LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe kun je de mond vol hebben over grote aantallen, en dan toch beweren dat het niets met cijfers te maken heeft? Kansberekening gaat juist uit van cijfers

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

:roll: :lol: veel plezier met je discussie.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Er is nu ook één baby overleden door Corona.
Dat moet nu ook meegewogen worden .😉

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
08 jan 2021 11:36
Waar uit op te maken is dat jongeren fors ondervertegenwoordigt zijn op IC en verpleeegafdeling
voor een opname in het ziekenhuis spelen naast objectieve criteria zoals het zuurstofgehalte (saturatiegraad) ook subjectieve criteria een rol. Leeftijd is hier een eerste selectie, want hoe ouder, hoe sneller je in het algemene beeld past, dat je een risico loopt.

Als ik alleen terugdenk aan maart en hoe idioot veel moeite we hadden om door te dringen tot de artsen (want jongeren werden immers niet ziek van dit virus), dan heb je al een eerste voorbeeld hoe aannames de waarneming beïnvloeden.

Deze week zitten we (collega's en mijn persoontje) met verbazing en koude rillingen te kijken en luisteren naar de reacties en ervaringen vanuit de ziekenboeg. De meerderheid zit thuis ziek te zijn, de dag te overleven, en daar zitten echt gevallen tussen, die in het ziekenhuis horen te liggen, omdat ze er werkelijk slecht aan toe zijn. Dat zijn jongeren, geboren na 1991 ...

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef: Geen enkel bedrijf is in staat om voor iedereen in zo'n korte tijd voldoende vaccins te produceren, dat lukt alleen met alle pharmaceuten op de wereld.
Één vaccin zal toch misschien wel het beste vaccin zijn voor iedereen. Het produceren op zich lijkt mij niet het probleem. Het concept is bekend en het kan volop geproduceerd worden, wereldwijd , denk ik dan.
moederslink schreef:
07 jan 2021 14:36
En is het klaar na het zetten vd tweede prik ? Wat is er te vinden van de tussenliggende 21 of 28 dagen?
Jablan schreef:De dubbele prik is het resultaat van het fase-2 onderzoek. Daar bleek, dat de bescherming hoger is met twee prikken in een lagere doses dan bij één prik met een hoge doses. De 3 of 4 weken tussen beide prikken zijn nodig om de best mogelijke reactie op te roepen. Als alles volgens het boekje verloopt, merk je van de tweede prik veel minder dan van de eerste.
Ik hoorde dit :
* Pfizer zegt, als producent, dat er tussen de 1e en de 2e spuit max 3 weken moet zitten
* de regering zegt nu : er kan ook wel wat langere tijd tussen zitten ( omdat dat logistiek beter uitkomt)

Als de tussenliggende tijd dan idd ( véél ) langer dan 3 weken is , heeft de 2e spuit dan nog zin?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

In oa België spelen ze met de gedachte om er 6 maanden tussen te laten zitten ipv 3 weken, waardoor ze in die 6 maanden kort door de bocht 2x zoveel mensen een 1e prik van het Pfizer vaccin kunnen geven, en dat geeft dan ~40% bescherming. Echter heeft Pfizer al aangegeven dat dat niet getest is, en dat wat hun betreft, een 2e prik na 6 maanden, gezien moet worden als een nieuwe 1e prik, waarna er dus nog weer eentje moet volgen binnen de door hun geadviseerde 3 weken. Dan heb je dus in totaal 3 prikken pp voor de hele bevolking nodig.

Al dat gemarchandeer met die termijnen door regeringen die 'm echt knijpen, nu helemaal met die besmettelijkere Engelse variant, is het resultaat van politici die gewend zijn om met geld en gekonkel hun zin te kunnen krijgen, maar het nu op moeten nemen tegen biologische wetten en een eindige productiecapaciteit, hoeveel miljarden je er ook tegenaan gooit, en dan maakt de spreekwoordelijke kat, rare sprongen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Één vaccin zal toch misschien wel het beste vaccin zijn voor iedereen.
Is dat zo? Op basis waarvan concludeer je dat?
Het produceren op zich lijkt mij niet het probleem.
Nee, ze produceren nu nog niet genoeg omdat ze dat leuk vinden.. Toch veel spannender om niet genoeg te leveren en er dan ook niets op te verdienen. Dan kijken ze tenminste naar de concurrent en bestellen daar ook...

Jablan
Contacteer:

moederslink schreef:
08 jan 2021 15:07
Als de tussenliggende tijd dan idd ( véél ) langer dan 3 weken is , heeft de 2e spuit dan nog zin?
Pfizer/BionTech heeft bij de toelating maximaal 42 dagen aangegeven als termijn voor de 2e prik.
Viroloog Drosten heeft een tweede en zelfs een derde prik als gebruikelijke methode aangegeven, omdat bij de latere herhalingsvaccinaties de kenmerken van een virus veel beter worden onthouden door je afweer dan bij een enkele prik.

Het oprekken van de termijn van 3 weken is een beetje paniekvoetbal vanwege de aanhoudend hoge besmettingscijfers.
Mijn eigen buikgevoel gaat in dezelfde richting als verschillende regeringen: liever nu zoveel mogelijk mensen een eerste bescherming geven dan tot Pasen met een half gesloten samenleving zitten.
Pasen valt dit jaar vroeg en het is waar: we hebben lage temperaturen, veel vocht in de lucht en dat zijn ideale omstandigheden voor dit virus om te overleven en zich uit te breiden. Op dit punt hebben alle voorspellers gelijk gekregen met hun zorgen en waarschuwingen voor de winter.

Moneyman

Van dit soort reconstructies word ik niet heel blij...
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236355 ... en-nu.html

Jablan
Contacteer:

Ik begin steeds meer te twijfelen aan de opzet van het vaccineren. Op zich is de insteek moreel in orde: oudjes en zieken eerst. Maar daarmee krijg je geen snelle daling van het aantal besmettingen voor elkaar, hooguit zal het personeel in de ziekenhuizen een dag of wat verlof kunnen opnemen. Zonder daling geen einde aan de beperkingen, eerder een verscherping.

Misschien is het toch handiger om de volgorde om te draaien en te kijken naar het aantal contacten per dag bij de vraag wie als eerstvolgende aan de beurt is. Zorgpersoneel had ik een tijdje geleden al als eerste gezet en dat is gelukkig nu het geval.

De Britse variant verspreidde zich in het VK snel via de scholen, die nog open waren in die weken. Dat zou eigenlijk een driedubbel alarmsignaal moeten zijn. Ten eerste de conclusie, dat iedereen, ongeacht leeftijd, anderen besmetten. Ten tweede de conclusie, dat geen enkele maatregel helpt, zolang er nog delen van de maatschappij door mogen gaan. Ten derde het inzicht, dat gevaccineerde risicogroepen weliswaar lucht in het zorgsysteem van een land brengen, maar geen einde aan de verspreiding.

Naar mijn idee is het veel slimmer om na het zorgpersoneel te beginnen bij hele bevolking. Als eerste jongeren onder de dertig, omdat die hoe dan ook veel wisselende contacten hebben, zowel privé als in hun werk. Tegelijk iedereen, die beroepshalve veel vreemde mensen per dag ziet.

Dit lijkt mij een snellere weg richting een normale zomer dan de geraniumouderen prioriteit te geven. Die hebben minder contacten per dag dan hun kinderen en als al het bezoek al ingeënt is, dan is het risico op besmetting per definitie veel kleiner.

Wat is wijsheid hierin?

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Zag ergens voorbij komen dat transporteurs misschien een vaccinatiebewijs zouden moeten hebben.
Het voorbeeld van de truckers uit Engeland werd hierbij aangehaald.
Op de west Europese wateren ligt dat toch iets anders denk ik.
Chauffeurs hebben toch wat meer contact met andere mensen,nu met de Brexit al twee douane posten,evt.gebruik maken van de "natte hoek"op een parkeer terrein,soms op meerdere plaatsen lossen of laden,dat hebben wij allemaal niet.
Onze klanten zullen er niet om vragen,dus de enige manier is om in het land van herkomst te controleren en daar heeft een buurland geen boodschap aan want zo`n vorm van samenwerking zie ik niet gauw gebeuren.

Jablan
Contacteer:

Moneyman schreef:
08 jan 2021 16:12
Ik wel. Het is het gelijk van de andere ouders en van ons uit de klas van zoon van vorig schooljaar en het mooie is, dat de school voor de overige leerlingen en het personeel iedere keer bij onze groep terugkomt, omdat alle adviezen en richtlijnen niet praktisch genoeg zijn, direct de prullenbak in kunnen.
De school zit alleen nog met leslocaties, waar de ventilatie bij de tijd moet worden gebracht. Dat duurt weer eens ambtelijk lang.

Moneyman

Jablan schreef:
08 jan 2021 16:21
Moneyman schreef:
08 jan 2021 16:12
Ik wel.
Haha ja, van de reconstructie op zich wel, maar van de uitkomst niet :D

Jablan
Contacteer:

Ach, het bevestigt het beeld dat in het land veel wordt geroepen, maar weinig wordt nagedacht en iedereen het liefste achter elkaar aan rent. We mogen blij zijn, dat rubrieken als Nieuwsuur en 1Vandaag van de NPO extra budget hebben gekregen om dit soort dingen uit te zoeken. Het loont.

Wel vervelend voor de deskundigen. Dit is het X-ste onderwerp, waarbij je achteraf ziet, dat te lang aan een mening, een standpunt is vastgehouden.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
08 jan 2021 16:39
Ach, het bevestigt het beeld dat in het land veel wordt geroepen, maar weinig wordt nagedacht en iedereen het liefste achter elkaar aan rent. We mogen blij zijn, dat rubrieken als Nieuwsuur en 1Vandaag van de NPO extra budget hebben gekregen om dit soort dingen uit te zoeken. Het loont.

Wel vervelend voor de deskundigen. Dit is het X-ste onderwerp, waarbij je achteraf ziet, dat te lang aan een mening, een standpunt is vastgehouden.
eeuhmmm
jablan schreef:Ik begin steeds meer te twijfelen aan de opzet van het vaccineren.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
08 jan 2021 16:21
De school zit alleen nog met leslocaties, waar de ventilatie bij de tijd moet worden gebracht. Dat duurt weer eens ambtelijk lang.
Wellicht had betere ventilatie meer geholpen, dan al die maatregelen bij elkaar.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vraag me stiekem wel af of al die mensen die discriminatie roepen omdat ze op hogere leeftijd tegen muren aanlopen bij banken vanwege hun leeftijd, nu ook gaan klagen dat zij voorrang krijgen bij het vaccineren, juist vanwege hun leeftijd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
08 jan 2021 17:10
Ik vraag me stiekem wel af of al die mensen die discriminatie roepen omdat ze op hogere leeftijd tegen muren aanlopen bij banken vanwege hun leeftijd, nu ook gaan klagen dat zij voorrang krijgen bij het vaccineren, juist vanwege hun leeftijd.
Hoe is het mogelijk.

Jablan
Contacteer:

moederslink schreef:
08 jan 2021 15:07
Één vaccin zal toch misschien wel het beste vaccin zijn voor iedereen. Het produceren op zich lijkt mij niet het probleem. Het concept is bekend en het kan volop geproduceerd worden, wereldwijd , denk ik dan.
Tja, als de wereld zo zou zijn ingericht, was het zeker overzichtelijker.
In de westerse wereld worden medicijnen ontwikkeld door commerciële bedrijven. Bij Sars-CoV2 stond de teller een maand geleden op meer dan 160 projecten, allemaal vaccins of wordt-ooit-vaccin.
In Rusland is het wel een staatszaak. Sputnik 5 heet het resultaat, maar de Russen hebben zoveel vertrouwen in de eigen staat, dat mensen op straffe van ontslag worden verplicht om zo'n spuit te halen.

Het grote winstpunt van deze crisis is de gezamenlijke inkoop door de EU.
16again schreef:
08 jan 2021 16:49
Wellicht had betere ventilatie meer geholpen, dan al die maatregelen bij elkaar.
Het is niet alleen ventilatie, het is het totaal, waardoor school van zoon er goed voorstaat qua ziektegevallen. De hele organisatie is omgegooid, ingericht op afstand houden, zo min mogelijk contacten buiten de klas om, ventilatie, hygiëne, maskerplicht.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jablan schreef:
08 jan 2021 16:16
Ik begin steeds meer te twijfelen aan de opzet van het vaccineren. Op zich is de insteek moreel in orde: oudjes en zieken eerst. Maar daarmee krijg je geen snelle daling van het aantal besmettingen voor elkaar, hooguit zal het personeel in de ziekenhuizen een dag of wat verlof kunnen opnemen. Zonder daling geen einde aan de beperkingen, eerder een verscherping.
De enige rede voor de huidige maatregelen is omdat zonder maatregelen onze zorg in een crisis terecht komt en mensen die te redden zijn moeten laten sterven. Een daling op zich is niet noodzakelijk als het aantal opnames in het ziekenhuis maar omlaag gaan en het snelste effect heb je hiermee door de risico groep voor ziekenhuis opnames als eerste te beschermen.

Gesloten