LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
floortje12
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2008 17:33

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door floortje12 »

Hoi Juutje,

ik had als bijwerking dat ik de eerste dagen misselijk was en heel erg moe.
Toen ben ik het medicijn sávonds in gaan nemen en toen waren die bijwerkingen ook over.
ik voelde me per dag beter worden en bij mij zijn de klachten die ik had juist niet versterkt.
Ik hoop voor jou dat het ook zo goed gaat helpen want wat james schrijft klopt helemaal.
ik heb ook mijn leven weer terug en als ik dat alleen maar kan met medicijnen so what!
Je kunt je van te voren ziek maken van de twijfels, dat heb ik ook gedaan , en toen ik eenmaal besloot om het te gaan slikken voelde ik me een stuk rustiger.
Succes ermee! :wink:
floortje

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Ik gebruiknu meer dan een jaar citalopram. Een tip: als je eraan begint kun je beter niet de bijwerkingen lezen. Ik heb een ander de bijwerkingen laten lezen en telkens als ik iets bij mezelf merkte dan kon die ander zien dat het heel normaal was. Als je nl zelf de bijwerkingen gaat lezen dan krijg je straks de symptomen alleen omdat je er vanuit gaat dat het komt en je er bang voor bent.
Ik heb heel erg last van bijwerkingen gehad toen ik net begon maar als je eenmaal het patroon door hebt wat er op de dag gebeurt dan raak je er aan gewend. Laat het gewoon over je heen komen.
Ik heb een burnout en ik kwam er niet uit. Door de medicijnen begon ik alvast te herstellen. Veel meer rust, niet zo huilen, meer genieten.
Ik was gaan afbouwen van 20 naar 10 mg. Maar dat was te heftig. Merkte na 7 weken dat ik een steeds raarder hoofd kreeg en kon niet goed meer herstellen als ik weer teveel had gedaan. Nu deze week dus weer naar 15 mg gegaan. Dan eb ik echt weer last van m'n hoofd. Ik neem 'm 's morgens om 11 uur in en dan heb ik de hele middag een zeer hoofd. Misschien ga ik het ook langzaam verschuiven naar de avond.
Hebben meer mensen ervaring met het afbouwen van citalopram? Per 2,5 mg is ook slim. Het duurt wel lang voordat je er vanaf bent.

groetjes vera

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

heb nog een vraagje
van de week baalde ik super omdat ik weer meer mg citalopram moest gaan slikken. wij hebben een kinderwens en volgens het boekje mag je niet zwanger worden als je citalopram slikt. tenminste, niet goed voor de baby. Heeft iemand hier ervaring mee? Dan ben ik bang dat het nog langer duurt voor ik kinderen kan krijgen, dat afbouwen duurt zo lang.


Ik ben wel blij dat we een beetje ervaringen kunnen delen. Vraag ik de arts om advies dan weet ie het ook amper, de apotheek ook niet en de psycho ook niet. Ze verwijzen naar elkaar en niemand heeft een antwoord. Je moet het echt hebben van ervaringen van anderen met dit middel

tot mails, vera

hapje
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2007 23:15

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door hapje »

ik gebruik nu reeds bijna 4 jaar citalopram, eerst voor geschreven wegens lichte depressie, dan verhoogt wegens gegeneraliseerde angsstoonis. echter merk ik op momenten van echte stress; vb examens dat het toch bergaf met me gaat. In momenten dat alles goed verloopt voel ik me ook goed. Ik vind dit zeer raar ondanks dat ik 40mg neem, stress momenten me nog zo van mijn stuk brengen.

heeft iemand dit ook? of kan iemand me raad geven

groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

misschien moet je een ander soort anti-depressiva nemen. dit is inderdaad wel raar want 40 mg is best veel.
heb je verder wel je angsten aangepakt met een psycholoog ofzo. als je de oorzaken niet aanpakt of tenminste, als je erover praat kunnen angsten minder worden. als je er niet over praat dan blijf je er misschien in hangen.
ik heb vorig jaar hele erge angsten gehad, bij mij werd het hele stukken minder. verder leerde ik wel dat ik op momenten van angst rustig moet gaan ademhalen, beter relativeren, aan leuke dingen denken en verder jezelf wijs gaan maken dat waar je bang voor bent dus helemaal niet zo erg is. (dit hielp ook door de angsten bespreekbaar te maken met anderen, hoe raar jouw angsten ook op anderen over kunnen komen) de wereld vergaat niet. de medicijnen halen de ergste angst wel weg, maar het is wel de bedoeling dat je er anders mee leert omgaan anders wordt het echt niet beter.
ik hoop dat je er wat mee kunt.

bertuss
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 feb 2007 10:11

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bertuss »

Hoi,

Ik gebruik het middel ook sinds vandaag. Een paar uur geleden de eerste ingenomen en voel een droge mond en heel, heel erg moe en suf. Net ook al even geslapen.

Bij mij vormt het een onderdeel van een intensieve behandeling tegen een sociale fobie.

Ik ben het eens met wat iemand anders hierboven al schreef: kies voor jezelf. Als antidepressiva je daar (tijdelijk) bij kunnen helpen: doen!
Een ander doet het inderdaad niet voor je.

kees1955
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2008 17:10

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door kees1955 »

:oops: Wie heeft er ervaring met citalopram(20 mg) i.c.m. bloedverdunners, maagzuurremmers, bloedvatverwijderaars, cholestorolverlagers en hartritme regulerende tabletten?

Alvast bedankt Kees

justme360
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 mar 2007 22:35

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door justme360 »

hoi kees, ik gebruik maagzuurremmers met cipramil en dat gaat goed.
maagtablet neem ik smorgens en cipramil savonds. met de andere medicijnen heb ik geen ervaring, misschien kun je bij zoeken in vullen?
dat je ergens een antwoord krijgt

groetjes

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

Hey james,

goed man om te lezen hoe goed het met je gaat. Ik ben echt ontzettend blij voor je!!

Met mij gaat het ook een stuk beter. Heb alle vakken van mijn opleiding behaald en sport net zoals jij vaak. wel iets minder vaak namelijk drie keer per week. en je raad nooit wat voor sporten ik volg..............
vechtsporten
Ik heb zeker nog wel mijn depressieve momenten en angstige momenten. maar, ja ik heb dan ook een behoorlijk verleden.
Nogmaals echt goled van je!

X

kees1955
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2008 17:10

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door kees1955 »

Hey justme,

Dank je voor je reactie ik zoek nog even verder misschien dat ik dan toch nog wat meer te weten kom of reacties krijg.

groeten Kees

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo ik slik nu 2 weken citalopram 10 mg ik slaap er wel heel slecht door ,ik hoop dat dit snel over zal gaan en dat het middel zijn werk gaat doen, ik slikte het eerst s,ochtend maar ik ga het nu vanavond nemen kijken of ik dan beter kan slapen, ik heb ook oxazepam en tezapam gekregen maar dit gebruik ik liever niet omdat ik bang voor gewenning ben, het geeft me wel hoop als ik de positieve ervaringen hier lees.

groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Miranda,

Waar gebruik jij citalopram voor?
Ik moest nu weer wat opbouwen en de eerste week was ik zo moe en heb juist goed geslapen maar de tweede week nu heb ik al vier nachten echt slecht geslapen.
Ik nam citalopram 'smorgens maar was overdag dan ook moe. Nu nam ik het een aantal dagen 'savonds en nu kan ik juist nog veel minder goed slapen. Vooral van half twee 'snachts is het een drama. Het lijkt alsof ik de eerste 6 uur slaperig ben en dan juist weer actief wordt. Nu ben ik overdag dus heel moe. ik ga het toch maar weer naar de ochtend verschuiven. Dan 'smorgens maar wat moe en 's avonds in ieder geval goed slapen. Wat een gedoe dat op en afbouwen. Maar na een aantal weken wordt dat wel beter al kan je van sommige bijwerkingen wel wat last blijven houden.

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo vera bedankt voor je reactie
ik heb het gekregen voor een angststoornis
ik ga het nu vanavond innemen dus ben benieuwd hoe ik ga slapen dan zal geen slaaptabletje of oxazepam nemen ja het is echt uitproberen zei mijn huisarts wel typisch dat er zoveel verschillende reactie.s zijn op dit medicijn zelf ben ik er nu slechter mee omdat ik nu niet goed slaap en moei ben lig liefst de hele dag in me bed heb geen zin om iets te ondernemen en hierdoor en de vermoeidheid word de angst weer erger maar ja ik ben al op 2 weken dus ik ga zeker doorzetten en als ik me straks beter ga voelen ben ik blij dat ik er aan ben begonnen

groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

zelf ik heb ik een burnout. Dus ik kon niet altijd zien of ik moe was door wat ik deed of door het medicijn. Dat is nog steeds oz. Maar als jij ook duidelijk kan aangeven dat je er moe van wordt en wel slecht slaapt dan maakt dit medicijn inderdaad wel inpact. Toch proberen overdag niet te slapen want dan slaap je 'savonds beter.
De angsten worden in het begin vaak erger, had ik ook. Na 4 weken merkte ik een heel verschil. soms komt er nog wel eens wat terug maar dat kan ik wel hendelen.
Succes, even doorbijten deze weekjes, doe ik ook en dat wordt het echt wel beter.

siol
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2008 19:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door siol »

hoi alllemaal

kom me even voorstellen ben nieuw hier, ben Siol, getrouwd met een hele begripvolle en lieve man en samen hebben we een dochter van 6 jaar. Heb sinds gisteren ook escitalopram voorgeschreven gekregen, na 1,5 jaar medicijn vrij te zijn geweest (heb 5 jaar lang seroxat geslikt en 1 jaar Fevarin) Heb mezelf naar de dokter laten "schoppen" want het ging echt niet meer, maar wilde het zelf niet toegeven. Ben helemaal niet bekend met dit "nieuwe" medicijn heb middels al jullie verhalen gelezen, knap van jullie dat jullie het allemaal zo goed doen, TOP hou vol allemaal.

Hopelijk gaan de medicijnen bij mij ook aanslaan merk nu al na 2 dagen dat ik erg moe ben en last heb van hart kloppingen, hou jullie op de hoogte

groetjes Siol

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

het is goed hoor zo'n plek waar je even je verhaal kan doen. vooral als je net begint kun je je afvragen, is dit allemaal normaal die bijwerkingen die ik heb. Nou volhouden hoor! Even doorbijten en over een paar weken voel je weer beter.
Balen dat je soms toch weer aan medicijnen moet terwijl je er eigenlijk niet meer aan wilt beginnen. Dat is jammer, maar het kan best zijn dat je altijd een lage dosis moet houden. Wel gek dat je weer een ander soort krijgt, werkten die anderen niet goed bij je?

siol
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2008 19:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door siol »

Hoi Veraheymans

de Seroxat werkte goed maar ik werd zo zwaar (15 kilo zwaarder) dat ik daar weer depresief van werd pfff , bij Fevarin had ik geen klachten, vind het eigenlijk ook vreemd maar op zo'n moment durf ik niet goed van me af te praten en accepteer ik het maar gewoon. Ik heb het nu voor 14 dagen voorgeschreven gekregen en moet dan weer terug komen dus ik wacht het maar even af

en ja inderdaad prettig dat je hier van je af kunt "schrijven" bedankt voor de belangstelling :)

markos
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2008 19:58

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door markos »

hi ieder,

ik gebruik 40mg citalopram.
Helpt goed voor je stemming, maar hebben jullie ook zo'n last van transpiratie?

Mark

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Ja, op het begin heb ik weken zitten zweten, maar dat gaat vanzelf een keer over. Ik moet er wel om lachen. Komt goed

siol
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jun 2008 19:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door siol »

Heb sinds vandaag een redelijke dag zonder al te veel last, hopelijk blijft het zo, en ja zweten als een otter Markos, sterkte ermee

Gesloten