1. U bent een domoor. Ik gebruikte wikipedia slechts als "ingang" en gebruikte (de ook daar gepubliceerde) deeplink naar het originele RTL Z bericht. Overigens is er niets mis met de inhoud van het door wikipedia gepubliceerde lemma.Van Friesland schreef:Als wikipedia uw bron is, kan ik u niet serieus nemen. Nu deed ik dat toch al niet. Voor het oorspronkelijke verhaal, even naar de oorspronkelijke bron: http://bit.ly/ajSLy4. Alles wat u er verder over leest op internet - zelfs op rtlz.nl - is een afgeleide. En wat afgeleid is, leidt inderdaad letterlijk af.
Uitgaande van de Wabeke-norm zijn er ongeveer één miljoen woekerpolissen (14 procent van de in totaal 7,2 miljoen verkochte beleggingsverzekeringen). Als je het met die Wabeke-norm niet eens bent, zijn het er meer.
Ik geloof verder niks. Ik wacht de uitkomsten van een aanvullend onderzoek rustig af en zie dan wel verder.
U mag de discussie best beëindigen als u dat wilt. Maar zolang u rare dingen blijft schrijven, blijf ik reageren. Ik vrees dat dit nog wel even is...
2. Het is niet verstandig uit te gaan van de Wabeke-norm (van maximaal 2,5% kosteninhouding) ter bepaling van de vraag of er sprake is van een woekerpolis. Gelukkig ook Kooman & Boot gaan uit van de 5 tot 7 miljoen polishouders ter bepaling van de omvang van het aantal gedupeerden. Kooman verwacht overigens slechts 1% (=70.000) polishouders die echt aan de bel blijven trekken.
3. Er komt geen aanvullend onderzoek, alles staat al in het AFM rapport uit 2008. Volgens Kooman's bronnen (blz. 166) heeft het AFM rapport slechts de helft van de waarheid boven water gehaald. Bedoeld wordt dan het slechte beleggingsresultaat van de huisfondsen in vergelijking bijvoorbeeld tot een AEX-index volgend fonds. Dat moge waar zijn, niet te verwachten valt dat wie dan ook dit gegeven tot speerpunt van zijn of haar verweer zal weten te maken. Alle jurisprudentie van KiFiD tot en met de Hoge Raad laat het beleggingsrisico bij de consument. Voor een beroep op "dwaling" is het overigens ook niet nodig. En ja, ook AFM probeert het aantal "echte" gedupeerden lager bij te stellen. Maar ik ga dus uit - in navolging van Kooman & Boot - van de totale schade van 25 in plaats van 2,5 miljard van tenminste 5 miljoen polishouders.
4. Droomt u inderdaad rustig verder.