LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Bambi1970
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2008 00:19

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bambi1970 »

hallo allemaal,

Ik ben eind 2006 in buitenland begonnen met het broertje van citalopram en begin 2007 in nederland overgestapt op dit middel. Eerst 20 mg en in de zomer 40 mg per dag omdat het niet echt hielp. de eerste weken was ik erg angstig en versterkte alles heel erg maar dit werd beter gelukkig. Ik was voor het gebruik van medicatie erg veel afgevallen 20 kg maar voelde me erg rot, veel huilen, lusteloos, zelfmoord gedachten, echtscheiding..schuldgevoelens. Nu inmiddels ben ik weer naar 20 mg gegaan en dit omdat ik nu dus extreem veel ben aangekomen. Volgens de arts kan dit niet door dit middel...hier wordt ik uiteraard ook niet echt happy van dus wil ik stoppen maar nu voel ik me weer steeds zo rsuteloos en heb dat onbestemde gevoel in mijn onderbuik en huil weer vaak, vooral in de ochtenden bij opstaan (leuk met 2 kinderen erbij...)
wie heeft er ervaring mee (aankomen) en wat kan ik eraan doen? is er niet een ander middel dat helpt tegen depressie maar waarvan je zeg maar 20 kg afvalt?
groetjes en aan ieder succes!!

Gerco1
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2008 21:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Gerco1 »

Ik gebruik nu anderhalve week cipramil. Vanaf die tijd voel ik me nog niet direckt vrolijker en heb ik last van een oorsuizen. Een hoge piep in mijn oor. Heeft iemand hier meer last van gehad en is dat tijdelijk?

fem-007
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2008 20:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door fem-007 »

Ik ben vandaag begonnen aan de citalopram en hoop echt dat het gaat werken!
heb al wel de hele dag last van oor suizen en ben misselijk en geen eet lust nou had ik dat de afgelopen tijd ook al ben de laatste 2 weken al 6 kilo afgevallen door de stress en omdat ik me zo beroerd heb gevoeld.
Heb bij mijn medicijnen alleen geen bijsluiter gekregen heb citalopram 20 mg en oxazepan 10mg gekregen nou vraag ik me af of ik het combineren of alleen soms de oxazepan moet slikken?
en ikbegrijp dat het niet goed is met alcohol maar betekend dat dat ik dan helemaal geen wijntje ofzo mag drinken?
ik hoop dat jullie me kunnen helpen hiermee...

groetjes femke

Heintje3
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2008 22:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Heintje3 »

Beste Femke, Haal onmiddellijk die bijsluiter! Dit is een medicijn met bijwerkingen. Antidepressiva en bijwerkingen gaan -met name in het begin, hand-in-hand en daarnaast kunnen er wisselwerkingen optreden. Zie hier de bijsluiter: http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medic ... lopram.htm
Overigens is goede begeleiding door een arts noodzakelijk; hij/zij kan juist die praktische vragen beantwoorden, controleren en op momenten je zelfs geruststellen.
Zelf gebruik ik al ruim 3 jaar citalopram. In het begin vond ik het vervelend: de bijwerkingen treden direct op en de werkzaamheid komt pas enigszins na 2-3 weken. In die tijd is het belangrijk dat je geduld en vertrouwen houdt: het komt goed, het heeft alleen zijn tijd nodig! En ehh.. wat betreft die kilo's; dat lijkt mij nu niet jouw grootste zorg. Eerst maar eens wat licht aan de horizon krijgen: Het is belangrijker dat jouw depressie behandeld wordt. Op het moment dat jij lekkerder in je vel zit, komt het met jouw lijf ook weer goed.

fem-007
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2008 20:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door fem-007 »

Hoi,
Alleerst bedankt voor je reactie!
ben gelukkig naar de apotheek gegaan en heb de bijsluiter gekregen..
ze schaamde zich een beetje dat ze die waren vergeten :?
qua bijwerkingen valt het reuze mee misselijkheid is al stukken minder maar eetlust is nog steeds minder als daarvoor.
dit wordt nu de 2de week en voel me echt veel beter als eerst had het veel eerder moeten doen.
qua begeleiding heb ik dat wel loop bij psychiater en huisarts.

echt fijn dat je gereageerd hebt... bedankt!

groetjes,

fysiopraxis
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2008 17:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door fysiopraxis »

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer anderhalf jaar citalopram geslikt in de maximale dosis van 60 mg. Ik had er heel erg veel baat bij. Ik slike deze AD voor een angststoornis en de medicatie zorgde voor behoorlijke demping. Helaas was ik door gebruik van dit middel 10 kg aangekomen en had ik last van snelle transpiratie bij spanning en inspanning wat ik heel hinderlijk vond. Omdat het met de angst heel goed ging dankzij therapie en ik het aangekomen gewicht eraf wilde hebben ben ik eind december vorige jaar gaan afbouwen. Tijdens het afbouwen had ik totaal geen last van 'afkickverschijnselen', bij de eerste weken medicatieloos zijn kreeg ik wel wat onrustigheid en andere rare sensaties in mijn lichaam maar daar is goed doorheen te komen, zie het als een behoorlijke griep.
Na anderhalve maand ging het helaas steeds slechter met mij. Mijn angst was gelukkig niet verergerd, maar ik werd depressief en had enorme stressreactie in mijn lichaam die zorgde dat ik een andere angst kreeg, ik durfde de deur niet meer uit. Ik heb dit lang aangekeken maar ik heb toch besloten om weer met de AD te beginnen om precies te zijn vandaag, ik hoop deze keer dat een lage dosering genoeg zal zijn.

Groetjes!!!

hannek
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2008 09:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hannek »

Hallo!

Ik ben nieuw hier en erg blij met dit forum. Ik heb twijfels en dus vragen over (dit) medicijn-gebruik. Enkele weken geleden is er een gegeneraliseerde angststoornis bij mij gediagnostiseerd in het ziekenhuis en tja, nou "moet" ik daar dus iets mee. Nu ik weet wat mij "mankeert" kan ik een keer gericht therapie gaan volgen.
Het is nu de derde keer dat mij medicijnen worden aangeraden en eerlijk gezegd voel ik daar niet zoveel voor. Aan de andere kant, loop ik ook niet warm voor de bijbehorende therapie (krijg t nou al benauwd). Ergens in mijn leven heb ik geleerd op anderen te vertrouwen ipv op mezelf en nou durf ik nog maar erg weinig zelf te ondernemen. Ik zorg er altijd voor dat ik op iemand terug kan vallen en als dat niet mogelijk is, vermijd ik die situaties.

ik ga cognitieve therapie volgen en moet dus moeilijke dingen aangaan ipv uit de weg gaan. Anders gaan denken en daarnaar handelen en dus in mezelf gaan geloven (het klinkt zo makkelijk)!
Mijn vraag is of mensen met dezelfde stoornis mij hun ervaringen willen vertellen. Hoe het ging, hoe het gaat, waar je tegenaan loopt, andere adviezen/ervaringen hoor ik ook graag.

Alvast bedankt!

mvv82
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2008 13:42

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mvv82 »

Hallo,

Ik heb ook ruim een jaar Citalopram gebruikt, 10mg, lage dosering maar dit was blijkmaar voldoende voor mij.
Toen het weer beter met mij ging, heb ik de huisarts gebeld voor een afbouwschema. Ik moest gedurende 2 maanden nu om de dag 10 mg slikken ipv elke dag 10 mg. Dit heb ik gedaan, zelfs 3 maanden en daarna weer opgebeld met de vraag hoe nu verder af te bouwen. Ik mocht stoppen omdat het nu helemaal goed ging en ik nog jong ben, 25 jaar. Na 2 dagen na het stoppen kreeg ik last van lichte black outs, van 1 seconde ofzo. Heel kort dus maar heeft iemand hier ervaring mee? Hoort dit erbij na het stoppen?

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

Hallo Hanek,

Ik heb net zoals jij last van een gegeneraliseerde angststoornis. Ik heb heel lang medicatie geweigerd en wou het allemaal zelf oplossen. Vorig jaar kwam het zover dat ik niet meer sliep en hevige paniekaanvallen kreeg. Na lang aarzelen ben ik citalopram gaan slikken. Ik merk dat het de scherpe randjes van de angst afhaalt. Hiernaast slik ik sinds een paar weken seroquel. Niet omdat ik psychotisch ben, maar om mijn denken te stoppen. Ik pieker nogal veel. Ik volg nu sinds een jaar cognitieve gedragstherapie en ik moet zeggen dat het mij wel helpt. Ik merk dat ik aan het veranderen ben alleen heeft dit tijd nodig. Ik heb nog zeker wel momenten dat ik angstig ben, maar voor mij is dit dankzij de medicatie en therapie beter onder controle te houden. OOk doe ik nu dingen die ik vroeger nooit gedurfd had. Ik volg zelfs karate!! Ik denk zeker wel dat therapie en medicatie je kunnen helpen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groetjes

daphne28
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2008 15:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door daphne28 »

Hallo,

Ik ben Daphne en gebruik sinds anderhalve week citalopram. Ik ben begonnen met 10 milligram. IK ben er zo vreselijk moe van en duizelig. Ik weet dat dit bijwerkingen zijn en dat deze weer over horen te gan. Ik slik het ´s ochtends? Heeft iemand ervaring met ´s avonds innemen? En kun je dan lekker slapen? Heb je dan overdag minder last van de bijwerkingen?

Groetjes Daphne

bvanmerkestijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:05

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bvanmerkestijn »

ik heb een vraag

weet iemand of je door citalopram gebruik moeilijk zwanger kan worden
ik slik 3x20 per dag
ben nu aan het arfbouwen want wil graag zwanger worden

floortje12
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2008 17:33

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door floortje12 »

Hoi Daphne,
Ik slik ook sinds een week citalopram.
De eerste dagen voelde ik me zo moe dat ik s'middags zo twee uur kon slapen!
En s'nachts werd ik regelmatig wakker en kon niet meer in slaap komen.
Toen heb ik dus vrij snel besloten om het middel savonds in te nemen en dat bevalt veel beter.'
Verder heb ik er weinig bijwerkingen van.
De eerste dagen had ik last van een droge mond en missleijk maar dat is nu zo goed als over.
succes ermee en laat nog eens horen hoe het gaat

daphne28
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mei 2008 15:48

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door daphne28 »

Hoi floortje!

Ik heb het nu sinds 2 dagen ook ´s avonds genomen, maar heb er niet zo goed van geslapen, maar kan ook net zo goed door de hitte komen. Overdag voel ik me wel minder duf, maar nog steeds behoorlijk moe. Maar dat komt waarschijnlijk niet echt door de pillen, want hiervoor was ik ook erg moe steeds. Ben behoorlijk lang ziek geweest. Ik slikte eerst lexapro (zusje van citalopram) 20 mg, maar i.v.m. kinderwens kan ik beter citalopram slikken, dat is een wat ouder middel en meer onderzoek naar gedaan. Bij mij werkt het al goed, komt natuurlijk dat ik ben overgestapt. Ik was 3 dagen zonder, maar toen kreeg ik weer last van angsten :( en nare gedachtes. Ik zou het ook leuk vinden om ervaringen uit te wisselen. :)

Groetjes Daphne

floortje12
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2008 17:33

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door floortje12 »

Hoi Daphne,

Ik gebruik het nu 1 week en ik voel me per dag beter worden!
Gisternacht heb ik voor het eerst doorgeslapen.
Nadat ik gestopt was met de paroxetine, die ik hiervoor gebruikte, voelde ik me langzaan "wegglijden" Niet tijdens het afbouwen, maar juist daarna toen het eigenlijk al uit mijn lichaam moest zijn.
Ik was er lichamelijk ziek van. Misselijk, diarree en duizelig.
Na 2 maanden zonder ben ik dus met de citalopram begonnen.
Ik had er weinig vertrouwen in maar ik moet nu bekennen dat het dus helpt!
Ik begin steeds meer te geloven dat het met een tekort aan een bepaald stofje te maken heeft.
Die vermoeidheid heb ik ook wel maar wordt wel elke dag minder.
En het komt bij mij ook denk ik omdat ik nu weer meer ga doen.
En ik heb nog steeds weinig eetlust maar heel langzaam merk ik dat dat ook beter wordt.
Ik vind het ook fijn om ervaringen uit te wisselen.
tot mails, floortje

snelbeterworden
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2008 02:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door snelbeterworden »

Morgen ga ik het recept ophalen met lood in mijn schoenen....

Zie enorm tegen de bijwerkingen op, heb in het verleden erg sterk
gereageerd op paar uitgeprobeerde anti-d.

Op dit moment lopen mijn angst en paniek klachten zo uit de hand
dat ik er wel aan zal moeten geloven anders zit ik over een tijdje
helemaal thuis en durf nergens meer heen.

Wish me luck..

juutje
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2008 14:24

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door juutje »

Het is de bedoeling dat ik ht middel ga slikken, volgens de psychiater heb ik een matige depressie.

Maar ik ben verschrikkelijk bang voor de bijwerkingen! Vooral en eigenlijk alleen voor de misselijkheid. Moeten jullie er ook vban overgeven?

Afvallen kan ik niet meer, ik weeg nog maar 50 kg. dus dat wil niet.

En moe, dat is leuk maar dan kan ik niet werken en dat wil ik ook niet.

Ik los het dan liever zelf op.

Ik heb nl. geen paniekaanvallen en slaap niet slecht, maar vond dat het tijd werd om aan mezelf te sleutelen en dit medicijn dient ter ondersteuning!

Juut

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey beste mensen,

Nu ik jullie reacties zie over dat jullie ook gaan beginnen aan een antidepressiva moet ik best lachen. ik was ook zo strontzenuwachtig en als de dood voor de bijwerkingen. Het zorgde weer voor een hele angststoornis opzich met dat gepieker :D Maar toch ben ik er een tijd geleden ook maar mee begonnen. Ik zal ook eerlijk zeggen dat ik een 6 weken durende hell heb meegemaakt, dat mogen jullie gerust weten. Maar sinds die pillen zijn gaan werken mijn leven terug. Ik werkte alleen nog maar en verder voerde ik niets meer uit omdat ik altijd maar bang en somber was. te bang om met de auto te rijden, te bang om contacten te make, te bang om uit te gaan met al het gepieker van dien. Ook slurpte die paniekaanvallen zoveel energie dat ik niet eens meer de energie had om nog maar iets uit te voeren. En dat heeft bij mij zo 2.5 jaar geduurd he.....verschillende therapievormen geprobeert, alternatieve geneeswijze etc etc etc etc....Wat ze ook vertelde over stofjes die in de hersenen uit balans konden zijn, ik geloofde het niet. Ik ging het trouwens ook allemaal op eigen houtje oplossen...want dat zou me lukken als ik maar positief bleef. YEAH RIGHT!!!! dat positief blijven als je maar constant paniek en somberheid hebt gaat gewoonweg niet meer. Ik denk dat de meeste dit gevoel ook heel erg herkennen. ook durfde ik mij niet ziek te melden op mn werk. bang voor de reacties....altijd dat BANG weer he!!!!! maar uiteindelijk heb ik de stap genomen en ik heb mijn leven terug.

ik zit 5 dagen per week op de sportschool, werk weer bijna fulltime, ga weer uit, kan goed contact maken met mensen, en als klap op de vuurpijl woon ik nu dik een maand op mezelf wat ik tijdens mn mega dip echt nog niet eens had durven dromen. van het idee alleen al kreeg ik een paniekaanval. En misschien krijg ik wel ook erge afkickverschijnsellen als ik afbouw.....NOU EN???? Ik heb nu een goed leven en als het afbouwen niet lukt ga ik door met slikken of ik ga een ander opbouwen. Dan maar een paar weken uit de roulatie om weer op te bouwen. Alles beter dan constante angst en depri gevoelens hebben, want geloof me.......dat gaat je nekken....daar durf ik al mn geld op te wedden. Je maakt door al die stress alleen maar cortisol (stresshormoon) aan en je weerstand dondert omlaag. het is een cirkel waar echt moeilijk uit te komen is. Zet al die vooroordelen over die antidepressiva eens aan de kant, en denk alleen maar aan jezelf....want een ander doet het niet voor je hoor. Ik wil jullie echt heeeeel veel succes en sterkte wensen, en zodra een antidepressiva goed is aangeslagen ga je net als ik lachen om de reacties die je er nu over plaatst.

owja, en als je aan die pillen gaat beginnen.....kap dan ff met dat rondlezen op forums. er staat vaak alleen maar negativiteit over de medicatie en dat bevordert het vertrouwen erin ook niet echt.

groetjes en succes

snelbeterworden
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2008 02:13

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door snelbeterworden »

Dit bericht geeft me dus hoop want wat jij beschrijft herken ik dus precies. Exact zo is het hier nu, als ik ooit daar beland waar jij nu zit kus ik de grond en zou zelfs nooit meer afbouwen, hell no!

Super bedankt voor je berichtje (K)

juutje
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jun 2008 14:24

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door juutje »

Maar nu ben ik toch heel erg benieuwd of je zo ziek bent dat je niet meer kunt werken of niet meer voor kinderen kunt zorgen? En jullie klachten voordat jullie aan de medicatie begonnen zijn erger dan die van mij.

Ik ben eigenlijk alleen erg bang voor overgeven.

Juut.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Heeey Juutje,

Als alles eerst wil ik zeggen dat ik totaal niet misselijk ben geweest. Bij efexor, citalopram, en nu Escitalopram niet. Het is een mogelijke bijwerking en misschien krijg je er wel helemaal geen last van??? Wel moet ik toegeven dat werken gewoon echt niet ging, maar dat kwam vooral omdat mijn psychische klachten 10 keer zo erg werden als normaal. Dat is dus een bijwerking van het medicijn. Ik had hoofdzakelijk paniek en dat werd dus 10 keer zo heftig dus werken zat er gewoon niet in want zelfs de hond uitlaten werd voor mij een probleem. Maargoed, als je niet veel last hebt van paniekaanvallen dan kan het best meevallen. In mijn omgeving ken ik toevallig 2 mensen die het alleen tegen depressie gingen slikken en gewoon zijn blijven werken. Maar nog blijft het echt voor iedereen verschillend en kom je er alleen maar achter door het te proberen. Ik wil je er in ieder geval heel veel succes mee wensen.

groetjes

Gesloten