom lijkt het mij ook zo belangrijk, dit nu zo snel mogelijk te achterhalen en te stoppen.

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Ik ben erachter gekomen dat hier al eens een artikel over heeft gestaan in 'De Telegraaf' van 10 januari 2010. Als dit verhaal van Rita Buit van de Consumentenautoriteit blijkt te kloppen, zou er niks tegen te doen zijn! Dat is toch te zot voor woorden? Ik zeg tegenwoordig steeds vaker, bij het massaal omarmen van marktliberalisering, globalisering en automatisering zijn de nationale overheden de rechten en bescherming van de consument even vergeten. Kennelijk zijn we overgeleverd aan de internationale wolvenbende van de e-business. Fijne constatering!
De Consumentenautoriteit heeft via de site Consuwijzer al een aantal klachten binnengekregen over deze zogenaamde Zwitserse Consumentenbond. Maar actie heeft de autoriteit er tot nu toe nog niet op genomen. „We hebben nog geen meldingen gekregen van mensen die gedupeerd zijn door deze telefoontjes, doordat er bijvoorbeeld geld van hun rekening is afgeschreven”, zegt woordvoerder Rita Buit.

Bij de klagers zat ook een aantal mensen die staan ingeschreven bij het Bel-me-niet-register. Hoewel niet duidelijk is waar de telefoontjes vandaan komen, zou het volgens Buit kunnen dat er een organisatie in Zwitserland achter zit. „Die kunnen we vanuit Nederland niet aanpakken. Wanneer een bedrijf uit een ander EU-land Nederlandse consumenten lastigvalt, dan kan telecomwaakhond Opta of de Consumentenautoriteit een beroep doen op de buitenlandse zusterorganisatie. Maar omdat Zwitserland geen EU-land is, kan dat dus niet.”

„Het enige dat we nu kunnen doen, is waarschuwen”, aldus Rita Buit. „Vaak denken mensen dat ze iets moeten tekenen voor het rechtsgeldig is, maar het inspreken van naam en rekeningnummer geldt ook als een overeenkomst.”
Ik heb in ieder geval besloten, vanaf nu nooit meer in te gaan op aanbiedingen via internet of telefoon waarvan voor mij niet 100% duidelijk is of ze wel van een voor mij bekende, gecertificeerde organisatie of firma komen!

Doessie
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2010 09:24

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Doessie »

Vandaag gebeld door de Loterij van Zurich. Het is een bandje met een zeer dwingende en agresieve toon. Ze overrompelen je met "dikke prijzen". Niet zomaar een prijs maar bmw's, onroerend goed en miljoenen bedragen. Ga hier niet op in. Ik heb, op het moment dat ze mijn gegevens wilde controleren, opgehangen.

Density
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2010 13:19

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Density »

Ik ben ook net gebeld door 'de loterij van Zurich'.
Omdat ik geen nummer in het beeldscherm zag en dacht dat dit daarom mijn moeder was nam ik op met jaaaaaa?? :mrgreen:
Ik heb een geheimnummer die misschien 6mensen hebben, dus dan kun je nog eens zo opnemen hihi
Maar goed toen ik zo opnam werd er gevraagd, met wie spreek ik ? Waarop ik antwoordde, u belt mij dus ik denk dat u wel weet met wie u spreekt.
Kreeg een antwoord terug die niet op mijn antwoord sloeg dus vond t al vreemd...zit u goed ? blablabla wij hebben u een brief gestuurd...blablabla...u heeft gewonnen...en toen heb ik opgehangen.
Gelijk maar even op google gezocht en wat schets mijn verbazing...onderwerp in t Radar forum. Heb ook gelijk bv mn oma gebeld om haar te waarschuwen.
Vraag mij ook af hoe zij aan mijn telefoonnummer zijn gekomen :?

Paullus
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 apr 2004 20:15

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Paullus »

Ik ben ook zojuist opgebeld.Had in het begin niet door dat een computerstem was maar al snel had ik in de gaten dat het een belazertent was, dus verbinding verbroken.
Nu dit topic gevonden en meteen een klacht bij de Opta ingediend wat blijkbaar weinig effect heeft want die oplichters zijn al meer dan een half jaar actief en de Opta schijnt weinig te kunnen doen.
Het wordt steeds extremer met al die rare dingen en het ergste is dat de overheid dus niet bij machte is om dit soort narigheid te beteugelen.
Anno 2010 met alle techniek, moet het toch appeltje eitje moeten zijn om zo'n tent op te rollen?

Hilzillah
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2010 14:01

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Hilzillah »

Verdorie!
Ik maak nooit zoiets mee :D Ik zou het wel spannend vinden.... Centjes die ze afschrijven kan je ten aller tijden storneren bij de bank! Tenzij het om je hypotheek gaat natuurlijk!

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door pbarendse »

Hilzillah schreef:Verdorie!
Ik maak nooit zoiets mee :D Ik zou het wel spannend vinden.... Centjes die ze afschrijven kan je ten aller tijden storneren bij de bank! Tenzij het om je hypotheek gaat natuurlijk!
Vergeet dat maar. Geld dat afgeschreven wordt voor loterijen kan niet gestorneerd worden. Dit om te voorkomen dat mensen gaan storneren als ze niet gewonnen hebben.

marina63
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 okt 2009 00:04

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door marina63 »

Density schreef:Ik ben ook net gebeld door 'de loterij van Zurich'.
Omdat ik geen nummer in het beeldscherm zag en dacht dat dit daarom mijn moeder was nam ik op met jaaaaaa?? :mrgreen:
Ik heb een geheimnummer die misschien 6mensen hebben, dus dan kun je nog eens zo opnemen hihi
Maar goed toen ik zo opnam werd er gevraagd, met wie spreek ik ? Waarop ik antwoordde, u belt mij dus ik denk dat u wel weet met wie u spreekt.
Kreeg een antwoord terug die niet op mijn antwoord sloeg dus vond t al vreemd...zit u goed ? blablabla wij hebben u een brief gestuurd...blablabla...u heeft gewonnen...en toen heb ik opgehangen.
Gelijk maar even op google gezocht en wat schets mijn verbazing...onderwerp in t Radar forum. Heb ook gelijk bv mn oma gebeld om haar te waarschuwen.
Vraag mij ook af hoe zij aan mijn telefoonnummer zijn gekomen :?

Hoi Density

Ik heb dit nagezocht over het toch bellen naar mensen met een geheim nummer.
Die mensen gaan net zo systematisch om met telefoonnummers als met de bandjes die ze afspelen.
Ze bellen gewoon via een systeem, die nummer na nummer belt.

Ze beginnen bv met 020 1111111
dan is het volgende nummer 020 1111112
en dan 020 1111113 enz. Zo komen ook de geheime nummers aan de beurt.
Helaas maar er is weinig aan te doen. Ook mijn nummer is afgeschermd maar werd ook gebeld.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door pbarendse »

Het grote misverstand met geheime nummers: ze zijn niet geheim. Je kunt alleen aangeven of een nummer wel of niet in de telefoongids en via nummerinformatie op te vragen is. Ook deze nummers worden door de telecomboeven echter gewoon zonder rancune doorverkocht aan wie ze maar wil hebben!

Mamamanda
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2010 19:56

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door Mamamanda »

Na het vreemde telefoontje van een zwitserse loterij (ondanks registratie bij het bel-me-niet-register), besloot ik op internet te zoeken naar informatie. Ik kwam vrijwel meteen dit topic tegen. Zoals hier meerdere keren aangegeven wordt, is het niet meteen duidelijk dat je een bandje hoort. Pas bij het controleren van de persoonlijke gegevens werd dit duidelijk. Bij de vraag naar mijn naam heb ik gezegd dat ik hier helemaal niet aan mee wil doen. Toen kwam toch de vraag naar de geboortedatum. Op dat moment heb ik opgehangen.

Ik wilde een reactie op dit topic geven, omdat ik hoop dat er dan uiteindelijk een eind gemaakt wordt aan deze manier van leden werven. Er wordt geprobeerd om mensen ongemerkt gegevens te ontfutselen. Er zullen zeker mensen zijn (bijv. mijn schoonmoeder) die hier wel intrappen, omdat ze niet meer alles precies snappen. Om haar hiertegen te beschermen is ze opgegeven in het bel-me-niet-register. Maar blijkbaar houdt dit register niet alle telefoontjes tegen.

josefina_montoya
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door josefina_montoya »

Mamamanda schreef:Ik wilde een reactie op dit topic geven, omdat ik hoop dat er dan uiteindelijk een eind gemaakt wordt aan deze manier van leden werven. Er wordt geprobeerd om mensen ongemerkt gegevens te ontfutselen. Er zullen zeker mensen zijn (bijv. mijn schoonmoeder) die hier wel intrappen, omdat ze niet meer alles precies snappen. Om haar hiertegen te beschermen is ze opgegeven in het bel-me-niet-register. Maar blijkbaar houdt dit register niet alle telefoontjes tegen.
Helaas speelt deze kwestie al sinds augustus 2009. Inmiddels hebben heel veel mensen aangifte gedaan bij de politie, een klacht ingediend bij de Consuwijzer/OPTA (doe dit in ieder geval!), gebeld met ZwitserLeven, wiens naam ook misbruikt wordt, en heeft ZwitserLeven ook aangifte gedaan. Ook het CBP, College Bescherming Persoonsgegevens, weet ervan en is er mogelijk mee bezig. Omdat er kennelijk nog bij niemand geld van zijn/haar rekening is afgeschreven, zou het kunnen gaan om proefdraaien van een belsysteem, of een misselijke grap. Als deze criminelen in het buitenland zitten, kan ingrijpen wel eens lastig worden. Ook lijkt het minder prioriteit te hebben, juist omdat het tot nu toe alleen gaat om inbreuk op de privacy, niet om oplichting of fraude.

Dat deze bellers geen rekening houden met geheime nummers of een bel-me-niet-register, is omdat het criminelen zijn, en omdat er sowieso gebruikt gemaakt wordt van een automatisch belsysteem, dat willekeurige nummers kiest, zonder filters of verdere beperkingen.

Als dit het begin is van massale, anonieme telefoonspam, die vanuit elk land op de wereld kan worden opgezet, dan zijn we in de aap gelogeerd, en treedt mogelijk dezelfde grote overlast op als van mailspam. Tenzij justitie en politie hierop ingesteld raken, maar daar heb ik een hard hoofd in.

Josefina

overdonderd
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2010 14:05

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door overdonderd »

pbarendse schreef: Vergeet dat maar. Geld dat afgeschreven wordt voor loterijen kan niet gestorneerd worden. Dit om te voorkomen dat mensen gaan storneren als ze niet gewonnen hebben.
Dan moet de machtiging wel goed in orde zijn, dus met een echte handgeschreven handtekening er op.

Bij een telefonische machtiging en de bestaan eigenlijk niet, kun je altijd storneren.

Bij deze hele loterij van Zurich wordt gesuggereerd dat het een loterij is.
In werkelijkheid is het helemaal geen loterij.

De vraagstelling is onvolledig om tot een eventuele machtiging / transactie te kunnen komen.

Wat ze wel graag willen weten is de persoonsnaam, daar wordt in het hele gesprek een paar keer om gevraagd.

Wat ze daar mee kunnen of willen doen?
Het lijkt er op dat ze een adressen bestand met n.a.w. gegevens zo compleet mogelijk willen samenstellen.

En dat is op deze manier een directe inbreuk op de privacy.

ehooijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:55

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door ehooijer »

Vanmiddag gebeld door deze loterij, had snel door dat het niet klopte en dus geen persoonlijke gegevens doorgegeven. Ook bij mij kwamen ze met sponsors als BMW, Ikea enz. Toen ik door bleef vragen werd er gezegd dat ze een fout nummer hadden gebeld en werd de verbinding verbroken. Volgens mij zijn dit geen legale activiteiten. :twisted:

armiva
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:36

Re: loterij van Zurich

Ongelezen bericht door armiva »

Ik ben net ook gebeld, door ene meneer Hurkman van de Zwitserse loterij.
Ook ik moest nogmaals mijn naam herhalen. Hij noemde heel hele reeks sponsors op die de prijzen beschikbaar zouden stellen.
Toen zei hij dat het 29,95 per maand zou kosten.
Ik had mijn vogel op mijn schouder zitten en die begon steeds te fluiten, de man wachtte niet op mijn antwoord, maar vroeg steeds weer iets anders.
Ik zei dat ik niet mee wilde doen,hij praatte gewoon door. Dus u speelt mee..... Nee, zei ik en ik heb de telefoon uitgeschakeld.
Waarschijnlijk reageerde het bandje dus op het geluid van mijn vogel.

Gesloten