LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Ladje
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Ladje »

Ik ben net vandaag begonnen met Citalopram. Ik hoop gewoon van mijn negatieve gedachten af te geraken. Ik volg ook sinds december 2007 therapie bij een psychologe. Ik heb een erg nare ervaring achter de rug. ik kan het moeilijk verwerken en ik heb nogal erg agressieve gedachten. ik hoop dat het werkt. Ik was wel blij om jullie reacties te lezen. Zo heb ik niet het gevoel dat ik de enige ben die AD's moet nemen om er weer wat bovenop te komen.

Succes allemaal! :D

Daatje5
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2008 19:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Daatje5 »

Wie gebruikt er naast Citalopram 's avonds ook een slaapmiddel daarnaast voorgeschreven door de huisarts? En welke? en wat is het effect samen met Citalopram?

ga.remst
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2008 01:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ga.remst »

:D Citalopram werkt niet bij depressies heeft een recent onafhankelijk onderzoek van farmacologen uitgewezen. Zoals de meeste antidepressiva niet werken, omdat de chemische substraten niet korreleert of slechts tijdelijk invloed heeft op de biochemie van de hersenen.
Bij slaapmedicatie is er ook slechts sprake van een bewezen tijdelijk effect met een duur van 8 weken, terwijl mensen met slaapproblemen zeggen zonder deze medicatie niet te kunnen slapen. Alleen het placebo-effect kan hier de oorzaak van zijn. Mensen die citalopram of andere antidepressiva gaan slikken hebben bij aanvang een vertrouwen en verwachtingspatroon dat de pillen gaan werken. Deze positieve emotie samen met de cognitieve therapie heeft een heilzaam effect op de biochemie van de hersenen; resp. de neurotransmitter serotonine- regulering verandert. Bingo dus, maar zeker geen verdienste van de AD. Na 6 tot 8 weken dat de AD moet gaan werken zijn de meeste depressies ook zonder medicatie al wat verlicht, vaak dankzij een cognitieve therapie, die wel dient te worden gevolgd. Men veronderstelt dan ten onrechte na 8 weken dat de AD de depressie heeft verlicht. Als mensen er baat bij hebben is er niets mis met het placebo-effect. Maar stop dan geen chemie in AD die zorgt voor vele bijwerkingen, waarvan een verhoogde neigingen tot zelfmoord wel de meest ernstige bijwerking is. Houden we ons eigenlijk niet vreselijk voor de gek door te denken dat een pilletje onze problemen oplost. Alleen maar omdat we willen blijven functioneren. Maar komen we niet bedrogen uit gezien de lange wachtlijsten bij GGZ en psychatrische instellingen die overvol zit met mensen die ondanks het vele slikken niet genezen, maar daar als een emotieloze zombie leven, apatisch en stijf van de bijwerkingen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

emotieloos, apatisch en stijf???? ik weet niet wat voor medicatie ze dan gebruiken maar ik merk daar helemaal niks van.....
Maar als ze dus niet schijnen te werken....waarom vallen veel mensen dat terug als ze er vanaf stappen? en waarom gaat het dan weer goed als ze weer beginnen? allemaal hersenspinsels zeker
pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff ga toch weg

Ladje
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:21

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Ladje »

Sinds vrijdag dus aan Citalopram. Ik moet zeggen, ik voel me rustiger, erg kalm, ik gebruik 20 mg. Maar...ik voel me wel erg passief. Het lijkt wel alsof niets me nog kan geven. Ik blijf nogal onverschillig bij alles. Ik heb ook last van te veel slapen. Ik heb de afgelopen 2 dagen enorm veel geslapen. Ook mijn eetlust is minder en ik heb soms wat gezichtsproblemen: mijn ogen focussen soms moeilijk. Na het eerste pilletje was ik bovendien enorm draaierig. Dat gaat nu, na 6 dagen wel beter. Het feit alleen dat ik niet meer in staat ben om te piekeren vind ik al een pluspunt.

Ik denk trouwens niet dat AD's een tovermiddeltje zijn om te blijven functioneren. Ik denk gewoon dat ze een goed hulpmiddel kunnen zijn om beter te functioneren. De combinatie met therapie lijkt mij trouwens aangewezen, altijd. :D

Erica39
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Erica39 »

Hoi Ladje en James,

Ladje ik ben blij dat de medicatie bij jou al iets doet! Ook ik had in eerste instantie minder eetlust maar dat is (helaas :wink: ) weer over gegaan. Fijn dat je niet meer piekert! Ik heb wel hetzelfde. Normaal gesproken duurde het ongeveer een half uur tot een uur voordat ik sliep. Nu ben ik gelukkig zo onder zeil! Een hele verbetering wat mij betreft.
James ik ben het helemaal met je eens, emotieloos stijf en apatisch ben ik ook zeker niet! In het begin wel last van wat afgevlakte emoties maar dat ging al snel weer over.
Ik slik nu sinds ongeveer anderhalve maand 40 mg citalopram en voel me stukken beter. Ik heb meer energie, kan veel meer aan en voel me stukken gelukkiger.

Daatje5
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2008 19:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Daatje5 »

hey erica,

slik jij citalopram 's avonds voor het slapen gaan? of 's morgens? en zoja 's avonds wanneer slik jij hem dan?
Ik zit net sinds maandag eraan... Ik ben de volgende ochtend kotsmisselijk ervan, en slaap erg slecht. 's avonds rillerig en gespannen armen.

Zijn er meer met nare bijwerkingen?

Erica39
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Erica39 »

Hoi Daatje,

Ik slik de citalopram 's avonds, ongeveer een kwartier voordat ik naar bed ga. De bijwerkingen die jij beschrijft herken ik enigzins. Ik ben in het begin licht misselijk geweest maar dat ging vrij snel over.
Ik hoop voor jou dat het snel beter gaat.

Groetjes, Erica

Daatje5
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2008 19:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Daatje5 »

kunnen jullie ook zo slecht slapen? door dit middel...Citolapram?
Wat doe je er tegen? heb je ook extra middeltjes of heb je tips? Warme melk, mag dit samen met antidepressiva??

Wie heeft tips??? om naast dit middel ook lekker te kunnen slapen...ik kan al weken bijna niet slapen en zit sinds een week aan de citolapram en daarvoor had ik ook al erge slaapproblemen.

Groetjes

Hella
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2008 08:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Hella »

Ik ben in mei '97 op 20 mg Cipramil gezet. Werkelijk vreselijke angesten gehad de eerste 6 weken. Daarbij kreeg ik dozen vol xanax om de deze bijwerkingen enigzins in te dammen.

Voor ik Cipramil slikte had ik Seroxat en daarna Fevarin. Na 3 jaar 20 mg geslikt te hebben kon ik afbouwen. Iedere 3 maanden ging er 2.5 mg vanaf. Ik slik nu dus al jaren een onderhoudsdosering van maar 2.5 mg.

Is jaren goed gegaan tot ik in december 2006 aan mijn kaak geopereerd werd. Sinds een half jaar weer last van hyperventilatie en de laatste weken angstaanvallen. Mijn huisarts wil me nu op de efexor hebben, ondanks dat ik nog 2.5 mg Cipramil slik. Ik heb wel al enige maanden Alprazolam omdat ik er gewoon als de dood tegenop zie om weer volop aan de AD te beginnen.

Heeft iemand er ervaring mee, dat als je al een hele tijd een middel slikt en deze na jaren weer gaat ophogen of de bijverschijnselen (in mijn geval vreselijke angstaanvallen en droge mond) weer zo heftig gaan worden.

Ik zit hier wekleijk mee in mijn maag, want ben nu sinds 7 weken in de ziektewet, want kan mijn werk gewoon niet doen. Wie kan mij hierover iets vertellen?

Alvast bedankt.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal,

Ik slik naast de citalopram een slaapmiddel(zoldipemtartaar) en oxazepam. Ik moet zeggen dat ik nu wel slaap, maar als ik het slaapmiddel elke dag inneem ik echt niets waard ben. Ik word hier zo vermoeid van dat ik amper nog rechtop kan zitten. Wel is het zo dat als ik het om de dag gebruik ik de nachten dat ik het niet gebruik ook slaap. Dus da's mooi :D . Ik moet zeggen dat ik wel veel last van stress heb. Mijn lymfeklieren zijn allemaal opgezwollen en worden steeds groter. Ik ben hiermee naar de dokter geweest en volgens hem was dit puur de stress. Voor de rest ga ik nog steeds gewoon naar school. Ik heb alleen een hele drukke minor gekozen. Tja. Maar ik worstel me er wel doorheen..

@ ga.remstO, ja in sommige is medicatie noodzakelijk. Ik ben het met je eens dat therapie een oplossing is, maar soms zit je er zo doorheen dat je het wel even nodig hebt. Wel vraag ik mij af wat je beweegt om dit soort informatie op deze site te delen. Iedereen is anders toch?

Jolanneke
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2008 13:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Jolanneke »

Heb gisteren p.o. twee tabletten citalopram geslikt i.p.v. 1. Ben sinds gisteren zo slaperig en moe. Zou dat door dat ene talblet komen? Ben ook grieperig, dus misschien staat het een met het ander in verbinding.
Wie heeft hier ervaring mee?

Christy
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Christy »

sinds enkele dagen gebruik ik ook Citalopram mijn ards van GGZ adviseerde mij eerst 4 dagen lang een halve te pakken (10mg) en daarna een hele per dag in de ochtend

ben nu aangekomen op de 3de dag en voel me nog steeds erg slap en moe en ik niet vooruit op een dag en krijg niks gedaan

ben dan ook erg benieuwd na hoeveel dagen ik me beter ga voelen en of ik me nog slechter ga voelen al sik dadelijk een heel tablet per dag ga pakken

heeft er iemand van jullie ervaring mee of je minder last hebt van de bijwerkingen als je hem sávonds voor het slapen in neemt?

malvado403
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 feb 2008 04:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door malvado403 »

Weet je het gaat altijd zo met bepaalde medicijnen. Dus eerst ben je depressief, wat inhoudt dat je veel huilt en op je bed ligt en mensen liever niet ziet. Vervolgens krijg je iets voorgeschreven die je emoties doodt. Dan wil je ook niemand zien en heb je nergens zin in. Dus eigenlijk hetzelfde alleen zul je door het middel niet meer huilen. Dat is het enige verschil. Je zult de indruk krijgen dat je beter af bent zonder het middel maar als je stopt met slikken zul je een verschil merken en weer gaan sliken. Maar er zijn werkelijk middelen waar je emoties sterker door worden ( je wordt dus blijer en zelfs een beter mens), je energie geven maar daar moet je goed naar zoeken. De domme psychiater weet meestal niet welke, dus het enige wat ik kan zeggen is :
laat je goed informeren op verschillende forums. Mensen die slikken weten meestal meer over een bepaald medicijn dan de psychiater zelf. En nu je vraag: Ja, je kan beter de medicijn innemen voor het slapengaan als je er zo moe van wordt.

scrapbabe
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 21:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door scrapbabe »

Wie kan mij vertellen wat de beste manier is van afbouwen van de citalopram, ik slik 20 mg. En krijg je ook weer klachten bij het afbouwen?

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Ik heb bij de afbouw van Citalopram geen last gehad van bijwerkingen. Ik slikte 40 mg. en na 6 weken niets meer. Toen ik helemaal gestopt was kreeg ik af en toe koude rillingen, maar meer niet.
Het kan dus heel erg meevallen.

scrapbabe
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 21:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door scrapbabe »

hallo bonzo

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad ook wel vaak last van koude rillingen hoe lang houdt dit ongeveer aan?
Ik merk dat ik op mijn werk ook meer last van hoofdpijn heb dan thuis.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Ik ben na 6 weken gestopt te zijn met Citalopram begonnen met Efexor. Vanaf dat moment waren de koude rillingen ook weg. Dus bij mij duurde het sowiezo 6 weken.
De citalopram heeft bij overigens nooit goed gewerkt in tegnstelling tot Efexor, die werkt gelukkig wel.

scrapbabe
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 mar 2008 21:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door scrapbabe »

Hallo Bonzo,

Dat andere merk wat je noemt ken ik helemaal niet.
Bij mij is meer nog de angst dat ik me rot ga voelen zonder medicijnen maar realistisch is het natuurlijk niet.
Wat zijn jou klachten precies als ik vragen mag, ik heb ze echt voor angst en paniek voorgbeschreven gekregen maar omdat ik ook wel graag zwanger wil worden ben ik gestopt

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Ik heb een gegeneraliseerde angst- en paniekstoornis.

Gesloten