LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
mk74
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2007 19:54

Re: Efexor

Ongelezen bericht door mk74 »

@jrs66
Hoi! Nee, na 2 weken kun je eigenlijk nog niets zeggen. En het is moeilijk om te zeggen wanneer zo'n medicijn nou eigenlijk aanslaat. Dat is ook voor ieder persoonlijk. Vooral als je het nog moet opbouwen en de dosering moet 'afstellen' is best lastig. Ik merkte het aan kleine dingen; minder heftige huilbuien bijvoorbeeld. En de angst die geleidelijk aan minder wordt. Verder is het ook keihard aan jezelf werken. Maar in het begin kun je beter rustig aan doen en er aan toegeven (lastig, ik weet het!). Vooral het accepteren is enorm lastig. Ik heb trouwens ook een blog op hyves als je het interessant vindt. Maar het beste is in eerste instantie; afleiding zoeken. Doen wat je kunt doen en niet over je grenzen gaan. Wandelen en in de tuin werken helpt goed. Schrijven en tekenen, gewoon doen. En gewoon lekker een tukkie doen als je dat wilt (en het kan). Succes en echt doorzetten! Ik heb ook wel eens gedacht dat het niet werkte en niks opschoot, maar geef het echt 'even' de tijd. Kop op he?!!!

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

MK, bedankt, het gaat al stukken beter, ik heb het idee dat de Efexor nu echt wel aan gaat slaan. Echt genieten is er nog niet helemaal bij, maar de sombere gedachten en de angsten worden al wel minder. M'n grenzen, tja, met 3 kinderen is dat soms ook nog zwaar, kiezen voor jezelf. We gaan gewoon door, het is vandaag 3 weken dat ik het slik, dus we hebben nog even te gaan. jrs

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

ik heb enorm last van een wazig gevoel in mijn hoofd gevoel van afwezig zijn, lichaam en geest zijn niet één momenteel. Tevens heb ik veel moeite om een gesprek te volgen en om dingen te onthouden. Daarnaast ben ik zeer prikkelbaar en agressief vooral tegen mijn vriendin. Ik heb echt een katerig gevoel en dat al drie jaar lang. Huisarts denkt dat het een vorm van depressie is, ben al bij psychoterapeut geweest maar dat levert niks op. Heb ook al meerdere malen sint janskruid gebruikt (Kira Forte). Maar heb ook niet het idee dat dat echt helpt. Het is zo moeilijk om uit te leggen wat ik voel. Depressief ben ik niet want ik doe gewoon alles nog met plezier maar ik voel dat er iets niet goed is. Heb soms ook angstaanvallen en last van innerlijke onrust alsof mijn hoofd gaat exploderen. Ik word zo moe van mezelf en wil me gewoon weer top voelen want nu is het plezier in het leven gewoon minder. Ben vandaag begonnen met 37,5 efexor hopelijk gaat dit me weer de goede kant van het leven laten zien zonder stress en piekeren. Ik zou het fijn vinden om met jullie hierover te praten. Groetjes SvG

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

SvG,
Heb zelf geen ervaring met deze klachten. Ben zelf depressief en heb last van angstaanvallen. Echter na 3 weken Efexor xr gaat dit steeds beter. Jouw klachten ken ik van dichtbij. Iemand bij mij in de familie heeft deze klachten. Gebruikt nu Lexapro. Dus bij hem is ook geadviseerd om ad te gaan slikken. Hij is ook agressief en met een paar woorden zit hij op de kast. Hij is nu rustiger, hoewel het wel wat inwerktijd nodig heeft. Loopt ook bij een psychiater. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik denk even doorzetten met de Efexor. Succes jrs

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo allen, ik zit nu in de vierde dag dat ik efexor 37,5 slik en het gaat redelijk heb wel een koortsachtig gevoel en slaap niet echt goed, wordt badend in het zweet wakker en voel me dan erg onprettig. Ik ga er van uit dat dit ongeveer twee weken gaat duren en moet dus volhouden. Ik hoop zo dat ik me beter ga voelen na de afgelopen drie jaar. Hoop echt dat dat afgestompte gevoel weg gaat en dat ik weer alles goed kan beleven en lekker in mijn vel zit. Daarnaast probeer ik veel te sporten. Hebben jullie nog tips of ervaringen?

sabiena
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2007 14:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sabiena »

Hallo,

In dit forum wordt zoveel negatiefs geschreven over het gebruik, afbouwen en bijwerkingen van efexor dat ik de mensen die informatie willen over efexor ook de positieve dingen wil melden van efexor.
Ik heb een jaar efexor (1xdgs. 75 mg.) gebruikt zonder al te veel bijwerkingen. De bijwerkingen zijn in de eerste weken het ergst en verdwijnen dan langzaam.Het gevoelsleven is een tikkeltje minder geworden maar daarintegen ben ik zo zelfverzekerd en sterk geworden, geen getwijfel en gepieker meer! De reden waarom ik efexor geslikt heb was een lichamelijke reden, als mijn lichaam lange tijd aan stress onderhevig is reageerd mijn lichaam door het te weinig aanmaken van serotonine. Ook afbouwen was geen probleem.
Ik ben bewust zwanger geworden terwijl ik efexor gebruikte (er zijn nooit afwijkingen beschreven bij het (ongeboren) kind), maar ook afgebouwd in de zwangerschap omdat ik borstvoeding wilde geven.
We hebben een gezonde dochter van 3 maanden.
In mijn geval dus eindelijk een positief verhaal over efexor.
Gr. Sabiena

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Sabiena,
Super, weer een positief verhaal! Dat doet goed, want ondanks verbetering, na bijna 4 weken gebruik, nog wel twijfels. Dus jij maakte in perioden van stress te weinig serotonine aan en dat uitte zich in een depressie? Of hyperventilatie? Ik slik zelf 75 mg voor een depressie. Hoop dat ik net zo positief wordt als jij. Groetjes, jrs.

sabiena
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2007 14:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sabiena »

Hoi jrs,
Ik was erg down en piekerde veel over de onzinnigste dingen. Ik kon niet meer stoppen met denken, werd onzeker, kon geen beslissingen nemen, twijfelde over alles en ik maakte paniekgedachten. Dit komt niet door psychische problemen, hooguit door karaktereigenschappen (perfectionistisch)
De langdurige periode van stress (huis bouwen, kids, ziekte) maakte dat mijn lichaam niet genoeg serotonine aanmaakt en dat veroorzaakt het 'maal'gedrag. In mijn familie komt dit meer voor, het schijnt erfelijk te zijn.
Jij sterkte gewenst!
Gr. Sabiena

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Sabiena,
Dit komt erg overeen met mijn klachten. De psycholoog zei, jouw lichaam en geest zijn uit balance door stress en weinig ontspanning. Heb 3 kinderen, man drukke baan etc. etc. Wil alles perfect in orde hebben. Tja, dus nu aan de pillen. Maar als ik jou zo hoor, gaat het goed komen. Groetjes, jrs.

DTN
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2007 04:19

Re: Efexor

Ongelezen bericht door DTN »

Goedendag,

Ik ben net begonnen met het slikken van efexor XR. (4 dagen)(gekregen via GGZ)
De eerste 2 dagen voelde ik me erg raar(veel energie).
De laatste 2 dagen zijn al een stuk beter!

Ik slik efexor omdat ik een combinatie heb van hefige paniek aanvallen samen met ADD. Ik heb zelf wel wat last van de bijwerkingen op sexueel gebied. Ik hoop dat dit ook snel over gaat.

Mijn leven voor efexor was echt een hel ik had de hele dag een rode kop kon nooit genieten op een feest was altijd erg moe en gedesorieteerd. Veel gevoelens van angst en paniek.. Tevens altijd last van mijn maag, slecht tegen vleigen kunnen (lange jetlags), Zweet dromen, gevoelig voor te veel prikels (mensen, licht) enz enz..

Tot nu toe heb ik nog geen paniek aanval gehad geen lang durig rode kop en ik voel me een stuk scherper me maag is zelf ook beter geworden ! Heb nog wel last van weinig slaap en zweet dromen en ik ben een stuk minder gaan eten. Ik las dat veel mensen juist waren aangekomen bij mij is dit anders om. Is ook niet echt erg want ik weeg ongeveer 100 kilo maar ben ook 1,96 m. Mag dus wel iets van af :P

Dit is mijn ervaring tot nu toe.

Nu nog een vraagje !
Iedereen heeft het over afbouwen en dit begrijp ik als het gaat om depresie weet iemand hoe het zit met mijn klachten paniekaanvallen etc. ? Moet je dan ook afbouwen of je hele leven door slikken ? Het lijkt mij dat als ik stop de paniek aanvallen en ADD terugkomen ?

Sorry voor de spelfouten (dyslecties)

Gegroet Chris !

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi,
Ik lees ook heel veel over afbouwen, daar moet je nog maar niet mee bezig zijn, want je bent net aan het opbouwen. Ik ook. Gisteren na flinke paniek/angstaanval opgehoogd van 75 mg naar 150 mg. Voel me nu zo trillerig, paniekerig, hyper....kan dit kloppen? Moet ik ook hier weer doorheen? Hoe lang dan nog? Zit nu 4 weken aan de Efexor XR. Groetjes, jrs

henks2
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door henks2 »

beste mensen,

was even schrikken al die negatieve reacties

ben net begonnen met een lichte dosering efexor nadat oxazepam geen echt effect meer had

ben heel benieuwd hoe dit uitpakt

met vriendelijke groeten, henks2

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Beste forummers,

Ook hier zie ik helaas veel negatieve berichten over efexor. Maar gelukkig ook wel hele positieve. Bedenk wel dat er hondertduizenden mensen aan die dingen zitten. Logisch dat er negatieve reacties op komen. Ik slik ze nu 3 dagen vanwege een paniekstoornis. Dit word 9 van de 10 keer veroorzaakt door een depressie. Ook ik heb net zoals velen eerst 2 jaar lopen terapieen tot ik een ons woog. En mensen konden praten tegen me zo veel ze konden, maar het hielp gewoon niet. Ik zag nergens meer de lol van in. Maar in mijn geval zijn deze klachten ontstaan toen ik acuut stopte met harddrugs wat ik een aantal jaar in mijn jeugd heb gebruikt. Ik ben nu 21 en loop al 2 jaar met paniek overal rond en begin er nu ook lichamelijke klachten door te krijgen, dus dan kan een SSRI goed van pas komen. Net zoals iemand een aantal pagina's geleden al zei, lijkt het in het begin precies alsof je een xtc pil op hebt. Echt exact hetzelfde. Klappertanden, zweten, verhoogde spierspanning, grote pupillen en een soort euforie gevoel.
Nou was mijn vraag eigenlijk: gaan deze bijwerkingen weg als de medicatie echt zijn werk begint te doen?
Ik hoop dat er mensen zijn die mij nog wat tips kunnen geven, of dat er mensen zijn waarbij de depressie ook is ontstaan na drugsgebruik.

Groeten, James

henks2
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door henks2 »

beste mensen, mvgr

nu al, na een eerste zwakke dosering van efexor lijkt het te werken zonder enige bijwerking...

hoop later terug te komen meer nieuws

vriendelijke groeten, henks2

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Henk,

Mooi dat het al zo snel werkt bij jou. Welke dosis zit je nu op? 37.5?
Het verschilt heel erg per persoon ook natuurlijk. Maar wel fijn dat het al zo snel zijn werk doet zeg. Ben erg benieuwd hoe het verder blijft gaan. Dus blijven posten he :P

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Even nog een vraagje tussendoor.
Zijn er hier ook mensen die kaal zijn geworden door efexor?
Er gaan verhalen dat kaalheid veel voorkomt onder de antidepressivaslikkers. Ik ben 21 jaar en dat zou niet echt meewerken aan herstel van een depressie, laten we eerlijk zijn. En zoja, is er dan iets tegen te doen?
Ik hoor het graag.

Vriendelijke groet,

James

gerdaanneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2007 17:34

Re: Efexor

Ongelezen bericht door gerdaanneke »

Hallo Sabiena,
Ik herken me helemaal in jouw verhaal. Ik had ook allemaal lichamelijke klachten door te veel stress. Ben nu ook een half jaar bezig met efexor xr 75 mg. Heb er veel baat bij. Mijn vraag aan jou is hoe heb jij afgebouwd en zijn na het afbouwen je piekerklachten niet teruggekomen. Ik dacht nl. dat zoiets gewoon in je aard zit om je overal veel te druk over te maken.
Ik ben benieuwd naar je reaktie.

sabiena
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2007 14:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sabiena »

Hallo Gerdaanneke,

Ben gaan afbouwen omdat ik borstvoeding wilde geven. Ik weet niet meer precies hoe ik afgebouwd heb. Volgens mij van 75 mg naar 37.5 mg gedurende 2 weken en daarna om de dag een week lang 37.5 mg en toen niets meer. Heb eigenlijk geen klachten van het afbouwen gehad. Ik ben nu ongeveer 6 maanden geleden gestopt en de piekerklachten zijn wel terug, heb weer minder zelfvertrouwen en kan weer slecht keuzes maken. Heb af en toe een depri dagje. Ik zit zelf nu ook in twijfel waar dit door komt, hoort het gedrag bij mij, mis ik het stofje serotonine of moet ik weer meer tijd voor mijzelf vrij maken enz.. Daar gaat het gepieker weer. Sinds enkele dagen ben ik dus begonnen met st. janskruid omdat ik niet zo snel weer naar de efexor wil grijpen. Heb tot nu toe nog geen baat bij st. janskruid maar dit schijnt ook enkele weken te duren.

Groet Sabiena

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Zo mensen, ik slik nu 1,5 week 37,5 efexor en heb weinig last van bijwerkingen in ieder geval minder dan in het begin. Ik voel me vrij rustig maar nog niet op en top maar dat zal ook nog wel even duren. Hoop dat de werking na 2 a 3 weken echt merkbaar is klopt dit?? Hoor graag van jullie.

gr.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door james86 »

Hey svg,

Het is bij iedereen verschillend, wanneer ze echt gaan werken. Ik ken een man die slikte ze 5 dagen toen ze echt begonnen te werken. Maar ook ken ik weer iemand waarbij het dik 3 weken duurde. Mooi dat je weinig bijwerkingen ervaart. ikzelf slik ze nu 5 dagen en hoop ook dat ze snel het werk gaan doen, maar helaas is dat nooit echt te bepalen. Hou gewoon 4-6 weken als doel en dan kan het altijd alleen nog maar meevallen :P

Gesloten