LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 13:43
Een vriendin van me heeft in het verleden in de uitvaartbranche gewerkt, is vervolgens de horeca in gegaan, maar is sinds oktober weer terug in die branche. Ze geeft zelf aan dat zij qua drukte niet veel verschil merkt met vroeger....
Kijk ik naar sterftecijfers bij CBS, dan zijn er simpelweg meer doden te betreuren. Maar door de maatregelen, zijn de plechtigheden wellicht een stuk soberder, wat netto minder werk oplevert in deze brache.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jose2501 schreef:
17 jan 2021 13:50
Misschien illegaal feestje gehad?
Altijd weer die jongeren in die verzorgingstehuizen die die feestjes houden. Hard aanpakken dan maar?

Natuurlijk heel erg voor de betrokkenen, maar het geeft voor mij alleen maar aan dat ook hier de lockdown en de maatregelen hun effect niet hebben gehad. En dat de roep om nog strenger vooral voor de bühne is, maar dat de effecten van strengere maatregelen redelijk verwaarloosbaar lijken, maar ondertussen wel veel schade aanrichten.

Nijogeth

16again schreef:
17 jan 2021 13:56
Kijk ik naar sterftecijfers bij CBS, dan zijn er simpelweg meer doden te betreuren. Maar door de maatregelen, zijn de plechtigheden wellicht een stuk soberder, wat netto minder werk oplevert in deze brache.
Ja, maar echte drukte is er natuurlijk niet met meer dan 2000 ondernemingen en de piek onder de 200 sterftes per dag.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Jose2501 schreef:
Lees net dat in een Belgisch bejaardentehuis 110 mensen binnen paar dagen besmet zijn met de Engelse mutatie van het virus. Misschien illegaal feestje gehad?

Serieus: als deze mutatie zich zo snel verspreid dan is er geen houden meer aan denk ik.
In een verpleeghuis in Goes zijn intussen 20 van de 23 bewoners besmet, plus 8 man personeel. Het scheelt dat de meesten geen, of milde, klachten hebben. Intussen is de hele afdeling in quarantaine, maar of dat voldoende is?

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/125 ... met-corona

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jose2501 schreef:
Lees net dat in een Belgisch bejaardentehuis 110 mensen binnen paar dagen besmet zijn met de Engelse mutatie van het virus. Misschien illegaal feestje gehad?

Serieus: als deze mutatie zich zo snel verspreid dan is er geen houden meer aan denk ik.
Als er een besmetting onder het personeel plaatsvindt (die kamer na kamer afgaan) en/of onder actieve mensen onder de bewoners met relatief veel contacten, dan kan het heel hard gaan natuurlijk.

angel1978

als ik kijk naar deze cijfers, dan is de oversterfte inmiddels al behoorlijk (aan het stijgen). Wel ietsje meer dan 50 per dag landelijk.

16again

angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:04
Als er een besmetting onder het personeel plaatsvindt (die kamer na kamer afgaan) en/of onder actieve mensen onder de bewoners met relatief veel contacten, dan kan het heel hard gaan natuurlijk.
...het personeel, dat conform RIVM normen niet zelf met ffp2 maskers werkt, waardoor gemakkelijk besmetting client -> personeelslid kan plaatsvinden
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236471 ... -rivm.html

angel1978

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 13:57
Jose2501 schreef:
Misschien illegaal feestje gehad?
Altijd weer die jongeren in die verzorgingstehuizen die die feestjes houden. Hard aanpakken dan maar?

Natuurlijk heel erg voor de betrokkenen, maar het geeft voor mij alleen maar aan dat ook hier de lockdown en de maatregelen hun effect niet hebben gehad. En dat de roep om nog strenger vooral voor de bühne is, maar dat de effecten van strengere maatregelen redelijk verwaarloosbaar lijken, maar ondertussen wel veel schade aanrichten.
Kijkend naar de grafieken lijken de maatregelen natuurlijk wel effect te hebben en zou je de stijging van de grafiek doortrekken ipv ombuigen ( bij het niet nemen van maatregelen ), dan is het effect zelfs flink.

Nijogeth

angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:06
als ik kijk naar deze cijfers, dan is de oversterfte inmiddels al behoorlijk (aan het stijgen). Wel ietsje meer dan 50 per dag landelijk.
Ik mis een linkje, denk ik? Ik ging puur uit van de oversterfte op jaarbasis. In mijn laatste reactie pakte ik de piek van de cijfers van het RIVM van de laatste maanden. Die zit nog onder de 200, dus niet veel extra werk voor die 2000 uitvaartondernemingen.

angel1978

Geen idee. Ik zeg niet dat er personeel is besmet. Maar als er personeel is besmet ( door de hogere besmettelijkheid van de Engelse variant wellicht een stuk aannemelijker ), dan kan het natuurlijk hard gaan.

angel1978

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 14:20
angel1978 schreef:
17 jan 2021 14:06
Ik mis een linkje, denk ik? Ik ging puur uit van de oversterfte op jaarbasis. In mijn laatste reactie pakte ik de piek van de cijfers van het RIVM van de laatste maanden. Die zit nog onder de 200, dus niet veel extra werk voor die 2000 uitvaartondernemingen.
Ik mis ook een linkje :mrgreen:
Alsnog: https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

plaatje zelf posten is inmiddels niet meer mogelijk, was wel eenvoudiger geweest.

Nijogeth

Maarja ook daar zijn het er ongeveer 2000 per week op dit moment. Dan heeft iedere uitvaartonderneming er dus een geval per week bij.

angel1978

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 14:26
Maarja ook daar zijn het er ongeveer 2000 per week op dit moment. Dan heeft iedere uitvaartonderneming er dus een geval per week bij.
Denk je dat er ook 2000 zelfmoorden per week zijn, zodat de uitvaartonderneming dat wel merkt?

Het is natuurlijk niet recht evenredig over alle ondernemingen verdeeld, dat mochten ze willen..

Nijogeth

Het zal per regio verschillen inderdaad en aan de perceptie. Daar waar bijna geen coronasterfte is (zoals hier in de gemeente, waar dat cijfer onder de 5 per week is), vallen deze misschien minder op. Zeker als het ouderen zijn met een broze gezondheid, dan zullen nabestaanden het veel minder op corona gooien en eerder accepteren dat het gewoon op was (zoals bij de broer van mijn oma).

Zelfdodingen zullen veelal jonger zijn en een grotere impact hebben op de nabestaanden. En ik weet dat dat er hier in de gemeente sinds kerst al zeker 10 waren, enkele daarvan kende ik vaag, gelukkig geen echte bekenden.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
De maatregelen hebben zeker wel effect gehad maar niet het gewenste effect of de snelheid. Extra maatregelen zijn nodig omdat een klein deel schijt heeft aan de regels en deze blijven overtreden.

Ik denk dat strenger straffen, hogere boetes bij overtredingen en hierin consequent zijn veel meer effect heeft. Nadeel is dat je dan weer enkel de "zielige gevallen" op de TV gaat zien.

angel1978

Nijogeth schreef:
17 jan 2021 14:43
Het zal per regio verschillen inderdaad en aan de perceptie. Daar waar bijna geen coronasterfte is (zoals hier in de gemeente, waar dat cijfer onder de 5 per week is), vallen deze misschien minder op. Zeker als het ouderen zijn met een broze gezondheid, dan zullen nabestaanden het veel minder op corona gooien en eerder accepteren dat het gewoon op was (zoals bij de broer van mijn oma).

Zelfdodingen zullen veelal jonger zijn en een grotere impact hebben op de nabestaanden. En ik weet dat dat er hier in de gemeente sinds kerst al zeker 10 waren, enkele daarvan kende ik vaag, gelukkig geen echte bekenden.
2019 hadden we 1800 zelfdodingen per jaar ( onder alle leeftijden, dus niet alleen jongeren ).
Kerst is 3 weken geleden, dus landelijk gezien zou je er gemiddeld 100 moeten hebben in die periode ( over alle leeftijden ).
Dan is 10 zelfdodingen in 3 weken in 1 regio onder alleen jongeren echt exorbitant hoog. Dan moet er meer aan de hand zijn dan alleen corona.

16again

sylvesterb schreef:
17 jan 2021 14:46
De maatregelen hebben zeker wel effect gehad maar niet het gewenste effect of de snelheid. Extra maatregelen zijn nodig omdat een klein deel schijt heeft aan de regels en deze blijven overtreden.
Die strengere maatregelen werken juist een mutatie naar een meer besmettelijkere variant in de hand.

angel1978

sylvesterb schreef:
Nijogeth schreef:

Ik denk dat strenger straffen, hogere boetes bij overtredingen en hierin consequent zijn veel meer effect heeft. Nadeel is dat je dan weer enkel de "zielige gevallen" op de TV gaat zien.
Ik zie ook niet zoveel heil meer in extra ( iets zwaardere ) maatregelen. Dat levert weer een beetje op wat je daarna doodleuk weer inlevert met de nieuwe variant.
Als het echt nodig is om meer te doen, dan zou ik er zelf voor zijn om het dan ook maar rigoureus te doen en echt alles helemaal dicht te gooien. Geen uitzonderingen en slimmigheden meer, maar echt helemaal dicht.

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

16again schreef:
17 jan 2021 14:52
Die strengere maatregelen werken juist een mutatie naar een meer besmettelijkere variant in de hand.
[/quote]
Kom ff met bewijs van deze onzin.

angel1978

16again schreef:
17 jan 2021 14:52
sylvesterb schreef:
Het virus kijkt niet naar maatregelen en muteren gebeurt sowieso wel. Als er een besmettelijkere variant opduikt, neemt deze ook sowieso wel de overhand, dus ook dat maakt niet uit. Het effect dat je beschrijft zal nihil zo niet nul zijn.

Gesloten