LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door ronald g »

Emthea get a live als een energieboer voldoende andere betaal wijzen aanbiedt mogen ze voor de ouderwetse acceptgiro administratiekosten in rekening brengen. Ik zie al een kop in een landelijk dagblad "ene E gedagvaard wegens stalking van energie bedrijven"
Er was eens een man in Spanje die in elke windmolen een vijand zag en een sukkel op een ezel hobbelde er achter aan. Ben jij die nieuwe sukkel?.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Dit bericht is uiteindelijk door de gebruiker verwijderd nadat de klachten door Essent naar tevredenheid zijn opgelost.
Laatst gewijzigd door emthea op 14 dec 2011 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.

LadyDaisy
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 okt 2009 17:06

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

emthea schreef:Aan het eind van deze week valt te melden, dat ESSENT niet meer reageert op aangetekende brieven. Tijdens telefonische contacten met de klantenservice wordt gemeld dat uitsluitend contact met mevr....., een daartoe aangewezen medewerkster mogelijk is. En die is met het oplossen van deze complexe kwestie bezig.......

Het lijkt mij een goede remedie tegen lastige klanten.

Wat wil je nu?
Er wordt je aangegeven dat er 1 persoon mee bezig is voor je en dat nu even niemand anders dit zal oppakken.

Verwacht je nu echt dat alles binnen 1 week opgelost is?

Vraag of die medewerk(st)er je even belt en bespreek alles eens met die persoon door.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Emthea neem eens contact op met tp starter FJ47 van de topic: Het lief en leed dat Essent "Klantenservice" heet...
Er zijn wel degelijk oplossingen voor problemen.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Beste LadyDaisy

Verzoeken om te worden teruggebeld, worden al vanaf 17 februari genegeerd !
Er wordt niet meer teruggebeld.

Een klacht daartegen indienen wordt keurig ongetekend !! beantwoord Jan Gorissen, directeur MKB, met de mededeling dat binnen drie weken een antwoord kan worden verwacht.
En bovendien: Heeft u nog vragen, neem dan kontakt op met de ESSENT Ondernemersdesk.... En dan is de cirkel weer rond.

Beste H@rm@n,
Bedankt voor de bemoedigende worden.
Uiteindelijk wordt alles opgelost, daar ben ik van overtuigd.
Na bijna zes weken mag dat ook wel.
Bij ESSENT krijg je hooguit 10 werkdagen en bij verder verzuim nog een vijf werkdagen extra.

Maandag zullen wij om te beginnen een deurwaarder gaan inschakelen om de teveel overgemaakte € 421,79 langs die weg te gaan incasseren.

mrdude1983
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 nov 2009 21:34

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door mrdude1983 »

Als ik het goed lees baseert u uw hele verhaal op standen van een jaar geleden die u de persoonlijke pagina van Essent vind. Zijn dit ook de standen die u toen heeft doorgegeven of zijn dit uw huidige standen?
Daarnaast geeft u aan dat uw voorschot ook op deze site wordt herberekend tot een zeer hoog bedrag. Ik ga hier er van uit dat u gebruik maakt van de zogehete verbruiksmanager. Mij is echter bekend dat deze niet goed werkt in de 2 maanden direct voordat de JAR wordt aangemaakt. Wat dat betreft zou ik de JAR rustig afwachten en denk ik dat het wel mee valt. Uw meterstanden die u bij Enexis heeft doorgegeven zullen middels een landelijk systeem verstuurd worden aan Essent. Essent is gedwongen zich aan deze exacte standen te houden. Mijn inziens bent u dan ook iets te vroeg met het aanmaken van dit topic.
Ik kan mij goed voorstellen dat als er iets mis gaat u dubbel zo hard oplet dat er niet ook iets anders mis gaat, echter zolang u nog geen definitieve JAR heeft is hierover klagen iets voorbarig

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Geachte mrdude1983

Uw scherpe en grotendeels correcte analyse volgend hebben wij ons in verbinding gesteld met ENEXIS.

Omdat de door ons opgegeven meterstanden mogelijk zouden gaan leiden tot een extreem hoge JAR, heeft ENEXIS slechts één van beide meterstanden doorgegeven.

Één van deze meterstanden was door ESSENT correct in 2011 verwerkt, doch volgens ESSENT in februari, terwijl wij één en ander begin maart hadden opgegeven.

Op verzoek van ENEXIS hebben wij deze week opnieuw meterstanden doorgegeven.
Ook zij konden niet nagaan wat er fout gegaan is.

Wij hebben - zoals u reeds vermoedde - de verbruiksmanager van ESSENT geraadpleegd.
Omdat wij er namelijk van overtuigd zijn op basis van onze berekeningen, dat wij een veel te hoog voorschot betalen.

Uit de verbruiksmanager van ESSENT komen echter nog hogere voorschot-bedragen uit, dan wij nu al betalen. Het is de zoveelste onvolkomenheid (om het vriendelijk te stellen) waar wij de afgelopen maanden mee geconfronteerd worden. Ik neem ook in dit geval aan dat uw analyse
klopt !

We wachten het verdere verloop conform uw goede en adequate advies inderdaad maar af.
Hartelijk dank voor uw inspanningen om aldus mee te denken.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Beste LadyDaisy,

Wij zijn een week verder en helaas waren wij te voorbarig met de conclusie dat bij ESSENT digitale nota's als betaalservice mogelijk zijn.

Op 15 maart ontvingen wij van onze bank (ING) bericht dat ESSENT onze aanmelding had afgekeurd

Navraag bij ESSENT leerde dat op 13 maart een brief aan ons zou zijn geschreven dat deze geavanceerde diensten (nog) niet bestemd zijn voor zakelijke klanten.

Uiteindelijk hebben wij de voorschotnota over maart daarom maar weer op de gebruikelijke wijze overgemaakt.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Beste H@RM@N,

Op verschillende manieren hebben wij geprobeerd deze week in contact te komen met ESSENT.

Dat lukt niet meer, ondanks het bestaan van een ONDERNEMERSDESK, zo kunnen wij vaststellen.

Daarom hebben wij vandaag uitvoering gegeven aan onze intentie om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen. Misschien helpt dat.

Het moet toch mogelijk zijn om een bedrag, waarvan door ESSENT schriftelijk op 17 februari is aangegeven dat dit terugbetaald zou worden, ook daadwerkelijk binnen een maand terug te ontvangen ?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door ronald g »

Omdat de door ons opgegeven meterstanden mogelijk zouden gaan leiden tot een extreem hoge JAR, heeft ENEXIS slechts één van beide meterstanden doorgegeven.

Één van deze meterstanden was door ESSENT correct in 2011 verwerkt, doch volgens ESSENT in februari, terwijl wij één en ander begin maart hadden opgegeven.
Kijk eens aan Essent heeft in Februari de meterstanden op genomen en correct verwerkt met die stand was het bedrag lager uitgevallen toch?. Enexis houdt die stand aan, ook correct. maar nee de standen van maart moeten gehanteert worden tja in die stook maand wordt de afrekening nog hoger.

Emthea wat wil je nou?.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Beste Ronald g

Wat wij willen ?
Dat de ons opgegeven meterstanden op een correcte wijze verwerkt worden.

ESSENT neemt geen meterstanden op.
Dat is de verantwoordelijkheid van ENEXIS.

Daar zijn wij op bezoek geweest en daar hebben wij vervolgens weer met andere medewerkers telefonisch contact gehad.

Eerlijkheid wint. Of het nu hoger of lager uitvalt is niet relevant.
Wij zijn er nog steeds van overtuigd:
- dat wij veel geld van ESSENT tegoed hebben.
- dat wij een jaar lang bijna € 100 per maand te veel aan voorschot hebben betaald.
- en dat de door ons opgegeven meterstanden uiteindelijk tot een correcte JAR zullen leidien.
Lager dan de thans verwerkte meterstanden voor alle helderheid !

LadyDaisy
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 okt 2009 17:06

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Met andere woorden: de fout ligt niet bij Essent, maar bij Enexis?

En teveel aan voorschot hebben betaald, als dat blijkt op de jaarnota dan krijgt u dat toch terug? Of is dat ook een probleem voor u?
Liever het hele jaar te weinig betalen en dan veel moeten bijbetalen op een jaarnota?

LadyDaisy
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 okt 2009 17:06

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Beste Emthea,

Dat is jammer, maar helaas niet anders.
Hopelijk zullen ze dit snel ook gaan aanbieden aan zakelijke klanten.

De gebruikelijke manier?
Een overboeking weer niet gekoppeld aan een factuur?
Of dit keer wel?
Heeft u de acceptgiro gebruikt?
Voordat u weer komt roepen dat Essent een betaling van u niet kan verwerken, of dat u te weinig heeft betaald, of teveel.

De verhogingen: heeft u toevallig middels de verbruiksmanager niet zelf uw voorschot aangepast?
In plaats van annuleren op bevestigen geklikt?
Ik noem maar wat, dat schiet me ineens te binnen.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Weer een week verder in deze soap.

Vandaag hebben wij het volgende aan de Directeur MKB van ESSENT doen uitgaan:

Geachte [persoonsgegevens verwijderd door de Moderator],

Gedateerd 7 maart 2011 ontvingen wij op 12 maart 2011 een ongetekende "bevestiging ontvangst klacht".
Omdat wij rond 7 maart een reeks klachten aanhangig hebben gemaakt, was ons niet duidelijk waar deze standaard-brief over ging.
Dat zal dan over drie weken na 7 maart wel duidelijk worden, vermoeden wij.

Onder deze bevestiging stond uw naam. Waarschijnlijk een standaard-procedure, waarbij iedere "jut of jul" bij Essent gemachtigd is een dergelijke boodschap ter post te bezorgen. Doch dat wordt uit een dergelijke ongetekende brief niet duidelijk.

Voor ons echter reden om een poging te wagen dit bericht te uwer attentie te versturen.

In dit verband hebben wij bovendien afgelopen donderdag 17 maart mevrouw .......verzocht om uw secretaresse een e-mailbericht te doen toekomen. Dit e-mailbericht had ten doel om te trachten in een persoonlijk gesprek met u een punt achter de diverse klachten en geschillen te zetten.

De ervaring leert ons echter, dat als er nog vragen zijn weliswaar het nummer 0900 1466 gebeld kan worden, doch dat dit nimmer tot enig antwoord of verduidelijking leidt. Zo ook in dit geval. Uw secretaresse neemt niet eens de moeite om na te gaan wat een zakelijke klant zou willen communiceren.

Daarom beschouwen wij ook deze poging om op een normale zakelijke wijze klachten en geschillen uit te praten als mislukt.

Onlangs hebben wij contact opgenomen met de gerechtsdeurwaarders GGN om dan maar langs die weg tot invordering te komen van ten onrechte afgedwongen betalingen aan Essent. Hoewel GGN ook als incassobureau voor ESSENT blijkt te werken, had men er in principiële zin geen probleem mee om deze zaak ter hand te nemen. Ik heb nog wel gesuggereerd dat zij wellicht eerst met u zouden kunnen bellen alvorens de zaak echt op de spits te drijven. De vordering is namelijk klip en klaar helder en wordt slechts gedeeltelijk (voor een bedrag ad € 50,-) door mevrouw .......betwist.

In het vertrouwen u hiermee naar genoegen te hebben geïnformeerd,
hoogachtend,

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Beste LadyDaisy,

De gebruikelijke manier is bij ons het overmaken via de zakelijke bankrekening.
Deze bankrekening is - naar wij aannemen - rechtstreeks in de ESSENT-administratie gekoppeld aan ons bedrijf. Dat ging tot eind januari dan ook altijd goed.

Met het in gebruik nemen van een nieuw geautomatiseerd systeem gaat er bij ESSENT echter het nodige mis, zo is gebleken.

Wij maken geen gebruik van de overbodig meegestuurde acceptgiro.
Bij de omschrijving wordt door ons altijd aangegeven op welke nota het bedrag betrekking heeft. En standaard wordt ook het klantnummer vermeld.

Voor alle duidelijkheid:
Op de voorschotnota maart 2011 staat bij ons dat het totaal voorschot € 343 bedraagt.
Daar bovenop worden service- en administratiekosten ad € 1,79 in rekening gebracht.
Dit wordt door ESSENT duidelijk niet als voorschot gezien, hetgeen juist is.

Op voor ons onnavolgbare wijze heeft men een bedrag ad € 0,50 en € 100,- op de factuur in mindering gebracht, zo blijkt uit MIJN ESSENT ZAKELIJK".

Als u het nog kunt volgen ?

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Beste LadyDaisy

Waar de fout gemaakt is, zal moeilijk of niet te achterhalen zijn.
Is ook niet relevant.

Wel dat foutief verwerkte meterstanden in ons geval tot een extreem hoge jaarafrekening zullen gaan leiden. En dat dientengevolge de toekomstige voorschotnota's drie keer zo hoog zullen gaan worden.

Wij weten inmiddels hoeveel moeite, kosten en tijd het kost een onterechte incassoprocedure ongedaan te maken. Onder allerlei dreigementen heeft men ons gedwongen de maandelijkse voorschotnota januari 2011 in drievoud te voldoen. Bovendien verhoogd met € 25 en € 50,- extra incassokosten. Totaal aan extra betalingen € 792,38

Inmiddels twee bijna twee maanden verder hebben we dit bedrag nog niet terug. Wel excuses, een bos bloemen en onder meer een coulance van € 25,- Kosten voor het inschakelen van extra administratieve ondersteuning beloopt inmiddels meer dan € 1000,-

Onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" hebben wij de foutieve verwerking in een tijdig stadium proberen te signaleren. Ook dit zal wel weer vergeefs zijn.
Inmiddels hebben wij een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld.

Misschien dat dit helpt ?

LadyDaisy
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 okt 2009 17:06

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

Beste Emthea,

Zolang u de jaarnota nog niet heeft, kunt u niets zeggen over de hoogte daarvan.
Een ander heeft al aangegeven dat de verbruiksmanager 2 maanden voor de jaarnota niet werkt, en het is ook reeds aangegeven dat uw meterstanden van dit jaar nog niet zijn verwerkt bij Essent.
Die zijn pas verwerkt op het moment dat de jaarnota wordt opgemaakt, denk ik.

Als blijkt dat u het mis heeft in deze, vermeld u dat dan ook hier?

Radar
Site Admin
Berichten: 5521
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door Radar »

Dit topic is een samenvoeging van 3 topics over Essent van dezelfde TS.

emthea
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 feb 2011 12:42

Re: ESSENT: Incasso, extra kosten en genegeerde klachten

Ongelezen bericht door emthea »

Beste LadyDaisy

Wij zijn zeker bereid eigen ongelijk toe te geven.
Wij hebben dat in feite ook gedaan door aan te geven, dat ESSENT ten aanzien van het verwerken van meterstanden slechts blaam treft voor zover de meetdatum door hen geantidateerd (vervroegd) wordt. De desbetreffende meterstand is namelijk door ESSENT al enige dagen na het doorgeven verwerkt.

Voor de hoogte van de doorgegeven meterstanden is ENEXIS verantwoordelijk.

Het is niet zo ingewikkeld om uit te rekenen wat de gevolgen zijn van een wijziging van een meetdatum. Het antidateren van een meetdatum met een half jaar, leidt tot een verdubbeling van het verbruik bijvoorbeeld.

Inmiddels zijn door ENEXIS corrigerende maatregelen getroffen, waardoor de kans op een onjuiste JAR ongetwijfeld is afgenomen.

Mochten wij het onjuist hebben, dan zullen wij dat hier ruiterlijk toegeven en op onze beurt excuses daarvoor maken.

Gesloten