mondhygienist schreef:@Scheffer Het lijkt voor u maar een stapje extra. Maar u vergeet even dat de patient dit eerst wil lezen voordat hij zich laat verdoven. Bovendien is dat ook weer handschoenen uit, handschoenen aan, uitleggen waarom je een bijsluiter geeft etc etc Wil ik daarna nog een fluoride-applicatie geven, moet hij ook nog even die bijsluiter lezen. Wil ik dan chloorhexidine gebruiken, moet hij ook weer die bijsluiter lezen. Bij wortelkanaalbehandelingen (die ik niet doe) worden er ook weer wat gebruikt waarvoor je een bijsluiter zou kunnen geven enz enz..waar ligt dan de grens? Dan ben ik straks dus een kwartier kwijt aan alleen bijsluiters laten lezen. Dat is toch zot..Bovendien is me geleerd dat men maar zo weinig onthoudt van wat je verteld hebt, dat ik liever uitleg waar het echt omdraait en dat is de poetsinstructies e.d.
Ik voel er dus meer voor om een map in de wachtkamer te leggen. Wie de behoefte heeft, plukt die map maar leeg.
Beste mondhygiënist,
Ik begrijp je probleem en zoals je het beschrijft dan is het veel werk.
Ik neem aan dat er een intakegesprek wordt gehouden in ieder geval bij ons wel, meestal wordt niet direct met de behandelingen begonnen, maar maakt men een aantal afspraken. Is het nu zo,n probleem tijdens dit gesprek bijsluiters te geven van de middelen die straks kunnen worden gebruikt, met de mededeling ze goed door te lezen en eventueel melding te maken als deze in strijd zijn met de medicijnen die worden gebruikt en bij klachten achteraf, deze te overhandigen aan de huisarts en apotheek.
Van mij mag je als aanvulling ook nog zo,n pakket op tafel leggen. Kunnen ze achteraf niet zeggen, dat ze het niet wisten.
Want in feite ging daar de uitzending om. Het niet verstrekken van informatie over de bijwerkingen.