BBCS, het blijkt dat je in het geheel niet juridisch onderlegd bent, en de wetteksten niet juist weet te interpreteren.
Het begrip 'overeenkomst' dat in de wet geduid wordt, heeft een bredere betekenis dan alleen hetgene dat koper en verkoper tijdens het verkoopgesprek overeenkomen.
Leuk dat je weer het voorbeeld van de boormachine erbij haalt, maar dat is een bijzaak. Je begint weer met het alles over een kam scheren, terwijl ik denk ik toch wel duidelijk ben geweest dat de fabrikant de te verwachte levensduur zou moeten vermelden. Per product kan een fabrikant specificeren.
Maar kom eens terug op de laptop van een gerenommeerd merk, waarvan bijvoorbeeld de rechterknop van het touchpad na 30 maanden niet meer functioneert. De laptop werd 5 dagen in de week een uurtje gebruikt en ziet er nog erg goed uit, met enkel wat lichte gebruikssporen. Voor het herstel brengt de fabrikant de winkelier € 80,- in rekening (incl transportkosten). Wat zou volgens jou de winkelier de consument in rekening mogen brengen?
Hier nog wat informatie om het bord voor je kop weg te halen:
BBCS schreef:
De uitspraken van de consumentenorganisaties of wie dan ook (buiten de rechters om) zijn totaal NIET van toepassing.
Dus als een consumentenorganisatie de bewering doet dat een computer zonder problemen 5 jaar mee moet gaan, dan is dat pech voor de consument, maar aan die 5 jaar mogen geen enkele rechten aan ontleent worden.
SimonleBon schreef: Dat laatste verhaal klopt deels. Het is echter zo, dat je van een laptop mag verwachten dat hij toch zeker een jaar of 3 probleemloos meegaat, zeker wanneer het een gerenomeerd merk is. Je hebt dan gewoon recht op kosteloos herstel.
Helaas heb je het mis.
Als een laptop binnen 3 jaar kapot gaat, heb je zeker geen recht op kosteloos herstel.
Staat trouwens nergens in de Wetboeken en ook nergens in de Europese Richtlijn.
Alleen als je als consument kunt bewijzen dat het product tijdens de koop niet goed was en dat dit ten tijden van de koop niet kenbaar was of redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn, of dat de winkelier of fabrikant in de media of op wat voor manier dan ook bepaalde gebreken heeft uitgesloten of hebben aangegeven dat een laptop van dat type welke gekocht is zeker 3 jaar probleemloos mee zal gaan, kun je als consument kosteloze reparatie of vervanging eisen. Maar de bewijslast daarvan ligt bij de consument. Dat is altijd na 6 maanden na aankoop.
Kijk BBCS, uit je antwoord blijkt dat je de links in mijn post, waarin juridische onderbouwing staat, niet eens hebt gelezen of begrepen, anders zou je deze onwaarheden niet neerzetten.
Je hebt als consument met een laptop die binnen 3 jaar een defect vertoont wel degelijk recht op kosteloos herstel of vervanging.
Voor de bepaling van de te verwachten levensduur bij normaal gebruik zijn er verschillende mogelijkheden:
De opgave van de fabrikant (die eigenlijk altijd ontbreekt), de opgave verkoper (die ook wijselijk zijn mond houdt) en de redelijk te verwachten levensduur. In Nederland wordt er door de wetgeving het standpunt gehanteerd, dat je als consument een deugdelijk produkt mag verwachten.
Wanneer een verkoper bij een gebrek kosten in rekening wil brengen en opeens beweert dat een Miele wasautomaat van 1300 Euro slechts 4 jaar meegaat, verkoopt hij één ding: Onzin.
Fabrikant Miele hanteert de slogan: "Miele, er is geen betere". Daarmee wordt ddor de fabrikant gesuggereerd dat Miele oerdegelijk is.
Wat zou dan het vonnis zijn van de rechter wanneer de consument naar de rechter zou stappen?
Volgens jouw uitgangspunt krijgt de verkoper gelijk en zou de consument het herstel van het defect moeten betalen.
BBCS schreef:
Nu is het zo dat diverse "consumenten" organisaties ermee gaan bemoeien en in plaats van de winkelier of fabrikant bepaalde uitspraken doen omtrent de levensduur, enz. dat daar dan rechten aan ontleent worden, terwijl dat wettelijk niet eens kan.
Goed, laten we de "diverse", niet officiële, consumentenorganisaties buiten beschouwing en kijken wat de officiële instanties hierover mededelen.
Blijven de volgende over:
de Consumentenautoriteit (= overheid),
Consuwijzer (ook overheid) en
Het Burgerlijk Wetboek.
Op
http://www.consumentenautoriteit.nl/ond ... -vervangen staat onder andere het volgende te lezen:
Is een product ondeugdelijk, dan heeft de consument de keuze tussen reparatie of vervanging. U kunt het verzoek van de consument tot vervanging afwijzen als herstel veel goedkoper voor u is. Uitgangspunt is dat de consument in het geval dat het product ondeugdelijk is recht heeft op kosteloos herstel. Kiest de consument voor reparatie of vervanging dan kan - na langere tijd gebruik - de situatie ontstaan dat het soms redelijk is dat de consument een deel van de reparatiekosten betaalt. Binnen een periode van twee jaar kunt u nooit bijbetaling van de consument verlangen, ook niet als u het product moet vervangen voor een nieuw exemplaar.
Even verderop staat het volgende:
Gemiddelde levensduur
Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functioneren en het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen.
Jammer dat in de praktijk dit navragen zelden of nooit wordt gedaan door de winkeliers.
Verderop staat het volgende te lezen:
Kosten reparatie of vervanging
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:
- als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:
- als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
- als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt. Er is in deze gevallen dus ook geen sprake van non conformiteit / ondeugdelijkheid.
Deze informatie is rechtstreeks afkomstig van de overheid (=wetgever).
Terugkomend op het levensduurlabel: zie mijn vorige post.