LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Miranda,

Het slapen wordt al weer beter. Ik had alleen deze week soms een zenuwachtig gevoel, ik zit ook in m'n 5e 6e week. En ik heb heel erg spierpijn in m'n nek en daardoor hoofdpijn. De spierpijn komt volgens mij ook voor een groot deel van het medicijn. Van de week ben ik voor het eerst naar een chiropractor gegaan. Die masseert licht en dan een paar kraken. Heb het idee dat het nu wel iets beter gaat. Daar ga ik de komende weken een keer in de week heen.
Jij gebruikt het medicijn toch voor depressief zijn. Ik ben wel een ontzettende denker en door dat denken maak ik mezelf moe. Of negatief denken, of constant aan problemen denken en oplossingen bedenken, aan anderen denken. Ik lees nu een boek over mindfulness want dat denken moet ik maar eens gaan aanpakken. Minder denken, meer genieten.

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hoi vera
ik heb volgens de huisarts een angststoornis maar mijn psycholoog vind weer van niet maar het begonnen met hyperventilatie en paniekaanvallen toen ging het naar een poosje beter maar toen gebeurde er weer een heleboel vervelende dingen in me leven toen kreeg ik een burn out en ben sinds dien nooit meer de oude geworden heb iedere dag last van spanning en angst een heleboel dingen durf ik niet meer steeds overwon ik wat maar dan krijg ik toch iedere tegen de zomer een mega terug val dus vandaar dat ik nu met citalopram ben gestart en hoofdpijn en vast zitten de wervels in me nek en rug heb ik al jaren last van dus ik kan niet zeggen of dat door die medicijnen komt ik ga altijd naar een osteopaat ik weet niet of het zelfde is als een chiropracter

groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Miranda,

Door mijn burnout kreeg ik ook last van angst terwijl ik dat nooit had. Spanningen speelt al zo'n 10 jaar maar dat werd steeds erger, ook door vervelende dingen die in m'n leven gebeurde. Ik moest wel aan de citalopram toen ik een burnout had, omdat ik er niet uit kwam.
Wat doet zo'n osteopaat? Volgens mij lijkt het op een chiropractor maar is het niet helemaal het zelfde. Hoe lang ga je daar al naar toe? Als mijn chiropractor goed helpt laat ik het je wel weten, de meeste effect komt pas na een aantal behandelingen.
Ervaar jij trouwens wel genoeg rust en tijd voor jezelf? Ik heb het idee vaak niet genoeg rust te hebben, er word vanalles van je verwacht, ik denk teveel en daardoor komen al die spanningen. Wel apart dat jij het hebt als je richting de zomer gaat, want je zou denken dat het dan juist de betere kant op zou gaan, zon erbij.
Wat voor werk doe je eigenlijk?
Wat een vragen zeg. Misschien word je er gek van maar door te mailen heb je tenminste niet het idee alleen te zijn en kan iedereen elkaar een beetje helpen.
groetjes vera

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo vera

geef niks hoor vraag maar raak zo kunnen we elkaar helpen misschien
ik ga ongeveer 2.5 jaar denk ik naar een osteopaat die maakt alle blokkades los vast zitten wervels enzo door te kraken en te masseren ook je organen daar voelt hij ook aan het helpt wel maar het gaat toch steeds weer vast zitten me nek en me rug het is bij mij chronische zegt hij omdat ik waarschijnlijk altijd te veel spanning in me lijf heb en van het een gaat het ander ook weer vast zitten nee ik werk niet al een hele poos niet werk jij wel?ik ben ook een denker heel je denkgewoonte verandert en dit is zo moeilijk om dat weer te veranderen ja ik vind het ook vervelend dat het in voorjaar zomer erger word terwijl ik hier altijd naar uit kijk als de zon schijnt heb veel meer zin om dingen te doen , maar dat komt denk ik om dat het toen ook is begonnen bij mij in die periode en het lijkt wel of dat nu zo in je systeem zit dat het dan juist erger word ofzo ik weet het ook niet precies en omdat ik dan in die periode juist te veel wil normaal ging ik altijd naar het buitenland op vakantie maar dat heb ik nu sinds ik dat heb niet meer gedaan zie ik echt niet zitten ik durf ook niet meer te vliegen en ja als je niet goed voelt ben je liefste maar thuis dat heb ik tenminste en hier baal ik echt heel erg van ik keek er altijd zo naar uit om lekker naar een warm land te gaan maar mischien in de toekomst weer hoop ik en trouwens ik slik het nu 3 dagen sochtend maar ik slaap niet beter denk nog wat slechter maar hier moet ik misschien weer aan wennen

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Miranda,

Ja, ik zou even doorzetten met 's morgens innemen, want bij mij was het ook niet meteen weg. Na een tijdje kan je altijd weer 's avonds innemen.
Ik baal vaak ook dat ik niet alles kan. Voor mijzelf boeit het niet eens altijd, maar voor mijn man vind ik het lastig, want hij wil bv wel eens naar Parijs, Londen, Praag. Dat ga ik echt niet doen, is me veel te veel. Vorig jaar ben ik toch naar Tjechie gegaan. Ik ben gewoon 2 keer gaan overnachten in een hotel, dan maar wat duurder. Elke dag 5 uur in de auto, laatste dag 3 uurtjes. Mooie plek in de natuur gekozen waar niet te ver reizen ook leuke stadjes waren waar je kort naar toe kan gaan. Dat viel me alles mee terwijl ik er tegenop keek. Zwembad, meer waar je lekker kan zwemmen. Was blij dat ik toch mee ging.
Ik heb ook veel spanning in m'n lijf. Afgelopen jaar heb ik een jaar bij een psychosomatisch fysiotherapeut gelopen, die me bewust maakte hoeveel spieren ik span zonder dat ik het door had. Het is chronish, maar je kan door elke dag meerdere keren oefeningen te doen je bewust worden van je spanning en proberen los te laten. Steeds een ander lichaamsdeel aangepakt. Nog niet alles is weg maar het gaat steeds beter, je hersens gaan weer opvangen dat ontspannen normaal is ipv spannen. Die chiropractor is extra om de boel los te maken, verder denk ik overdag wel aan m'n spanningenn. Het vraagt een tijd energie om er mee bezig te zijn, maar als het eenmaal automatisch gaat dan heb je er veel baat bij.
Ik werk ook niet nee. Al anderhalf jaar niet. Binnenkort, september gaan ze bij het UWV wel kijken of ik wel weer aan het werk moet maar dan iets anders. Het WIA. Ik ben er nog niet aan toe.
Ik heb nu een boek voor m'n denken. Misschien vind je het ook boeiend: Beter nu, breng mindfulness in je leven.
Vind je het eventueel wat om mailadressen uit te wisselen om af en toe te mailen? Als je het wil dan kan ik m'n mailadres hierop zetten en wissen als je het genoteerd hebt.

Groetjes vera

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hallo vera
ja ik vind het prima om te mailen
groetjes

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

mijn email is
Laatst gewijzigd door veraheymans op 16 jul 2008 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

mirandaaa
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jun 2008 00:36

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door mirandaaa »

hoi vera
thanks ik heb het genoteerd tot mails
groetjes

markos
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2008 19:58

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door markos »

@mirandaa

10mg is echt te weinig. Ik ben er ook mee begonnen. In overleg ben ik na enkele weken doorgegaan naar 20,30 en 40 mg (opbouwen dus). Erg goed voor de stemming maar veel bijwerkingen, zoals erg veel zweten, agitatie en je gejaagd voelen. Wel elke dag veel lol. Nu overgestapt naar zoloft; veel beter.

markos
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2008 19:58

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door markos »

@mirandaa,

als ik je kan helpen met mijn ervaring met citalopram, wil ik best met je mailen

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

Hoi,

Ik ben nu 6 weken bezig en zit sinds de 6e week op 25 (begonnen met 5 in week 1, 10 in week 2 enz.)

Ik heb wel veel schommelingen, is dat normaal en dan bedoel ik: het ging 2 weken goed, 6 dagen weer veel minder, vorige week weer een week beter en vandaag weer minder.

Vraag mij nu af of de dosis wel hoog genoeg is of dat het gewoon nog niet stabiel genoeg is in mijn bloed.

Groetjes Bianca

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Markos,

Je schrijft dat 10 mg echt te weinig is. Maar dat is echt per persoon verschillend. Het heeft te maken met de reden waarom je het inneemt, gaat het om angst, om alleen rust, om depressiviteit. En hoe erg heeft iemand het. Dus iemand kan best genoeg hebben aan 10, al hebben veel mensen 20 mg minstens nodig. Dus als jij meer nodig hebt zegt het niet dat miranda ook zoveel nodig heeft.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Bianca,

Het is inderdaad normaal dat je nog schommelingen hebt. Elke keer als je met iets omhoog gaat heb je weer een aantal weken nodig voor alles goed is opgenomen. Na zo'n 4-6 weken kan je pas goed de werking ervan merken. Ook heb je als je omhoog gaat weer een beetje last van bijwerkingen. Als je op een gegeven moment lang hetzelfde aantal mg gebruikt dan worden die bijwerkingen ook stuk minder.

groetjes vera

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

Hoi Vera,

Bedankt, en ik neem ook aan dat als je langzamer opbouwt het effect ook wel op zich laat wachten.

Hoelang heb jij over het opbouwen gedaan en wanneer begonnen de medicijnen te werken.

Heb je af en toe nog steeds schommelingen?

Gr Bianca

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Hoi Bianca,

Ik begon met 10 mg (ik had beter ook met 5 mg kunnen beginnen want de bijwerkingen waren echt vreselijk. Ik heb er heel veel last van gehad, bijna alles wat je kan krijgen.)
10 mg heb ik zo'n 5 weken gedaan en toen heb ik om verhoging gevraagd. naar 20 mg. Toen kreeg ik inderdaad weer bijwerkingen maar stukken minder, omdat ik al wat gewend was aan het spul denk ik. Na zo'n 6 weken kon ik echt het verschil merken. Dit middel duurt ook zo'n 6-8 weken voor het helemaal goed is opgenomen. Ik had vaak 1-2 weken last van veel bijwerkingen en werden m'n klachten juist erger, en vanaf 2 weken begon ik een beetje verschil te merken. Na 2 maanden was het inderdaad pas beter. Ik heb een jaar lang op 20 mg gezeten. Dat ging prima, ik heb alleen gehad dat omdat ik het 's morgens inneem ik altijd na 3 uur na innemen heel moe werd en eind van de middag. 's avonds ging het dan weer wat beter. Dat is bij mij lang gebeleven als bijwerking. Maar ik gebruikte het voor angst en rust, ik was toen ook beetje negatief in denken dus dat was na die 2 maanden echt stukken minder. Veel beter.
Ik ben af gaan bouwen na een jaar en toen ben ik te snel afgebouwd, ook weer van 20->10 en dat is niet goed gegaan. Dus nu ben ik sinds 6 weken ook weer met 5 mg omhoog gegaan. Nu merk ik ook weer dat er goeie en slechte dagen tussen zitten. Maar ik merk wel al weer verbetering. Ook weer na 3 uurtjes heel moe en eind van de middag. Maar tot nu toe m'n ervaring kan ik zeggen dat in week 1-2 je erg last van bijwerkingen hebt, schommelingen en pas echt goed na zo'n 7 weken kan zeggen wat het verschil is. Want met afbouwen was dit precies hetzelfde als het opbouwen.
Waar gebruik jij citalopram voor?

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

Hoi Vera,

Ik gebruik het voor een depressie waar ik nu al een half jaar last van heb en mede daardoor ook behoorlijk last van lichamelijke klachten.

Dus ik hoop dat het snel gaat werken.

Gr.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

bianca,

probeer ook echt wel in beweging te blijven ook als je geen zin hebt. Hoeft niet heel lang, maar als je even naar buiten gaat knap je er meer van op dan je denkt. In je hoofd, maar ook lichamelijk. Ik heb een boek gelezen wat voor jou misschien ook wel wat is: Beter nu, breng mindfulness in je leven. Niets zweverigs aan, je leert alleen meer te genieten van de dingen die je doet ipv constant te denken.
Werk je nog of zit je al een tijdje thuis?

groetjes vera

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

Hoi Vera,

Dat is het probleem ook niet bij mij, ik ga wel naar buiten en naar de stad en bij vrienden langs enz. Ik snap ook niet meer waarom die spanningen zolang in mijn lichaam blijven en daar wordt ik behoorlijk angstig van. Maar het is een proces waarschijnlijk...

Ik heb verder geen angst om ergens heen te gaan, ik voel me alleen zo rot en daardoor de angst dat het niet meer overgaat.

Ik ga 1x per week naar een psychotherapeut/psychiater langs (ben net 3 x geweest). Vraag me soms af of dit wel voldoende is. Maar ik ben net begonnen met medicijnen en therapie, dus het is ook wel even afwachten.

Ik werk nog voor 50% (4 x 4 uur per dag)

In september start een cursus voor mindfullness is Rotterdam, daar heb ik toevallig ook naar staan kijken.

Heb jij ook last van spanningen in je lichaam?

gr.

veraheymans
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 jun 2008 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door veraheymans »

Ja, veel spanningen. Maar ik ga door een lang proces heen. nu meer dan anderhalf jaar. Maar dat komt omdat ik een burnout heb. En ik kon helemaal niets meer, zo uitgeput en toen pas kwamen er meer depressieve gedachten en angst. Die angst is wel helemaal weg. Het gaat een tijd best goed en als het iets minder gaat dan ga ik ook weer moeilijk denken en voel me ook rot, hoe kan dit nou allemaal, bla bla bla.. Maar ik bedoel met dat bewegen dat je daar niet angst voor hebt maar dat dat goed is voor je hoofd en je lichaam.
Het is wel goed dat je naar de psycho gaat want wie weet kom je samen en beetje achter de oorzaak. Toevallig heb ik wel in dat boek gelezen dat je hoofd vaak eerder geneest dan dat je lichaam meteen mee gaat, je lichaam heeft wat meer tijd nodig.
Ik ben niet naar de cursus gegaan omdat ik dan weer ergens naartoe zou gaan. Door m'n burnout kom ik al bij veel dingen, fysio, psycho, uwv, arts, chiroprator.. Dus ik lees eerder een boek. Misschien is de cursus wat voor jou, als je het niet als teveel ervaart. Anders ga je nu en naar het een en naar het ander. Dat boek kan je altijd lezen wanneer je wilt.
Ik heb nu wel al minder spanningen, maar ik merk ook dat als ik moe ben of het even niet lekker gaat het ook snel terug kan komen. Mijn denken bepaald heel erg of ik spanningen in m'n lijf voel. En als iets me al teveel is krijg ik ook spanningen. Dan word ik weer moe, zit je in zo'n cirkel. Met mindfulness probeer ik dus niet in die cirkel terecht te komen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Een Therapie minfullness en medicatie is trouwens de meest effectieve combinatie tegenwoordig bij depressie en/of angsten. Het schijnt een stuk beter te zijn dan cognitieve gedragstherapie die door de GGZ standaart word gegeven.

Gesloten