Aan alle "leden" van C&Z Media/Kids Club
Services (?),
Bijgaand de reactie die ik van ConsuWijzer mocht ontvangen:
Hartelijk dank voor uw bericht van 8 december 2010. Hierin geeft u aan dat u akkoord bent gegaan met een proefabonnement voor vier maanden. Dit zou vrijblijvend zijn en u hoefde niet op te zeggen. Nu blijkt dit niet zo te zijn. U wilt hiervan melding doen bij ConsuWijzer. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden.
Wat gebeurt er met uw melding?
ConsuWijzer registreert uw melding. Daarna komt uw melding terecht bij één van de toezichthouders. Dat zijn de toezichthouders die samenwerken in ConsuWijzer: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit.
Wat heeft een toezichthouder aan uw melding?
Voor de toezichthouders is het belangrijk dat u uw vragen en klachten meldt. Ze gebruiken uw melding om te zien waar problemen zijn. Met uw melding helpt u de toezichthouders ook bepaalde vragen te beantwoorden:
In welke sectoren zijn de meeste problemen?
Welke bedrijven houden zich niet aan de wet?
Waar moet de toezichthouder iets aan doen?
Wat doet een toezichthouder met mijn melding bij ConsuWijzer?
Als toezichthouders één of meer meldingen krijgen, dan kunnen zij verschillende dingen doen, bijvoorbeeld:
een onderzoek doen naar een bedrijf;
bij een overtreding een boete geven aan een bedrijf;
een bedrijf dwingen om een oplossing te zoeken voor een bepaald probleem;
via ConsuWijzer extra voorlichting geven over een bepaald onderwerp.
Lossen ConsuWijzer en de toezichthouders uw probleem met een bedrijf op?
Nee. ConsuWijzer geeft u advies over uw rechten en hoe u uw recht kunt halen. U kunt dan zelf actie ondernemen om uw probleem op te lossen.
Ons advies
U hebt een overeenkomst gesloten, maar u had hierbij niet de goede informatie. Als u alle informatie had gehad, had u de overeenkomst niet gesloten. Dit noemen we dwaling. Dwaling kan dus ontstaan doordat de ondernemer:
niet de goede informatie heeft gegeven of
niet alle informatie heeft gegeven
Let op: de ondernemer moet wel hebben geweten, dat deze informatie voor u belangrijk was. Twee voorbeelden:
U koopt een auto om hiermee met uw caravan op vakantie te gaan. De auto is goed, maar hij kan geen caravan trekken. De ondernemer heeft dit niet aan u verteld, terwijl u voor de aankoop nog hebt verteld waarvoor u de auto zou gaan gebruiken. De ondernemer wist dus dat dit belangrijk voor u was.
Het kan ook zijn dat de ondernemer zelf geen goede informatie heeft gekregen, en dat hij u daarom verkeerde informatie geeft. Ook dan is er sprake van dwaling. De ondernemer is er verantwoordelijk voor dat hij u de goede informatie geeft.
U bestelt een proefnummer van een tijdschrift. Maar u hebt ineens een abonnement voor een jaar afgesloten. Dit had de ondernemer er niet bij verteld. De ondernemer had kunnen weten dat u een proefnummer bestelt om iets te proberen, niet om een abonnement af te sluiten.
Hoe kunt u dwaling voorkomen?
Hebt u speciale wensen? Laat dit dan altijd aan de ondernemer weten. En twijfelt u of u met het product kunt doen wat u ermee van plan bent? Vraag dat dan voor de aankoop altijd na.
Wat kunt u doen als u te maken krijgt met dwaling?
Als u te maken krijgt met dwaling, mag u de overeenkomst vernietigen. U krijgt dan uw geld terug, en u moet het product teruggeven. Als het om een dienst gaat, kan dit lastig zijn. Bespreek uw klacht in ieder geval eerst met de ondernemer. Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Dan kunt u het volgende doen:
Schrijf de ondernemer een brief met daarin uw klacht. Schrijf ook het volgende in uw brief:
Dat de ondernemer verkeerde informatie heeft gegeven, of dat hij belangrijke informatie niet verteld heeft. Of dat hij zelf ook geen goede informatie had, als u dat weet.
Dat u de overeenkomst niet zou hebben gesloten als u alle (goede) informatie had.
Dat de ondernemer wist dat bepaalde informatie voor u juist belangrijk was. En hoe hij dat kon weten.
Vraag de ondernemer een oplossing voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de ondernemer geeft moet redelijk zijn.
Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt. Bijvoorbeeld dat u de overeenkomst dan vernietigt.
U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.
Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Dan kan deze u misschien helpen met uw brief.
Kijk voor voorbeeldbrieven op
http://www.consuwijzer.nl
Komt u er samen niet uit? Dan kunt u deze vervolgstappen nemen:
Leg uw klacht voor aan De Geschillencommissie. Let op: dat kan alleen als de ondernemer is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de ondernemer rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie. Kijk voor meer informatie over De Geschillencommissie op:
http://www.degeschillencommissie.nl
Kunt u of wilt u niet naar De Geschillencommissie? Bekijk dan of het zin heeft om naar de rechter te gaan. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan eerst in.
Meer lezen over de toezichthouders en hun werkwijze?
Meer informatie vindt u op
http://www.consuwijzer.nl. Op de homepage staat een link naar de pagina Over ons. Daar staat meer informatie over ConsuWijzer en de toezichthouders.
Welke acties hebben de toezichthouders de afgelopen jaren gedaan?
Wilt u weten welke acties de toezichthouders de afgelopen jaren al hebben gedaan dankzij uw meldingen bij ConsuWijzer? Op onze website
http://www.consuwijzer.nl vindt u meer informatie.
Hebt u nog vragen?
Belt u dan gerust met ConsuWijzer. Het telefoonnummer is 088-0707070. Als u belt, vragen we naar uw contactnummer. Dat nummer is 100113668. Op
http://www.consuwijzer.nl staat meer informatie over uw rechten als consument. Op de website staan ook handige voorbeeldbrieven.
Met vriendelijke groet,
ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031 2260 BA
Leidschendam
http://www.consuwijzer.nl Praktisch advies over uw rechten als consument
Meld vooral je klachten bij ConsuWijzer en andere instanties. Hoewel ze geen poot hebben om op te staan, wordt het tijd dat dit soort instanties niet langer over de rug van onwetende consumenten hun geld binnen halen! Prima dat je iets wilt verkopen, maar ben dan ook eerlijk over de voorwaarden. Wat C&Z Media doet, deugt simpel weg niet.