LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
M. van Rossum

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

jammer schreef:Is het niet zo Van Rossum, dat alle in het AFM benoemde polissen een woekerpolis zijn? Ze zijn toch uitgezocht omdat de kosten structuur veel te hoog is / een onduidelijk zijn en of het nu wel of niet het kapitaal gegarandeerd is op de einddatum..
;-)

Nee, AFM heeft uitgezocht of er sprake was van....

"Woekerpolis' is uiteraard gemunt door TrosRadar en niet door AFM.
Ja, er was wel een 'vermoeden', maar nog geen heterdaadje.

AFM heeft ook mij geholpen de ogen te openen. Vooral hun bijlage waarin klip en klaar hefboomeffect ORV-premie (>> inteereffect) wordt uitgelegd in relatie tot:
- te korte looptijd (15 jaar is echt te kort)
- leeftijdgerelateerde premiestaffel
- te offensief risicoprofiel
En dat dit echt 'too much' was voor 50+ ers (50-jarigen of ouder in periode van afsluiten 1995 - 2005) : dit mengsel was en is voor deze groep een garantie op leegloop.
Maar op die garantie zaten we niet te wachten.

Echter in een lijfrenteverzekering met lijfrenteclausule zonder veel overlijdensrisicodekking zit dit perverse effect er in ieder geval niet in. Dat is dan weer goed nieuws, toch?

M. van Rossum

En dan nog over afkopen polissen met lijfrenteclausule 'nieuw regime': is niet 'toegestaan', maar:
http://www.fiscalert.nl/2010/10/lijfren ... sparen.php

Op andere TrosRadar fora woedde die discussie ook al eens:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65147

Enfin, raadpleeg uw adviseur en/of belastingconsulent!

felixbeijer

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Naar mij nu duidelijk wordt heb ik met mijn Safe-pensioen dan het Aegon equivalent van een “bankspaarproduct” met een effectieve rente op de betaalde bedragen van ~2.5% (dit is me door een deskundig iemand voorgerekend).
Toch wel triest voor 1996 !?
Wat die toegezegde winstdeling dan inhoudt, is me ook volslagen onduidelijk.
Kennelijk iets in de trant “alles is voor Aegon”.
Waren er destijds dan niet meer producten beschikbaar?
Waarom is daar nooit op gewezen?

Het antwoord is mij al duidelijk gelet de link naar Mapreko. Die hebben gewoon misbruik gemaakt van het vertrouwen van argeloze burgers en een product “geadviseerd”dat zowel hen als de verzekeraar het meeste zou opbrengen.

En ik blijf van mening dat een beleggingsverzekering met lijfrenteclausule is afgesloten, met bovendien een minimum gegarandeerd kapitaal. Dat was me van begin af aan duidelijk!

felixbeijer

Als ik van dit “product” af wil, of ja, stoppen door premievrij te maken, zou (grofweg) het volgende gelden:
actuele waarde 11531 (feb 2010)
totaal betaald 15325
nog te verrekenen kosten 7717 euro
dus over 3813 euro (bij afkoop gaat daar nog eens belasting van af).
Gewoon moedwillig argeloze burgers door misleiding en verzwijging klem zetten en vervolgens blijvend financieel uitbuiten (Mapreko heeft dit veroorzaakt, samen met Aegon).

Ja, er is enig verschil van inzicht omtrent de betekenis van financiele dienstverlening.

Tiswè

Ongelezen bericht door Tiswè »

M. van Rossum schreef: Bij woekerpolissen hebben we het over beleggingsverzekeringen zonder lijfrenteclausule (dus premie niet fiscaal aftrekbaar, maar vermogen wel binnen grenzen fiscaal vrijgesteld op grond van KEW en/of Box 3 oud regime), met of zonder een bepaald garantiekapitaal, waar de woeker niet is ontstaan door beurs/koers sec, maar door de 'perverse' werking van kosteninhoudingen en ORV-premies.
Mijn aegon pensioenbeurs betreft een lijfrenteverzekering zónder garantiekapitaal en is m.i. wel degelijk een woekerpolis zoals bleek in de pas jaren later verstrekte brochure, waarin de wijze van inhouding van de ORV-premie wordt geïllustreerd op blz. 6/7: http://aegon.turnpages.nl/brochures/weg ... index.html
De volgens de curve steeds sneller stijgende ORV-premie veroorzaakt toch echt een hefboom/inteereffect bij een tegenvallende beurs.
Overigens hoef ik me voor het verhalen van de schade alleen op het verleden te richten, aangezien ik mijn in 1997 gestarte polis in 2009 heb afgekocht wat me minder dan de helft van de inleg opleverde!

jammer

Ongelezen bericht door jammer »

Mijn 2 aegon polissen, (gekopieerde versie) gaan vanavond met de post naar van Rossum toe. Dat heb ik ook met hem overlegd. Zodat hij zelf even rustig en met de "volledige" gegevens van mij het beter kan bekijken....Er zullen nog wel meer adders boven komen vrees ik. Mijn ORV premie wordt uigerekend door Aegon (fundsparen en fundpensioen) EN zitten BEIDE in het equity fonds. De orv wordt toch betaald vauit de aandelen pot en niet rechtstreeks van de inleg. Misschien ook en hefboom/inteer effect. Die gegevens moet ik nog krijgen van Aegon voor een goed en duidelijk beeld. Ik heb die polissen van 4-1999. En 11 jaar later weet je nog eigenlijk niet wat je ooit in het verleden hebt gekocht.......Dat is eigenlijk te gek voor woorden....Ben ik nou zo naief geweest?????Of is er meer aan de hand?????IK denk zelf aan het laatste....Sorry Aegon....

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Of die premie van de inleg afgaat of van de beleggingen maakt in principe niet heel veel uit. Als je nu eerst bv. 100 euro premie in de beleggingsfondsen stopt en ze meteen daarna er weer uithaalt om de ORV premie te betalen, of dat je die 100 euro meteen als ORV premie gebruikt maakt niet heel veel uit.

De ORV premie is afhankelijk van je leeftijd en van het verzekerde risico. Ben je ouder, dan is het overlijdensrisico groter en is de premie per verzekerde 1000 euro dus hoger. Is het verzekerde bedrag hoger, dan is de premie ook hoger.

Het verzekerde bedrag is gelijk aan de uitkering bij overlijden min het al opgebouwde kapitaal. En daar zit het probleem als de kapitaalontwikkeling tegenvalt door bv. slechte rendementen: het te verzekeren bedrag wordt dan hoger en dus wordt ook de te betalen premie hoger dan van tevoren bedacht. Slechte rendementen betekent dus dubbel pech, omdat ook de te betalen ORV premie hoger wordt.

Bovendien wordt dit effect sterker naarmate je verder in de looptijd komt, omdat het verschil dan steeds groter wordt én omdat de premie sowieso toeneemt omdat je ouder bent geworden.

Andersom zou bij een meevallend rendement de premie ook dalen. Het achterliggende principe is dus eigenlijk best logisch en in mijn ogen niet echt pervers. Ik zou het eerder gek vinden als het níet op die manier zou gaan.

Wat de boel problematisch maakt, is dat er vaak is uitgegaan van een te hoog rendement (bv 12%) en dat bij oudere mensen het overlijdensrisico veel hoger is dan bij jonge mensen. Door deze twee factoren is het aandeel van de ORV premie op het maandelijkse bedrag relatief hoog. Voor een jong stel is de verwachte ORV premie dan al gauw 20% gemiddeld van de maandelijkse inleg, zelfs als de rendementen zijn zoals voorspeld. Voor 50 plussers kan de verwachte ORV premie gemiddeld meer dan 1/3 deel van de premie bedragen. Nog zonder tegenvallers of andere woekerkosten. Als er van tevoren wordt uitgegaan van een normaler rendement, dan neemt het te dekken ORV bedrag trouwens wel flink af, maar zeker bij 50-plussers blijf je dan zo'n 20% van de inleg aan ORV premie houden. Gemiddeld.

Als de beleggingen tegenvallen en het gat veel groter is dan verwacht, kan het dus zomaar gebeuren dat de ORV premie het grootste deel van de maandelijkse inleg opsnoept of zelfs dat die premie hoger is dan je maandelijkse inleg.

Maar: dit effect geldt voor elke beleggingspolis, ook als er geen woekerkosten aan verbonden zouden zitten. Dit risico is inherent aan het feit dat het uit te keren bedrag vast ligt terwijl het risico afhankelijk is van de onzekere rendementen, en je dus niet van tevoren met zekerheid kunt bepalen welke ORV dekking er op elk moment moet komen. Zo pervers vind ik dat effect dus niet.

Het effect wordt natuurlijk wel flink versterkt doordat de rendementen door woekerkosten worden verlaagd en doordat de ORV premies aan de dure kant zijn.

M. van Rossum

felixbeijer schreef: En ik blijf van mening dat een beleggingsverzekering met lijfrenteclausule is afgesloten, met bovendien een minimum gegarandeerd kapitaal. Dat was me van begin af aan duidelijk!
Mooi, Felix. Waarschijnlijk dus recht op (kleine) compensatie voor boven de norm ingehouden kosten. Geen ORV-premie ingehouden. Per saldo: tel je zegeningen. Want koersrisico binnen (Equity) Fund is voor rekening AEGON, niet van jou.

Mijn schatting (maar niet meer dan dat) is dat na de beurscrashes van 2001/2002 en 2008/2009 AEGON er niet of nauwelijks in zal slagen de komende zeg 20 jaar boven het gegarandeerde minimumkapitaal uit te komen. Maar zoals gezegd: dat is hun risico, niet het jouwe. Ik heb aan iedereen aangeboden dat in een simpele excel zelf even na te rekenen, mailtje aan martin at vanrossum.com is voldoende.
Zelf gezonde verstand blijven gebruiken, natuurlijk, want ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor mijn rekenkunsten, ben geen adviseur, maar gedupeerde die graag zijn kennis van het dossier deelt.

M. van Rossum

felixbeijer schreef:Als ik van dit “product” af wil, of ja, stoppen door premievrij te maken, ....

Ja, er is enig verschil van inzicht omtrent de betekenis van financiele dienstverlening.
Yep, vandaar http://www.fiscalert.nl/2010/10/lijfren ... sparen.php en diverse andere.

M. van Rossum

Tiswè schreef: Mijn aegon pensioenbeurs betreft een lijfrenteverzekering zónder garantiekapitaal en is m.i. wel degelijk een woekerpolis zoals bleek in de pas jaren later verstrekte brochure, waarin de wijze van inhouding van de ORV-premie wordt geïllustreerd op blz. 6/7: http://aegon.turnpages.nl/brochures/weg ... index.html
De volgens de curve steeds sneller stijgende ORV-premie veroorzaakt toch echt een hefboom/inteereffect bij een tegenvallende beurs.
Overigens hoef ik me voor het verhalen van de schade alleen op het verleden te richten, aangezien ik mijn in 1997 gestarte polis in 2009 heb afgekocht wat me minder dan de helft van de inleg opleverde!
Allemachtig wat een verwarring allemaal. Ik wil hier niet de verzekeringsadviseur uithangen, maar even een paar opmerkingen.
Als ik uitleg dat een lijfrenteverzekering met lijfrenteclausule en met gegarandeerd kapitaal geen woekerpolis is, want woekerpolissen zijn primair beleggingsverzekeringen zonder lijfrenteclausule, dan heb ik dus niet beweerd dat lijfrenteverzekeringen zonder gegarandeerd kapitaal geen woekerelementen zou kunnen bevatten.

In 2009 geleden schade bij de afkoop van een lijfrentepolis met lijfrenteclausule is geen bewijs dat het om een woekerpolis ging. Immers, we hebben net vastgesteld dat aan het afkopen van een lijfrenteclausule zoveel haken & ogen (en fiscale straffen) vastzitten, dat dat altijd wel op een teleurstelling zal uitdraaien. Vandaar ook de link naar fiscalert (ik heb geen voorkeur, maar die bevatte wel de informatie waar het hier om gaat).

Laten we nu voor eens en altijd vaststellen dat het verbreken van de lijfrenteclausule grote schaderisico's kent. U hebt ook immers al die jaren fiscale aftrek van de premie genoten en geloof mij: premies voor beleggingsverzekeringen zijn en waren niet aftrekbaar.

Wat zijn de elementen die tot perverse (woeker~) effecten kunnen leiden: raadpleeg uw polis, een informatiebrochure zegt mij niets. Op een rijtje:
- in de polis genoemde vaste (jaarlijkse) inleg
- geen gegarandeerd eindkapitaal op einddatum, maar slechts prognose (van gouden bergen en diepe dalen)
- een overlijdensrisicodekking die tenminste het doelkapitaal of veelvoud daarvan bedraagt in de orde van grootte van bij gemiddeld voorgespiegeld rendement te behalen prognose op einddatum (en dus niet in termen van terugstorting van betaalde premies of andere verwaarloosbare dekkingsgrondslagen)
- met een dientengevolge stevige ORV-premie die ook zichtbaar is op uw jaaroverzichten
- een premieacceleratie die samenhang met leeftijd
- het voorgaande verergerd indien:
- 100% dekking op 2 levens
- korte looptijd (15 jaar), in plaats van tenminste 20 of 30 jaar
- relatief hoge instapleeftijd (50+)

Op http://aegon.turnpages.nl/brochures/weg ... index.html blad 3 wordt inderdaad getoond voor welke elementen gekozen kan worden en welke kosten dan verrekend worden.

Ik kan daar nog veel woorden aan vuil maken, maar reken het zelf eens na over de hele looptijd. Is een simpel excelletje voldoende voor.

M. van Rossum

jammer schreef:De orv wordt toch betaald vauit de aandelen pot en niet rechtstreeks van de inleg. Misschien ook en hefboom/inteer effect.
Yep, yep en yep ;-)
Maar: indien polis met gegarandeerd eindkapitaal is dat allemaal het risico van AEGON en zal een klacht falen.
Immers: gegarandeerd eindkapitaal en hoe AEGON daar aan komt, is hun zaak.
Enfin, hangt af van hoogte dekking kapitaal bij overlijden. Mijn voorspelling: het Fund zal pas onderpresteren als die dekking tenminste 110% bedraagt van op polis genoemde minimumkapitaal. En ja: in dat geval werd de verzekerde de worst van winstdeling voorgehouden, terwijl Fund nooit tot winstsniveau kon stijgen. Let er wel op dat we dan een hele nieuwe definitie van woeker maken: niet langer is dan woeker het interen op het prognosekapitaal maar woeker is dan het niet waarmaken van winstdeling. Dit is geen spel met woorden, maar inherent aan de technische verschillen. Tot op heden ken ik geen geval of zaak waarin met succes claim ingediend werd in situatie waarin:
- op einddatum het gegarandeerde kapitaal gewoon werd uitbetaald (indien met lijfrenteclausule: u krijgt het niet in handen, maar bent verplicht om lijfrente aan te kopen)
- maar tegelijkertijd blijkt er op einddatum geen winstdeling te kunnen plaatsvinden, omdat er geen winst is overgebleven op het Fund

beek

Ongelezen bericht door beek »

Even een vraagje over BEEK, u verteld dat u een Aegon levensloop heeft. Bedoelde u misschien Aegon Levensloop Vermogen? Waarom vraag ik dat?
Of bedoelde u misschien Aegon Levensloop Hypotheek? Het is zo belangrijk omprecies te vermelden hoe het spul/product heet.....Omdat in het AFM rapport beide van deze door mij genoemde producten is onderzocht.
Het Aegon Levensloop vermogen kunt u vinden bij Factsheet nr 10 t/m 15 (dus 6x een verschillende berekening)
Het Aegon Levensloop Hypotheek kunt u vinden bij Factsheet nr 163 t/m 170 (dus 8x een verschillende berekening)
U kunt deze Factsheet van internet downloaden en dan uitprinten, u kunt gewoon de nummers aanklikken die u geprint wilt hebben anders heeft u straks 343 verschillende pagina`s met rekenen voorbeelden.... Als het u niet lukt moet u via jammer PB maar contact met mij zoeken...Of u mag het ook gewoon via "jammer" duidelijk maken. succes.

ik heb hier gisteren "even"naar gekeken en de boel uitgeprint, alleen de van toepassing zijnde factsheets, niet alle 343. Ik heb even een rustig moment nodig om het even rustig te bestuderen, ik kom er nu even niet aan toe.
Ik ben een goede klant van Aegon, ik heb nl Levensloop vermogen, levensloop wonen en levensloop pensioen, weliswaar met garantie maar nogmaals, een schijntje van het bedrag wat je hebt ingelegd!!

M. van Rossum

kweenie schreef:Of die premie van de inleg afgaat of van de beleggingen maakt in principe niet heel veel uit.
Je technische uitleg van hefboomwerking is vrijwel correct, maar je bijdrage gaat verder geheel voorbij aan waar het in deze verwarrende discussie over gaat. Het gaat hier over de vraag of bij lijfrenteverzekeringen met lijfrenteclausule en met een gegarandeerd eindkapitaal wel 'interen' kan plaatsvinden, zoals we dat tot nu toe in het woekerpolisdossier begrepen hebben. Dan maakt het zelfs heel veel uit of de ORV-premie wordt onttrokken aan inleg of aan actuele poliswaarde. In laatste geval ligt risico bij AEGON, in eerste geval bij verzekerde. Ik hoop dat ik dat niet hoef uit te leggen. Zie de rest van mijn bijdragen.
Over het zichtbaar zijn van de ORV-premie nog dit: verzekerden schrikken er van als ORV-premie hoger is dan jaarlijkse inleg. En dat zou heel goed kunnen, indien premieacceleratie op latere leeftijd. En stel je voor dat die hoge premie van je inleg 'afgaat' (en je het tekort dus moet bijpassen).

M. van Rossum

beek schreef: ik heb hier gisteren "even"naar gekeken en de boel uitgeprint, alleen de van toepassing zijnde factsheets, niet alle 343. Ik heb even een rustig moment nodig om het even rustig te bestuderen, ik kom er nu even niet aan toe.
Ik ben een goede klant van Aegon, ik heb nl Levensloop vermogen, levensloop wonen en levensloop pensioen, weliswaar met garantie maar nogmaals, een schijntje van het bedrag wat je hebt ingelegd!!
Mijn excel biedt eerste indicatie voor alle varianten, want u vult zelf de posten in:
- (gegarandeerd) doelkapitaal
- inleg
- kapitaal bij overlijden
- ORV premie
- ingehouden kosten
- rendement historisch/actuele poliswaarde historisch
- 'what if' indien een van deze punten anders zou zijn: ingehouden kosten, ORV-premie, doelkapitaal

jammer

Van Rossum , ik heb mijn gegevens van het Aegon fund pensioen verzameld en gekopieerd voor u en in een brief gestopt, gaat morgen op de bus..(hoeft u zich niet te vervelen....volgende week). Maar het ergste is toch dat ik het zelf niet snap... en dat ik om hulp moet vragen, wat heb ik eigenlijk aangesmeerd gekregen? De ORV gegevens heb ik nog niet binnen. Zal wel even tegen zitten 11 jaar terug spitten....en terug rekenen. Maar we wachten af (in spanning). Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite en de tijd die u er in wilt steken. Een goed weekend toegewenst.

felixbeijer

Ik denk dat ze bij Aegon ook niet meer weten wat ze hebben verkocht. :roll:
Ik heb zojuist de formules voor mijn Safe-pensioen kunnen reconstrueren aan de hand van latere gegevens. :D

Wat was de ingangsdatum??

jammer

Goedeavond Felix, ik heb vanmiddag de brief van Aegon gekregen met de ORV premies er op van beide polissen (fundsparen + fundpensioen). Bestaande uit de jaartallen + risicopremie en een spaarpremie kolom. + ook nog en kolom er bij wat de beurs dat jaar heeft gedaan. m.b.t. het equity fonds. Bij de risico premie staat een - getal voor dat geld krijg ik dus terug (maar wordt gestopt in de beleggingspot worden dus iets meer participatie van gekocht dus een goede zaak). Even voor de deelnemers mijn polis is gestart in april 1999.
dus in getallen:
voorbeeldjaar van mij: 2009
betaalde premie: 479,15
spaarpremie: 331,80
risicopremie: - 4,77
eerste en doorlopendekosten 152,13
aan-verkoopkosten 6,60
beheerskosten 11,86
Hoe dit nu zit??? Maar ook deze gegevens gaan nu mee naar van Rossum.

felixbeijer

Dat is dan wel weer wat anders dan mijn (Safe)Pensioenbeleggingsverzekering met lijfrenteclausule :roll:
Die van mij heeft geen overlijdensrisicopremie, althans niet volgens de overzichten waar ik geen overlijdensrisicopremie kon bespeuren. Bij overlijden wordt gewoon de betaalde bedragen terugbetaald aan nabestaanden (die er dan uiteraard een lijfrente van dienen aan te kopen).

Wat ik uit uw data opmaak:
Betaalde premie 479,15
Af: eerste- en doorlopende kosten 152,12
Over: spaarpremie 327,03
Ik vermoed dat op grond van dit getal de garantie is berekend: sommatie over alle maanden van spaarpremie * Macht (1,04;jaren tot einddatum). Waarschijnlijk zijn ze vergeten die kosten na 5 jaar te doen stoppen, zoals bij Koersplan.

Je hebt nu een kleine bonus ivm overlijdensrisicopremie retour van 4,77
Dus spaarpremie wordt dit jaar 327,03 + 4,77 = 331,80.
Na aftrek aan- en verkoopkosten (ad 6,60) zijn dus participaties aangekocht in totaal 325,20 euro.

Wat die beheerskosten zijn, mij ook onduidelijk. Maar dat zullen ze bij de Aegon ook niet kunnen vertellen. Ze zijn bij jou wel laag.

Bij mijn Safe-pensioen worden beheerkosten voor het Equity-Fund ad 0.39% van de belegde waarde per jaar opgegeven. Maandelijks worden dus 0,0325% van mijn aanwezige participaties verkocht. Idemdito voor Staatsleningenfonds, maar daar is het zelfs 0.0533% per maand (= 0.64% per jaar). Dat vind ik dan weer niet terug op de overzichten die ze sturen (geven ze wel aan nav vragen maar kan niet kloppen), maar zie je als je opgebouwde participaties vergelijkt.

Bij Koersplan zijn de beheerskosten 0.80% per jaar van de belegde waarde, en ook daar verdwijnen dus participaties. Bij Koersplan staat dit dan wel weer in de beleggingsoverzichten precies juist onder het kopje doorlopende kosten vermeld.
Maar ja, volgens informatie uit februari 2007 worden de beheerkosten (van de fondsen zo staat in mijn polis) verrekend met de koersen.
Volgens mij zijn ze bij Aegon een beetje de weg kwijt hoe het ook al weer precies zat. :roll: ook zoveel verschillende producten met allemaal net iets verschillende voorwaarden. :roll:

Over hoe het in elkaar zit, zie:
http://www.hebikietsgemist.nl/afleverin ... g-127.html

groetjes, Felix.

jammer

Hallo Felix, op al mijn jaar overzichten 1999 t/m 2009 staan ook geen ORV kosten op.... 2010 weet ik nog niet die moet nog komen. Ik wist d.m.v. een folder uit 2006 m.b.t. het fundsparen + fundpensioen dat DAAR een ORV ingenoemd wordt, in mijn geval las ik DAT VOOR HET EERST. Dus 7 jaar NA het afsluiten van de polissen. Dus heb ik Aegon dit jaar gevraagd, begonnen in april 2010 met vragen te stellen. Hoe hoog die kosten zijn of waren. Na 10 maanden komen ze dus met het antwoord. Maar het valt niet mee om informatie te krijgen, weet ik inmiddels uit ervaring. Ik heb voor van Rossum een dossier samengsteld en ik kom op 49 pagina`s voor 1 enkel product. Dus zo simpel is het niet.... Wat ik WEL wist bij afsluiten zijn die Beheerskosten 0,03% per maand dus per jaar 0,03% x 12 = 0,36%, dat valt ook wel mee, daarom dacht ik toendertijd dat Aegon gelijk had, met hun zin: de kosten zijn gering. Ook in 2006 is me pas bekend geworden dat de aan-verkoopkosten eerst 5% waren en in 2006 verlaagd zijn naar 3%. zo stond het. Dus toen wist ik (in 2006) dat er MEER kosten waren dan alleen die beheerskosten...Maar het ergste moest nog komen en dat kwam in 2007 met het jaaroverzicht: DE EERSTE EN LOPENDE KOSTEN te weten E152,13 per jaar. EN DEZE KOSTEN WIST IK NIET BIJ AFSLUITEN. En kon ik ook NERGENS vinden in de brochure en polis + polis voorwaarden. DAT IS mijn grootste probleem met dit product.
Dit heb ik al eens eerder aangehaald:
De tussenpersoon heeft gezegd tegen mij dat deze polis gegarandeerd is want er staat een bedrag op het polis blad. OP het polis blad staat het zo omschreven: LIJFRENTEKAPITAAL BIJ LEVEN: f 74.600. Dit bedrag is dan tot stand gekomen met mijn inleg dus 20 jaar lang en een beurs die elk jaar 4% stijgt, volgens mij of 3,9%.
Nu zegt van Rossum (ik hoop dat hij gelijk heeft) dat DIT kapitaal moet worden uitgekeerd want het staat op de polis. Daarom stuur ik deze hele polis gekopieerd naar hem toe. Als dit echt waar is, dan blijf ik natuurlijk gewoon nog 29 jaar door gaan (nu nog steeds gedeeltelijk aftrekbaar van mijn inkomen). Want afkopen kost mij volgens mij 29 x E 124,44 ( zijn de eerste kosten en doorlopende kosten) maakt dus E 3608,- en als de fiscus dan ook nog een keer langs komt...Voor de fiscus ben ik niet zo bang, ik kan en mag het overzetten op een ANDER product, dus niet in je zak steken, maar weer ergens vast weg zetten. Ik heb de fiscus al een keer gebeld en een brief terug gekregen. Maar als ik afkoop gooi ik alles bijna weg.... 11 jaar inleg. De beurs staat nu nog laag, levert dus weinig op, koop nu nog goedkoop in.
Wat wel gek is, ik het rendement overzicht van het eguity fonds van 1999 t/m 2010 voor me ook van de Aegon gekregen tegelijk met de gegevens van de ORV. En het beste jaar was 1999 met + 48,4% en het slechtste jaar was 2008 met - 40,6%. Nu heb ik een gemiddelde berekend van deze 12 jaren en ik kom uit op + 5,8% per jaar.
alle plussen op gesteld zijn samen 8 jaren en 161,7%
alle minnen opgesteld zijn samen 4 jaren en - 92,1%
Dan zou mijn resultaat wat nu op de jaaroverzichten veel beter moeten zijn, en nu komt het als Aegon nou niet zulke hoge kosten berekend had t.o.v. de inleg.
Er zijn na mijn mening gewoon door te hoge kosten veel te weinig participaties gekocht...En door kosten waar ik niet eens van af wist of kon raden....en dat nekt mij. En Aegon schuift het mooi af op de resultaat van de beurs.....
Maar of ik het goed beschreven heb lezen jullie wel vanaf dinsdag op zijn vroegst, want deze polis is nu gepost en komt op zijn vroegst maandag bij van Rossum aan. Hij zal ook enige tijd nodig hebben om hier door heen te spitten...Maar wat ben ik blij dat er iemand is die hier uit eigen beweging hier naar kijken wil. Daar voor alvast heel veel dank.

Met die polis van de ABN is het andere koek. Afkopen is gewoon 0,5% van de totale waarde, ik heb ze al verteld als de beurs op 600 punten staat kom ik..om af te kopen zo niet blijf ik meedoen. Polis loopt nog tot 2017. Ook deze gaat naar van Rossum toe, en het fundsparen van Aegon ook. Hij krijgt het nog druk....

jammer

Nog even over het koersplan product de beheers kosten zijn afhankelijk van de waarde van de polis in dat jaar. Is de polis opeens veel meer waard geworden (dus stijging van de beurs) betaal je dus meer beheerskosten.. En de orv premie vallen bij dit product onder de kosten die rechtstreeks van de inleg afgaan. Alleen die hoogte van de ORV is nooit bekend geworden (conform de markt) maar dat blijkt NIET zo te zijn, na onafhankelijk onderzoek. En die hoogte van de ORV is nooit met de deelnemers overeen gekomen. Maar nogmaals heeft u een koersplan van de Aegon wordt lid van de stichting koersplan de weg kwijt. Die hebben een eigen site:www.koersplandewegkwijt.nl en staan op 16 mei voor de (hoge) rechter en deelname met deze stichting is nog mogelijk. (aegon en de stichting zijn beide in hoger beroep gegaan). en op de site van de stichting staat ook hele duidelijke informatie.

Gesloten